Visa fullständig version : I desperat behov av hjälp... ;)
Småbarnsmamma
2013-12-29, 00:10
Tjej, 35, fick barn för 16 veckor sen, i pinsamt dålig form. Ca 20 kgs övervikt, trots att jag levt på rätt bra kost (just det, jag är dessutom diabetiker ;) ) och hade en hel hundflock att jaga runt på under graviditeten.
Så här ser motionen ut per dag: minst 1 timmes promenad i skapligt tempo, (andfådd, men inte så jag ramlar ihop) plankan 1-2 minuter, har precis avslutat knäböjsutmaningen på Facebook (100 st sista två dagarna, tänkte börja om med utmaningen imorgon igen), och 15-60 minuters crosstrainer.
Jag har inte tillgång till gym, dock har jag en skivstång.
Tips, råd? Jag bygger lätt muskler och har inte förlorat så mkt muskler direkt på sista, däremot är jag ju två storlekar större än vad jag ska vara.
Jag ammar för tillfället, så att lägga sig på kaloriunderskott är väl bara att glömma. Ska jag dela upp träningen på flera gånger om dagen? Träna mer, träna längre?
Jag har oerhört svårt för att gå ner i volym, sista gången jag gjorde det jobbade jag på ett jobb där jag lyfte 20 kgs vikter oavbrutet från mark till stapel, 8 timmar nonstop om dagen. :devil:
Ja, jag är desperat. :cool:
Bossebäver
2013-12-29, 00:52
Tjej, 35, fick barn för 16 veckor sen, i pinsamt dålig form. Ca 20 kgs övervikt, trots att jag levt på rätt bra kost (just det, jag är dessutom diabetiker ;) ) och hade en hel hundflock att jaga runt på under graviditeten.
Så här ser motionen ut per dag: minst 1 timmes promenad i skapligt tempo, (andfådd, men inte så jag ramlar ihop) plankan 1-2 minuter, har precis avslutat knäböjsutmaningen på Facebook (100 st sista två dagarna, tänkte börja om med utmaningen imorgon igen), och 15-60 minuters crosstrainer.
Tips, råd? Jag bygger lätt muskler och har inte förlorat så mkt muskler direkt på sista, däremot är jag ju två storlekar större än vad jag ska vara.
Jag ammar för tillfället, så att lägga sig på kaloriunderskott är väl bara att glömma. Ska jag dela upp träningen på flera gånger om dagen? Träna mer, träna längre?
Jag har oerhört svårt för att gå ner i volym, sista gången jag gjorde det jobbade jag på ett jobb där jag lyfte 20 kgs vikter oavbrutet från mark till stapel, 8 timmar nonstop om dagen. :devil:
Om du vill ner i vikt (så tolkar jag det iaf) så måste du ju hamna på energiunderskott. Om du sedan gör det bara med motion så är väl det ok men det är väldigt svårt att springa bort en dålig diet.
Ska du gå ner i vikt så vore det ju bra om du lyfte lite vikter och tro mig, en 35-årig tjej på kaloriunderskott kommer absolut inte lägga på sig muskler så pass att det kan se oattraktivt ut, tvärtom!
decussatio
2013-12-29, 01:15
Ta det lugnt! Så länge du ammar så är det inte bra att gå ner i vikt över huvud taget. Miljögifter friätts när fett förbränns och alla de här gifterna går över till din bebis via bröstmjölken. Jag gick själv ner en massa då min son fortfarande ammade men det var av "misstag" (syftet var inte att gå ner i vikt, gjorde en kostomläggning av andra skäl som egentligen inte skulle orsaka viktnedgång), det är inget man borde eftersträva. Viktnedgång kan även göra att smaken på mjölken förändras och bebisen slutar amma i förtid. Notera att det inte spelar någon roll hur du går ner i vikt, den negativa effekten på amningen riskerar du ändå. När bebisen slutat helamma så är det mer chill med de här sakerna och då kan du börja fundera lite mer seriöst över att gå ner i vikt.
