Logga in

Visa fullständig version : deffen stagnerat efter styrketräning

Beppe
2013-12-13, 15:40
OBS. Mycket text följer
Påbörjade en deff nu i augusti efter ca ett års inaktivitet och ett trasigt korsband. Vägde då 99 kilo och kunde inte (på grund av det trasiga korsbandet) syssla med någon kardioträning, var även borta från styrketräningen pga andra skäl (läs: lathet) så tänkte att jag går ut starkt med att ha koll på kosten. Låg på ca 17-1800 kcal per dag i genomsnitt och viktnedgången gick som en dans (det trasiga korsbandet åtgärdades i september) vägde i början på oktober 91kg otränad.
När knäet började kännas mer stabilt tog jag upp styrketräningen igen. Träningsupplägget ser ut:

Mån: bröst, axlar, mage
Tis: rygg, biceps, vader
Ons: ledig
Tor: bröst, axlar, mage
Fre: rygg biceps vader
Samt rehabövningar efter varje pass som består av 20min cykling/crosstrainer och benövningar utsatta av sjukgymnast.
2 övningar per muskel, 5x6 varje övning (tunga vikter, nära fail varje set)

Dricker kreatin samt pwo före varje pass och ligger fortfarande på 16-1700 kcal per dag och det mesta kommer från protein.
Har ökat rejält i styrka nu efter 5 veckors stenhård styrketräning.

Nu till mitt problem:
Väger i nuläget 93kg och har gjort detta i 3-4 veckor. Märker alltså ingen skillnad varken på vågen, måttbandet eller i spegeln. (Märker i spegeln att musklerna vuxit men underhudsfettet är oförändrat)

Hur är detta möjligt?
Förstår att en viss del av viktökningen är vätska bla från kreatinet och en viss del muskler. Men hur kan jag stå stilla på 93 kg efter 5 veckor?
Och nej, jag fuskar inte med kosten utan äter exakt så som jag gjorde innan jag började styrketräna. Enda skillnaden är att jag nu står stilla på vikten.
Om inte annat så borde jag ju nu droppa mer i vikt då jag tränar avsevärt mer nu än jag gjorde innan (då träningsvolymen var noll)

Hoppas ni tog er tid att läsa igenom texten.

Mvh jesper

AronP
2013-12-13, 15:46
Du kan hitta en balans mellan fettförlust och muskeltillväxt som gör att du står stilla i vikten.
Du plockar fett från någonstans där du inte mäter.
Ge det några veckor till är mitt råd.
Kontrollera lite fler mätområden.

LeBron
2013-12-13, 16:58
När du säger att du tittar i spegeln, jämför du då med bilder ifrån dag 1 av dieten och idag? För annars är det VÄLDIGT svårt att se skillnad på sig själv.

Tips: Kör dina rehabövningar för knäna INNAN ditt styrkepass, då har du varma knän igenom passet och riskerar inte att skada dom lika lätt ifall benen skulle kopplas in när du kör någon annan övning eller så.

Beppe
2013-12-13, 19:43
förstår ju att jag har troligtvis fått tillbaka en del muskler eftersom jag gjort väldiga ökningar på kort tid. Men känns väldigt konstigt om jag lagt på mig 2-3kg muskelmassa på 5 veckor samtidigt som jag gått ner 2-3kg de 5 veckorna jag styrketränat alltså. troligtvis ganska mycket vätska jag gått upp samtidigt men ändå. jag ligger ju trots allt på ett ganska stort energiunderskott.
Ska börja mäta lår, axelparti, armar osv nu för o se om det händer något på den fronten.

Jag jämför både dag1, dag60 osv, och dagsbilden. Ser ju en jäkla skillnad på dag1 och dagsläget. Men ingen större skillnad just i "pluffsighet" på första träningsveckan och nu efter 5 veckors träning. Och jag har ju somsagt gått upp 3kg på 5 veckor (när jag börjat träna).

Och som jag förstått det ska det inte vara märkbart att man bundit vätska i kroppen vid kreatinkurerande då i princip allt hamnar i muskelcellerna?

Bryggan
2013-12-13, 21:09
17-1800 kcal/dag säger inte så mycket om du inte berättar ålder, längd också.

amini
2013-12-13, 21:11
det låter väldigt konstigt, 90kg träning och endast 1700 kalorier ändå inte tappa vikt.
kan det vara så att förutom din träning så är du helt orörlig och endast sitter/ligger?
det andra alternativet är du kanske missräknar kalorierna.

