handdator

Visa fullständig version : Framsida / baksida ben.

ttoobbee
2013-12-15, 13:53
Har suttit i helgen och klurat på en ny split till nästa år, där jag vill dela upp benen på två pass . Därför att jag känner att jag inte klarar av att köra igenom hela benen ordentligt på ett pass.

Jag har tänkt mig något i stil med:
Baksida ben: Squats, stiff deadlift, legcurl och seated legcurl.
Bröst
Rygg
Framsida ben: Front squats, legpress och leg extention.
Axlar
Armar
vila.

Reps och set varierar jag kraftigt så de kan jag inte svara på.

Men Jag hade velat ha tips på hur ni lägger upp era pass, ni som delar upp benen på samma sätt som jag tänkt göra. Vilka övningar kör ni för framsida resp baksida?

Har det fungerat bra för er att dela upp de på det här sättet eller funkar det bättre för er att köra igenom hela benmuskulaturen på samma sätt.

Snubben
2013-12-15, 14:07
Seated legcurl och legcurl, aktiverar dessa övningar hamstring så pass olika att man vill dela upp det på två olika?

ttoobbee
2013-12-15, 14:08
Seated legcurl och legcurl, aktiverar dessa övningar hamstring så pass olika att man vill dela upp det på två olika?

Nä de tror jag inte , det är mer för att få lite variation på övningarna:)

Sach
2013-12-15, 14:10
Varför klassar du knäböj som en övning för "baksida ben"?
Det är primärt en övning för quadriceps (http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBSquat.html).
Hur som helst så tycker jag att du bör köra böj på det passet för att få upp frekvensen och därav träna benen 2 gånger i veckan.
Och får jag fråga vad du använder för volym om du inte orkar köra hela benen på ett pass?
Det låter som att du går i tankarna att mer är lika med bättre, något som är fel när det kommer till kroppsbyggning, det behövs inte 1000 övningar och sets för att fullt stimulera proteinsyntesen och ska man kolla till forskningen så verkar 4-8 sets vara det man får mest i utbyte av med en frekvens på 2-3 gånger i veckan, förmodligen därför majoriteten beprövade och kända program använder just en sådan volym och frekvens.

ttoobbee
2013-12-15, 14:25
Varför klassar du knäböj som en övning för "baksida ben"?
Det är primärt en övning för quadriceps (http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBSquat.html).
Hur som helst så tycker jag att du bör köra böj på det passet för att få upp frekvensen och därav träna benen 2 gånger i veckan.
Och får jag fråga vad du använder för volym om du inte orkar köra hela benen på ett pass?
Det låter som att du går i tankarna att mer är lika med bättre, något som är fel när det kommer till kroppsbyggning, det behövs inte 1000 övningar och sets för att fullt stimulera proteinsyntesen och ska man kolla till forskningen så verkar 4-8 sets vara det man får mest i utbyte av med en frekvens på 2-3 gånger i veckan, förmodligen därför majoriteten beprövade och kända program använder just en sådan volym och frekvens.

Nej jag tror inte på att mer är bättre! Det va därför jag skrev att jag villa dela upp benen för att kunna koncentrera mig mer på en muskel grupp åt gången! Och för mig har faktiskt volym visat på bättre utveckligen! Alla svarar olika på olika sorters träning..

Bryggan
2013-12-15, 15:44
Seated legcurl och legcurl, aktiverar dessa övningar hamstring så pass olika att man vill dela upp det på två olika?Jag tror inte det! Kör nu för tiden raka marklyft på bendagen. Första gången var en chock för hamstring även att jag kör sittande och liggande legcurl. Prova!

GulligaGurkan
2013-12-15, 22:05
Varför skulle man inte kunna dela upp benen på två pass, såsom överkroppen ofta delas upp i två eller fler pass?
Låter som det minst disco programmet jag sett, men det är väl trevligt att det är så ibland :)

z_bumbi
2013-12-15, 22:10
Jag skulle inte ens försöka dela upp det men man kan köra mer framsida ena benpasset och mer baksida andra benpasset om man trivs med det.

Sach
2013-12-15, 22:24
Varför skulle man inte kunna dela upp benen på två pass, såsom överkroppen ofta delas upp i två eller fler pass?
Låter som det minst disco programmet jag sett, men det är väl trevligt att det är så ibland :)

Klart man kan, dock effektivare att köra hela benen tex 2 gånger i veckan med en lagom volym (4-8 arbetsset) för att på så vis stimulera proteinsyntesen dubbelt så många gånger.
Känns mindre effektivt att gå flera dagar med en muskel som är fullt redo att tränas igen, som man gör med 1 gång i veckan program.

ttoobbee
2013-12-15, 22:37

Disco program?:)