Visa fullständig version : Min 40-årskris
Har under en tid tänkt att när jag fyller 40 banta ner mig så att jag är hård. Nu närmar sig min 40-årsdag sig med stormsteg. Det är bara 2 månader kvar och jag är för tillfället otränad och småfet. Jag skadade mig för två månader sedan och träningen har därför varit bristfällig och motivationen också, men nu känns skadan bättre och det är dags att rycka upp sig!
Jag tänkte att jag skapar den här tråden för att få hjälp med motivation och tips på hur jag bäst skall nå mitt dietmål.
Utgångsläget (igår) på mina 163cm är:
69,7 kg med 15,1% fett enligt min BIA våg (Tanita BC-545)
105440
Jag gissar att jag måste gå ner ca 10kg för att bli någorlunda hård vilket för mig blir rätt svårt på 2 månader. Jag har nu därför dragit igång stenhårt med en Ola Wallengren inspirerad vlc diet. Eftersom jag brukar få kämpa rätt hårt för att gå ner i vikt och går upp i vikt så fort jag inte tänker på kosten så tror jag att disciplin är det ända som kan få mig att lyckas.
Jag är lite rädd att jag kan få problem med sömn eftersom jag brukar ha svårt att lägga mig hungrig. Igår gick det dock rätt OK men jag gissar att det blir värre efter någon dag. Kanske vänjer man sig efter ytterligare någon dag?
För övrigt så tävlar jag i styrkelyft och vill behålla så mycket styrka som möjligt, vilket var ett problem förra gången jag gick ner mot 60kg kroppsvikt.
Slutligen så mottages kommentarer, tips och hejarop tacksamt.
Landström
2014-01-03, 11:21
Jag fyller också 40 om två månader... :) :cheers:
Tufft med en vlc-diet..
En grundregel som jag brukar ha är att jag ALDRIG behöver lägga mig hungrig. Ofta kan mina största matintag vara strax före läggdags.
Mycket lättare att gå lite hungrig på dagen om jag vet att jag får äta mig mätt på kvällen. Dessutom, när jag ätit sent på kvällen så är jag inte så hungrig på morgonen, så det underlättar också.
bear.flowertwig
2014-01-03, 12:40
Starta en journal med dagliga uppdateringar (+ en veckobild?) för att tvingas uppdatera och inte kunna komma undan när/om det börjar bli jobbigt kanske kan vara en god motivator?
VLC och tävla i styrkelyft låter som en knepig kombo. Välj ett fokus och acceptera att andra saker får lägre prioritet.
Men vad vet jag, är endast en ungdom på 38 :smokin:
Knatcharn
2014-01-03, 14:53
Du kanske tappar styrka men du går även ned en viktklass, du kanske till och med blir bättre i den viktklassen än vad du är nu? På så sätt kan det ju vara positivt även om vikterna skulle bli lägre.
Måste vara en jäkla massa kött på benen med 70~ kg på 163 i alla fall. Lycka till!
sleepwalker
2014-01-03, 15:08
Bra ben! Ville jag spontant häva ur mig! Helt otränad är du då inte! Kör hårt bara så fixar du det!
Idag efter två dagars diet visar vågen 67,2. Mest vatten men det rör ju på sig i alla fall.
Idag äter jag normalt. Tänkte äta normalt på Lördagar och då även ha veckans hårdaste träningspass.
En grundregel som jag brukar ha är att jag ALDRIG behöver lägga mig hungrig. Ofta kan mina största matintag vara strax före läggdags.
Mycket lättare att gå lite hungrig på dagen om jag vet att jag får äta mig mätt på kvällen.
Jag håller med och har tidigare kört diet genom att äta väldigt lite eller ingenting på dagen för att äta mig mätt på kvällen. Problemet är att jag ganska lätt kan äta hela dagens kaloriförbrukning på en måltid innan jag blir mätt och eftersom det är så mycket som skall bantas bort på kort tid så kommer det inte fungera den här gången.
Jag har faktisk inte haft några större problem att somna båda kvällarna nu, då jag ätit lite precis innan läggdags men däremot har jag sovit oroligt och vaknat på natten.
Starta en journal med dagliga uppdateringar (+ en veckobild?) för att tvingas uppdatera och inte kunna komma undan när/om det börjar bli jobbigt kanske kan vara en god motivator?
Det är precis vad jag tänkte att denna tråd skulle vara. Jag har träningsjournal också (som jag iofs knappt har uppdaterat sen jag skadade mig) men tänkte mest skriva om träningen där.
