Visa fullständig version : Världens starkaste man genom tiderna
filmjölk
2015-12-18, 16:56
Grängesbergsjätten skulle ju även enligt legenden kunnat lasta ett 450kgs malmblock helt själv från marken upp på en godsvagn. Strongmen idag sliter som djur på 150kgs stenar.
Dessutom tog han en 100kgs fulllastad jutesäck i varje hand, höll enbart med tummen och pekfingret och kunde gå flera kilometer utan att ens sätta ner säckarna för att ta nytt grepp. Farmers walkmomentet kan ju slänga sig i väggen trots att det är tyngre väskor:D
delta_mats
2015-12-18, 22:44
Grängesbergsjätten skulle ju även enligt legenden kunnat lasta ett 450kgs malmblock helt själv från marken upp på en godsvagn. Strongmen idag sliter som djur på 150kgs stenar.
Dessutom tog han en 100kgs fulllastad jutesäck i varje hand, höll enbart med tummen och pekfingret och kunde gå flera kilometer utan att ens sätta ner säckarna för att ta nytt grepp. Farmers walkmomentet kan ju slänga sig i väggen trots att det är tyngre väskor:D
Det där är så töntiga skrönor så man skäms lite av att läsa det. Ungefär som en sagobok för små barn, haha!
Rikard Jansson
2015-12-18, 22:51
Nåja, underskatta inte starka arbetargrabbar. Det lär ju inte varit så att malmblocket var helt runt, sen var han ju ganska rejäl. Har personligen sett en väldigt naturligt stark person på 175 cm 66 kg lyfta upp en 200kg järnklump (tjälkrok) upp på en kärra med lite rage :)
Agitator
2015-12-18, 22:53
Nåja, underskatta inte starka arbetargrabbar. Det lär ju inte varit så att malmblocket var helt runt, sen var han ju ganska rejäl. Har personligen sett en väldigt naturligt stark person på 175 cm 66 kg lyfta upp en 200kg järnklump (tjälkrok) upp på en kärra med lite rage :)
Lite skillnad när man kan arbeta med hävstång och vinklar allt eftersom man får upp bit för bit på en kärra jämfört mot en malmblock på 450 kg.
Rikard Jansson
2015-12-18, 22:56
Lite skillnad när man kan arbeta med hävstång och vinklar allt eftersom man får upp bit för bit på en kärra jämfört mot en malmblock på 450 kg.
Samtidigt lär man inte varit så värst klen som ofet 220 cm 160 kg fysisk arbetare som jobbat en massa med att flytta en massa malmblock :) Men dagens lyftare/byggare som inte kan lyfta mer effektivt än att ta saker på raka armar och sen gnälla på att det är tungt eftersom de aldrig gjort något annat fysiskt än att lyfta en stång brukar underskatta hur mycket det går att lyfta om man är van.
rattlesnake61
2015-12-19, 02:16
Har också tänkt på det. Han är inte superrörlig direkt.
Shaw eller Hafthor skulle nog vinna en sådan tävling.
Pudz är nog lite för klen enligt dagen mått.
Pudz var inte lika råstark som Shaw eller Hafthor, men jag har ändå läst att han har dragit 415kg i marklyft och i rörliga grenar så blir det svårt att slå honom.
Shaw eller Hafthor är båda för tunga tror jag. Det är lätt att säga att Hafthor är rörlig vilket han är med dagens mått men jämför du honom med atleter bakåt i tiden som vägde mycket mindre så tror jag inte riktigt han skulle hängt med i uthållighets grenarna.
Pudz var inte lika råstark som Shaw eller Hafthor, men ändå läst att han dragit 415kg i marklyft och i rörliga grenar så blir det svårt att slå honom.
Shaw eller Hafthor är både för tunga tror jag. Det är lätt att säga att Hafthor är rörlig vilket han är med dagens mått men jämför du honom med atleter bakåt i tiden som vägde mycket mindre så tror jag han inte skulle hänga med i uthållighets grenarna.
Dom gör ju redan exakt samma grenar snabbare, även att det är tyngre belastning, tyngre loading, tyngre medleys, tyngre ok, tyngre farmers etc för samma längd. Dagens strongman är betydligt starkare och snabbare även att dom är större.
rattlesnake61
2015-12-19, 10:28
Dom gör ju redan exakt samma grenar snabbare, även att det är tyngre belastning, tyngre loading, tyngre medleys, tyngre ok, tyngre farmers etc för samma längd. Dagens strongman är betydligt starkare och snabbare även att dom är större.
Dagens loading race är inte snabbare även vad du såg Pudzianowski rusa i finalen till WSM 2007 nej. Dock så är det tyngre vikter. Kolla även på WSM 2009 där Pudzianowski utklassar alla de tyngre grabbarna i Farmers walk trots att han är mycket lättare. Tycker det säger sig självt att man kommer ha bättre kondition och uthållighet om man väger 125-130kg än om man väger 180kg.
Sen att dagens strongman är starkare och även kan göra snabba resultat med tunga vikter stämmer precis som du säger.
