handdator

Visa fullständig version : Ni som har ont i pungen ibland

Jackman
2013-12-25, 00:48
Har så länge jag minns haft ont i högra pungkulan av och till, lite diffust så där, vi snackar 17-18 år. Sökte läkare för 2-3 år sedan och allt var lugnt sa dom. Grejen är att när jag var 13 år, 32 idag så sprang jag in i ett bord med högra testikeln så jag var 5 minuter från operation för att den hade vridit sig, jag var helt blå och hade ont som satan, men den vred sig tillbaka precis innan operation. Funderar på om det är vad jag känner av ibland, är det någon mer som har slagit i ordentligt som känner av det då och då ?. Jag har träffat 2-3 läkare under åren som alla sagt att det är ingen fara, men lik fan funderar man när det kommer

Bryggan
2013-12-25, 00:57
Ja, du Jackman...svårt. Har du besvär så uppsök läkare igen och igen och igen!!

Det är som vissa säger om den svenska sjukvården; man får inte vara för sjuk för då orkar man inte tjata sig till vård i Sverige.

Lycka till!

Jockefoten
2013-12-25, 08:56
Började få ont i högra pungkulan för ett halvår sedan men försvann efter några veckor. Nu har det dock kommit tillbaka och senaste två veckorna har det varit riktigt påfrestande. Funderar på läkare efter långhelgerna är över.

Alkro
2013-12-25, 14:23
Ja, du Jackman...svårt. Har du besvär så uppsök läkare igen och igen och igen!!

Det är som vissa säger om den svenska sjukvården; man får inte vara för sjuk för då orkar man inte tjata sig till vård i Sverige.

Lycka till!

Dummaste jag läst på länge. Trådskaparen är knappast en 80-årig multisjuk patient som inte kan ta sig ur sängen.

Till TS:
Man kan ha symtom och besvär utan att vara sjuk. Om du har haft samma besvär i så många år så talar det ju för att det är ofarligt men ack så besvärligt. Om man har gjort all nödvändig utredning och inte hittat några fel så ska man ju inrikta sig på att hjälpa dig hantera smärtorna på bästa sätt. Precis som att man kan ha huvudvärk eller ryggvärk utan att vara sjuk så kan man ha ont i pungen utan att vara sjuk. Det är förövrigt ganska vanligt med smärtor i pungen utan någon farlig bakomliggande orsak.

God Jul!

LillisJ
2013-12-25, 14:25
Fick ont i pungen av att läsa ditt inlägg. :)

Diomedea exulans
2013-12-25, 14:27
Nu vill jag inte skrämma TS, men komiken Tom Green fick cancer i en pungkula, och ett av symptomen var att han gick runt och hade ont i den.

Jackman
2013-12-25, 14:40
Jag har inte ont på det viset, mer ett obehag. Sen har jag haft det så länge jag minns, hade det varit farligt borde jag nog varit död nu. Förövrigt bor jag nära sjukhus så åkte upp till jourmottagningen och allt var bra. Tydligen vanligt att man kan få nervpåverkan och känna av det ibland efter hårt trauma. Sen har jag märkt ett samband när jag tar kreatin som jag gör just nu.

Tyrwing
2013-12-25, 14:43
Har haft det länge. Verkar som den vrider sig enl läkare. Det kommer ca i en dag kanske någon gång då och då.

Tricce
2013-12-25, 14:52
En annan vanlig orsak är bråck.

Bryggan
2013-12-25, 15:13
Nä det är nog ingen fara TS, man ska gå och ha lite ont sådär....helt naturligt.

skivståång
2013-12-25, 15:21
Äsch, värk kan man väl ha lite då o då. Samma sak som när man tror sig hitta knölar/leverfläckar man inte sett förut så blir man nojjig, människan är ganska bra på att oroa sig tycker jag.

Men sen så kan det ju absolut vara nått värre o pungen vill man ju inte chansa med, då den bidrar till stor del av din manlighet, dvs testosteron och få ungar.

