Visa fullständig version : Csn-lån
Tja tänkte höra med er som tagit låt från csn.
Får man välja exakt gur mycket man ska ta och när man ska få det?
Jag bor hemma men har märkt att efter man betalat räkningar, (gym, kosttillskott, telefon, sl-kort, spotify, lite mat) så blir de inte mycket över, 500-600 spän som man ska ha arje månad. Funderar att ta en 500 - 1000 varje månad, tycker ni det är värt det?
Jag bor hemma men har märkt att efter man betalat räkningar, (gym, kosttillskott, telefon, sl-kort, spotify, lite mat) så blir de inte mycket över, 500-600 spän som man ska ha arje månad. Funderar att ta en 500 - 1000 varje månad, tycker ni det är värt det?Bästa lånet du någonsin kommer att ta.
Du kan mig veterligen inte välja när det ska betalas ut.
eternallord
2013-12-12, 16:21
Ta fullt och investera det som blir över :) Men ja, man kan ta lån för mindre om man vill.
Red Apple
2013-12-12, 16:22
Jag bor hemma men har märkt att efter man betalat räkningar, (gym, kosttillskott, telefon, sl-kort, spotify, lite mat) så blir de inte mycket över, 500-600 spän som man ska ha arje månad. Funderar att ta en 500 - 1000 varje månad, tycker ni det är värt det?
Det kanske går att komma fram till något med CSN om du ringer dit och pratar med dem, men rent generellt så funkar det inte på det viset, nej. Pengarna betalas ut den 25e varje månad.
Att betala av CSN-lånet snabbare än det långsammaste som är möjligt finns det mig veterligen ingen direkt poäng med.
Det kanske går att komma fram till något med CSN om du ringer dit och pratar med dem, men rent generellt så funkar det inte på det viset, nej. Pengarna betalas ut den 25e varje månad.
Man får väl välja en procentsats? 25% är väl lägsta om jag inte minns fel.
Att betala av CSN-lånet snabbare än det långsammaste som är möjligt finns det mig veterligen ingen direkt poäng med.
Du blir ju skuldfri snabbare och slipper ha det i bagaget. Hade jag kunnat göra det utan att det skulle påverka eknomin så hade jag gjort.
D-Crawler
2013-12-12, 16:26
Korrekt. 25, 50, 75 eller 100 procent.
Du blir ju skuldfri snabbare och slipper ha det i bagaget. Hade jag kunnat göra det utan att det skulle påverka eknomin så hade jag gjort.Vad är problemet med att ha en skuld i form av ett CSN-lån? Rent ekonomiskt är det ju mig veterligen ogenomtänkt att betala av lånet mer än nödvändigt. Du tjänar mer på att sätta in pengarna du tänkt betala till CSN på ett fasträntekonto(den del utöver minimibeloppet som ska betalas).
Vad är problemet med att ha en skuld i form av ett CSN-lån? Rent ekonomiskt är det ju mig veterligen ogenomtänkt att betala av lånet mer än nödvändigt. Du tjänar mer på att sätta in pengarna du tänkt betala till CSN på ett fasträntekonto(den del utöver minimibeloppet som ska betalas).
Jo förvisso men är pengar inget problem så...
Sen beror det ju även på hur pass stort lån man har. Jag tog runt 50k vilket i slutändan inte skulle resultera i särskilt stor förlust om jag betala av det på en gång istället.
Red Apple
2013-12-12, 16:34
Det är inget som ingår i ansökningsformuläret såvitt jag vet.
Jo förvisso men är pengar inget problem så...
Sen beror det ju även på hur pass stort lån man har. Jag tog runt 50k vilket i slutändan inte skulle resultera i särskilt stor förlust om jag betala av det på en gång istället.Ja, vill man göra ett ekonomiskt ogenomtänkt val kan man ju betala av :D
Jag har fullt lån att betala av och betalar av så lite som möjligt. Det tror jag innebär en avbetalningstid på 35 år eller så :p
Du blir ju skuldfri snabbare och slipper ha det i bagaget. Hade jag kunnat göra det utan att det skulle påverka eknomin så hade jag gjort.
Jag skulle kunna betala av mitt CSN-lån på ett år. Skulle dock aldrig få för mig att göra något så dumt.
Andy.da.wohoo
2013-12-12, 17:13
Ja, vill man göra ett ekonomiskt ogenomtänkt val kan man ju betala av :D
Jag har fullt lån att betala av och betalar av så lite som möjligt. Det tror jag innebär en avbetalningstid på 35 år eller så :p
Kan du förklara varför det är ekonomiskt ogenomtänkt att göra sig av med lånet så fort som möjligt?