Bjorneman
2015-12-20, 11:17
Pudz var inte lika råstark som Shaw eller Hafthor, men jag har ändå läst att han har dragit 415kg i marklyft och i rörliga grenar så blir det svårt att slå honom.
Shaw eller Hafthor är båda för tunga tror jag. Det är lätt att säga att Hafthor är rörlig vilket han är med dagens mått men jämför du honom med atleter bakåt i tiden som vägde mycket mindre så tror jag inte riktigt han skulle hängt med i uthållighets grenarna.
Pudz var i en klass för sig själv när det kom till rörliga grenar. Lite som Savickas i de statiska momenten.
Savickas har som tronföljare i Eddie Hall. Där snackar vi potential, men han är nog lite för datt för att vinna WSM.
Namjorne
2016-03-23, 04:07
Jag säger Eddie Hall. Ingen, inte ens Savickas, matchar hans råstyrka. 463 kg, eller 465 med lång stång, i marklyft säger sitt. Dessutom gjorde han en råpress på 220 kg i stock, som han förvisso tappade över huvudet. Det klarar inte heller Savickas.
Om han inte redan är världens starkaste man genom tiderna så kommer han garanterat bli det.
shaws mark på 463 eller vad det var med lång stång var ju papper i jämförelse med eddie halls.
filmjölk
2016-03-23, 06:40
Marklyft och över skallen med stock är ju en sak, och väldigt imponerande, men nu gäller det vem som är starkast. Vem lyfter mest i bänkpress?
Marklyft och över skallen med stock är ju en sak, och väldigt imponerande, men nu gäller det vem som är starkast. Vem lyfter mest i bänkpress?
Freddi Smulter.
http://maxstyrka.se/2014/05/400-kg-i-bankpress-av-smulter/
MackeJuve
2016-03-23, 08:05
shaws mark på 463 eller vad det var med lång stång var ju papper i jämförelse med eddie halls.
Jag har en teori där och det är att den långa stången gynnade Shaw. Hall sa något i stil med att stången hade kommit rakt upp om det varit en vanlig marklyftsstång. Nu fick han ju problem i mitten av lyftet. Shaw däremot såg ut att dra en del nytta av den ökade stångböjningen. Har inga övriga "bevis" för det dock. Men jag väntar med att dra för stora slutsatser av detta fram till sommarens marklyfts-VM under Strongman-EM. Med allt detta sagt så tror jag att Shaw kommer att bättra på sitt pb (450 kg), då hans 463-lyft trots allt var lätt, men att även Hall kommer att bättra på sitt.
Brofessorn
2016-03-23, 08:08
Vem bicepscurlar mest av alla?
ARMSTARK
2016-03-23, 08:15
Freddi Smulter.
Jag är helt oimponerad av lyft med tröjja, testade en och kunde inte ens komma ner till bröstet med 160kg, tröjjan tog emot. Fast Smulter tar nog mer än mig, men vem tar mest?
Vem bicepscurlar mest av alla?
Magnus Samuelsson. 40 sek in. 140x4 stångcurl.
https://www.youtube.com/watch?v=l4GzrW2-ovM
Jag säger Eddie Hall. Ingen, inte ens Savickas, matchar hans råstyrka. 463 kg, eller 465 med lång stång, i marklyft säger sitt. Dessutom gjorde han en råpress på 220 kg i stock, som han förvisso tappade över huvudet. Det klarar inte heller Savickas.
Om han inte redan är världens starkaste man genom tiderna så kommer han garanterat bli det.
Savickas har på träning gjort 240x2 i stockpress, enligt sig själv.
Här gör han dock 228, väldigt tveksam på att 240 stämmer. Eddie hall får man nog säga att han strikt pressar mer sin 220 jämfört med Savickas som skjuter till lite.
https://www.youtube.com/watch?v=8crALRL8hfI
Magnus Samuelsson. 40 sek in. 140x4 stångcurl.
https://www.youtube.com/watch?v=l4GzrW2-ovM
Skjut filmaren.
Namjorne
2016-03-23, 22:36
Savickas har på träning gjort 240x2 i stockpress, enligt sig själv.
Här gör han dock 228, väldigt tveksam på att 240 stämmer. Eddie hall får man nog säga att han strikt pressar mer sin 220 jämfört med Savickas som skjuter till lite.
https://www.youtube.com/watch?v=8crALRL8hfI
Han har failat 229 och 230 ett antal gånger nu, så det låter osannolikt.
-----
För övrigt så verkade det som att Shaw gynnades av den långa stången. Halls lyft på 463 såg mycket lättare ut än hans lyft på 465 med den långa stången.
Den starkaste marklyftaren genom tiderna är utan tvekan Benedikt Magnusson. Hans lyft på 460 kg utan remmar och dräkt med styrkelyftsregler är outstanding.
Agitator
2016-03-24, 21:02
Ja, vad har hänt med Benedikt egentligen? Länge sedan man såg honom i något.
Kanske kommer ut och drar 500 snart från ingenstans som en surprise =)
Skulle vara episkt, han borde ju klara det också liksom EH.
Namjorne
2016-03-24, 21:18
Ja, vad har hänt med Benedikt egentligen? Länge sedan man såg honom i något.
