handdator

Visa fullständig version : Gick du ned en storlek på dina kläder under deff?

Mikroprocessor
2013-12-25, 01:19
Hej!

Jag har ett litet problem! Jag vill gymma osv, men helst inte växa ur mina kläder. Jag gick från M till XL under ett år och jag är lite småmullig, men inte fet eller överviktig eller lönnfet. Jag har inga magrutor men jag kan lätt ta ett fast grepp om magen :Virro

Jag brukar köra med slim fitt skjortor och jag vet om att skjorta och gymma är inget som går ihop för man växer lätt ur kläder när man gymmar. Jag undrar bara om ni gick ned klädesstorlekar när ni deffade?

Jag har 47 cm i axelbredd och om jag skulle deffa, tror ni jag skulle gå ner typ 2 cm i axelbredd? Blir man mycket mindre i axlarna när man deffar?

Jag är heller ingen som satsar på att bli någon hobby muskelbyggare. Jag vill bara komma ner i en slim form, fast inte en spinkig form.

apfel
2013-12-25, 01:41
Jag gick inte ner en klädstorlek på 12.4kgs skillnad.

amini
2013-12-25, 03:16
jag kan inte svara på din fråga för jag vet inte men blev nyfiken:
att gå från M till XL under ett år utan att bli fet är stor bedrift
hur åt och tränade du?

nippman
2013-12-25, 03:33
jag har gått ner från XL till S på min deff,
ja, jag är seriös.

Mikroprocessor
2013-12-25, 04:47
jag kan inte svara på din fråga för jag vet inte men blev nyfiken:
att gå från M till XL under ett år utan att bli fet är stor bedrift
hur åt och tränade du?

Gick upp 10 kg.

maattee10
2013-12-25, 08:40
jag har minskat ca 20cm runt magen = 6xl - xxl

Shqypnia
2013-12-25, 14:42
Går man ner mer i vikt så lär man minska i storlek. Men man ska spara kläderna för man lär sedan bulka upp sig.

wilhelmblomgren
2013-12-25, 18:31
Har i vanliga fall ca s-xs men när jag bulkar har jag medium.

wilhelmblomgren
2013-12-25, 18:32
jag har gått ner från XL till S på min deff,
ja, jag är seriös.

Varför skulle du inte vara seriös? *jorgen*

awesomooo
2013-12-26, 11:17
Hur lång är du? Är inte XL rätt stort på 46 cm? Beror lite på märket som gör kläderna också men jag vill minnas att jag mätte 55+ för ett bra tag sedan och kan fortfarande få på mig medium som sitter bra, tjocktröjor blir oftast Large.

gothik
2013-12-26, 21:24
Hur lång är du? Är inte XL rätt stort på 46 cm? Beror lite på märket som gör kläderna också men jag vill minnas att jag mätte 55+ för ett bra tag sedan och kan fortfarande få på mig medium som sitter bra, tjocktröjor blir oftast Large.

Då var nog storleksgraderingen på dina kläder ganska off om du hade axlar som var 55+ cm breda och kom i en medium. 45-46 cm beroende på skärning brukar vara lagom för en 52/XL kavaj. 46/Small ca 40-41, 48/Medium 41-42 osv.

Diomedea exulans
2013-12-26, 21:26
Jag har som mest deffat ner mig lite drygt 10 kg och svaret på om jag gått ner en klädstorlek är "nja". Jag har inte brytt mig om att köpa nya kläder, men tighta tröjor sitter bättre när jag är nerdeffad. Så jag har inte köpt en ny garderob efter deff, men jag kanske borde. ;)

difeddy
2013-12-26, 22:01
Är du omkring 180 skulle jag nog tippa på att du har M efter deff. Har själv M utan att vara särskilt liten, skillnaden är bara att man fyller ut det bättre. Skjortor i M går också an, även slim fit. Man kan vara rätt grov och ändå bära M/L. Man får vara bra grov för att fylla ut XL däremot.

Johanss0n
2013-12-26, 22:36
Axelbredden kan väl inte vara något större problem? Det kan ju inte handla om särskilt stora skillnader även om du går upp eller ner rätt mycket, pattomkretsen däremot lär ändra sig betydligt mycket mer.

awesomooo
2013-12-26, 23:11
Då var nog storleksgraderingen på dina kläder ganska off om du hade axlar som var 55+ cm breda och kom i en medium. 45-46 cm beroende på skärning brukar vara lagom för en 52/XL kavaj. 46/Small ca 40-41, 48/Medium 41-42 osv.

