Visa fullständig version : Behöver så mycket hjälp jag kan få
Hej Kolo,
I extrem desperation söker jag hjälp från mina anonyma Kolo-kollegor.
Tidigt 2000-tal köpte jag en dator genom jobbet. Denna dator gick sönder och lämnades in för reparation innan den var helt betald. Jag ringde företaget och kom överens om att jag inte skulle betala något förens jag fick tillbaka datorn(drygt 9000:- återstod).
Tiden gick och jag fick aldrig tillbaka datorn från reparation och detta rann ur sanden då jag hade mycket i luften den perioden.
För ett år sen fick jag ett inkassokrav på 20.000:- angående datorn. Jag har aldrig sett något angående datorn tidigare vilket gjorde att det kom lite som en chock för mig. Kontaktade inkassoföretaget och dom sa betala eller så går detta till Kronofogden. Skulden var också tydligen fastställd 2006, men jag har aldrig blivit delgiven.
Har nu haft en dialog med ursprungsföretaget som sålde datorn och dom är väldigt svåra att få tag på och dels så skickar dom mest runt mig till olika nummer som antingen inte fungerar, eller så svarar ingen.
Inkassoföretaget har nu skickat detta till Kronofogden också och all kontakt därifrån har bara varit otrevlig, dom har även försvårat dialogen då jag haft en kontakt hos ursprungsföretaget som bad inkassoföretaget att ringa henne så vi kunde reda ut detta, detta gjorde inte inkassoföretaget utan struntade i det tyvärr.
Nu sitter jag med en skuld hos Kronofogden, utan dator.
Jag kan gärna betala detta, men då ska jag ju få en dator. Jag kan ju inte betala en vara jag inte har erhållit.
All slags rådgivning mottages tacksamt och mer detaljer kan ges om frågan ställs. Jag känner mig extremt handfallen och utelämnad i detta fall då det verkar vara en massa gråzonslagar som gäller.
PureWhey
2013-12-11, 11:29
"För skatteskulder gäller en preskriptionstid på fem år"
Lär preskriptionstid för detta också?
Jag har funderat på det också. Dessa uppgifter hittade jag:
CSN-skulder 25 år Kan förlängas
Trafikförsäkringsföreningen (TFF) 10 år Kan förlängas
Skulder för kommunal service 10 år Kan förlängas
Banklån (löpande skuldebrev) 10 år Kan förlängas
Rättegångsskulder 10 år Kan förlängas
Skatter 5 år Kan i vissa fall förlängas
Böter 5 år Förlängs inte
Hyror 2 år Kan förlängas
Räkningar, kreditkortsskulder 3 år Kan förlängas
Andra skulder till kommunen (konsumentrelaterade) 3 år Kan förlängas
Akerhage
2013-12-11, 11:37
fy fasen, hoppas det löser sig för dig! Det är alltid drygt att slåss mot väderkvarnar, men ge dig inte!
Nordenator
2013-12-11, 11:38
Skulden borde vara preskriberad om du inte fått någon påminnelse om betalning på tre år.
fy fasen, hoppas det löser sig för dig! Det är alltid drygt att slåss mot väderkvarnar, men ge dig inte!
Va? Inkassobolag är väl väldigt verkliga?
TS: Jag har inga tips på hur du ska göra. Bestrida är det enda ordet jag alltid hör.
Skulden borde vara preskriberad om du inte fått någon påminnelse om betalning på tre år.
Nu har jag ju varit i kontakt med dom efter jag fick detta brev, men kan man kanske hävda att det kan preskriberas innan den kontakten...
Ja, väderkvarnar utan tvekan. Man är så otroligt utelämnad i en sån här situation.
Har även varit i kontakt med KFM som inte hjälpte mig speciellt mycket, dom bemötte mig lika ointresserat som inkassoföretaget, dock inte lika otrevliga.
TS: Jag har inga tips på hur du ska göra. Bestrida är det enda ordet jag alltid hör.
Jag har bestridit, så fort jag fick brevet. Dock så hävdar dom ju att det kan jag inte göra då skulden fastställdes 2006. Vilket den bara kan göra om jag delgivits, men det har jag ju inte blivit. Men det är ju lätt för mig att hävda.... Jag har begärt ut uppgifter från KFM angående delgivningen, men det jag fick står det inget på som jag kan läsa att jag blivit delgiven, dock inte det lättaste att tyda.
shadowfire
2013-12-11, 12:01
Har du bestridit något skriftligt ännu? Till företaget, inkasso eller kronofogden?
