handdator

Visa fullständig version : Söker informanter till C-uppsats, Näthat

Zelas
2013-12-23, 21:45
Jag håller på att skriva en C-uppsats i Etnologi som behandlar näthat. Om du eller någon du känner har någon form av relation till det ämnet och kan tänka sig att svara på ett par frågor är det bara skicka ett PM eller svara här.

Det är frågan om en kvalitativ undersökning och som informant kommer du att vara anonymiserad.

Är även tacksam för länkar till några bloggar där det brukar förekomma hatiska/hätska kommentarer i kommentarsfältet. Jag utgår ifrån att det finns mer än en träningsbloggare som fått ta emot negativa kommentarer i pm/mail eller kommentarsfält. Är du intresserad att dela med dig är jag ytterst tacksam.

Slutligen, trådstarten är klarerad med admin/mod i enlighet med reglerna.

Philley
2013-12-23, 21:54
Avpixlat hade varit en guldgruva för några månader sedan. Nu är de flest tämligen lugna med näthatet där även om man med nitiskt letande kan hitta något.

ducedo
2013-12-23, 22:02
Tror man får definiera termen "näthat" först. När det kom på tapeten förr så verkade det främst handla om trakasserier eller personliga påhopp skickat till någon. Därefter så blev det mer generellt negativt om människor/personer på forum/bloggar där personen aldrig kommer få reda på det. På senare tid har det snarare handlat om att utrycka sig negativt om något eller rena troll.

Drar man allt över samma kam så blir det svårt att få fram några vettiga resultat.

Ignatius72
2013-12-23, 22:04
Näthat är ett tramsbegrepp. Men det är inne, ta det ur ett genusperspektiv också så har du en plats i närmaste TV-soffa.

difeddy
2013-12-23, 22:12
näthat är ett tramsbegrepp. Men det är inne, ta det ur ett genusperspektiv också så har du en plats i närmaste tv-soffa.

:d

Zelas
2013-12-23, 22:14
Mja för att förtydliga så är just den här bredden och sättet som begreppet används på en av punkterna som jag är intresserad att ta upp i uppsatsen. En av anledningarna till att jag alls valde ämnet var att det i princip enbart är en massa folk som sitter och tycker om det i tv-soffor och inte alls reflekterat över begreppet i relation till vedertagna sådana, tex förtal, olaga hot eller mer vardagligt rätt och slätt mobbing. Att det utspelar sig på nätet verka göra att man ser på det annorlunda än annan mellanmänsklig kommunikation, vilket är en annan punkt som kommer att tas upp i arbetet.

Kort sagt angående begreppsdefinition så är det en av frågorna som har ställts till de informanter jag redan har.

Asdf
2013-12-23, 22:24
Tjejbloggar givet numero uno, speciellt de stora som blondinbella, kissie etc. Inom träning verkar det dock vara rätt lugnt!

Zaqwer
2013-12-23, 23:52
Räknas kolozzeums hat mot Axon som näthat kanske?