Vänta tills du ammat klart med att gå ner i vikt och fokusera istället på att bygga muskelmassa nu medan du fortfarande ammar. Skapa starka träningsrutiner, ha roligt och ta tag i vikten när du känner att du ammat klart (och när det blir är helt upp till dig och din bebis!). Skaffa en bärsjal eller en bärsele och undvik barnvagn, så kommer du automatiskt bygga en stark bål och orka mer som mamma.
Det är inte svårare för dig att gå ned i volym än någon annan, ett litet kaloriunderskott borde heller inte skada dig eller ungarna. Försöker inte vara dryg men låter som du inte trivs med dig själv och din övervikt, då borde du tag tag i det ;)
Småbarnsmamma
2013-12-29, 15:13
Tack för bra synpunkter, nu lärde jag mig något idag igen. :)
Hur äter du? Som diabetiker, oavsett om det är typ 1 eller typ 2, bör du äta riktigt strikt lågkolhydratkost. Du kanske redan gör det?
Om inte, tänk på att ditt behov av mediciner drastiskt kan minska om du inte äter kolhydrater. Ta hjälp av din läkare så det blir rätt.
Lågkolhydratkost är det enda sättet för en diabetiker att kontrollera sin sjukdom och slippa drabbas av komplikationer på längre sikt.
Småbarnsmamma
2013-12-31, 22:23
Det är inte svårare för dig att gå ned i volym än någon annan, ett litet kaloriunderskott borde heller inte skada dig eller ungarna. Försöker inte vara dryg men låter som du inte trivs med dig själv och din övervikt, då borde du tag tag i det ;)
Nä, du har rätt, trivs verkligen inte alls med det, inga kläder passar heller. Jag har pratat med min dietist och lägger in allt jag äter i ett program, började igår och ligger ca 600 kalorier under dygnsbehov. Jag har sprungit och tränat på gym (tränade två ggr/dag ett tag) utan att gå ner/ändra kroppsform alls, 8 timmars träning om dan behövdes det ;)
Hur äter du? Som diabetiker, oavsett om det är typ 1 eller typ 2, bör du äta riktigt strikt lågkolhydratkost. Du kanske redan gör det?
Om inte, tänk på att ditt behov av mediciner drastiskt kan minska om du inte äter kolhydrater. Ta hjälp av din läkare så det blir rätt.
Lågkolhydratkost är det enda sättet för en diabetiker att kontrollera sin sjukdom och slippa drabbas av komplikationer på längre sikt.
Precis, är inriktad på lågkolhydratkost/GI, tar inte så mkt insulin om man jämför med andra (har typ 1) men är en väldigt aktiv person, har hundar, haft hästar, älskar att promenera. Ska börja springa igen så fort kroppen hämtat sig lite.
Jag gick ner alla mina gravidkilon direkt efter förlossning, men har gått upp 3 kg igen, och nu står jag tokstill. Alla jag känner rasade i vikt när de ammade, men men. Jag försöker se det på sikt... :)
Jag tycker att du skall ta det lugnt med extremdieter (t.ex. som föreslagits "strikt lågkolhydratkost") så länge du ammar, för att inte skapa strul där. Extrema till det kan du göra efter avslutad amning, om du är intresserad av det. Av samma anledning skulle jag avråda från att börja våldsbanta; det är inte farligt/fel att gå ned i vikt (de flesta gör ju det efter förlossning, oavsett om de ammar eller inte), men det är onödigt att ha bråttom. Det räcker långt om du äter vettigt och inte mer än du behöver. Men decussatio har redan skrivit ett välformulerat inlägg på det här temat.
Röra på dig kan du dock göra nu likaväl som senare; kom igång i lagom takt och ge kroppen en vettig chans att anpassa sig till nya krav.
