handdator

Visa fullständig version : Vad är ditt blodvärde?

MrLomax
2013-12-11, 16:12
Läste på text-tv:
Elofsson avslöjar sina blodvärden. Förra vintern blossade en stor debatt upp gällande skidåkares blodvärden. Nu har Per Elofsson fått ut sina värden, som han begärde ut förra vintern. Värdena, som ligger mellan 146 och 159, är helt normala, enligt Bengt Saltin, tidigare dopningsansvarig i Fis.
-Jag har inget att dölja, säger Elofsson.
Nu hoppas den förre världsmästaren att fler följer hans exempel. -Förhoppningsvis kan det leda till ökad transparens. Jag brinner för idrotten och det är viktigt att vi behåller en hög trovärdighet, säger han till SVT.

Berätta, vad är ditt Hematologi B-Hb? (Referensvärde 134-170)

Mitt låg förr väldigt högt, jag hade alltid 172-185. Nu tror jag att det stabiliserat sig runt 165-170. Men jag ska kolla nästa gång jag lämnar något prov.

Så, berätta nu, vad är ditt senaste blodvärde?

130kg finsk sisu
2013-12-11, 16:20
172 vid senaste hälsokoll i september.

eternallord
2013-12-11, 16:21
Om man testas av RF, får man den här sortens siffror hem sen? Jag åkte på ett dopingtest på en tävling i helgen så det hade ju varit intressant att se lite statistik över vart man ligger :)

rooz
2013-12-11, 16:26
Om man testas av RF, får man den här sortens siffror hem sen? Jag åkte på ett dopingtest på en tävling i helgen så det hade ju varit intressant att se lite statistik över vart man ligger :)

Togs det ett Blodprov?

XXXL
2013-12-11, 16:31
Händer det nått om man har högt blodvärde, eller hur länge kan man "klara" sig med det?

Tricce
2013-12-11, 16:42

Var du på sm i Åkersberga?

eternallord
2013-12-11, 16:55
Togs det ett Blodprov?
Nej nej, bara urinprov, så blodvärde kan man såklart inte få siffror på. Tänkte mer på kreatinnivåer och sånt.

Tricce: Japp

Trushy
2013-12-11, 17:31
159 senaste blodlämningen

Herr Oberst
2013-12-11, 17:36
Händer det nått om man har högt blodvärde, eller hur länge kan man "klara" sig med det?

Blodet blir trögare och risken för proppar ökar

Alkro
2013-12-11, 17:39

Har man väldigt högt Hb så kan det tala för att man har en sjukdom som heter "polycytemia vera", då ligger man över 185 i Hb(finns även andra kriterier). Väldigt högt Hb kan även bero på att man röker eller om man har en lungsjukdom.

LadyG
2013-12-11, 17:44
~145-150 ca, brukar det pendla mellan vid blodgivningarna.

De tycker det är högt, men det måste väl bero på att jag springer så mycket? Mycket spring = behov av mycket syretransport = mycket röda blodkroppar? Väl?

MrLomax
2013-12-11, 17:48

De tycker det är högt, men det måste väl bero på att jag springer så mycket? Mycket spring = behov av mycket syretransport = mycket röda blodkroppar? Väl?
Ja det är väl högt för att vara kvinna. Menstruation och just att du är frekvent blodgivare påverkar också (att det bör vara lägre alltså).

MrLomax
2013-12-11, 17:49
Har man väldigt högt Hb så kan det tala för att man har en sjukdom som heter "polycytemia vera", då ligger man över 185 i Hb(finns även andra kriterier). Väldigt högt Hb kan även bero på att man röker eller om man har en lungsjukdom.
När jag hade som högst var jag också fet och vägde 120-130 kg. Nu när jag väger 80-85 har värdet sjunkit. Finns det ett samband?

mela
2013-12-11, 18:02
Sist jag kollade hade jag 123. Betydligt högre än då jag låg på 88.

