Visa fullständig version : Första deff, tips kritik och dylikt
folkesonn
2014-01-03, 12:45
Hejsan
Har precis nu i vår bestämt mig för att köra min första seriösa deff.
Tidigare år har jag "halv-deffat" då jag bara minskat mängden rena kolhydrater per måltid (mindre pasta/ris/potatis etc)
Dagsläget är 93 kg, 185 cm och 22 år, uppskattar BF till 20-25% samt gymmat seriöst i 2,5-3 år.
Har läst runt lite i trådar, räknat ut med H&B att jag landar på runt 3300 kcal och då 2800 kcal på 500 underskott.
Men med 20 kg fett bör jag de första veckorna kunna börja på 1400 kcal i underskott om jag räknat rätt? (70 kcal per kg fett)
Hur vet jag när jag skall minska underskottet, får man helt enkelt räkna om per vecka?
Eller kan jag enkelt säga vecka 1 minus 1400, 2 minus 1200, 1000 osv tills jag når 500?
Eller bör jag hålla mig på minus 1400 tills jag tappat 1 kg, minus 1200 tills jag gått 2 kg?
Tacksam för svar eller synpunkter på om jag uttryckt mig oklart.
Mvh
mattisjamtback
2014-01-03, 13:53
Hejsan
Har precis nu i vår bestämt mig för att köra min första seriösa deff.
Tidigare år har jag "halv-deffat" då jag bara minskat mängden rena kolhydrater per måltid (mindre pasta/ris/potatis etc)
Dagsläget är 93 kg, 185 cm och 22 år, uppskattar BF till 20-25% samt gymmat seriöst i 2,5-3 år.
Har läst runt lite i trådar, räknat ut med H&B att jag landar på runt 3300 kcal och då 2800 kcal på 500 underskott.
Men med 20 kg fett bör jag de första veckorna kunna börja på 1400 kcal i underskott om jag räknat rätt? (70 kcal per kg fett)
Hur vet jag när jag skall minska underskottet, får man helt enkelt räkna om per vecka?
Eller kan jag enkelt säga vecka 1 minus 1400, 2 minus 1200, 1000 osv tills jag når 500?
Eller bör jag hålla mig på minus 1400 tills jag tappat 1 kg, minus 1200 tills jag gått 2 kg?
Tacksam för svar eller synpunkter på om jag uttryckt mig oklart.
Mvh
70kcal per kilo kroppsvikt är helt riktigt den ungefärliga siffra man brukar säga att varje kilo kroppsfett kan "göra sig av med" per dag så 1400kcal skulle alltså vara ditt teoretiska max.
Om du inte har bråttom med din deff skulle jag dock inte rekommendera ett så stort underskott eftersom att din energi då skulle minska vilket skulle resultera i sämre resultat på gymmet. Testa ett underskott på 1000kcal och se om du klarar det rent energimässigt och minska sedan successivt alltefter du går ner i vikt. Se hur du känner dig rent energimässigt efter några dagar då kroppen vant sig vid den nya kalorimängden, ligg inte kvar på 1000kcal underskott om du känner dig för trött.
Det kommer ta lite längre tid att ligga på ett mindre underskott men resultaten kommer i slutändan troligtvis att bli bättre.
folkesonn
2014-01-03, 15:04
Ok, där hänger jag med på resonemanget .. kändes som en väldigt sträng start på deffen att snitta på 1700 per dygn :d
Räknar man totalt sett över deffen, får jag ut någonting extra av att börja med ett större kcal underskott eller tjänar jag mer på att vara tålmodig och gå på 500 som mest?
Kan det bli någon extra förbränning av fett i början tex?
Mvh
mattisjamtback
2014-01-03, 15:26
Ok, där hänger jag med på resonemanget .. kändes som en väldigt sträng start på deffen att snitta på 1700 per dygn :d
Räknar man totalt sett över deffen, får jag ut någonting extra av att börja med ett större kcal underskott eller tjänar jag mer på att vara tålmodig och gå på 500 som mest?
Kan det bli någon extra förbränning av fett i början tex?
Mvh
Det enda du tjänar på att börja på 1000kcal är tid men jag tror att du tjänar mer i längden på att vara tålmodig och ligga stadigt på 500kcal underskott.
folkesonn
2014-01-08, 08:50
Nu kommer jag med ännu en fråga / tips i samma tråd, finns det någonting jag tjänar på att direkt kliva av den kreatinomgång jag kör för tillfället i och med deffen?
Eller kan jag vänta till slutet av deffen med den?
För och nackdelar?
Du kommer hålla lite mer vätska om du väljer att inte sluta med kreatin. Finns dock inga negativt med att fortsätta med det , så länge du är medveten om att du förmodligen inte är lika torr som du hade varit utan.
folkesonn
2014-01-08, 17:18
Nä, torrheten är ju inte ett problem.
Tänkte ändå kliva av kreatinet senare mot sommaren, så den delen sköter sig självt.
Men så länge deffen i sig inte påverkas utav det så kan man ju lika gärna köra på.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.