handdator

Visa fullständig version : Fråga angående Förbränning!?

Adam87
2013-12-17, 11:40
Har testat många träningssätt och har nu kommit fram till att Kroppsviksövningar,trx , hävstång och crossfitinpirerade övningar ger mig mest muskler alltså basövningar med kroppen som motvikt och explosiva crossfit övningar med hantlar kör aldrig till fail i övningarna.

Jag själv som har hög förbränning ökar mest då jag kör bara 3 dagar i veckan med en vilodag emellan och har provat det i 2 månader nu och har visuellt sätt fått större muskler av att göra på detta sätt . Har innan tränat på gym i cirka 2 år

Behöver vi med högre förbränning generellt mer vila för att bygga muskler?
Då jag lyfter tungt på gymmet så känner jag mig snabbt sliten trots massa mat och jag blir hungrig hela tiden hur mycket man än äter.

Känner ni så med som har hög förbränning? en liten fundering man har, teoretiskt sätt borde det stämma att vi har sämre återhämtning pågrund av att vi inte kan lägga på oss lika mycket pågrund av den höga förbränningen.

Hercoles
2013-12-17, 12:29
vid samma överskott spelar det väll ingen roll hur hög förbränning man har, am I right?

Adam87
2013-12-17, 12:37
Om man jobbar på ett jobb 40 timmar i veckan. Så kommer man överäta de timmarna man håller sig hemma och det håller inte direkt i längden om man inte vill häva i sig 4 gainer på en dag :P

Mer vikt borde betyda att det krävs enormt mer energi att lyfta tungt än vad det gör att köra träning med kroppsvikten och andra grejer hemma. Vilket gör att man kan äta mer normalt och ändå bygga muskler och cns blir inte övertränat vid tunga övningar som Knäböj,marklyft,

Johan_P
2013-12-17, 12:51
Muskelhypertrofi sker vid progressiv styrketräning där motståndet ökar över tid och kroppen därmed anpassar sig. Om detta sker med kroppsviktövningar, maskiner eller fria vikter spelar mindre roll, så länge träningen är progressiv. Man kan bara komma till en viss punkt med kroppsviktsövningar då det är svårt att öka motståndet på ett vettigt sätt, helt enkelt.

Varför skulle du ha hög förbränning, och hur vet du att detta stämmer? Vad är det som skulle göra att människor med "hög förbränning" (menar du friska individer eller t.ex. hypertyreos?) skulle ha sämre återhämtning?

Adam87
2013-12-17, 13:04
Jag har ökad förbränning genom mitt arbete till exempel där man ständigt är i rörelse vilket gör att förbränningen ökar. Och andra har inte det = mindre förbränning.

Då tjänar vi som har som ett exempel ett rörligt jobb där vi springer runt mer på att köra mindre träning och få maximal återhämtning med en vilodag mellan varje träningspass och träna omkring 3 dagar veckan.

Och de andra som inte har lika rörligt jobb som ett en kontorsarbetare som äter bra och inte gör åt lika mycket energi. de kan träna oftare och återhämta sig bättre.

Är jag helt ute och cyklar tycker du?

Kroppsviktövningar är underskattade och det finns många sätt att progressivt belasta övningarna på många olika sätt. Och det bästa är att hela kroppen och framför allt bålen tränas samtidigt.

AronP
2013-12-17, 13:16
När folk normalt sett pratar om hög förbränning så pratar dom om att den naturliga förbränningen är hög. Men om det är så att du sysslar med energikrävande uppgifter så kommer det troligtvis slita på kroppen och därför behöver du mer vila (med naturligt hög förbränning så kan man argumentera åt båda hållen) men det behöver inte vara förbränningen per se som gör det.

Johan_P
2013-12-17, 13:33
Jag har ökad förbränning genom mitt arbete till exempel där man ständigt är i rörelse vilket gör att förbränningen ökar. Och andra har inte det = mindre förbränning.

Ofta menar man den "naturliga" energianvändningen (metabolism/ämnesomsättning) när man pratar om "förbränning", och inte energiförbrukning vid aktivitet (som t.ex. fysiskt jobb). Men då förstår jag hur du menar.

Är jag helt ute och cyklar tycker du?

Nej. Det är nog rimligt att anta att man har bättre möjlighet till återhämtning om man har stillasittande jobb, rent generellt. Men många kan kombinera fysiska jobb med styrketräning utan problem, å andra sidan.

Kroppsviktövningar är underskattade och det finns många sätt att progressivt belasta övningarna på många olika sätt. Och det bästa är att hela kroppen och framför allt bålen tränas samtidigt.

Jag tror att kroppsviktsövningar har sin plats och är lämpligt för många nybörjare. Men det är svårt att nå belastningsgraden i t.ex. armhävningar mot bänkpress, även om det är en jämförelsebar rörelse/funktion.

Shqypnia
2013-12-17, 16:46
Du är ung och frisk. Du har nog råd med minst 5 pass i veckan där du dessutom lär få mer utav det. Vila är viktigt, absolut, men du tränar 1h om dygnet resten av dygnet vilar dina muskler. Ett rörligt arbete kan knappast räknas som träning. Dessutom är 2 dagar i veckan (om du ska träna 5 dagar) tillräckligt för en ung och friskt människa.