Bubblan84
2013-12-11, 18:27

För några somrar sen låg jag runt 185 när jag hade igenslemmade lungor. Har ofta haft ganska högt blodvärde men det var flera år sen jag kollade det senast.

olle lindblad
2013-12-11, 18:55
Inte lämnat blod på ett tag. Brukade ha 160-175 då.

4623
2013-12-11, 19:32
163 enligt senaste hälsokonrollen.

Quint
2013-12-11, 20:22
Verkar ha slarvat bort resultaten från senaste hälsokontrollen men om jag gräver fram "lite" äldre resultat så hade jag 152 år 2002, 150 år 2006 och 151 år 2009, så verkar ju ligga runt 150.

Kan ju tilläggas att det verkar vara där jag ligger oavsett vikt & kondition, 2002 vägde jag nästan 25 kg mer än 2009 och rörde aldrig på mig.

envisgryn
2013-12-12, 08:32
Blodet blir trögare och risken för proppar ökar

Fel! Risken för blodpropp ökar INTE! Den senaste forskningen inom hematologi visar att det snarare ligger något malignt i bakgrunden när tromboser bildas.

ETK_TIS
2013-12-12, 08:43
Legat strax under 100 :) och ligger på ca 150 när jag har fått påfyllning av järn, fylls på 1-2 ggr år .

Krampus
2013-12-12, 09:21
172 vid senaste hälsokoll i september.

Jag tyckte jag hade högt på 165.. Vad väger du nu?

Kotten
2013-12-12, 09:26
172 sist jag kollade

LadyG
2013-12-12, 09:49
Ja det är väl högt för att vara kvinna. Menstruation och just att du är frekvent blodgivare påverkar också (att det bör vara lägre alltså).

Fast om det är stadigt i de trakterna kan man väl nästan misstänka att det är lite genetik bakom, för i perioder har jag verkligen inte skött varken kost eller träning och så hemskt mycket påverkas inte blodvärdet. Inte så Blodbussen reagerat iaf.

filmjölk
2013-12-12, 11:09

Det är bara bra när du är rel. ung, spec. om du ägnar dig åt konditionsidrott. När du blir lite äldre kommer du ha större risk för stroke, hjärtinfarkt, fönstertittarsjuka mm.

Sparven från Minsk
2013-12-12, 12:24
Nu runt 150, hade 52 när jag var sjuk i tarmen.

Vanligt vatten
2013-12-12, 12:46
Kollade mitt i måndags och hade 174.
Lite konstigt med tanke på att jag dragit ner rejält på löpträningen senaste halvåret och hoppat över en del styrkepass.

Blev chockad när läkaren på allvar frågade om jag hade dopat mig.

MrLomax
2013-12-12, 12:58
Blev chockad när läkaren på allvar frågade om jag hade dopat mig.Den har jag hört också. Jag sa bara: -Jag gör vilket drog- eller dopningstest du vill precis när som helst. Fan, jag dricker ju inte ens kaffe! :Virro

Ljuvligt
2013-12-12, 13:10
Fel! Risken för blodpropp ökar INTE! Den senaste forskningen inom hematologi visar att det snarare ligger något malignt i bakgrunden när tromboser bildas.

Du vet att ditt påstående blir lättare att värdera, för att sedermera också kunna lära sig något, om du bifogar någon form av vettig källa.

Tolkia
2013-12-12, 13:27

Jag tippar (som du själv också är inne på längre ned i tråden) att du har dragit en vinstlott i genlotteriet, det brukar kunna ärvas (och det är ju verkligen inte på en nivå där man tänker "hmmm, konstigt" hos en person som, i likhet med dig, är ung, frisk och idrottar en hel del).

