Visa fullständig version : Marklyft - hur nå 200kg
Calleman
2013-12-20, 15:48
Ja, jag vet, 200 kg anses vara peanuts för många. Men det är ett mål för mig som jag gärna skulle vilja uppnå och som jag skulle vara nöjd med.
Jag har för ett halvår sedan precis fått upp 190 kg (en dag då jag helt enkelt kände mig ovanligt stark) och passen numera brukar bestå av:
- Ett gäng set med 5:or där vikten ökar kontinuerligt
- 5-6 reps 150 kg
- 3-4 reps 160 kg
- 2-3 reps 170 kg
Sen kommer jag inte mycket längre känns det som. Har nött detta i några månader nu. Vissa dagar klarar jag ett par rep på 170 kg, vissa dagar känns 140-150 lika tungt. Men har ännu inte känt att 170 kg är "lätt".
Några tips på hur jag kan lägga upp mina markpass för att till slut nå mitt mål på 200 kg? Får in markpass i snitt 1,5 gång/vecka.
Med den info du ger så kör mark oftare och när du kör de tyngre passen så kör tyngsta setet först.
Spetälsk
2013-12-20, 16:02
Vad begränsar dig? benen? tunga knäböj :)
trötta inte ut dig på de halvtunga, 150 kg, repsen. värm upp ordentligt och gå "direkt" på tungt (>85 % 1rmax). reppa där istället på det tunga passet, för jag hade lagt ett tungt och ett lättare volympass varje vecka.
Jag är i samma läge som TS, har i flera år växlat mellan 1-2ggr / V, med fokus på femmor och treor. Dragit upp 185 med bälte KV 82. Nu kör jag Coen/Phillipe och tror att det kan göra något för mig. Har alltid ignorerat assistansövningar som raka mark, Good mornings och speed deads. Dessutom var det länge sedan jag körde lite högre reps med fokus på tillväxt. För oss (mig) som inte tränar seriös styrkelyftning tror jag att det klassiska - hypertrofiperiod, maxstyrkeperiod, explosivperiod, deload - maxning kan ta en ganska långt med mycket mat såklart. En sak jag märker med mig själv är hur van man är vid att ligga kvar på sina rutiner, samma gamla 5x5 etc. Bra att utmanas med ett strukturerat upplägg då!
filmjölk
2013-12-20, 16:41
Jag skulle markat 2ggr i veckan, stegra mig upp och köra fem till tio ettor på kanske 170, och avsluta med att reppa på 130. Kör så i tre-fyra pass, sedan höj med 5kg - repetera. jag tror du kommer att ta 200 av bara farten så inom något halvår.
langa en video.
kan vara tekniken som inte pallar 200kg också
MackeJuve
2013-12-20, 17:43
Benstyrka är kritiskt i marklyft, du får mkt gratis om du ökar i knäböj. Sen att ha någon sorts plan med sin träning är bra, förbättra dig på något sätt varje pass. Det som hjälpt mig mycket är dels ökad benstyrka samt att våga gå riktigt grisigt tungt en gång i veckan i alla fall, det andra passet den veckan kan vara något lugnare med högre repsantal. Har ökat från 200 till 230 det här året och är nog god för uppemot 240 en bra dag. Lycka till!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.