AnnaGbg
2004-03-13, 17:52
Hej!
Tänkte be er här på kolozzeum om lite råd i min träning och viktminskning.
Först får jag väl beskriva mig själv för att ni ska få en uppfattning om ifall mina mål är realistiska och om mitt tränings upplägg ser bra ut.
Jag är 25 år
175cm lång
77 kg
(har gått ner från 82 kg sedan 10 feb.)
Äter nu 1380 kcal/dag
28% i kroppsfett
(gjorde mätningen den 5 feb.)
Anledningen till mina 10 kg för mycket har sina anledningar. För 3 år sedan slutade jag träna.
Tränade karate på hög nivå i 10 år innan jag slutade pga tidsbrist och att jag började studera på högskolan, kände att jag inte hade tiden att engagera mig tillräckligt i träningen och för mig är det allt eller inget som gäller. Vilket då resulterade i att jag slutade med min träning….
Har nu kommit till insikt att jag inte vill ha den här övervikten längre, jag vill få tillbaka den kondition och styrka jag hade förut. Har satt upp några mål som jag skulle vilja ha uppfyllt om ca 10-15 veckor. Registrerar varje dag vad jag äter i hälsovakten. Har där räknat ut att jag ska äta 1380 kcal/dag för att gå ner de kilon jag vill.
Mål att uppnå om och under 10-15 veckor:
- Gå ner till 65-69 kg
- Få bra kondtion (ex. orka springa 1 mil i ett bra tempo)
- Öka i styrka
- Få mer synliga muskler.
(Vet inte om mina muskler som jag hade för 3 år sedan ligger någonstans under fettet eller om de helt har försvunnit?)
- Lära mig äta rätt och vad man ska tänka på vad gäller kost v.s. träning
Träning:
Må: Löpning 30 min därefter styrketräning ben
Tis: Stryketräning överkropp därefter HIIT 30 s/30 s så långt jag orkar
Ons: Vila
Tors: Löpning 30 min därefter styrketräning ben
Fre: Vila
Lör: Stryketräning överkropp därefter HIIT 30 s/30 s så långt jag orkar
Sön: Vila
Löpningen orkar jag bara 30 min i ett bra tempo nu, kommer att öka tiden efterhand som jag orkar mer, samma gäller HIIT. Anledning till löpning innan styrketräning ben är att jag känner inte att jag orkar springa efter då jag kört slut på benen på övningarna, känns bättre och göra det innan.
Exempel på en dag vad jag kan äta:
Frukost:
3dl lätt yoghurt vanilj
2 dl All bran
1 kopp kaffe (svart)
Mellanmål:
Frukt
Lunch:
Kycklingsallad med lite dressing och grovt bröd.
1 kopp kaffe (svart)
Mellanmål :
3dl lätt yoghurt vanilj
2 dl All bran
Frukt
Middag:
100 g kycklingfile, pasta och grönsaker
Kvällsmål:
Soppa
Summa ca: 1300 kcal
Så det var allt, tror jag fått med det mesta. Skulle bli jätte glad om jag fick lite kommentarer om mitt upplägg. Vad som är positivt och negativt, om jag borde ändra på något osv…
//Anna
Tänkte be er här på kolozzeum om lite råd i min träning och viktminskning.
Först får jag väl beskriva mig själv för att ni ska få en uppfattning om ifall mina mål är realistiska och om mitt tränings upplägg ser bra ut.
Jag är 25 år
175cm lång
77 kg
(har gått ner från 82 kg sedan 10 feb.)
Äter nu 1380 kcal/dag
28% i kroppsfett
(gjorde mätningen den 5 feb.)
Anledningen till mina 10 kg för mycket har sina anledningar. För 3 år sedan slutade jag träna.
Tränade karate på hög nivå i 10 år innan jag slutade pga tidsbrist och att jag började studera på högskolan, kände att jag inte hade tiden att engagera mig tillräckligt i träningen och för mig är det allt eller inget som gäller. Vilket då resulterade i att jag slutade med min träning….
Har nu kommit till insikt att jag inte vill ha den här övervikten längre, jag vill få tillbaka den kondition och styrka jag hade förut. Har satt upp några mål som jag skulle vilja ha uppfyllt om ca 10-15 veckor. Registrerar varje dag vad jag äter i hälsovakten. Har där räknat ut att jag ska äta 1380 kcal/dag för att gå ner de kilon jag vill.
Mål att uppnå om och under 10-15 veckor:
- Gå ner till 65-69 kg
- Få bra kondtion (ex. orka springa 1 mil i ett bra tempo)
- Öka i styrka
- Få mer synliga muskler.
(Vet inte om mina muskler som jag hade för 3 år sedan ligger någonstans under fettet eller om de helt har försvunnit?)
- Lära mig äta rätt och vad man ska tänka på vad gäller kost v.s. träning
Träning:
Må: Löpning 30 min därefter styrketräning ben
Tis: Stryketräning överkropp därefter HIIT 30 s/30 s så långt jag orkar
Ons: Vila
Tors: Löpning 30 min därefter styrketräning ben
Fre: Vila
Lör: Stryketräning överkropp därefter HIIT 30 s/30 s så långt jag orkar
Sön: Vila
Löpningen orkar jag bara 30 min i ett bra tempo nu, kommer att öka tiden efterhand som jag orkar mer, samma gäller HIIT. Anledning till löpning innan styrketräning ben är att jag känner inte att jag orkar springa efter då jag kört slut på benen på övningarna, känns bättre och göra det innan.
Exempel på en dag vad jag kan äta:
Frukost:
3dl lätt yoghurt vanilj
2 dl All bran
1 kopp kaffe (svart)
Mellanmål:
Frukt
Lunch:
Kycklingsallad med lite dressing och grovt bröd.
1 kopp kaffe (svart)
Mellanmål :
3dl lätt yoghurt vanilj
2 dl All bran
Frukt
Middag:
100 g kycklingfile, pasta och grönsaker
Kvällsmål:
Soppa
Summa ca: 1300 kcal
Så det var allt, tror jag fått med det mesta. Skulle bli jätte glad om jag fick lite kommentarer om mitt upplägg. Vad som är positivt och negativt, om jag borde ändra på något osv…
//Anna