Det där med ökad risk för proppar skulle jag ta med en nypa salt. Visst, teoretiskt blir väl blodet lite tjockare, men de flesta som får proppar får inte det p.g.a. tjockt blod, utan p.g.a. rubbningar i koagulationssystemet eller att det sitter saker i kärlen, t.ex. "åderförkalknings"-plack (eftersom källa efterfrågas säger jag valfri tillräckligt detaljerad lärobok). Väldigt många som får stroke p.g.a. propp har ju tvärt om låga röda (p.g.a. att de är gamla tanter som äter dåligt). Polycytemi p.g.a. sjukdom brukar innebära att man har andra saker än bara många röda blodkroppar.

Ljuvligt
2013-12-12, 14:00
Det där med ökad risk för proppar skulle jag ta med en nypa salt. Visst, teoretiskt blir väl blodet lite tjockare, men de flesta som får proppar får inte det p.g.a. tjockt blod, utan p.g.a. rubbningar i koagulationssystemet eller att det sitter saker i kärlen, t.ex. "åderförkalknings"-plack (eftersom källa efterfrågas säger jag valfri tillräckligt detaljerad lärobok). Väldigt många som får stroke p.g.a. propp har ju tvärt om låga röda (p.g.a. att de är gamla tanter som äter dåligt). Polycytemi p.g.a. sjukdom brukar innebära att man har andra saker än bara många röda blodkroppar.

Personligen är jag inte i behov av källa, utan jag vill mer raljera lite om hur trött jag är på uttalanden byggda på den "senaste forskningen". Ibland vore det trevligt om de som nu är så införstådda med den "senaste forskningen" bara kunde länka lite trevligt till sagda forskning direkt.

Morty
2013-12-12, 14:16

Antalet röda blodkroppas kan öka men det är framför allt blodplasmavolymen som ökar av träning. Detta leder till att blodet späs ut och hb-värdet sjunker.

Tränar en riktigt hårt kan så kan inte röda blodkroppas nybildas i samma takt som de dör. Då får en idrottsanemi.

Ont:
Mitt värde brukar vara runt 155. Har aldrig varit under 150 men nu var det ett tag sen jag mätte det.

Dreas
2013-12-12, 14:16
Ingen aning.

narcissisten
2013-12-12, 15:43
137 vid senaste blodgivningen.

BelowAverage
2013-12-12, 16:51
162 tror jag det var, 2010.
Är det rimligt att se ett visst samband mellan nedsatt lung/hjärtfunktion och högt hb-värde, som en slags kompensation?

130kg finsk sisu
2013-12-12, 17:39
Krampus väger kring 145kg nu.

Arne Persson
2013-12-12, 17:58
153

130kg finsk sisu
2013-12-12, 18:18
Krampus de gånger jag testat utan kreatin är jag kring 165 och alltid över 170 med. Äter inga andra kosttillskott om man inte räknar d-vit och fiskleverolja.

filmjölk
2013-12-12, 18:27
162 tror jag det var, 2010.
Är det rimligt att se ett visst samband mellan nedsatt lung/hjärtfunktion och högt hb-värde, som en slags kompensation?

Japp, tydligt hos rökare.

mattilainen
2013-12-12, 18:46
Tror jag hade 159 eller 162 vid mina två senaste blodgivningar, dock var detta över ett år sedan nu :(

Lellan
2013-12-12, 19:37
164, ovanligt högt för att vara tjej. Alltid haft högt.

difeddy
2013-12-12, 20:04

Tyvärr inte! Blev också dopingtestad nyligen och fick endast veta om det var positivt eller negativt. De får givetvis massa olika värden men skickar inte med dem.

Sparven från Minsk
2013-12-12, 21:05
För lågt är dåligt, för högt är dåligt. Hört runt 135-145 för kvinnor och 145-155 för män är optimalt.

Börje H
2013-12-12, 21:13
Ligger högt, haft mellan 178-184 vid blodlämning.

Vanligt vatten
2013-12-12, 22:19
För lågt är dåligt, för högt är dåligt. Hört runt 135-145 för kvinnor och 145-155 för män är optimalt.

Optimalt för vad?