Ring o boka en tid på vårdcentralen, säg att du haft diffus värk i pungen ett tag nu och vill kolla upp det.
Sen kommer du dit, snackar lite med läkaren, drar ned byxorna, så får han klämma i 2-3 minuter, sen äre klart.

=)

XXXL
2013-12-25, 19:04
Har aldrig ont i min pung förutom när jag sätter mig på den, har ni ont i familjelyckan så kolla upp det genast!

Raschmus
2015-02-24, 12:36
BUMP!!!!

Är nu själv orolig över min pung. Har haft en återkommande värk i pung och testiklar i en månad. Efter googlande konstaterade jag att jag antingen hade klamydia, bitestikelinflammation eller testikelcancer - i den ordningen. Jag pissade därför för klamydia vilket var ok. Därefter klämde farbror doktorn på pungen för bitestikelinflammation vilket var ok. Slutligen var jag på ultraljud för testikelcancer vilket också var ok.

Poängen är att när jag (efter flera påringningar) får tag på min läkare så menar han på att allt ser bra ut och att han inte vet vad mer han kan göra eller vad det kan tänkas vara för någonting och att därmed inte kan hjälpa mig. Efter de orden var jag övertydlig och förklarade att jag nöjer mig inte med att vandra omkring med molande värk i pungen utan vill ha svar på varför det inte är som det skall... Min övertydlighet hjälpte dock inte och jag blev ett stängt ärende.

tl;dr
Jag har ont i pungen och är jävligt ängslig. Vad kan det vara som inte syns på ultraljud, könssjukdomstest eller undersökning?

Fordon
2015-02-24, 12:38
BUMP!!!!

Är nu själv orolig över min pung. Har haft en återkommande värk i pung och testiklar i en månad. Efter googlande konstaterade jag att jag antingen hade klamydia, bitestikelinflammation eller testikelcancer - i den ordningen. Jag pissade därför för klamydia vilket var ok. Därefter klämde farbror doktorn på pungen för bitestikelinflammation vilket var ok. Slutligen var jag på ultraljud för testikelcancer vilket också var ok.

Poängen är att när jag (efter flera påringningar) får tag på min läkare så menar han på att allt ser bra ut och att han inte vet vad mer han kan göra eller vad det kan tänkas vara för någonting och att därmed inte kan hjälpa mig.

tl;dr
Jag har ont i pungen och är jävligt ängslig. Vad kan det vara som inte syns på ultraljud, könssjukdomstest eller undersökning?

En villig tjej löser det på några minuter*hug*

421
2015-02-24, 12:38
Blue balls?

Raschmus
2015-02-24, 12:46
En villig tjej löser det på några minuter*hug*

Blue balls?

Hade varit kul vanligtvis men är på riktigt orolig. Sista stället jag/man vill ha ont i är pungen.

Edit: får knyla mkt.

Fordon
2015-02-24, 12:50
Hade varit kul vanligtvis men är på riktigt orolig. Sista stället jag/man vill ha ont i är pungen.

Edit: får knyla mkt.

Vi har jättekul ;)

Har läkaren kollat upp Testistorsion aka pungvred?

Raschmus
2015-02-24, 12:52
Vi har jättekul ;)

Har läkaren kollat upp Testistorsion aka pungvred?

Ja, blodflödet såg bra ut och pungen kändes "homogen", dvs som den skall.

421
2015-02-24, 12:54
Kan man få ont av överanvändning?

TIMPA
2015-02-24, 12:56
Inget problem som sitter i bäckenet/ländryggen som ställer till det ...? Prostatan?

mij82
2015-02-24, 13:07
Gå till annan VC och få en ny bedömning om du är orolig.

MikaelB
2015-02-24, 15:27
Har du haft tighta klädesplagg på dig kan det vara orsaken också.

svag74
2015-02-24, 17:44
BUMP!!!!

