handdator

Visa fullständig version : Kan man göra gentest i Sverige?

XXXL
2013-12-17, 16:39
För att kolla vad man har för typ av muskelfibrer och sånt, kanske rent av är någon som gjort det? Hur pass tillförlitligt är det?

Stefan J
2013-12-17, 16:54
För att kolla vad man har för typ av muskelfibrer och sånt, kanske rent av är någon som gjort det? Hur pass tillförlitligt är det?

Är det inte lättare att bara göra en muskelbiopsi? Inget jag rekommenderar dock, jag vet folk som gjort det och fått permanenta nedsättningar/smärtor (Börje H här på forumet exempelvis) då man tog en för stor bit av muskeln.

Löpsko
2013-12-17, 17:23
Är det inte lättare att bara göra en muskelbiopsi? Inget jag rekommenderar dock, jag vet folk som gjort det och fått permanenta nedsättningar/smärtor (Börje H här på forumet exempelvis) då man tog en för stor bit av muskeln.

Tror inte de är allt för vanligt, de görs ju mängder med studier och vore det ett utbrett problem skulle man nog inte fortsätta med det. Kanske handlar om vilken metod man använder och från vilken muskel man tar provet ifrån.

Alfen avf Ling
2013-12-17, 17:29
jag har gjort ett gentest men fick bara veta vad man antagligen hade för muskelfibrer

jag har typ "XX" vilket ger mig ökade odds för långsamma muskel fibrer

XXXL
2013-12-18, 14:58

Ingen aning, det var det här jag tänkte på:

http://musclegenes.com

Jag fattar att man kan tycka att sidan ser oseriös ut, men går det inte göra något seriöst av det?

MuscleGenes will collect your DNA (using a safe and pain-free mouth swab) and analyse the gene sequences which have been scientifically-proven to be associated with important aspects of your personal metabolism, physical makeup and abilities. Using this information, the MuscleGenes team make specific diet, supplement and exercise recommendations, which are in line with what works best for your specific gene profile and fitness goals!

So by choosing MuscleGenes, you will receive an analysis of your fitness and metabolic genetics which will be compiled and reviewed by our team. In addition, you will receive professionally-prepared diet, supplement and exercise recommendations, which will be tailored to your genetic potential and to meet your desired exercise and body-composition goals.

Man blir alltså toppsad, och sen kollar de ens DNA...

http://musclegenes.com/the_muscle_fitness_genes_dna.html

Kollar bland annat hur effektivt man bränner fett.. är det ens möjligt?