Sniggel
2013-12-12, 23:08
Kollade mitt i måndags och hade 174.
Lite konstigt med tanke på att jag dragit ner rejält på löpträningen senaste halvåret och hoppat över en del styrkepass.

Blev chockad när läkaren på allvar frågade om jag hade dopat mig.

Tycker det var bra att hen frågade. Hen vill ta hänsyn till all information som finns och det är bra att utesluta vissa saker. Se det som att läkaren är omtänksam och bli inte upprörd över frågan utan svara som om det vore vilken fråga som helst. Det är förmodligen inget anklagande.

Löpsko
2013-12-12, 23:40
Om man är sjuk och vill öka blodvärdet, finns det något mer än EPO som patienterna får?

Bortser från hjärntabletter osv utan är ute efter mediciner.

Vanligt vatten
2013-12-13, 00:49
Tycker det var bra att hen frågade. Hen vill ta hänsyn till all information som finns och det är bra att utesluta vissa saker. Se det som att läkaren är omtänksam och bli inte upprörd över frågan utan svara som om det vore vilken fråga som helst. Det är förmodligen inget anklagande.

Nejdå, jag förstår. Det var faktiskt bara smickrande att höra att man ligger så pass "bra" till.

H*n nämnde att h*n hade haft dopade patienter förut som ofta hade precis som jag; väldigt höga B-hb-värden och riktigt kassa kolesterolvärden (hade 6,3 av det "onda" LDL).

RandomC
2013-12-13, 07:43
Om man är sjuk och vill öka blodvärdet, finns det något mer än EPO som patienterna får?

Beror på vad det är som orsakar anemin. EPO liknande läkemedel ger man bara vid anemier som orsakas av grav njursvikt eller cancersjukdom. Annars finns det egentligen inga andra läkemedel som används för att behandla själva anemin, möjligen vätskedrivande eller kortison i vissa fall. Och så transfusioner så klart, men det är ju inte någon farmakologisk behandloing

LadyG
2013-12-13, 09:15
Jag tippar (som du själv också är inne på längre ned i tråden) att du har dragit en vinstlott i genlotteriet, det brukar kunna ärvas (och det är ju verkligen inte på en nivå där man tänker "hmmm, konstigt" hos en person som, i likhet med dig, är ung, frisk och idrottar en hel del).

Ja det var just den väldigt lilla variationen mellan perioderna (skötsam vs mindre skötsam) som fick mig att tänka genetik och arv. Iofs har vi proppbenägenhet på mödernet också, alla kvinnor bakåt i släkten har haft proppar men det kan ju faktiskt lika gärna bero på att det där med kost och äta nyttigt inte varit den starkaste grenen. Men jag tänker mig att jag minskar risken så gott jag kan med bra mat och motion, mer kan man inte göra.

Antalet röda blodkroppas kan öka men det är framför allt blodplasmavolymen som ökar av träning. Detta leder till att blodet späs ut och hb-värdet sjunker.

Tränar en riktigt hårt kan så kan inte röda blodkroppas nybildas i samma takt som de dör. Då får en idrottsanemi.

Ont:
Mitt värde brukar vara runt 155. Har aldrig varit under 150 men nu var det ett tag sen jag mätte det.

Aha, så det är SÅ det ligger till. Det visste jag faktiskt inte!
Undvika idrottsanemi låter som en svår balansgång.

Halice
2013-12-13, 09:34
Alltid legat lågt. Vanligtvis runt 100-110.

Tror aldrig jag har mätt över 130 trots tryckande av blutsaft och diverse läkemedel.
Men jag mår bra ändå!

Tolkia
2013-12-13, 12:34
Undvika idrottsanemi låter som en svår balansgång.
Inte så svårt att undvika en symptomgivande anemi (att skilja från en ren "labanemi") om man äter tillräckliga mängder, någorlunda vettigt sammansatt och, i det fall man äter specialkost t.ex. är vegan, tar de tillskott man då behöver. Samt inte har typ GIGANTISKA menstruationer eller något sipprande magsår.