Har du bestridit något skriftligt ännu? Till företaget, inkasso eller kronofogden?
Jag bestred det första pappret jag fick för ett år sen. Dock så sa inkassoföretaget(Sergel Inkasso) att jag inte kan bestrida detta då skulden var fastställd redan 2006.
Nu när detta hamnade hos KFM bestred jag även det, dock så fick jag beslutet att alla de anledningar jag uppgett har med händelser innan skulden fastställts att göra, så det avslogs.
shadowfire
2013-12-11, 12:05
Normalt så bestrider man skriftligt (spara alltid kopia på fakturan och kopia på ditt bestridande, sätt alltid datum, underskrift osv på... mall finns på konsumentverkets hemsida) först till företaget. Skickar de ändå vidare till inkasso, så bestrider man dit. Skickar de ändå vidare till kronofogden, så bestrider man dit.
Om de ändå vill gå vidare med det så är det upp till en domstol att avgöra, men för ett så pass ändå "ringa" belopp så vettisjutton om det går så långt. När du bestrider så är det viktigt o vara saklig i varje fall, gamla mail om det finns kvar, kvitton om det finns kvar, allt du kan tänkas ha. Det absolut bästa hade ju varit om du har kvar någon form av dialog från inlämnandet av datorn på service osv, men har du inte så mycket bevis eller input så blir det lite ord mot ord.
Det låter mycket märkligt för övrigt att skulden uppdagades så pass sent imo.
shadowfire
2013-12-11, 12:08
Jag bestred det första pappret jag fick för ett år sen. Dock så sa inkassoföretaget(Sergel Inkasso) att jag inte kan bestrida detta då skulden var fastställd redan 2006.
Nu när detta hamnade hos KFM bestred jag även det, dock så fick jag beslutet att alla de anledningar jag uppgett har med händelser innan skulden fastställts att göra, så det avslogs.
Hmm, hoppsan. Då ska de alltså ha skickat ut en delgivning som de inte fått svar på och därmed fastslagit skulden och ska även ha skickat ut det beslutet till dig också. Hur kan det komma sig att du inte fått dessa brev?
Hmm, hoppsan. Då ska de alltså ha skickat ut en delgivning som de inte fått svar på och därmed fastslagit skulden och ska även ha skickat ut det beslutet till dig också. Hur kan det komma sig att du inte fått dessa brev?
Precis. Det var därför jag ringde till KFM och begärde ut uppgifter om delgivningen. Detta var dock arkiverat så det tog ett bra tag innan jag fick uppgifterna eftersom det var lagrat med mikrofisch. Jag har dock väldigt svårt att tyda något om hur delgivningen gått till med dessa uppgifter.
shadowfire
2013-12-11, 12:18
Precis. Det var därför jag ringde till KFM och begärde ut uppgifter om delgivningen. Detta var dock arkiverat så det tog ett bra tag innan jag fick uppgifterna eftersom det var lagrat med mikrofisch. Jag har dock väldigt svårt att tyda något om hur delgivningen gått till med dessa uppgifter.
Normala fall så skickar de ut ett brev och så har du ett antal dagar på dig att skriva på eller protestera.
Därefter kommer ett nytt brev som bekräftar att du protesterat eller skrivit på. Om du inte skriver på inom den perioden så klassas det som att du inte protesterar och därmed fastslås skulden och du får även då ytterligare ett brev.
Sedan misstänker jag att du åkt på en betalningsanmärkning som följd av skulden (brukar bli så om en skuld fastslås hos fogden). Det borde du också ha fått meddelande om?
Adressen allt sådant skickas till är den man är folkbokförd på.
Har tyvärr inga råd att ge, men ett intressant "fall" om jag nu får sko mig på din bekostnad.
Akerhage
2013-12-11, 12:29
öh ja? Min mening av ordspråket är dock att slåss mot högre makter/ge sig in en fight mot en allt för stor motståndare typ.
öh ja? Min mening av ordspråket är dock att slåss mot högre makter/ge sig in en fight mot en allt för stor motståndare typ.
Inte för att vara sån, men ordspråket betyder väl snarare att slåss mot en inbillad fiende.
Normala fall så skickar de ut ett brev och så har du ett antal dagar på dig att skriva på eller protestera.
Därefter kommer ett nytt brev som bekräftar att du protesterat eller skrivit på. Om du inte skriver på inom den perioden så klassas det som att du inte protesterar och därmed fastslås skulden och du får även då ytterligare ett brev.
