Logga in

Visa fullständig version : Äter ute 15-20gånger i veckan, vill nu deffa.

berocca
2013-12-19, 17:53
Jag är alldeles för lat för att laga mat och diska så jag äter endast ute. Detta har inte varit något problem vid bulk, men tänkte nu försöka mig på min livs första deff. Jag bor på Medborgarplatsen i Stockholm så i princip alla typer av restauranger finns. Jag har aldrig någonsin räknat kalorier eller någonting på kosten jag fått i mig vilket innebär att jag inte är bra på att uppskatta sånt heller.

Vill gärna ha tips från andra som är i liknande situation.

En vanlig vecka under bulk ser ungefär ut så här:
- indiskt 5-6ggr
- sushi 3-4ggr
- Amida kolgrill 2-3ggr
- thai 3-4ggr
- Texas Longhorn 1-2ggr
- Viggo wraps 1-2ggr
- kebab 1-2ggr
- mcdonalds 1-2ggr

Bossebäver
2013-12-19, 18:06
Vad är det för tips du behöver egentligen? McDonalds anger ju vad deras mat innehåller, en rejäl kebab kan du nog räkna på ca 1500 kalorier och thaimaten är ju helt omöjlig att bedöma. Jag själv skulle satsa på Texas, beställ en rejäl köttbit, ingen friterad potatis och bbq sås till är inte en så dåligt komponerad måltid.

Jeml
2013-12-19, 18:12
börjat köpa mat o äta hemma.

kvarg kan du äta då slipper du laga något.

wrapsen på donken med grillad kyckling är faktiskt rätt bra. 350kcal, 10g fett och 25g protein.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

berocca
2013-12-19, 18:14
Vad är det för tips du behöver egentligen? McDonalds anger ju vad deras mat innehåller, en rejäl kebab kan du nog räkna på ca 1500 kalorier och thaimaten är ju helt omöjlig att bedöma. Jag själv skulle satsa på Texas, beställ en rejäl köttbit, ingen friterad potatis och bbq sås till är inte en så dåligt komponerad måltid.

Behöver väl främst tips på hur folk som endast äter ute lyckats med en bra deff.

Jeml
2013-12-19, 18:17
Behöver väl främst tips på hur folk som endast äter ute lyckats med en bra deff.

är nog inte många.

6st wraps grilled chicken
2 protein shakes
omega3
multivitamin

ät detta varje dag and u r good! :)

Sheogorath
2013-12-19, 18:26

Jag skulle säga att chanserna att genomföra en BRA deff under de förutsättningarna är minimala. Gå ner i vikt? Visst. Ät tillräckligt lite bara och håll koll på vågen. Behålla maximalt med muskelmassa under perioden? Blir nog svårt.

Pretorian
2013-12-20, 09:09
Du skulle kunna ordna riktigt lyxig deffmat om du lägger alla pengarna på mataffären istället för restaurangerna.

z_bumbi
2013-12-20, 09:12
Köp samma mat från samma ställen men mindre av den eller ät inte upp allt = mindre intag av kalorier.
Märker du att du inte går ner så justera intaget igen.

bubbe
2013-12-20, 09:16
Fråga från en helt oinsatt, vad är det som är så grundläggande fel med mat ute att det inte går att deffa på den? I min okunniga skalle så har jag bara sett ett tillräckligt proteininnehåll, balanserat intag av näring och ett stabilt kcal-underskott som det som funkar. Är det helt enkelt att man inte uppnår detta med utemat eller är det bara att man gör det alldeles för svårt att hålla reda på kosten när man själv inte kan läsa värdena?

Diomedea exulans
2013-12-20, 09:52
Ät buffé, sen väljer du bara sallad + magert kött utan frityr och massa andra kaloribomber tillsatta. Då lär du få en kalorisnål, proteinrik måltid.

MatteÖhult
2013-12-20, 10:02
Skulle också satsa på buffé, alternativt börja laga egen mat :)

WHITEFOLKS
2013-12-20, 10:20
Om du ligger stabilt i vikt nu så är det ju bara göra som z_bumbi säger eller ta bort en måltid om dagen.

Alltidxx
2013-12-20, 12:33
- indiskt 5-6ggr
- sushi 3-4ggr
- Amida kolgrill 2-3ggr
- thai 3-4ggr
- Texas Longhorn 1-2ggr
- Viggo wraps 1-2ggr
- kebab 1-2ggr
- mcdonalds 1-2ggr

Vad hungrig jag blev nu *smack smack*

spoonchest
2013-12-20, 12:50
Det jag blir mest nyfiken på är hur ens ekonomi ser ut om man äter ute sådär ofta. Dyr mat behöver inte vara onyttig för den sakens skull.

Morty
2013-12-20, 13:04
Södermanna vegetariska, gogo.

Lucaas
2013-12-20, 13:06
är nog inte många.

2 protein shakes
omega3
multivitamin

+1

berocca
2014-01-17, 18:19
är nog inte många.

2 protein shakes
omega3
multivitamin

Kör roligt nog på det här just nu, tack för tipset! De var mycket godare än vad jag trodde. Sjukt smidigt att bara köpa 6 samtidigt och slänga in resten i kylen, passar bra för mitt jobb med då jag sitter uppe på nätterna. Vill dock dubbelkolla att jag får i mig allt jag behöver i detta citat.

