handdator

Visa fullständig version : Katastrofalt dåligt bilköp, vad göra?

BobaFett
2013-12-13, 09:50
En kompis till mig köpte en sportbil för 300000:- kan säga att det är ett rätt bra pris för den bilen.

Jag kollade upp registreringsnummer på nätet och hittade serienumret på karossen, slog in det på google och kom fram till att bilen varit skrotad i USA.

Jag meddelar min kompis om detta, han blir rätt paff men problemet är att han redan gett 60 tusen i kontantinsats.

Förslag på vad han kan göra?

De sa inget om bilens historik när han var där men jag är osäker på om han frågade.

Han har inte hämtat bilen än.

Kan säga att företaget har bytt namn och hette något annat innan. De blev svartlistade, därav namnbytet. Man blir inte svartlistad för ingenting.

martikainen
2013-12-13, 09:54
Punkt 22

http://www.mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/fragorochsvar.aspx

Verkar vara svårt att häva köpet, och i detta fallet då få tillbaka handpenningen.

Whops läste krockad och inte skrotad, ignorera detta! :)

speedy83
2013-12-13, 09:55
Är det ett företag borde han väl med denna nya informationen i ryggen kunna dra sig ur och erhålla insatsen tillbaka.

Annars är det bara att anmäla dem för bedrägeri kan jag tänka mig.

z_bumbi
2013-12-13, 09:56
Är bilen laglig om den redan varit skrotad?

G_lund
2013-12-13, 10:00

Troligtvis är den svår om inte omöjlig att registrera in i sverige.

Ska man bara köra bana med den är det ju skitsamma dock.

Däremot kan man ju undra varför den blivit skrotat i usa? Kan ju varit krockat.
Då är risken att den bara är lagad på utsidan samtidigt som ramen eller krockzoner är skadade.

BobaFett
2013-12-13, 10:03

Ja det borde den vara. Förmodligen blev den skrotad för att skadan uppgick till mer än 75% av värdet och någon köpte den, lagade den (typ i litauen) och sålde den. Det kan vara så att de snor en bil och använder delarna till att laga denna för att få chassinumret.

BobaFett
2013-12-13, 10:04

Ska man bara köra bana med den är det ju skitsamma dock.

Däremot kan man ju undra varför den blivit skrotat i usa? Kan ju varit krockat.
Då är risken att den bara är lagad på utsidan samtidigt som ramen eller krockzoner är skadade.

Jag hittade en bild på bilen på insidan så som den såg ut innan. Det ser inte likadant ut, det är en annan färg på instrumentpanelen. Förmodligen har de bytt den p.g.a. att krockkuddar utlösts.

Kollade på en amerikansk sida och det står:

Accident reported involving front or side impact, involving right rear impact with another motor vehicle, disabling damage reported.

Det står: total loss vehicle
salvage title/certificate issued
damage disclosure reported, severe damage reported

BobaFett
2013-12-13, 10:44
http://www.bilpriser.se/konsumenter-luras-kopa-bilar-som-varit-skrot

TomasB
2013-12-13, 11:05
Aj fan! Det där låter inte alls kul.

Är bilhandlarna medvetna om bilens bakgrund när de byter in den?
– Medvetenhet varierar från handlare till handlare, säger Håkan Lindberg. Många får in inbytesbilar med tveksamt förflutet i god tro medan andra medvetet söker ökade vinstmarginaler.

– Att köpa in en ”dålig” bil är ett hårt bakslag för en handlare. Den ger lägre försäljningspris, längre kapitalbindning då den är svårsåld eller i värsta fall en förlust. Handlaren hamnar lätt i ett moraliskt dilemma.

– Kommission, det vill säga att sälja eller köpa bil för någon annans räkning, är ett problem som många handlare inte tänker på. Vid kommission har handlaren lika stort ansvar som vid försäljning av bil.

Att en bil visar sig vara krockskadad kan vara skäl till att häva köpet – men det är inte säkert. Det beror på om krockskadorna är reparerade på ett fackmannamässigt sätt eller inte.

– Handlaren har ingen skyldighet att upplysa om eventuella krockskador om inte köparen frågar efter det, säger Martin Suserud, jurist på Konsumentverket.

Om säljaren ljuger när det i efterhand kommer fram att en bil varit krockskadad, kan det vara skäl till att häva ett köp.

– Då har köparen fått felaktig information. Om köparen lägger vikt vid att bilen inte ska ha varit krockad och särskilt frågat om det kan det ha inverkat på köpet. Då är det ett köprättsligt fel, men det är svårt att bevisa om köparen tagit del av den informationen muntligen, säger Martin Suserud.

http://www.vibilagare.se/reportage/ar-din-nya-bil-en-skrothog-40046

Juxta
2013-12-13, 11:08
Har han köpt bilen på nätet eller om det finns en annons, printscreena den snabbast möjligast. Så att inte företaget kan ändra annonsen efter han klagat och då skriver att den varit krockskadad.

BobaFett
2013-12-13, 11:12
Aj fan! Det där låter inte alls kul.

http://www.vibilagare.se/reportage/ar-din-nya-bil-en-skrothog-40046

Om det kan räcka att den blivit krockskadad för att häva ett köp så borde det definitivt räcka om den varit skrotad för då finns det ingen chans att den har blivit fackmannamässigt reparerad.

Figurenha
2013-12-13, 11:14
Det är väl bara att försöka häva köpet. Funkar det så funkar det. Hur kommer det sig att han har betalt 60 000kr i handpenning? När jag köpte min bil räckte det med 500kr.

BobaFett
2013-12-13, 11:21
Det är väl bara att försöka häva köpet. Funkar det så funkar det. Hur kommer det sig att han har betalt 60 000kr i handpenning? När jag köpte min bil räckte det med 500kr.

Vet inte, var inte med när han kollade på bilen.

Antagligen har han redan betalt kontantinsats.

Men det här kan väl inte ens vara lagligt. Om en bil anses skrot så har deformationszonerna blivit påverkade så att det inte går att laga.

BobaFett
2013-12-13, 11:22

Förmodligen reggad i baltikum sen såld till sverige.

wessmen
2013-12-13, 11:30
Eller stulen+klonad i balti med den skrotades plåtar och chassi/motornr.

Svårt att reparera en skrotad bil.

BobaFett
2013-12-13, 12:55
Han har hävt köpet, det löste sig.

Det känns bra att jag kollade upp detta, han kunde ha köpt en dödsfälla.

Se upp för DTN cars! De hette daytona bil innan och blev svartlistade.

speedy83
2013-12-13, 13:12
skönt!

jaha det var dem, ja det kan ju vara bra att veta, tack för tipset!

Jag märker nu att jag var väldigt nära att köpa en bil av dem för några år sedan, kanske tur det inte blev så...

Får man fråga om det är den orangea M3:an din kompis var ute efter?

amini
2013-12-13, 13:21
kul att det slutade lyckligt,
äckligt att bli blåst på 300