Jag tycker att du skall ta det lugnt med extremdieter (t.ex. som föreslagits "strikt lågkolhydratkost") så länge du ammar, för att inte skapa strul där. Extrema till det kan du göra efter avslutad amning, om du är intresserad av det. Av samma anledning skulle jag avråda från att börja våldsbanta; det är inte farligt/fel att gå ned i vikt (de flesta gör ju det efter förlossning, oavsett om de ammar eller inte), men det är onödigt att ha bråttom. Det räcker långt om du äter vettigt och inte mer än du behöver. Men decussatio har redan skrivit ett välformulerat inlägg på det här temat.
Röra på dig kan du dock göra nu likaväl som senare; kom igång i lagom takt och ge kroppen en vettig chans att anpassa sig till nya krav.
Finns ingen fara överhuvudtaget med att äta strikt lågkolhydratkost även om man råkar amma. Som diabetiker är det dessutom den typen av kost man borde äta.
Hur äter du? Som diabetiker, oavsett om det är typ 1 eller typ 2, bör du äta riktigt strikt lågkolhydratkost. Du kanske redan gör
Det bör väl alla enligt dig? :D börjar kännas som ett långutdraget troll :p
Vem vill trolla med en ammande mamma?? Näää...eller?
decussatio
2014-01-05, 04:51
Finns ingen fara överhuvudtaget med att äta strikt lågkolhydratkost även om man råkar amma. Som diabetiker är det dessutom den typen av kost man borde äta.
Det finns det visst. Delvis så går många på lågkolhydratskost ner i vikt för snabbt för att det ska passa ammanda kvinnor - negativa konsekvenser av viktminskning på amning blir exponentiellt allvarligare ju snabbare viktminskningen sker. Lågkolhydratskost är kopplat till låg mjölkproduktion. Atkins rekommenderar att ammande kvinnor ligger på en underhållsdos av kolhydrater.
Man ska vara försiktig med vad man rekommenderar till ammande och gravida.
Först och främst, mjölkproduktionen blir inte hämmad av ett lågt energiunderskott. Kroppen och hormonerna sköter det per automatik så länge du inte extremsvälter. Att amma tar däremot mer energi än att vara gravid.
Står du still i vikt så äter du för mycket för att gå ned i vikt, så enkelt är det. Om du redan är aktiv så är det kosten du måste reglera. Försök inte ändra på allt på en gång utan börja med att se över exat vad du egentligen stoppar i dig. Börja med små förändringar där du känner att du verkligen kan och vill göra förändringar. Räkna inte med stora framgångar på tre dagar, räkna först med att se resultat veckovis.
Ingen svält alltså, utan mer att göra små förändringar där du kanske får välja bort något eller byta något du äter mot andra kalorisnålare val. Och tänk långsiktigt, och hållbart.
decussatio
2014-01-05, 08:15
Nej, ett lågt underskott är okay. Viktminskning på under 0.45 kg per vecka har inte påvisats ha någon inverkan på mjölkproduktionen, men det är individuellt och vissa kan inte ligga på underskott alls. Dessutom varierar mängden mjölk som produceras och hur energirik den är så det är väldigt svårt att beräkna ett lagom underskott.
Nej, ett lågt underskott är okay. Viktminskning på under 0.45 kg per vecka har inte påvisats ha någon inverkan på mjölkproduktionen, men det är individuellt och vissa kan inte ligga på underskott alls. Dessutom varierar mängden mjölk som produceras och hur energirik den är så det är väldigt svårt att beräkna ett lagom underskott.
Javisst är det individuellt. Det finns de som tappar massor av vikt under amning utan att det inverkar alls på mjölkproduktionen. En del får ingen mjölk alls oavsett hur de äter. TS vill prova, så varsågod, prova. Hon lär ju märka rätt fort om hon får dåligt med mjölk.
Därför tycker jag att TS ska ta det lite lugnt med stora förändringar.
Finns ingen fara överhuvudtaget med att äta strikt lågkolhydratkost även om man råkar amma.
Ehrm... så nu ger du ammande mammor råd att hoppa på extremdieter med max 10 gram kolhydrater! Låter som en lysande ide, inte alls helt sinnessjukt...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.