Vore för övrigt kul om någon annan joinade mig så ser vi vem som pallar längst :)

Edit: Kalorier, protein och fett är perfekt. Det jag undrar över är om jag får alla näringsämnen jag behöver

Ungkarlsliv
2014-01-17, 18:31
Kör roligt nog på det här just nu, tack för tipset! De var mycket godare än vad jag trodde. Sjukt smidigt att bara köpa 6 samtidigt och slänga in resten i kylen, passar bra för mitt jobb med då jag sitter uppe på nätterna. Vill dock dubbelkolla att jag får i mig allt jag behöver i detta citat.

Vore för övrigt kul om någon annan joinade mig så ser vi vem som pallar längst :)

Edit: Kalorier, protein och fett är perfekt. Det jag undrar över är om jag får alla näringsämnen jag behöver

Har för mig att en sådan wrap innehåller typ 4-5g salt eller nått så du lär ju inte ha underskott på natrium iallafall. Jag är fundersam på kalium, magnesium, kalcium, c-vitamin, d-vitamin, a-vitamin och folat, men det beror lite på vad multivitaminen innehåller och jag har noll koll på vad som är i wrapsen förutom kyckling och bröd.

Tobbey
2014-01-17, 19:01
Har för mig att en sådan wrap innehåller typ 4-5g salt eller nått så du lär ju inte ha underskott på natrium iallafall. Jag är fundersam på kalium, magnesium, kalcium, c-vitamin, d-vitamin, a-vitamin och folat, men det beror lite på vad multivitaminen innehåller och jag har noll koll på vad som är i wrapsen förutom kyckling och bröd.

345 kcal

24g protein
41g kolhydrat (varav sockerarter 5g)
9g fett (varav mättat 2g)
3g fiber
1,9g salt

:)

Ungkarlsliv
2014-01-17, 19:09
345 kcal

24g protein
41g kolhydrat (varav sockerarter 5g)
9g fett (varav mättat 2g)
3g fiber
1,9g salt

:)

My bad, men ändå rätt mycket salt om man ska äta så varje dag.

berocca
2014-01-17, 20:43

Wrapen innehåller gurka, gul lök, sallad, tomat och två olika såser. Känns som grönsakerna bör täcka upp magnesium- och kalciumbehovet? Vasslet innehåller väl också kalcium

Multivitaminen innehåller följande:

cero
2014-01-17, 21:35
Minska portionsstorleken rejält, och om du äter på buffé: ät mestadels grönsaker + kött/fisk/fågel som någon nämde, och passa dig för såser och andra tillbehör. Lite kolhydrater vill du ju ha som muskelbränsle, men undvik att äta dig proppmätt på berg av pasta och likn.

Fråga från en helt oinsatt, vad är det som är så grundläggande fel med mat ute att det inte går att deffa på den? I min okunniga så har jag bara sett ett tillräckligt proteininnehåll, balanserat intag av näring och ett stabilt kcal-underskott som det som funkar. Är det helt enkelt att man inte uppnår detta med utemat eller är det bara att man gör det alldeles för svårt att hålla reda på kosten när man själv inte kan läsa värdena?

God mat är ofta väldigt rik på energi.

speedy83
2014-01-17, 22:00
Helt irrelevant för tråden men av ren nyfikenhet, vad ligger en sådan matbudget på?

cero
2014-01-17, 22:36
100 per måltid.. 8000 per månad gissningsvis?

drkrupp
2014-01-18, 00:00
Det händer ofta i jobbet att det blir buffé, gärna thai. Jag räknar kallt med 1500kcal i alla fall, men funkar bra i deff om det är det första målet på dan och man inte äter igen förrän slutet av dan (runt 18.00-20.00) med resten av sin kcal-budget.

Sach
2014-01-18, 17:14
Det jag blir mest nyfiken på är hur ens ekonomi ser ut om man äter ute sådär ofta.

Mjo det är inga små summor som går åt till mat direkt.

Jag skulle säga att chanserna att genomföra en BRA deff under de förutsättningarna är minimala. Gå ner i vikt? Visst. Ät tillräckligt lite bara och håll koll på vågen. Behålla maximalt med muskelmassa under perioden? Blir nog svårt.

This.

cero
2014-01-18, 23:01

Varför blir det svårt att bibehålla muskelmassan?

Den största svårigheten jag ser här är att hålla ned energiintaget. Man vill ju gärna äta sig mätt.

Raschmus
2014-01-20, 15:24
Jag är säkert en naiv idiot nu men det känns som att många krånglar till sin deff. Jag har varje gång jag deffat för beach, aldrig stenhård till scen, ätit precis samma som tidigare bara att jag minskat kolhydraterna och ökat proteinet samt rört på fläsket lite mer. Jag kanske hade haft bättre resultat vid annorlunda kost men känner inte att jag tappat märkbart mer styrka än någon av mina kamrater som styr sin kost med järnhand.

Sheogorath
2014-01-20, 16:27
Varför blir det svårt att bibehålla muskelmassan?

Den största svårigheten jag ser här är att hålla ned energiintaget. Man vill ju gärna äta sig mätt.

Inte nödvändigtvis svårt att behålla muskelmassa, men svårt att behålla maximalt med muskelmassa. För det krävs det att man är noga med att inte ha för stort underskott och rejält med protein. Det är svårt om man planerar att leva på snabbmat.