handdator

Visa fullständig version : Några frågor om fettintag

scubas
2014-01-04, 18:19
Hej,

rekommendationen för fettintag brukar ju ofta sägas vara mellan 0,5-1 g fett per kilo kroppsvikt. Det jag undrar är hur stor roll detta spelar under deff? Förutsatt att man fortfarande ligger på underskott borde väl det fett man intar ändå förbrännas? Visst att man får sämre ork pga. minskat kolhydratsintag och så vidare, men rent bantningsmässigt - påverkar det fettförbränningen negativt om man intar högre fetthalter någon dag då och då?

Sen undrar jag hur ert fettintag brukar se ut under bulk? Tänker att det snarare är då som fettintaget borde vara begränsat, för att viktuppgången ska vara så mycket fettfri massa som möjligt? Men med jämna mellanrum ser man folk här på forumet slänga sig med "men tänk inte så mycket på macros eller vad du äter, tryck i dig en hamburgare till så att du går upp!" och liknande.

Och slutligen - har försökt söka på detta - hur är det egentligen med "bra" och "dåliga" fetter? Att det är nyttigare med en avocado än att surpla i sig gammal frityrolja är väl inte så svårt att räkna ut. Men även avocado eller nötter (som man ser en del byggare vräka i sig) innehåller en massa fett - förbrukas detta på ett bättre sätt av kroppen eller lagras det precis som allt annat fett vid överskott?

sigill
2014-01-04, 18:21
Jag föredrar att ligga högt på fett under diet. Slipper därmed irriterande blodsockerfall.
Alternativt högt på fett under vilodagar och sedan högkolhydratskost på träningsdagar.

Kaloriprincipen avgör viktnedgången dock.

Bluzze
2014-01-04, 20:21
Jag föredrar att ligga högt på fett under diet. Slipper därmed irriterande blodsockerfall.
Alternativt högt på fett under vilodagar och sedan högkolhydratskost på träningsdagar.

Detta låter precis hur jag själv brukar köra, testa olika principer och testa vad just Din kropp passar efter

R Scarpa27
2014-01-04, 21:16
vid osäkerhet följ sigills råd.
mkt klokt.

frekar3
2014-01-04, 21:26
Det största misstaget IMO som många gör är att utesluta kolhydrater helt då de har blivit intutade att kolhydrater är djävulen själv och att uppnå ketos är det enda sättet att uppnå en hyfsad form.

Gällande valet av fettkällor så är det framförallt att uppnå en bra kvot mellan Omega-3 och Omega-6.
Bra fettkällor brukar exempelvis vara just Avokado, Olivolja, Rapsolja, Fiskolja, Vissa typer av nötter, fet fisk.
Men sannolikt är en variation att föredra (Att äta 3-4 Avokados varje dag är kanske inte helt optimalt i längden heller även om det anses vara en av de bättre fettkällorna. ;)

scubas
2014-01-04, 22:38
Det största misstaget IMO som många gör är att utesluta kolhydrater helt då de har blivit intutade att kolhydrater är djävulen själv och att uppnå ketos är det enda sättet att uppnå en hyfsad form.

Gällande valet av fettkällor så är det framförallt att uppnå en bra kvot mellan Omega-3 och Omega-6.
Bra fettkällor brukar exempelvis vara just Avokado, Olivolja, Rapsolja, Fiskolja, Vissa typer av nötter, fet fisk.
Men sannolikt är en variation att föredra (Att äta 3-4 Avokados varje dag är kanske inte helt optimalt i längden heller även om det anses vara en av de bättre fettkällorna. ;)
Jo, men det jag funderar över är snarare mängden fett. Tippa att man ligger på 70 kg vikt och vi tar avocado bara som rent räkneexempel. En avocado innehåller ca 30 gram fett i snitt. Käkar man alltså två avocados är man redan uppe i 60 g. Lägg då till övriga fettkällor man får i sig under dagen så är man ju redan uppe "över gränsen" så att säga.

Det jag försöker säga är att det är sjukt lätt att få i sig långt utöver 1 g fett per kg kroppsvikt utan att ens anstränga sig. Och detta trots att man äter mat som i mångas ögon är nyttig.

scubas
2014-01-04, 22:41

Kan du specificera närmre vad "högt på fett" innebär för dig? Snackar vi 100 g eller 250 g?

AndreasBastard
2014-01-05, 03:37
Jo, men det jag funderar över är snarare mängden fett. Tippa att man ligger på 70 kg vikt och vi tar avocado bara som rent räkneexempel. En avocado innehåller ca 30 gram fett i snitt. Käkar man alltså två avocados är man redan uppe i 60 g. Lägg då till övriga fettkällor man får i sig under dagen så är man ju redan uppe "över gränsen" så att säga.

Det jag försöker säga är att det är sjukt lätt att få i sig långt utöver 1 g fett per kg kroppsvikt utan att ens anstränga sig. Och detta trots att man äter mat som i mångas ögon är nyttig.

Denna rekommendationen du hänvisar till är väl mer tänkt som en nedre gräns och inte ett intervall man måste ligga innanför, detta för att få i sig det fett kroppen behöver.

Det enda som händer om du överskrider 1g fett per kilo kropp är ju att du måste ta bort motsvarande kalorier från en av resterande makronutrienter, för att fortfarande ligga på underskott.

sigill
2014-01-05, 10:32
Kan du specificera närmre vad "högt på fett" innebär för dig? Snackar vi 100 g eller 250 g?

5-25% kolhydrater (närmare 25% på träningsdagar; kondition), ~20% protein (nästan bara animaliskt), resten fett. Allt i energiprocent.

Peter Hansen
2014-01-09, 13:15
Nuarande deff har gått som på räls och det är endast någon dag då och då jag ligger över 40g fett. Mestadels fler och enkelomättade fetter också.