Kanske kommer ut och drar 500 snart från ingenstans som en surprise =)
Skulle vara episkt, han borde ju klara det också liksom EH.
Mycket skador och operationer, men det skulle som sagt vara episkt.
Om vi ska ta ett liknande svenskt exempel så håller jag Lars Noréns marklyft på 406 högst. Jag tycker i alla fall inte att Johannes Årsjös lyft på 420 kg med strongmanregler kan matcha det.
Vad exakt är det för skillnad i regler? Remmar är ok på det ena men inte det andra, hur mycket längre är stången?
Namjorne
2016-03-25, 04:58
Vad exakt är det för skillnad i regler? Remmar är ok på det ena men inte det andra, hur mycket längre är stången?
I strongman är allt tillåtet, bara man får upp stången till utlåst läge.
Jag skulle inte vara starkare med strongmanregler. Den svåra delen av lyftet är ju avklarad när man kan dra nån nytta av det(hinge eller vad det kallas). Likaså får man väl släppa stången eller? Det är ju inte heller jobbigt att följa stången ned. Har jag kunnat dra loss den från marken och till knäna typ så vet jag att lyftet kommer gå vägen...
bigtraps
2016-03-25, 05:53
Misstänker att Årsjö drog med dräkt och remmar?
Misstänker att Årsjö drog med dräkt och remmar?
Stämmer bra. Norén gjorde sitt 406 kg med halsfluss också. Han satsade på att göra 1100 kg totalt.
Här berättar han om det. (http://maxstyrka.se/2016/03/maxstyrka-radio-avsnitt-58-lars-noren/)
bigtraps
2016-03-25, 09:42
Jag lyssnade på delar av den intervjun häromdagen.
Var själv på plats när han drog 400 på byggar SM 91
Arne Persson
2016-03-25, 10:30
En lyftkran...
Namjorne
2016-03-25, 15:17
Var det på 116 kg kroppsvikt dessutom? Det är fan mindre än mig. Helt jävla sinnessjukt starkt!
bigtraps
2016-03-25, 19:23
Jag pratade med Mats Kardell före uppvisningen.
Dom var båda sponsade av Twinlab.
Frågade om hur formen på Lasse var, jag trodde naturligtvis att han var stor o fet.
Han flinade och sa att det är han inte.
Syntes på benen att han var i riktigt bra form
lördagsgrogg
2016-03-25, 22:53
Jag tycker mig dock se ofta att dom har stänger som sviktar rejält. Huruvida det är till fördel eller nackdel får dock någon annan svara på.
Agitator
2016-03-25, 23:08
Klart en sviktande marklyftsstång är fördel.
Enklare start, som gör hela lyftet enklare.
Diomedea exulans
2016-03-25, 23:12
Mer svikt, mer vikt - en dikt.
En stor skillnad är att man inom Strongmen får gunga upp vikten och köra under knäna. Bill Kazmaier var under sin tid överlägsen på World Strongest Men han vann så enkelt att han förbjöds att vara med under flera år. Inom SL gjorde han den magiska serien 400-300-400 utan bänkpress tröja och med maraton dräkt och lindor i böjen som gav ca 30-40 kg.Håller nog honom som bäst genom tiderna då han även var otroligt välbyggd.
En stor skillnad är att man inom Strongmen får gunga upp vikten och köra under knäna. Bill Kazmaier var under sin tid överlägsen på World Strongest Men han vann så enkelt att han förbjöds att vara med under flera år. Inom SL gjorde han den magiska serien 400-300-400 utan bänkpress tröja och med maraton dräkt och lindor i böjen som gav ca 30-40 kg.Håller nog honom som bäst genom tiderna då han även var otroligt välbyggd.
Det var inte för att han var för överlägsen som han inte fick tävla. Han och arrangörerna rök ihop och dom lät honom inte tävla efter det.
Angående strongman marklyft så går det inte och jämföra med sl marklyft.
Många har satt i system att ha långa remmar så man kan ha stången hängande i fingertopparna och på så vis tjäna 5-10 cm beroende på hur långa fingrar man har. Sen så har dom texas stänger på dom större tävlingarna som sviktar mer än en eleiko stång, där du tjänar ytterligare några cm innan du har full vikt. Å lägg där till effektivare dräkter som man inte får ha i styrkelyft. I svensk strongman kör vi dock bara med eleiko stänger.
Jag skulle säga att det är mer rättvist och jämföra kronlyft med strongman mark än SL mark och strongman mark.
Leifallan
2016-03-26, 14:23
Freddi Smulter.
Nej Kirill på 335 kg.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nej Kyriakos Grizzly. Alla klipp backar upp mitt påstående.
https://www.youtube.com/user/kyriakosgrizzly
Leifallan
2016-03-27, 15:08
Nej du inte i bänkpress kan jag lova.
http://youtu.be/BOeRI6MDyns
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nej Kyriakos Grizzly. Alla klipp backar upp mitt påstående.
https://www.youtube.com/user/kyriakosgrizzly
Typ världens sämsta boxare?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.