Korrekt. 25, 50, 75 eller 100 procent.
Hur mycket är 20 % då?
Kan du förklara varför det är ekonomiskt ogenomtänkt att göra sig av med lånet så fort som möjligt?
För att räntan för närvarande är 1,3%
För att räntan för närvarande är 1,3%
Räntan sänks till 1.2 % efter nyår, perfwkt för mig :-D
Andy.da.wohoo
2013-12-12, 17:31
Och det är puckat att betala av ett lån med låg ränta? Jag förstår inte. :) Jag förstår att det är låg ränta, ja. Men hur påverkar det egentligen?
Pitepalt
2013-12-12, 17:34
Och det är puckat att betala av ett lån med låg ränta? Jag förstår inte. :) Jag förstår att det är låg ränta, ja. Men hur påverkar det egentligen?
De pengar som du då lägger ut för att betala av lånet direkt kan du istället stoppa in på ett räntekonto och få ut mer av.
Andy.da.wohoo
2013-12-12, 17:36
De pengar som du då lägger ut för att betala av lånet direkt kan du istället stoppa in på ett räntekonto och få ut mer av.
Ah, okej. Då förstår jag :) Tack!
Man kommer alltid missa klipp, men att jag inte tog fullt csnlån och köpte lägenhet i Kalmar under studietiden grämer mig fortfarande när jag tänker på't. Priserna gick upp bland de snabbaste i landet under de åren...
Hur mycket är 20 % då?
Gissar att du menar 25%. Lånet är väl på typ 6k i månaden så det blir 1500.
Gissar att du menar 25%. Lånet är väl på typ 6k i månaden så det blir 1500.
Okej :-) är det bågon som kan länka på csn sidan om vad man kan ta i låb osv, va inne där men hittade ingenting :O
Okej :-) är det bågon som kan länka på csn sidan om vad man kan ta i låb osv, va inne där men hittade ingenting :O
Bara två kontrollfrågor nu. Du vet att man måste studera för att få lånet? Du vet att om man studerar så kan man ansöka om bara bidragsdelen?
https://www.csn.se/rut/beviljningstartsida.do
Ta fullt CSN lån, det som du inte använder sätter du in på ett sparkonto(leta efter ett sparkonto med hög ränta), räknade ut det här innan jag började plugga och man tjänar på att göra så ;)
björne92
2013-12-12, 18:50
Bara två kontrollfrågor nu. Du vet att man måste studera för att få lånet? Du vet att om man studerar så kan man ansöka om bara bidragsdelen?
https://www.csn.se/rut/beviljningstartsida.do
Haha ja jag studerar på kth. jag har bidragsdelen men som jag skrev i första inlägget så blir det ugnefär 500 kr kvar till övrigt varje månad, vilket känns lite trist att elva så i tre år, tänkte därför ta ett litet lån bara :)
Glöm det. Hade visst inte uppdaterat sidan på fyra timmar. Någon annan hade redan skrivit...
björne92
2013-12-12, 18:53
Ta fullt CSN lån, det som du inte använder sätter du in på ett sparkonto(leta efter ett sparkonto med hög ränta), räknade ut det här innan jag började plugga och man tjänar på att göra så ;)
har du tjänat?
Bubblan84
2013-12-12, 19:00
Bästa lånet du någonsin kommer att ta.
Du kan mig veterligen inte välja när det ska betalas ut.
För mig är det det sämsta lånet jag någonsin tagit i hela mitt liv. Jag har fått skulder, fick inget jobb inom det jag utbildade mig till. Hade jag jobbat istället hade livet varit väldigt mycket bättre både de senaste åren och just nu...
har du tjänat?
Nope, valde att leva livet för pengarna istället :em:
EDIT: Rekommenderar att du "låser" pengarna, då får du högre ränta och kan inte "råka" slösa dom :)
Att inte ha några lån ger en väldig handlingsfrihet. Att ta lån för konsumtion (läs onödiga bekvämligheter) eller för att spekulera är korkat enligt mig. Att amortera av och betala ränta i framtiden kräver inkomst, vilket allt för många verkar ta för givet av någon besynnerlig anledning.
