handdator

Visa fullständig version : Förhandling, Bankbyte, Bostadsräntor, Förmåner, Avgifter - Swedbank/Nordea ?

porja
2014-01-08, 13:00
Jag och min kvinna är med Swedbank.

Vi fick ner våran Bottenlån ränta vid tillfället vi köpte bostaden till 40 punkter från 2,96. Vi band fast den i ett år till maj 2014.
Topplånet lät hon vara kvar på 4,66 % ränta.

Min kvinna hade Nordea innan Swedbank och var Guld medlem med nästan inga avgifter, bra räntor och många förmåner. Hon bytte till Swedbank för att jag fick lån av bara Swedbank för att köpa bostaden med henne.

Jo, nu tänkte vi byta bankmannen på Swedbank pga att vi inte når bankmannen, hon svarar inte riktig på våra frågor, man når inte henne, hon är rättare sagt lite osocial.

Eller kanske byta bank till Nordea pga att Swedbank är snåla enligt den bilden jag gått från de i media och som kund i banken.
Kostar det ändå när bindningstiden för lånet löpt ut? Kan man flytta lånet till Nordea utan kostnader?

I övrigt hur ränte förhandlar ni eran bostadslån?? Vilken taktik/karv har ni på banken?

Själv vill jag att de sänke minst 40 punkter från dagens räntenivå vid nästa tillfälle vi förhandlar.

MAKT ÅT FOLKET !!! :hbang:

Dreas
2014-01-08, 13:12
Jag och min kvinna är med Swedbank.

Vi fick ner våran Bottenlån ränta vid tillfället vi köpte bostaden till 40 punkter från 2,96. Vi band fast den i ett år till maj 2014.
Topplånet lät hon vara kvar på 4,66 % ränta.

Min kvinna hade Nordea innan Swedbank och var Guld medlem med nästan inga avgifter, bra räntor och många förmåner. Hon bytte till Swedbank för att jag fick lån av bara Swedbank för att köpa bostaden med henne.

Jo, nu tänkte vi byta bankmannen på Swedbank pga att vi inte når bankmannen, hon svarar inte riktig på våra frågor, man når inte henne, hon är rättare sagt lite osocial.

Eller kanske byta bank till Nordea pga att Swedbank är snåla enligt den bilden jag gått från de i media och som kund i banken.
Kostar det ändå när bindningstiden för lånet löpt ut? Kan man flytta lånet till Nordea utan kostnader?

I övrigt hur ränte förhandlar ni eran bostadslån?? Vilken taktik/karv har ni på banken?

Själv vill jag att de sänke minst 40 punkter från dagens räntenivå vid nästa tillfälle vi förhandlar.

MAKT ÅT FOLKET !!! :hbang:Finns ju siter som sköter det där åt dig.

Nordea och SEB ska av vad jag hört ge bra räntor, speciellt om du vill flytta ett stort lån.

PowPow
2014-01-08, 13:25

Jag tog den lata vägen:
Hade Nordea sen innan, så började med att kontakta min bankman där och fråga vilka ränterabatter vi kunde få. Efter det så mailade/ringde jag några av de andra storbankerna och gav alla förutsättningar och bad att få ränteofferter. De fick såklart även info om vad Nordea hade erbjudit oss.

När jag fått in svaren så skickade jag en sammanställning av vad andra banker erbjudit oss och frågade om Nordea kunde matcha det för att vi skulle stanna hos dem, vilket de gjorde. Man kan säkert kämpa längre än så, men jag nöjde mig där. 0,4 under deras listpris och samma ränta på topplånet som bottenlånet.