Visa fullständig version : Hur ska man bete sig med ett gäng nya hundar som nyinflyttad?
Jag ska flytta in som inneboende imorgon i en lägenhet som har 3 hundar, en pekines, en praszky och en Bullterrier (1år). Jag har träffat hundarna två gånger, båda gångerna har gått jättebra, bullterriern lade sig vid mina fötter och var supersnäll/kelsjuk. De andra hundarna var uppspelta när jag kom, men lugnade snabbt ner sig och var sen vänligt inställda. Pekinesen är en rescue, och kan vara rädd om man tex plockar upp honom på fel sätt. Bullterriern gillar inte dammsugaren och attackerar den om den är på i samma rum. I hushållet har det endast varit tjejer innan, nu är det jag och en annan kille som ska flytta in(aldrig träffat honom). Första gången jag träffade hundarna ignorerade jag dem och lät de komma till mig, gick ner på huk innan jag klappade dem och klappade dem under huvudet, inte över till att börja med, tittade dem inte i ögonen.
Vi har inte haft hund i vår familj, så jag är lite osäker på hur jag ska bete mig mot dem för bästa get along scenario. Kollat på hundviskaren och lär mig lite om hur man inte ska låta hundarna vara "lika" med en själv, man måste visa att man är över dem, men hur gör man det på bästa sätt?
Min föregående inneboendesituation hade också hund, en shibaflicka, och hon litade aldrig på mig, ignorerade mig (tittade inte på mig) och gick aldrig fram för att bli klappad.
Tips mottages!
PureWhey
2013-12-29, 15:29
Du verkar tänka en del på det, då kommer det nog gå exemplariskt :)
MatteÖhult
2013-12-29, 15:32
kommer nog gå bra. Brukar gå bra i vanliga fall även fast man inte tänker på det.
Undvik att slå, skrika och vara hårdhänt mot hundarna så går det bra :D
Jag ska flytta in som inneboende imorgon i en lägenhet som har 3 hundar, en pekines, en praszky och en Bullterrier (1år). Jag har träffat hundarna två gånger, båda gångerna har gått jättebra, bullterriern lade sig vid mina fötter och var supersnäll/kelsjuk. De andra hundarna var uppspelta när jag kom, men lugnade snabbt ner sig och var sen vänligt inställda. Pekinesen är en rescue, och kan vara rädd om man tex plockar upp honom på fel sätt. Bullterriern gillar inte dammsugaren och attackerar den om den är på i samma rum. I hushållet har det endast varit tjejer innan, nu är det jag och en annan kille som ska flytta in(aldrig träffat honom). Första gången jag träffade hundarna ignorerade jag dem och lät de komma till mig, gick ner på huk innan jag klappade dem och klappade dem under huvudet, inte över till att börja med, tittade dem inte i ögonen.
Vi har inte haft hund i vår familj, så jag är lite osäker på hur jag ska bete mig mot dem för bästa get along scenario. Kollat på hundviskaren och lär mig lite om hur man inte ska låta hundarna vara "lika" med en själv, man måste visa att man är över dem, men hur gör man det på bästa sätt?
Min föregående inneboendesituation hade också hund, en shibaflicka, och hon litade aldrig på mig, ignorerade mig (tittade inte på mig) och gick aldrig fram för att bli klappad.
Tips mottages!
Mutor.
Aktivera hundarna, låt de arbeta åt dig, grundläggande dresyr som sitt, ligg mm med godismutor. När de lärt sig lyda dig så bör rangordningen inte vara några funderingar.
Herman H
2013-12-29, 16:30
Det absolut viktigaste är att låta hundarna komma till dig, visa inte tänderna i leende, klappa inte hundarna upp på huvudet förrän efter ett bra tag (lite förnedrande för dem), stirra inte in i deras ögon och när ni hälsar nu ett tag framåt så sätt dig ner på huk (bocka dig aldrig någonsin över en hund, det är aggressivt beteende), vänd bort blicken åt sidan, visa en öppen handflata uppåt med armen långt utsträckt och låt hunden komma till dig.