Det får bli bild och vägning på söndagar. Dagen efter ätardagen.
Du kanske tappar styrka men du går även ned en viktklass, du kanske till och med blir bättre i den viktklassen än vad du är nu?
Vi får se, min normala viktklass är 66 vilken jag är för tjock för nu och nästa nedåt är 59, vilken jag tror blir jobbig att ligga i en längre tid, men någon enstaka tävling kanske går iofs. Går jag ner till runt 60 nu så tror jag att en uppbyggnadsperiod efteråt där jag hyfsat långsamt går upp till 66 kan ge väldigt bra resultat.
Bra ben! Ville jag spontant häva ur mig! Helt otränad är du då inte! Kör hårt bara så fixar du det!
Tack, jag har knappt tränat något sen jag skadade mig för två månader sedan och klart är ju att jag tappat en hel del på denna tid. Det var det jag menade med otränad.
Tjena! Körde själv Olas VLCD i 6 veckor med bra resultat. Det är dock tufft som fan, inte minst mentalt. Men jag tycker att det är ett bra upplägg för att kicka igång en diet och få en bra start med snabba resultat. Jag har efter VLCD fortsatt med en mix av Olas upplägg kombinerat med "fasta". Det går ut på att jag kör 1-2 proteinpulser med EAA/Casein till frukost och eller lunch. Därefter aminosyror runt träning och efter träning ett stort mål med tex en massa potatis och kyckling, efterrätt blir oftast kvarg med bär och lite proteinpulver i. Detta sista mål blir ofta sent på kvällen då jag jobbar och tränar efter jobb. Det betyder att jag får i mig ett rejält mål och slipper ligga hungrig i sängen vilket är fallet med VLCD. Dessutom får man i sig de extremt viktiga kolhydraterna (min åsikt) som gör att man kan köra riktigt hårda pass.
Med det upplägg jag kör så går det ändå att hålla nere kaloriintaget rejält, även jag har svårt att gå ner och behöver ligga riktigt lågt. Men 1-2 proteinpulser ala Ola W på dagen gör som sagt att jag kan äta en rejäl portion på kvällen. Väljer man då tex potatis som är mättande och kalorisnålt och likaså ett magert protein så blir det ganska mycket mat och lite kalorier.
Jag tycker iaf inte du ska köra VLCD hela vägen tills du är "hård", tror det är väldigt svårt att sedan avsluta dieten utan att man går upp för snabbt igen. Psyket kommer skrika efter mat, därför bättre att smyga in en måltid om dagen, och sedan kanske en till osv.
Bara lite tankar, lycka till :-)
Knatcharn
2014-01-04, 21:57
Vi får se, min normala viktklass är 66 vilken jag är för tjock för nu och nästa nedåt är 59, vilken jag tror blir jobbig att ligga i en längre tid, men någon enstaka tävling kanske går iofs. Går jag ner till runt 60 nu så tror jag att en uppbyggnadsperiod efteråt där jag hyfsat långsamt går upp till 66 kan ge väldigt bra resultat.
Jo men du kan ju testa 59an efter viktnedgången. ;)
Tjena! Körde själv Olas VLCD i 6 veckor med bra resultat. Det är dock tufft som fan, inte minst mentalt. Men jag tycker att det är ett bra upplägg för att kicka igång en diet och få en bra start med snabba resultat. Jag har efter VLCD fortsatt med en mix av Olas upplägg kombinerat med "fasta". Det går ut på att jag kör 1-2 proteinpulser med EAA/Casein till frukost och eller lunch. Därefter aminosyror runt träning och efter träning ett stort mål med tex en massa potatis och kyckling, efterrätt blir oftast kvarg med bär och lite proteinpulver i. Detta sista mål blir ofta sent på kvällen då jag jobbar och tränar efter jobb. Det betyder att jag får i mig ett rejält mål och slipper ligga hungrig i sängen vilket är fallet med VLCD. Dessutom får man i sig de extremt viktiga kolhydraterna (min åsikt) som gör att man kan köra riktigt hårda pass.
Med det upplägg jag kör så går det ändå att hålla nere kaloriintaget rejält, även jag har svårt att gå ner och behöver ligga riktigt lågt. Men 1-2 proteinpulser ala Ola W på dagen gör som sagt att jag kan äta en rejäl portion på kvällen. Väljer man då tex potatis som är mättande och kalorisnålt och likaså ett magert protein så blir det ganska mycket mat och lite kalorier.