Sedan misstänker jag att du åkt på en betalningsanmärkning som följd av skulden (brukar bli så om en skuld fastslås hos fogden). Det borde du också ha fått meddelande om?
Adressen allt sådant skickas till är den man är folkbokförd på.
Har tyvärr inga råd att ge, men ett intressant "fall" om jag nu får sko mig på din bekostnad.
Du får gärna sko dig, all slags respons jag får tar jag tacksamt emot.
Pratade nu med KFM. Ringde upp för att diskutera mikrofisch-underlaget om delgivningen. Hon sa att jag har blivit delgiven antingen genom att någon lämnar ett brev till mig och får det underskrivet, eller att jag får ett brev hemskickat, skriver under det och skickar tillbaka. Inget av det har hänt.
Hon tyckte jag skulle göra en invändning om att signaturen blivit förfalskad, dock ligger bevisbördan på mig...
En betalningsanmärkning har jag ju fått utan tvekan, dock har jag inte fått en notis om det då den skedde för bara några veckor sen.
Inte för att vara sån, men ordspråket betyder väl snarare att slåss mot en inbillad fiende.
Ja, det stämmer nog. David och Goliath kanske passar bättre.
Du bestrider betalningsföreläggandet från kronofogden, så får ni göra upp i tingsrätten.
Detta kan dock bli dyrt för dej om inkassoföretaget går med på att processa och du förlorar.
Betalningsanmärkning är en term som kreditupplysn.företagen använder internt och meddelas endast vid förfrågan.
Red Apple
2013-12-11, 13:23
Betalningsanmärkning är en term som kreditupplysn.företagen använder internt och meddelas endast vid förfrågan.
Typ som så fort TS vill ta ett lån, skriva ett hyreskontrakt eller köpa något dyrt på avbetalning? Det låter som att du ifrågasätter det problematiska med en betalningsanmärkning men jag kanske misstolkar?
Du bestrider betalningsföreläggandet från kronofogden, så får ni göra upp i tingsrätten.
Detta kan dock bli dyrt för dej om inkassoföretaget går med på att processa och du förlorar.
Detta är intressant. Har nu läst på lite om det efter du skrev. Verkar precis som du skriver att det kan nog kosta mer än det smakar. Har hela tiden sagt att jag är sugen på att gå till tingsrätten bara för att verkligen stå på mig och bevisa att dom gjort fel.
Sen finns ju chansen att dom lägger ner ärendet om jag gör detta, frågan är om dom tycker det är värt att gå till tingsrätten för en skuld på 20.000:-...
Oljeblixten
2013-12-11, 14:55
Typ som så fort TS vill ta ett lån, skriva ett hyreskontrakt eller köpa något dyrt på avbetalning? Det låter som att du ifrågasätter det problematiska med en betalningsanmärkning men jag kanske misstolkar?
En polare som jobbar på bank sa det att personer med 1-2 betalningsanmärkningar inte uppmärksammas då man lätt kan få 1 genom att helt enkelt klanta sig. Det är annorlunda om man har 10st.
Detta är intressant. Har nu läst på lite om det efter du skrev. Verkar precis som du skriver att det kan nog kosta mer än det smakar. Har hela tiden sagt att jag är sugen på att gå till tingsrätten bara för att verkligen stå på mig och bevisa att dom gjort fel.
Sen finns ju chansen att dom lägger ner ärendet om jag gör detta, frågan är om dom tycker det är värt att gå till tingsrätten för en skuld på 20.000:-...
Bestrid föreläggandet och prata med inkassobolaget.
Det går ju göra upp i godo också.
För länge sedan bestred jag en felaktig hyresskuld som värden gått till KF med.
Jag hörde aldrig något från värden efter det .. :)
Akerhage
2013-12-11, 16:06
Ni hade helt rätt! Då har jag lärt mig något nytt idag :)
BobaFett
2013-12-11, 17:42
Ring och tjut till Aftonbladet.
Det är något skumt med det där. Säker på att det inte är någon som försöker lura dig?
Jag vet att ofta när man t.ex. köper bil, kanske har någon avlägsen släkting som dör eller nåt sånt kan det komma bedrägeribrev om t.ex. att man ärvt pengar eller att man glömt att betala en bilvärdering eller nåt sånt.
Det är lättare att gå på något sånt så de kör stenhårt på det.