TS: Jag hade försökt få in en fot på bemanningsföretag och jobbat några dagar i månaden istället.
björne92
2013-12-12, 19:30
Att inte ha några lån ger en väldig handlingsfrihet. Att ta lån för konsumtion (läs onödiga bekvämligheter) eller för att spekulera är korkat enligt mig. Att amortera av och betala ränta i framtiden kräver inkomst, vilket allt för många verkar ta för givet av någon besynnerlig anledning.
TS: Jag hade försökt få in en fot på bemanningsföretag och jobbat några dagar i månaden istället.
Problemet är att jag har 3 timmar resväg varje dag till och från skolan så jag ahr inte så mycket ork för det :(
Ja är du en idiot är det bäst att struna i att ta lån.
Ja är du en idiot är det bäst att struna i att ta lån.
Utveckla.
Problemet är att jag har 3 timmar resväg varje dag till och från skolan så jag ahr inte så mycket ork för det :(
OK, det förstår jag. Upp till dig själv att bestämma hur du gör.
Jag försöker i alla fall undvika alla sorters lån. Lyckas hitintills.
Utveckla.
Tycker inte det behövs.
För mig är det det sämsta lånet jag någonsin tagit i hela mitt liv. Jag har fått skulder, fick inget jobb inom det jag utbildade mig till. Hade jag jobbat istället hade livet varit väldigt mycket bättre både de senaste åren och just nu...
Det är ju inte lånets fel :)
Tycker inte det behövs.
Det tycker däremot jag för så som jag tolkade det så menar du att avsaknad av inkomst idag, och framförallt i framtiden, beror på att man är en idiot. Innebär också alla som är intelligenta/briljanta per automatik har en inkomst.
Tyckte att det resonemanget föll på sin egen orimlighet, därför ville jag ge dig chansen att utveckla.
speedy83
2013-12-12, 21:00
Bara det faktum att det är sjukt tråkigt att få den där räkningen hela tiden gör det lätt värt att betala av skiten...
nissepelle
2013-12-12, 21:04
Du kan välja för vilka veckor du vill ha lån. Ta 2 veckor på hela terminen om du bara vill ha lite pengar.
Det tycker däremot jag för så som jag tolkade det så menar du att avsaknad av inkomst idag, och framförallt i framtiden, beror på att man är en idiot. Innebär också alla som är intelligenta/briljanta per automatik har en inkomst.
Tyckte att det resonemanget föll på sin egen orimlighet, därför ville jag ge dig chansen att utveckla.
Tar du lån för att konsumera är du en idiot.
Hade jag tagit mer CSN i mina unga dagar hade jag idag kunnat sitta med 200k mindre i banklån på min bostad och således ha 1,5% lägre ränta på den skulden.
Har du planer på att köpa en bostad i framtiden är CSN ett utmärkt sätt att få hjälp till handpenning till en mycket fördelaktig ränta.
Är du en idiot och inte kan hantera din ekonomi bör du dock avstå.
björne92
2013-12-12, 21:21
Hade jag tagit mer CSN i mina unga dagar hade jag idag kunnat sitta med 200k mindre i banklån på min bostad och således ha 1,5% lägre ränta på den skulden.
Har du planer på att köpa en bostad i framtiden är CSN ett utmärkt sätt att få hjälp till handpenning till en mycket fördelaktig ränta.
ahah du har starka åsikter
ahah du har starka åsikter
Och du verkar posta från två konto denna tråd.
:thumbup:
ahah du har starka åsikterDet är ett ekonomiskt faktum :)
Bubblan84
2013-12-13, 08:23
Det är ju inte lånets fel :)
Nej, det beror på att jag blev blåst av det företaget där jag lovades jobb och sen blev det stiltje i jobbsökandet pga svår sjukdom och nu får vi se om det går att få jobb i den branschen alls så här långt efteråt.
Nej, det beror på att jag blev blåst av det företaget där jag lovades jobb och sen blev det stiltje i jobbsökandet pga svår sjukdom och nu får vi se om det går att få jobb i den branschen alls så här långt efteråt.Det suger.
Det är ju inte helt riskfritt att ta CSN-lån men målet med en utbildning är ju att få jobb. Och kommer man att jobba efter sin utbildning(vilket borde vara ett mål?) så är CSN-lån ett bra lån.
Självklart är det ju bättre att vara skuldfri än att använda pengar i förskott som du måste betala in (minus på din inkomst) vid ett senare tillfälle. Men om lån ska till är det ju såklart det bästa lånet.
Självklart är det ju bättre att vara skuldfri än att använda pengar i förskott som du måste betala in (minus på din inkomst) vid ett senare tillfälle. Men om lån ska till är det ju såklart det bästa lånet.Njae, jag tror faktiskt inte det. Pengars tidsvärde och sånt kul. De pengarna du skulle använt om du inte lånat kan användas till mer konstruktiva saker.