Bryggan
2013-12-13, 21:13
det låter väldigt konstigt, 90kg träning och endast 1700 kalorier ändå inte tappa vikt.
kan det vara så att förutom din träning så är du helt orörlig och endast sitter/ligger?
det andra alternativet är du kanske missräknar kalorierna.
+1. Dessutom om du är av medianlängd och 90 kilo...eller skit i det, 90 kilo och käkar 1700 per dag så kommer du att ha utomordentligt svårt att hålla det. 1700 kcal kommer att framtvinga Otroliga hungerkänslor med jämna mellanrum!! Är du ärlig med oss om dessa?

F Ultra
2013-12-13, 21:18
+1. Dessutom om du är av medianlängd och 90 kilo...eller skit i det, 90 kilo och käkar 1700 per dag så kommer du att ha utomordentligt svårt att hålla det. 1700 kcal kommer att framtvinga Otroliga hungerkänslor med jämna mellanrum!! Är du ärlig med oss om dessa?
Fast det är ju både individuellt och beror lite på vad man äter, ligger själv på 1250kcal på mina vilodagar / 1900kcal på träningsdagar (165kg, 189cm, 38år) och har inga som helst hungerkänslor.

Bryggan
2013-12-13, 21:24
Holy fuck! Ge mig genast ditt recept F Ultra...jag vill bli som du!

Ge hit matschemat omedelbums!

Bryggan
2013-12-13, 21:27
Nä du skojar nu F Ultra. Det är inte länge man ligger på 165 kilo på det intaget...icke!

:banned

F Ultra
2013-12-13, 21:30
Nä du skojar nu F Ultra. Det är inte länge man ligger på 165 kilo på det intaget...icke!

:banned
Började på runt 220 så nej man stannar inte i vikt, det är helt rätt ;-)

vicarious
2013-12-13, 21:54
Jag tycker du bör äta mer, hur konstigt det än kan låta. Under 2000 kcal när man väger över 90kg är inte en bra idé enligt mig.

Vad brukar du äta?

Beppe
2013-12-13, 22:28
är 184 lång. Inga som helst problem med hungerkänslor på dagarna. äter enligt 16:8 metoden. 2 gånger om dagen, det största målet tas efter träning. väger all mat jag trycker i mig och loggar det i Lifesum (shapeup).
Övrigt så är jag ganska (eller väldigt) stillasittande till vardags förutom de 2 timmarna på gymmet 4 dagar i veckan. sitter på föreläsning på högskola 4-5 timmar om dagen, sitter hemma och pluggar 4-5 timmar om dagen. på helgerna blir det mer fart och fläng. gå runt på stan, ta en promenad med sambon, gå och dricka kaffe med vänner.

ett exempel på maten en vanlig träningsdag:
Lunch efter 1h tung styrketräning och 1h benrehab
12g BCAA
150g stekt köttfärs
60g riven ost
20g fetaost
100g gräddfil
150g tonfisk
------------
960kcal 113g protein

middag
100g kokt ris
150g stekt kyckling
20g stekt bacon
70g banan
20g jordnötter
------------------
750kcal 59g protein
50g milda mat

summa summarum: 1710kcal, 172g protein

såhär ser varje dag ut +/- 200 kcal och 20-30g protein. någon gång varannan helg kan jag hamna på ~2700 kcal med ett par öl och en biff med klyftpotatis ute på restaurang men det är 2-3ggr i månaden max.

även fast jag är väldigt stillasittande till vardags så är ju 1700 kcal ändå ett väldigt lågt värde, därav mina funderingar.
och som jag skrivit tidigare: jag fuskar/ljuger inte med maten utan kör strikt med detta.

förövrigt lite viktstats i nuläget: alla övningar kör jag samma vikt 5x6
bänkpress: 90kg
axelpress i smith: 50kg
latsdrag: 85kg
stångcurl: 35kg
enarmsrodd: 36kg
stående vadpress: 90kg

allt vad benövningar heter: 0kg (måste fortfarande hålla i mig när jag squattar över toaletten :D )
har ökat ca 20-30% med vikterna under dessa 5 veckor

mvh

amini
2013-12-14, 03:04
lycka till med rehab, kanske en wxtra 30 minuters hård promenad dagligen skulle sätta igång förbränningen lite mer.

stekt kyckling och köttfärs i olja väl? där har du kanske oberäknade kalorier och isf ganska många hundra