Jag är inte helt hundra på hur det fungerar så häng mig inte om jag har fel =)
Men om summan det gäller är under ett visst belopp så går det väl som förenklat tvistemål eller något sånt hos tingsrätten, och då kan det max bli ett visst belopp (som borde vara hyfsat litet) man kan få betala för motpartnerns kostnader.
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6renklat_tvistem%C3%A5l
Men kan dem styrka det att dem har delgivit dig?
En polare som jobbar på bank sa det att personer med 1-2 betalningsanmärkningar inte uppmärksammas då man lätt kan få 1 genom att helt enkelt klanta sig. Det är annorlunda om man har 10st.
När jag jobbade på bank så bestämdes allt det genom e kreditupplysning, har du en betalning sanmärkning så blir du "gul", har du dålig inkomst röd och nekas direkt. En gul utvärderades med en annan (ofta chef) och det var inte många, när jag satt där, som gick genom...
Oljeblixten
2013-12-11, 19:20
När jag jobbade på bank så bestämdes allt det genom e kreditupplysning, har du en betalning sanmärkning så blir du "gul", har du dålig inkomst röd och nekas direkt. En gul utvärderades med en annan (ofta chef) och det var inte många, när jag satt där, som gick genom...
Okej för kompisen sa att det är väldigt lätt att få en anmärkning av misstag så det brukar inte vara ett problem så länge det bara är en. Men det har väl med att göra vilken bank och vad man ansöker om.
Okej för kompisen sa att det är väldigt lätt att få en anmärkning av misstag så det brukar inte vara ett problem så länge det bara är en. Men det har väl med att göra vilken bank och vad man ansöker om.
Kan inte riktigt se hur man kan få en anmärkning av misstag. Först får du en faktura, sen får du en påminnelse, möjligtvis en påminnelse till. Sen går det till inkasso, där får du oftast 3 -4 fakturor/påminnelser. Sen går den till fogden, där får du väl runt 2-3 brev/samtal och sedan oftast någon typ av delgivning.
Känns inte som man direkt kan missa det av misstag...
Oljeblixten
2013-12-11, 20:44
Kan inte riktigt se hur man kan få en anmärkning av misstag. Först får du en faktura, sen får du en påminnelse, möjligtvis en påminnelse till. Sen går det till inkasso, där får du oftast 3 -4 fakturor/påminnelser. Sen går den till fogden, där får du väl runt 2-3 brev/samtal och sedan oftast någon typ av delgivning.
Känns inte som man direkt kan missa det av misstag...
Jag tolkade som när man får ett brev från fogden har man redan en? Jag har lyckats få ett kronofogdenbrev då jag flyttat och missat fakturan i smeten, den t-shirten kostade 500pix typ.
Jag tolkade som när man får ett brev från fogden har man redan en? Jag har lyckats få ett kronofogdenbrev då jag flyttat och missat fakturan i smeten, den t-shirten kostade 500pix typ.
Njae? Fogden ger dig en chans att betala, betalar du inte fogden så får du en anmärkning. Fogden kommer "jaga" dig, lyckas de inte så åker du dit. Det är så jag minns det men det kanske har förändrats eller så kanske minns jag helt fel.. :)
Bestrid föreläggandet och prata med inkassobolaget.
Det går ju göra upp i godo också.
För länge sedan bestred jag en felaktig hyresskuld som värden gått till KF med.
Jag hörde aldrig något från värden efter det .. :)
Jag är inte helt hundra på hur det fungerar så häng mig inte om jag har fel =)
Men om summan det gäller är under ett visst belopp så går det väl som förenklat tvistemål eller något sånt hos tingsrätten, och då kan det max bli ett visst belopp (som borde vara hyfsat litet) man kan få betala för motpartnerns kostnader.
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6renklat_tvistem%C3%A5l
Hm. Låter som det är värt det. Går det så långt att det går till tingsrätten, eller snarare att Sergel Inkasso bestämmer sig för det kan man kanske göra upp i godo innan? Så man får betala, men inte riskera en rättegång med advokatkostnader på köpet. Känns som win-win isåfall i jämförelse med att endast betala detta rakt av.
Men kan dem styrka det att dem har delgivit dig?
Problemet är att bevisbördan ligger på mig eftersom arkiveringen inte är den mest moderna hos Kronofogden. Istället för att springa till Clas Ohlson och köpa en hårddisk för 500kr mikrofischar dom allt och det sparas inte speciellt länge. Lätt för mig att bevisa att jag inte skrev under något för över 10 år sen...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.