Logga in

Visa fullständig version : dessa lärare...

Kalleh
2004-03-12, 22:03
Hej och hopp allesamman...

Hade här om dagen en dispyt med min naturkunskapslärare när vi pratade om kost och näringslära. Vi hade genomgång på ett datorprogram vid namn "kost koll" som är till för att åskådliggöra vad man får i sig för näring under dagen. Man skriver in allt man käkat samt sin vikt och en redogörelse för vad man gör under dagen och programmet visar i ett diagram över vad man saknar samt vad man får överskott av i näringsväg.

Nu räcker en tjej upp handen och ger lite kritik mot programmet för att man inte kan mata in sin längd, bara sin vikt. Hon menar på att vad man väger kan vara både för mycket och för lite beroende på hur lång man är, och läraren håller med. Någorlunda lärd som jag är förklarar jag att energiförbrukningen är proportionell mot vikten och inte längden, programmet talar bara om hur mycket näring man får i sig jämfört med den energiförbrukning man bör ha vid en viss vikt, därmed basta. Man kan inte ha en dator som personal trainer och få den att berätta exakt vad man bör äta mer eller mindre av.

Nu menar min lärare att energiförbrukningen visst är mycket beroende på längden samt att med ett BMI som riktmärke, skulle ett program kunna vara hur bra som helst som kostrådgivare. BULLSHIT!! (säger jag)

Och nu, snälla säg att jag har rätt...

/Karl

z_bumbi
2004-03-12, 22:35
Nej det går inte att använda ett program som tränare men det går att använda som ett verktyg. Man får fortfarande tänka själv. :)

Om man ska gå på vikt+längd eller bara vikt?
BMI är ett mått för statestik och kan inte tillämpas fullt ut för att bedömma vikten på en människa.
Det går att använda som en av flera indikatorer på övervikt men mer är det inte.

I just kostkoll har jag fått mycket underliga siffror när jag testkört det, mycket protein bla.
I just den version jag körde så gick det inte heller att få till fler mål än 5 eller 6 per dag. :D

Creatinus Enormus
2004-03-12, 23:15
När det gäller kost får man studera lite så man vet vad som är bra och inte, och vilka prottar och kolisar som är snabba å långsamma, och räkna lite kallisar och sånt...

Sen ska man lära sig att lyssna kroppen, vad den behöver, och när den behöver det. Bara man lärt sig kännas sin kropp så går det mesta av sig själv. Men det kan ta tid...

Just i kväll så blir mitt nattmål inte det "bästa" kanske. Det blir filmjölk och müsli... Nått av det behövs visst. Skulle kunna chansa på kalcium och kolisar... Har blivit snålt me sånt idag.

Typ sånt jag menar med att lyssna på kroppen. Kommer det ett sug som inte brukar dyka upp så kan det vara ett tecken på nån begynnande brist.

Låter rätt flummigt va? :confused: Men så funkar iallafall min kropp.

skaparn
2004-03-13, 02:40
Det kanske skulle gå att utveckla ett PT-program till dator, men det skulle kräva betydligt mer indata än längd och vikt.
Antag att användaren anger:
Längd
Vikt
Kroppsfettprocent
Träningsmängd
Träningstyp
Träningsmål
Allergier, preferenser mm

Nu kan programmet räkna fram en liten plan som med tiden modifieras då nya värden hela tiden matas in så att framsteg monitoreras. Det kanske inte skulle bli perfekt men för den skull inte sämre än en medelmåttlig PT, kroppen är ingen exakt maskin så både en människas och en dators bedömningar kommer att vara felaktiga på någon punkt. Detta beroende på bristfälligt bedömningsunderlag, se nedan för åtgärd.
En PT kan dock inte laddas ner gratis från favorithubben... där vinner datorprogrammet.

Tekniken torde finnas redan idag för inmontering av mikroskopiska mätinstrument på strategiska ställen i kroppen för exakt kontroll på t.ex. levervärden, körtelaktivitet, blodsocker, insulin etc. Dessa kan sedan förses med t.ex ett blåtandchip så data skickas kontinuerligt till exempelvis mobiltelefonen, som antingen är utrustad med ett PT-program eller skickar vidare till hemdatorn. Längre fram kan nog även glykogendepåer, proteinsyntes och lite mer avancerade processer övervakas och vi kan få en exakt bild av vad som händer i våra kroppar vid vilken tidpunkt som helst förutsatt att vi lagt lite slantar på att förvandla oss till en semicyborg.
Och det är förstås vad vi alla vill ha...?