handdator

Visa fullständig version : Några oklarheter.

MaW
2004-03-13, 12:53
Tjenna..

Nu är det dags att börja med sin sommardeff igen..

Till skillnad från tidigare år har jag tänkt att skippa prottisen innan morgonpromenaden, då jag litar på er här inne som säger att den är onödig.

Nu till mina frågor.

1. Styrketräningsprottisen som jag har när jag inte deffar blandar jag med dextropur. Nu under deffen, ska jag fortsätta med det eller kanske gå över på riskakor??

2. Efter avslutat HIT pass vad ska återhämtningsdrinken bestå av? Ska man ta en likadan som efter styrketräningen eller bara rena prottisar?

3. Då jagäter gröt till frukost hemma och inte vill äta gröt på frukosten på jobbet, är det då lika bra/bättre/sämre om jag tar ett fullkornsbröd istället?

4. Mejeriprodukter är ju inte det bästa vid deff, men om jag ändå tar en lättkesella då och då som mellanmål är det hela världen?

Mvh!

Lasse Kongo
2004-03-13, 13:12
1: Jag tycker riskakor är bättre!

Personligen tycker jag dextropur är lite väl snabbt, jag brukar använda mig av maltodex eller ngn carbo load som finns på marknaden och toppa med lite dextropur.

Käkar ofta riskakor med, men grejen är ju att det går ju åt ett helt paket nästan för att få i sig ngn skaplig mängd.

2. Använd samma som efter styrketräningen.

3. Fullkornsbröd är bra, annars kan du ju ta med din mängd havregyn o blanda i prottedrinken om du använder det, inte så gott med bra :thumbup:

4. Nej en kesella då och då är verkligen inte hela världen, jag tar alltid 2st kesella innan jag lägger mig under diet, varje dag! Det du kan göra är väl att testa att ta bort den på slutet kanske sista 3-4 veckorna under dieten, du får känna dig fram lite.

Men iaf kesella är ju underbart, jag brukar blanda den med ngn god funlight så blir det som yoghurt ungefär, så kan man kasta i lite havregryn så blir det kanon :eating:

Lycka till

King Grub
2004-03-13, 14:11
1. Styrketräningsprottisen som jag har när jag inte deffar blandar jag med dextropur. Nu under deffen, ska jag fortsätta med det eller kanske gå över på riskakor??

Tycker du dextropur är praktiskt, så fortsätt med det. Det finns inga fördelar återhämtningsmässigt med riskakor, snarare tvärtom. Det är mycket mer näring i riskakorna, men förhoppningsvis har du ett antal måltider till att tillfredsställa näringsbehovet med.

Efter avslutat HIT pass vad ska återhämtningsdrinken bestå av? Ska man ta en likadan som efter styrketräningen eller bara rena prottisar?

Har du kört HIIT-passet separat behöver du inte full mängd kolhydrater som om du hade kört ett hårt styrkepass eller både och, utan du kan halvera mängden kolhydrater, och sedan äta ett vanligt mål någon timme senare. Eller lägga cardion så du har ett normalt mål väntande när du är klar, och basera detta på lite snabbare kolhydrater.

Då jagäter gröt till frukost hemma och inte vill äta gröt på frukosten på jobbet, är det då lika bra/bättre/sämre om jag tar ett fullkornsbröd istället?

Det spelar ingen roll vad klockans visare pekar på. Bra mat är bra mat lik förbaskat. Du kan äta ris och kyckling på morgonen i stället. Får du samma mängd energi från flerkornsbröd som från havregryn är det likvärdigt.

4. Mejeriprodukter är ju inte det bästa vid deff, men om jag ändå tar en lättkesella då och då som mellanmål är det hela världen?

Nej, det är inte hela världen. Fettförbränningen stannar av på grund av det massiva insulinpåslag som blir resultatet av ett högt intag av mejeriprodukter på en gång, men så länge du inte baserar ditt kostschema på dem är det ingen fara.

Lasse Kongo
2004-03-13, 16:19
Stämmer bra som Grub säger, dock finns det många byggare i vårt land som blir ruskigt hårda fast de har mjölkprodukter som en standardföda i sitt dietupplägg, hela vägen fram i stort sett..

Varken dem eller jag har märkt av att fettförbränningen stannar av.

Jag baserar alltid det jag säger på egna erfarenheter, plockar sällan ngt ur böcker osv.

Men men jag citerar Ove Rytter:

"Det är inte bara de traditionella "kolhydratfattiga" dieterna som är felaktiga. Nej, det finns en hel rad andra fatala misstag som många bodybuilders gör. Detta inkluderar, bland annat:

"Undvik mjölkprodukter"
"Undvik enkla kolhydrater"
"Undvik allt salt"

Nu ska jag äta negerbollar *mumsi*

MaW
2004-03-14, 12:58
Thnx guys!!

Alltid bra att få lite råd när man känner sig osäker :):bow: :bow: :bow:

Thell
2004-03-14, 14:59
Originally posted by Tiesto

"Undvik allt salt"

Är salt verkligen så farligt ?
för ja brukar jämt ha på salt på det mesta, gör ju smaken så mycket godare, bör ja kanske minska på saltet ?

King Grub
2004-03-14, 15:01
Originally posted by Thell

för ja brukar jämt ha på salt på det mesta, gör ju smaken så mycket godare, bör ja kanske minska på saltet ?

Nej. Det var ju uppräknat som ett misstag att undvika salt.

aliquis
2004-03-18, 15:45
Originally posted by Thell
För folk som tränar är salt snarare BRA, sedan om det är bra att bara käka koksalt och inte få i sig något annat salt vet jag inte. För säkerhetsskull använder jag alltid seltin istället för vanligt koksalt. JOZ eller vad dom heter har ju också ett mineralsalt med liknande sammansättning som seltin som säkert går lika bra det med.

http://www.getbig.com/articles/mass2.htm

"3. Increase Sodium Intake
I'm not kidding. Sodium is an essential mineral that is an absolute must for muscle growth. Sodium has a bad rap because it can cause water retention - anathema to contest ready bodybuilders. On the plus side, sodium enhances carbohydrate storage and amino acid absorption while also improving the muscle's responsiveness to insulin."