Sparven från Minsk
2013-12-13, 18:20
Optimalt för vad?

Prestation alt allmänt välmående.

Vanligt vatten
2013-12-13, 20:09
Prestation alt allmänt välmående.

Nej? För prestation är det väl ändå inte optimalt att ha 145-155 för en man?

Det måste väl ändå vara att ha så högt som möjligt, eller åtminstone +170 då det innebär fler röda blodkroppar som transporterar syre och koldioxid än om man bara ligger kring 145-155.
Och går man runt med ett större antal röda blodkroppar så känner man sig antagligen mer "fit" och vältränad än någon som går runt på ett lägre värde.
Finns väl liksom en anledning till varför folk dopar sig till ett högre värde.

Däremot kanske man löper mindre risk för blodproppar och diverse hjärt- och kärlproblem.

Sparven från Minsk
2013-12-13, 20:22

Det måste väl ändå vara att ha så högt som möjligt, eller åtminstone +170 då det innebär fler röda blodkroppar som transporterar syre och koldioxid än om man bara ligger kring 145-155.
Och går man runt med ett större antal röda blodkroppar så känner man sig antagligen mer "fit" och vältränad än någon som går runt på ett lägre värde.
Finns väl liksom en anledning till varför folk dopar sig till ett högre värde.

Däremot kanske man löper mindre risk för blodproppar och diverse hjärt- och kärlproblem.

Högt HB värde gör blodet mer trögflytande och ökar risken för proppar bland annat.

Sen:

"A high hemoglobin count is somewhat different from a high red blood cell count, because each cell may not have the same amount of hemoglobin proteins. Therefore, you could have a high hemoglobin count even if your red blood cell count falls within the normal range."

References
Fischbach FT, et al. A Manual of Laboratory and Diagnostic Tests. 8th ed. Philadelphia, Pa.: Lippincott Williams & Wilkins; 2009:96.
Hemoglobin. Mayo Medical Laboratories. http://www.mayomedicallaboratories.com/test-catalog/print/9109. Accessed Dec. 17, 2012.
Goroll AH, et al. Primary Care Medicine: Office Evaluation and Management of the Adult Patient. 6th ed. Philadelphia, Pa.: Lippincott Williams & Wilkins; 2009. http://gateway.ovid.com/ovidweb.cgi?T=JS&MODE=ovid&PAGE=main&D=baov&PCOSTART=goroll. Accessed Dec. 18, 2012.

Sparven från Minsk
2013-12-13, 20:25
Högt HB kan faktiskt leda till minskad tillförsel av syre till cellerna.

"Several studies have proven that the relation between hemoglobin and blood viscosity is linear when the hematocrit is <0.50 (equivalent to a hemoglobin value of 160 g/L). Above this hemoglobin concentration, the relation becomes exponential, which means that a small increase in hemoglobin or hematocrit results in a large increase in viscosity. Once hemoglobin concentrations reach 180 g/L, the blood viscosity reaches a level that impairs microcirculation and an inadequate amount of oxygen is transported to tissues, similar to the cases of severe anemia.

Symptoms

Peripheral cyanosis and impaired mental function resulting from compromised cerebral blood circulation are the two most common symptoms of elevated hemoglobin! Additionally, because of the poor blood flow, the risk of thrombo-embolism increases significantly."

Vanligt vatten
2013-12-13, 21:43
"A high hemoglobin count is somewhat different from a high red blood cell count, because each cell may not have the same amount of hemoglobin proteins. Therefore, you could have a high hemoglobin count even if your red blood cell count falls within the normal range."

http://www.mayomedicallaboratories.com/test-catalog/print/9109 http://gateway.ovid.com/ovidweb.cgi?T=JS&MODE=ovid&PAGE=main&D=baov&PCOSTART=goroll.

Intressant! Men om...