Jag tycker iaf inte du ska köra VLCD hela vägen tills du är "hård", tror det är väldigt svårt att sedan avsluta dieten utan att man går upp för snabbt igen. Psyket kommer skrika efter mat, därför bättre att smyga in en måltid om dagen, och sedan kanske en till osv.
Bara lite tankar, lycka till :-)
Tack för många bra synpunkter. Jag kommer nog inte köra VLCD "ända in i kaklet" men jag kommer åtminstone försöka ge det en vecka så får vi se vad resultatet blir samt hur jobbigt det blir.
wilhelmblomgren
2014-01-05, 11:34
Har själv kört vlcd fast utan några tillskott då, en käring version helt enkelt ;) Skämt åsido, så upplevde jag helt klart den första 10ggr jobbigare än de kommande. Så trots motivationen är låg är det bara att fortsätta och tänka på hur du såg ut för bara någon vecka sen.
Dags att uppdatera.
Läget efter gårdagens ätardag:
67,0 kg med 14,0% fett enligt min BIA våg (Tanita BC-545)
105589
Viktmässigt känns det som ett bra resultat efter lite drygt en vecka. Det borde kunna vara 2 riktiga kg ner men det är ju lite svårt att veta. Jag var nere på 64,8 dagen innan ätardagen. Jag ser ingen större skillnad på bilderna men hoppas att det inte är allt för mycket muskler som rykt.
Det har varit riktigt jobbigt på kvällar och nätter men igenom att flytta de flesta av de få kalorierna till kvällen och fylla på med lite broccoli så har det varit uthärdligt.
Nu hoppas jag att jag skall kunna gå ner ca 2kg i veckan med vlcd så kanske jag bara behöver köra så i tre veckor till och sen ta det lite lugnare.
Fru_Flisa
2014-01-14, 14:58
Ingen skillnad syns, ta mått.
decussatio
2014-01-14, 15:00
Och fler bilder! Gärna bakifrån ;)
Syns ju en klar skillnad
Tycker inte heller det syns någon direkt skillnad på bilderna men det var ju bara 10 dagar mellan. H dock märkt en rätt stor skillnad i ansiktet.
Mått hade kanske varit bra men jag hittar inte måttbandet så jag struntar i det. Det får räcka med vågen, bilderna och styrkenivå för att utvärdera.
Och fler bilder! Gärna bakifrån ;)
Tror inte om det tillför något.
Uppdatering:
65,9 kg med 13,5% fett enligt min BIA våg (Tanita BC-545)
105689
Får väl vara nöjd med 1kg ner men hade väl hoppats att det skulle gå snabbare med tanke på hur lite jag ätit under veckan. Det blir väl till att fortsätta så här nästan ända fram tills jag fyller om jag skall nå mitt mål. Positivt är att jag inte tappat någon styrka i alla fall utan snarare tvärtom, vilket iofs förmodligen beror på att jag börjar få lite tränings- och viktvana.
Tyvärr så kommer det nog bli svårt att hålla VLC dieten veckan som kommer för jag har tvingats åka till Rumänien på jobbresa ti-fre.
Uppdatering:
65,3 kg med 12,5% fett enligt min BIA våg (Tanita BC-545)
105914
På grund av utlandsresa så kunde jag inte hålla min diet och därför gick jag nog upp lite första veckan på denna tvåveckorsperiod. Den sista veckan körde jag på med dieten. Så 0,6kg ner på två veckor är ju lite sämre än innan men det känns faktiskt med var lite bra med en liten paus från dietandet.
Eftersom det bara är fyra veckor kvar tills jag hade tänkt vara klar så blir ju målet att bli hård till min 40-års dag rätt svårt att nå. Kommer fira min 40-årsdag på dykbåt i Thailand och jag kan ju alltid fortsätta dieten när jag kommer hem. Tror jag skall satsa på att tävla i 59kg-klassen i år. Det jag har lärt mig av den här pulverdieten är hur mycket vätska man kan dra ut från kroppen genom att i princip bara äta protein. Förra Söndagen vägde jag 67,9kg rejält fylld och fem dagar senare vägde jag 62.9kg helt tömd. Vet inte om jag kan använda dess erfarenheter vid invägning för tävling för man tappar ju en hel del kraft.
Ramboline
2014-02-02, 11:38
Vad tävlar du i ??
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Vad tävlar du i ??
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Styrkelyft, vilket för övrigt står i första inlägget i tråden ;).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.