Är hunden orolig när den kommer nära och blir klappad så klappa den högt upp på bröstet men inte på halsen, det är lugnande.
Gör du så här visar du respekt, låter hundarna vänja sig vid dig och så kommer allt att gå som en dans.
skulle ignorera de första dan och därefter bli chefen
Det absolut viktigaste är att låta hundarna komma till dig, visa inte tänderna i leende, klappa inte hundarna upp på huvudet förrän efter ett bra tag (lite förnedrande för dem), stirra inte in i deras ögon och när ni hälsar nu ett tag framåt så sätt dig ner på huk (bocka dig aldrig någonsin över en hund, det är aggressivt beteende), vänd bort blicken åt sidan, visa en öppen handflata uppåt med armen långt utsträckt och låt hunden komma till dig.
Är hunden orolig när den kommer nära och blir klappad så klappa den högt upp på bröstet men inte på halsen, det är lugnande.
Gör du så här visar du respekt, låter hundarna vänja sig vid dig och så kommer allt att gå som en dans.
Det där är precis allt det jag inte gör, och av nån anledning brukar alla hundar tycka om mig..
Magnus N
2013-12-29, 18:42
Tänk inte så mycket på "rangordning" och liknande, är kraftigt överdrivet hela det snacket.
Beter du dig lugnt och tryggt och följer tipsen som redan kommit fram i tråden så kommer det gå bra.
I det aktuella fallet så skulle jag nog ställa upp ett stativ med filmkamera och ha några dammsugare i reserv. :D
Annars så tycker jag det brukar lösa sig med hundar men känns det knepigt eller otrevligt så prata med ägarna. Innan du funderar på att muta hundarna så ska du i alla fall garanterat prata med ägarna för man stoppar inte i andras djur mat utan att fråga först. Du kan också tänka på att matskålar etc kan vara lite känsligt dvs ge fan i dem när hundarna äter eller har mat i dem tills du är säker på att det är okey.
det där är precis allt det jag inte gör, och av nån anledning brukar alla hundar tycka om mig..
+1
TranceII
2013-12-29, 18:55
Försök inte visa att du är över dem, det blir nog större risk att det blir fel än rätt. Som z_bumbi så var lite lugn med matskålar och eventullt även tuggben och annat de kan få i början.
eternallord
2013-12-29, 19:01
Det där är precis allt det jag inte gör, och av nån anledning brukar alla hundar tycka om mig..
Fast det beror nog mer på vad för hundar du varit omkring. Dom flesta hundar är ju rätt lugna och glada, men om man träffar en rescue för första gången exempelvis bör man nog vara lite försiktigare.
Kika lite mer avsnitt med hundviskaren han är duktig,finns hur man hanterar dammsugsgalna hundar bl.a.
Hysha knäpp med fingrarna och följ upp med ett pekfinger och alfahanneblick vid behov :d
TranceII
2013-12-29, 19:13
Kika lite mer avsnitt med hundviskaren han är duktig,finns hur man hanterar dammsugsgalna hundar bl.a.
Hysha knäpp med fingrarna och följ upp med ett pekfinger och alfahanneblick vid behov :d
Det är inte hans jobb. Kanske långt in i framtiden men folk kommer inte gilla att du försöker ta över deras hundar och uppfostra dem.
Grymt bra tips allihopa, jag tackar ödmjukast! Trir inte det kommer bli några problem alls men villa ha lite mer kött på benen så att säga!
Spänn blicken i hundens ögon och visa vem som bestämmer.
Herman H
2013-12-30, 10:50
Du är förmodligen inte orolig heller över att möta en hund eller två :)
Spänn blicken i hundens ögon och visa vem som bestämmer.Ironi, hoppas jag.
OnT: Behandla hundar ungefär som du vill bli behandlad själv. Behöver inte vara mycket svårare.
Träna lite med dem med ett paket billig grillkorv som belöning.
Hundar gör vad som helst för korvbitar.
such advice
very inform
wow
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.