Poängen är att när jag (efter flera påringningar) får tag på min läkare så menar han på att allt ser bra ut och att han inte vet vad mer han kan göra eller vad det kan tänkas vara för någonting och att därmed inte kan hjälpa mig. Efter de orden var jag övertydlig och förklarade att jag nöjer mig inte med att vandra omkring med molande värk i pungen utan vill ha svar på varför det inte är som det skall... Min övertydlighet hjälpte dock inte och jag blev ett stängt ärende.

tl;dr

Hade ofta ont i ena kulan för typ 10 år sen, och gick och kollade det till slut.
Vanlig enkel kläm-&-känn hos husläkare, som inte visade på något fel.
Fick förklaringen att det kunde va nån muskel/sena som drar och gör ont eller liknande.
Skulle tro att man kan ha ont där utan att det är något egentligt, och att det försvinner med tiden.

Kan ju hända nån gång fortfarande, att man får ont utan vidare någon timme - är väl så det är att va kille helt enkelt.

Sniggel
2015-02-24, 17:54
BUMP!!!!

tl;dr

Och om du inte kan få det då?
Vi har kommit rätt långt i förståelsen för människokroppen men vi kan långt ifrån allt. Du verkar ha undersökt alla behandlingsbara orsaker och det kanske inte finns någon som kan ge ett svar.
Stöter ofta på folk som har förväntningar på att vårdapparaten "kan allt". Men det gör de självklart inte. Vissa jobbiga åkommor kan vara omöjliga att bota (just nu) vare sig det beror på att de är av okänd orsak eller att man saknar kunskapen att behandla åkomman.
Säger inte att du har den attityden utan du kanske bara vill göra allt du kan innan du väljer att acceptera smärtan och att du inte får reda på vad den beror på.

Abbs
2015-02-24, 18:36
http://sv.wikipedia.org/wiki/Testistorsion

Green Apple
2015-02-24, 18:41
Kan man få ont av överanvändning?

Ja! :(

Raschmus
2015-02-25, 08:55
Tack för svar!

Har nu kontaktat det lokala lasarettet och bett om ny hjälp. Får se vart det leder. Hoppas bara jag får en tydlig läkare och ingen mjäkig som spär på ens oro.

Och om du inte kan få det då?
Vi har kommit rätt långt i förståelsen för människokroppen men vi kan långt ifrån allt. Du verkar ha undersökt alla behandlingsbara orsaker och det kanske inte finns någon som kan ge ett svar.
Stöter ofta på folk som har förväntningar på att vårdapparaten "kan allt". Men det gör de självklart inte. Vissa jobbiga åkommor kan vara omöjliga att bota (just nu) vare sig det beror på att de är av okänd orsak eller att man saknar kunskapen att behandla åkomman.
Säger inte att du har den attityden utan du kanske bara vill göra allt du kan innan du väljer att acceptera smärtan och att du inte får reda på vad den beror på.

Så är det. Är motsatsen till hypokondriker och kan finna mig i konstant värk i merpartens kroppsdelar men just nu blir jag mentalt steril.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Testistorsion
Enligt klämmandet var den inte svullen och enligt ultraljudet såg blodflödet ok ut.

Raschmus
2015-04-27, 12:05
Update

Träffat flertalet läkare och ingen har kommit med förslag på åkomma, behandling eller diagnos. Lång historia kort; då ingen kunde hjälpa mig så fick jag själv tanken att träffa min gamla kiropraktor jag inte sett på över ett år. Han noterade att jag exceptionellt stel i kroppen (lyfta tungt, inte stretcha, aldrig eller sällan promenera och mycket stillasittande jobb). Efter 5 behandlingar, stretchande och promenader så är pungvärken borta.

Vill skriva detta så att om det förekommer någon annan orolig själ längre fram så googlar den sig förhoppningsvis hit.

kebne
2015-04-27, 12:09
Har någon någonsin gått till en kiropraktor som inte hittat ett fel på en, speciellt om man kommer dit med ett problem? :)

Raschmus
2015-04-27, 12:18
Har någon någonsin gått till en kiropraktor som inte hittat ett fel på en, speciellt om man kommer dit med ett problem? :)

Vad menar du? Att en kiropraktor kunde bota min pungvärk var inte det första som slog mig.

kebne
2015-04-27, 12:29
Vad menar du? Att en kiropraktor kunde bota min pungvärk var inte det första som slog mig.