Person A: Har ett blodvärde på 175 och alla röda blodkroppar bär på lika mycket hemoglobin och han har fem miljoner röda blodkroppar.

och

Person B: Har ett blodvärde på 175 men alla röda blodkroppar bär på olika mycket blodkroppar och han har 4,2 miljoner röda blodkroppar.

-----------

Så bör A ha bättre kondis än vad B har eftersom A har fler röda blodkroppar, även om båda nu råkar ha samma blodvärde...?

Men då bör det väl fortfarande vara så att det optimala är att ha ett så högt blodvärde som möjligt, samtidigt som man även har väldigt många röda blodkroppar?

Att det sedan finns risker med att ha ett högt blodvärde säger lite om ifall det är optimalt för prestation eller ens välmående.

LadyG
2013-12-16, 10:18
Inte så svårt att undvika en symptomgivande anemi (att skilja från en ren "labanemi") om man äter tillräckliga mängder, någorlunda vettigt sammansatt och, i det fall man äter specialkost t.ex. är vegan, tar de tillskott man då behöver. Samt inte har typ GIGANTISKA menstruationer eller något sipprande magsår.

Ok, så det är inte struligare än "ät vettigt" alltså. :)
Eftersom jag äter i stort sett vegetariskt nu för tiden kompletterar jag med blutsaft, så då löser det sig säkert.

Morty
2013-12-16, 11:38
Ok, så det är inte struligare än "ät vettigt" alltså. :)
Eftersom jag äter i stort sett vegetariskt nu för tiden kompletterar jag med blutsaft, så då löser det sig säkert.

Mer idrott betyder också mer mat in. Om du inte lägger mycket kalorier på näringsfattiga livsmedel och satsar på oraffinerade vegetabilier så kommer det inte vara några problem.

LadyG
2013-12-16, 11:50
Mer idrott betyder också mer mat in. Om du inte lägger mycket kalorier på näringsfattiga livsmedel och satsar på oraffinerade vegetabilier så kommer det inte vara några problem.

Det låter bra, anemi skulle kunna förstöra hela säsongen så det vill jag inte ha men jag vill ju inte dra i mig mer järn än jag behöver heller. Lagom är fortfarande bäst. Skitsvårt att veta vad som är lagom bara, och jag är gröngöling på vegetariskt fortfarande :)

Morty
2013-12-16, 12:00

Lance Armstrong hade i princip alltid 155.

Krampus
2013-12-17, 09:18
Krampus de gånger jag testat utan kreatin är jag kring 165 och alltid över 170 med. Äter inga andra kosttillskott om man inte räknar d-vit och fiskleverolja.

Det är riktigt bra.

RandomC
2013-12-17, 09:42
Så bör A ha bättre kondis än vad B har eftersom A har fler röda blodkroppar, även om båda nu råkar ha samma blodvärde...?

Det är just själva Hb värdet som är avgörande för den syrebärande förmågan, inte antalet röda blodkroppar. Normalt sett ska även de röda blodkropparna vara lika stor och innehålla samma mängd Hb, en stor diskrepans i storleken (ökat RDW) är patologiskt.

Diomedea exulans
2013-12-17, 10:25
Över 9000.

Vanligt vatten
2013-12-17, 10:50
Det är just själva Hb värdet som är avgörande för den syrebärande förmågan, inte antalet röda blodkroppar. Normalt sett ska även de röda blodkropparna vara lika stor och innehålla samma mängd Hb, en stor diskrepans i storleken (ökat RDW) är patologiskt.

Men dåså. Då hade Sparven från Minsk fel. :)

Krampus
2013-12-17, 10:50
Över 9000.

Det är riktigt bra.

Morty
2013-12-17, 10:58

Generellt är det just järntabletter, upp till 100mg.

Hjälper det inte kan man få en injektion som hjälper direkt. EPO är inget som ges runt lättvindigt direkt... Tror ingen vanlig anemisk ung tjej skulle få det.