Arne Persson
2013-12-13, 09:42
Jag har betalt studielån i ett par decennier nu. Nu har jag ca 60000 kvar och överväger starkt att betala av skiten i på en gång så man blir av med det en gång för alla.
Betalade min sista CSN-räkning förra året, riktigt skönt... 1000:- extra i månaden att röra sig med är aldrig fel...
Jag har betalt studielån i ett par decennier nu. Nu har jag ca 60000 kvar och överväger starkt att betala av skiten i på en gång så man blir av med det en gång för alla.Sätt in 60 000 papp på ett fasträntekonto i fem år, betala sen av hela lånet.
Minimiavbetalningsgränsen är väl dock 600kr/mån. Så sätt in 60k på ett räntekonto med fria uttag. Iofs så kanske det är värt någon tusenlapp bara för att slippa det :)
speedy83
2013-12-13, 13:11
Sätt in 60 000 papp på ett fasträntekonto i fem år, betala sen av hela lånet.
Minimiavbetalningsgränsen är väl dock 600kr/mån. Så sätt in 60k på ett räntekonto med fria uttag. Iofs så kanske det är värt någon tusenlapp bara för att slippa det :)
Nu vet jag inte exakt ränta på dessa konton men utgår man från att det är 5% så blir ju vinsten på dessa 5 år ca: 11.000 kr. Till detta kommer att man måste "göra" ungefär 20 extra betalningar på csn lånet om jag inte är helt ute och cyklar och det är ju sjukt tråkigt. Frågan är om det är värt dessa pengarna på en 5-års period.
Nu vet jag inte exakt ränta på dessa konton men utgår man från att det är 5% så blir ju vinsten på dessa 5 år ca: 11.000 kr. Till detta kommer att man måste "göra" ungefär 20 extra betalningar på csn lånet om jag inte är helt ute och cyklar och det är ju sjukt tråkigt. Frågan är om det är värt dessa pengarna på en 5-års period.Precis. men går det inte att få skiten på autogiro? Eller kanske e-faktura? Mina fakturor ligger och skräpar i pappersform här hemma iaf :p
speedy83
2013-12-13, 15:48
Precis. men går det inte att få skiten på autogiro? Eller kanske e-faktura? Mina fakturor ligger och skräpar i pappersform här hemma iaf :p
Ja man tycker ju att det borde vara möjligt, har faktiskt aldrig kollat upp det...Då skulle det ju underlätta något iaf!
Ja man tycker ju att det borde vara möjligt, har faktiskt aldrig kollat upp det...Då skulle det ju underlätta något iaf!
Rätt så säker på att jag har autogiro, men jag är lite osäker på om det kanske är en e-faktura jag har istället men kan inte minnas att jag godkänner något.
Det är ett ekonomiskt faktum :)
Ja de är klart att de aldrig är bra att ta lån för att konsumera,men vad är bäst aty leva på 400-500 i 4-5 år och knappt kunna höra nått eller ta typ en extra 500 i månaden och kunna ha roligt i 4-5 år sen ha skuld på kanske 15-20 000 när man är klar. Det ja inte kan bestämma mig för
Ja de är klart att de aldrig är bra att ta lån för att konsumera,men vad är bäst aty leva på 400-500 i 4-5 år och knappt kunna höra nått eller ta typ en extra 500 i månaden och kunna ha roligt i 4-5 år sen ha skuld på kanske 15-20 000 när man är klar. Det ja inte kan bestämma mig för
Skuld på 15-20 000 är väl ingenting?
Kommer själv ha studieskulder på över 500 000kr och jag vet att jag inte kommer ha några problem med att betala tillbaka det.
speedy83
2013-12-13, 18:29
Kommer själv ha studieskulder på över 500 000kr och jag vet att jag inte kommer ha några problem med att betala tillbaka det.
Vad har du läst till då, läkare??
Det vet du inte förrän du har betalat av hela summan. Tills dess är det bara spekulationer.
Det vet du inte förrän du har betalat av hela summan. Tills dess är det bara spekulationer.
Självklart är det så. Men om man har någorlunda intelligens och koll på pengar är inte skyhöga CSN-lån något att oroa sig över. Självklart kan jag bli arbetslös efter examen, den chansen finns alltid. Men då har jag redan säkerställt att jag kan betala av lånet i flera år framöver utan inkomst.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.