Tror du att kiropraktors manipulation eller att du rör mer på dig/stretchandet är bakomliggande? Kanske håller du även på att gå ner mer i vikt eller har fått mer sol på dig nu? :)

Jag förstår att du gärna vill göra kopplingen att eftersom du träffade kiropraktorn och nu blev det bättre så är det pga det men det är ju inte direkt som om du hade dragits med problemen i åratals osv.

Men bra att problemen löste sig för dig iaf, det är ju det viktigaste i sammanhanget. Jag skulle bara vara tveksam att skicka någon till kiropraktor för pungvärk (eller någon åkomma öht) :)

Mart|n
2015-04-27, 12:54
Tror du att kiropraktors manipulation eller att du rör mer på dig/stretchandet är bakomliggande? Kanske håller du även på att gå ner mer i vikt eller har fått mer sol på dig nu? :)

Jag förstår att du gärna vill göra kopplingen att eftersom du träffade kiropraktorn och nu blev det bättre så är det pga det men det är ju inte direkt som om du hade dragits med problemen i åratals osv.

Men bra att problemen löste sig för dig iaf, det är ju det viktigaste i sammanhanget. Jag skulle bara vara tveksam att skicka någon till kiropraktor för pungvärk (eller någon åkomma öht) :)

Med ditt resonemang så måste det ha varit ren placebo då mitt ryggskott förbättrades momentant av behandlingen jag fick hos kiropraktorn.

Eller tolkar jag det du skrev fel?

Raschmus
2015-04-27, 12:54

Jag köper allt han säger med ull och hår. Har varit där i många år för diverse åkommer vilka han ordnat med bravur.

Ingen lust att gå i klinch för att försvara "min" kiropraktor men det han gör är fantastiskt. även denna gång.

kebne
2015-04-27, 13:16
Med ditt resonemang så måste det ha varit ren placebo då mitt ryggskott förbättrades momentant av behandlingen jag fick hos kiropraktorn.

Eller tolkar jag det du skrev fel?

Med mitt resonemang så tycker jag att man ska vara försiktig att dra slutsatsen att kiropraktik botar pungvärk. Kiropraktik har begränsat vetenskapligt stöd i allmänhet och kan inte tänka mig att pungvärk är ett utav de områden där det har starkast vetenskapligt stöd :) Vid vissa ryggsmärtor så har det vetenskapligt stöd, tror jag.

En kiropraktor kan även ha god allmän kunskap om kroppen som inte nödvändigtvis är kiropraktik. Om man ens problem blir lösta så är det givetvis bra oavsett om det är placebo, kiropraktik eller bara pga allmän kunskap från kiropraktorn :)

King Grub
2015-04-27, 13:37
Med mitt resonemang så tycker jag att man ska vara försiktig att dra slutsatsen att kiropraktik botar pungvärk. Kiropraktik har begränsat vetenskapligt stöd i allmänhet och kan inte tänka mig att pungvärk är ett utav de områden där det har starkast vetenskapligt stöd :) Vid vissa ryggsmärtor så har det vetenskapligt stöd, tror jag.

En kiropraktor kan även ha god allmän kunskap om kroppen som inte nödvändigtvis är kiropraktik. Om man ens problem blir lösta så är det givetvis bra oavsett om det är placebo, kiropraktik eller bara pga allmän kunskap från kiropraktorn :)

Nej, kiropraktik saknar vetenskapligt stöd för någonting.

C h r i s
2015-04-27, 13:50
Nej, kiropraktik saknar vetenskapligt stöd för någonting.

Kiropraktik gjorde min rygg ännu värre, humbug säger jag och aldrig mer.