Vi kanske har kläder lite annorlunda, jag gillar att ha dom tight son. Men det varierar som fan beroende på märke. Har tjocktröjor i Large som känns mindre än tröjor i Medium, sen brukar dom dessutom töjas efter första gången man drar av sig dom.

gothik
2013-12-26, 23:46
Självklart kan man bära samma plagg/storlek på olika sett dock så förändrar inte det faktumet att hur tight man än vill att kläderna skall sitta så kommer 55cm axlar aldrig att komma i en skjorta som har 45cm breda axlar, fysisk omöjlighet ;) troligen är det ganska "generösa" (läs enorma) storlekar vilket blir allt vanligare bland herrkläder. Samma med jeans för det mesta, inte många 28:or som faktiskt är menade för en 28 tums midja nu mera, brukar snarare ligga mellan 30-32. Allt för att sälja mer ;)

nanork
2013-12-27, 19:15
Jupp.
Från L till M på tröjor.
Från 34 till 32 på jeans.

Alla mina gamla kläder kändes som tält, så det blev en dyr deff..

(från 88 till 74 kg, längd 175cm)

vonjerkan
2013-12-28, 18:53
Märker främst på jeans att dom sitter betydligt lösare vid midjan men väldigt bra vid låren (benträningen tuffar på ;) ) Tröjorna har bättre passform också.

Även märkt att M kan sitta grymt bra vid bröst/axlar, perfekt tight men sedan släpa vid runt mage och midja istället, men det är väl positivt i sig :)

Fartman
2013-12-29, 01:56
Självklart kan man bära samma plagg/storlek på olika sett dock så förändrar inte det faktumet att hur tight man än vill att kläderna skall sitta så kommer 55cm axlar aldrig att komma i en skjorta som har 45cm breda axlar, fysisk omöjlighet ;) troligen är det ganska "generösa" (läs enorma) storlekar vilket blir allt vanligare bland herrkläder. Samma med jeans för det mesta, inte många 28:or som faktiskt är menade för en 28 tums midja nu mera, brukar snarare ligga mellan 30-32. Allt för att sälja mer ;)

Tycker mig uppleva precis motsatt, att kläderna blir mindre och tightare. Men det skiljer sig förmodligen mycket mellan märken, tex är verkar ofta ungdomligare gärna europeiska märken vara små medans lite gubbigare märken från typ USA är stora.

Adrianite
2014-01-05, 02:20
Själv gick jag från 88kg i April 2013 till nuvarande 75-76kg i skrivande stund.

Klädstorleken har krympt från L/M till S/XS för såväl linne, tjocktröja, jacka och t-shirt.

Jeansstorleken har sjunkit från 34/32 i midjan (minns knappt längre) till nuvarande 29/28.

Vad hände? Jag beslöt mig för att ta tag i min kropp i samband med en operation under dåvarande påsklovet.

Slutade med allt som kan klassas som onyttigt helt ett tag; nötter, godis, snus, cigaretter, alkohol, läsk, snabbmat, choklad, varmchoklad, glass, pannkakor; allt.

Kombinerade detta med ett modifierat träningsschema där fler övningar inkorporerades, och fortsatte träna 5 dagar i veckan. Detta ledde till ett viktras, och har nu fortsatt i 1-2 månader med att få bort de sega kilona genom diverse metoder; GI, träning 6/7 dagar i veckan, fysiskt arbete, konstant mixtrande med kostvanorna, ändrade måltidstider och innehåll, mer frukt och grönsaker osv.

Verkar som att det går bra, då vikten gått från 77.5kg till lägsta 74.5 kg. Ligger nog på 75.5kg för tillfället i snitt som morgonvikt, målet är att bli av med mer bukfett och underhudsfett, skulle tippa på att 71-72kg är det som krävs för att bli av med kärlekshandtagen; har dock ingen stress då jag är galet nöjd med min kropp för tillfället, så ge det lite tid så kommer man att ha nått en bekväm vikt där underhudsfettet är borta.

Ett problem som man kan uppleva som ung när man genomgår en metamorfos som mig är att ens psyke och mentalitet laggar efter ens fysiska jag; självförtroendet är ännu fast i den gamla kroppen till viss del, även om det sakta men säkert hinner ikapp, så även om tjejer blir våta av att se en och tafsar på en så kan man som grabb bli förvirrad om psyket inte har insett hur snygg man faktiskt är; man blir tafatt och misstänker att nåt lurt är på gång, för vilken brud kan vilja ha en lönnfet grabb på 88kg liksom. Börjar komma underfund med att man faktiskt ser bra ut numera och kan ta kommandot utan dem gamla rädslorna och nojjan.

För andra som kan sitta i den sitsen, där självförtroendet ännu är bräckligt trots att ens fysik är som skuren ur trä; ta det lugnt bara, det kommer med tiden, genom erfarenheter och kommentarer och upplevelser som får dig att inse att du är en 2.0 version av dig själv.

Danomax
2014-01-05, 03:45
L, XL och XXL, eftersom jag har pendlat mellan 70 och 100 kilo, dom senaste 20 åren, det blir så dyrt att köpa nytt varje gång man får för sig att man ska väga någon annan vikt än den man för närvarande väger.