handdator

Visa fullständig version : Perfekt bearnaise?

LadyG
2013-12-11, 12:23
Vilken vinäger är godast att använda om man ska göra bearnaise? Har sett både sherryvinäger, vitvinsvinäger och dragonvinäger i olika recept, men vet inte riktigt vad som är skillnaden eller vad de olika sorterna gör för smaken. Men få ställen kan sin bea som kolo så det måste ju vara rätt ställe att få veta det :)

Bryggan
2013-12-11, 12:53
Dragonvinägern är bäst. Dock är den lite svår att få tag på, det du gör då är att du köper billigaste vitvinsvinägern, i med typ två msk torr dragon. Efter 4 dagar silar du och *voila* - dragonvinäger!

<----Beakungen

LadyG
2013-12-11, 13:18
Nice, tack! Vitvinsvinäger har jag ju redan hemma, så det kan ju inte vara så svårt att göra dragonvinäger om jag inte hittar färdig.

Måste man ha persilja i förresten? Räcker det inte med dragon?

Snobbe
2013-12-11, 13:35
Nice, tack! Vitvinsvinäger har jag ju redan hemma, så det kan ju inte vara så svårt att göra dragonvinäger om jag inte hittar färdig.

Måste man ha persilja i förresten? Räcker det inte med dragon?

Jag tycker persilja i är gott, men om du inte gillar det/tycker det är onödigt så kan du självklart skippa det:) Det är bara en krydda.

olle lindblad
2013-12-11, 13:41
Persiljan är inte nödvändig. Ofta tillsätts den för att det ska synas att det är örter i. För att få samma visuella effekt med enbart dragon krävs det dock lite mer än vad som är gott.

LadyG
2013-12-11, 13:42
Iofs, jag fick bara för mig att originalreceptet krävde persilja men när jag sen sökte på nätet fick jag minst sagt spretiga svar, en del har t om senap i såsen. Det är lite snyggt med klippt persilja ovanpå också, så den kan få vara kvar :)

Då återstår ju bara frågan hur tjock man ska låta den bli? Är det också en fråga om tycke och smak, eller finns det någon tumregel för vilket som ger den godaste såsen?

Bryggan
2013-12-11, 13:42
Persilja i är gott men jag använder dragon där också för att få till de där gröna prickarna i såsen som är så karakteristiska.

LadyG
2013-12-11, 13:43
Persiljan är inte nödvändig. Ofta tillsätts den för att det ska synas att det är örter i. För att få samma visuella effekt med enbart dragon krävs det dock lite mer än vad som är gott.

Persilja i är gott men jag använder dragon där också för att få till de där gröna prickarna i såsen som är så karakteristiska.

Aha!! Tack! Det förklarar en hel del!

Bryggan
2013-12-11, 13:45
Hur kommer du att göra? Koka en essens på schalottenlök, vitpeppar, vinäger, körvel och dragon?
Jag brukar ha lite salt redan i essensen.

LadyG
2013-12-11, 13:51
Reducerar vinäger, vatten, scharlottenlök, krossade vitpepparkorn och dragon (körvel visste jag inte ens att man kunde ha i) till hälften ungefär, silar och använder till själva såsen. Smakar nästan alltid av med salt sist eftersom jag oftast glömmer salt :)

Bryggan
2013-12-11, 15:23
Ska du ha något särskilt till eller är det bara den "sedvanliga" bea'n som ska slevas med sked :)?

*Nyfiken ju*

LadyG
2013-12-11, 15:49
Skulle dels vilja kunna göra en bearnaise som skulle kunna fungera till rödspätta och dels en till t ex grillat kött eller fågel. Det är därför jag funderar på tjockleken på såsen, fisk kanske inte riktigt passar till den tjockaste bearnaisen?

Gober
2013-12-11, 16:11
Skulle dels vilja kunna göra en bearnaise som skulle kunna fungera till rödspätta och dels en till t ex grillat kött eller fågel. Det är därför jag funderar på tjockleken på såsen, fisk kanske inte riktigt passar till den tjockaste bearnaisen?

Tycker visst att tjock sås passar bra till fisk, tänk remoulade, smaksatt majonnäs mm :)

LadyG
2013-12-11, 16:16
Ah - men det har du ju helt rätt i! Det tänkte jag inte på! Ibland jobbar inte hjärnhalvorna i takt :D