Visa fullständig version : Juridisk hjälp sökes!
Hej!
Jag visste fan inte var jag skulle vända mig. Jag har suttit och googlat på allt möjligt i hopp om svar på följande fråga men icket. Here we go;
En polare gick in på SF.se och _köpte_ biljetter till nattvisningen av nya Hobbit filmen(*popcorn*), köpet gick igenom och pengar drogs från kontot. Biljetterna var fixade, trodde vi. Idag när han gick till SF för att plocka ut biljetterna säger de i kassan att systemet hade craschat och inga köp gick igenom, alltså, på hemsidan var det fullbokat men i deras system på bion var det inte en enda plats bokad.
Därmed fick han ej sina ursprungliga platser utan fick fyra urusla platser istället, i en annan salong dessutom, och inte nog med det så kostade biljetterna helt plötsligt 30 kronor mer styck. *grr27*
Min fråga är alltså; Får SF göra såhär? När han faktiskt köpte biljetterna och kan uppvisa att pengar drogs från hans konto den morgonen (Fredag 6/12). Är det inte så att han egentligen "äger" dessa platser under den visningen och bör kunna kräva att han skall erhålla det han betalat för?
R Scarpa27
2013-12-09, 20:37
Hej!
Jag visste fan inte var jag skulle vända mig. Jag har suttit och googlat på allt möjligt i hopp om svar på följande fråga men icket. Here we go;
En polare gick in på SF.se och _köpte_ biljetter till nattvisningen av nya Hobbit filmen(*popcorn*), köpet gick igenom och pengar drogs från kontot. Biljetterna var fixade, trodde vi. Idag när han gick till SF för att plocka ut biljetterna säger de i kassan att systemet hade craschat och inga köp gick igenom, alltså, på hemsidan var det fullbokat men i deras system på bion var det inte en enda plats bokad.
Därmed fick han ej sina ursprungliga platser utan fick fyra urusla platser istället, i en annan salong dessutom, och inte nog med det så kostade biljetterna helt plötsligt 30 kronor mer styck. *grr27*
Min fråga är alltså; Får SF göra såhär? När han faktiskt köpte biljetterna och kan uppvisa att pengar drogs från hans konto den morgonen (Fredag 6/12). Är det inte så att han egentligen "äger" dessa platser under den visningen och bör kunna kräva att han skall erhålla det han betalat för?
eftersom han gjort detta så har han ju fått ett kvitto på mail om köpta platser och betalningssätt.
så sf borde isf erbjudit gratis bio tkr jag...
detta hade jag kontaktat högre chef om rätt ska vara rätt.
och jag hade aldrig gett mig vid kassadisken att få betala mer och få sämre platser.
varför ens gå med på det?
Till att börja med beror det på avtalsvillkoren.
Sedan skulle han reklamerat på en gång om han inte tyckte visningen var avtalsenlig.
Till att börja med beror det på avtalsvillkoren.
Sedan skulle han reklamerat på en gång om han inte tyckte visningen var avtalsenlig.
Jo men, om han hade reklamerat så hade det väl resulterat i att han (vi) ej får se filmen över huvud taget på nattvisningen?
Nordenator
2013-12-09, 20:59
Det är inte säkert att det faktiskt dragits några pengar. Banken reserverar ett belopp som ska dras, och det kan ta typ en vecka innan de slutar vara reserverade på kontoutdraget. Been there, done that. Jag hade 1500 kr på kontot som jag inte kunde nå i några dagar.
Guskleto
2013-12-09, 21:21
Det är en sak att ha rätt och en annan sak få rätt. Jag kan hjälpa dig med ditt problem om du vill men då blir jag tvungen att debitera dig 1242 kr i timman plus moms.
Kontakta ARN. :)
http://puu.sh/5Htas.png
?
Jo men, om han hade reklamerat så hade det väl resulterat i att han (vi) ej får se filmen över huvud taget på nattvisningen?
Nej, förmodligen inte, men ni hade kunnat kräva ersättning för resan dit och hem.
Nu godtog ni sämre platser i en sämre salong. Vad förväntar du dig för ersättning? Ni har fått se filmen, eller hur? Hur skulle du mäta skadan rent monetärt? Och hur kommer du ifrån det faktum att ni var beredda att betala mer för det sämre platserna?
Ska vi sedan se på det rent krasst är det knappast något att driva process på, utan eventuell kompensation är ren goodwill.
Kort och gott: Det sket sig lite. Vill inte SF ersätta er har ni inte mycket att komma med mer är än att slippa negativa kommentarer på Facebook.
Det är en sak att ha rätt och en annan sak få rätt. Jag kan hjälpa dig med ditt problem om du vill men då blir jag tvungen att debitera dig 1242 kr i timman plus moms.
Du har helt rätt. Samtidigt skulle jag hjälpa SF för endast 1142Kr/timme.
Guskleto
2013-12-09, 21:55
Du har helt rätt. Samtidigt skulle jag hjälpa SF för endast 1142Kr/timme.
Då är det ju bättre att ta vilket annat uppdrag som helst då minsta debitering är 1242 kr.
Minst 1242 kr eller gratis för att vara snäll. Bara ett tips.
Då är det ju bättre att ta vilket annat uppdrag som helst då minsta debitering är 1242 kr.
Minst 1242 kr eller gratis för att vara snäll. Bara ett tips.
Jag är ju inte jurist så jag kan ta det pro bono. :D
Guskleto
2013-12-09, 21:59
Nej, förmodligen inte, men ni hade kunnat kräva ersättning för resan dit och hem.
Nu godtog ni sämre platser i en sämre salong. Vad förväntar du dig för ersättning? Ni har fått se filmen, eller hur? Hur skulle du mäta skadan rent monetärt? Och hur kommer du ifrån det faktum att ni var beredda att betala mer för det sämre platserna?
Ska vi sedan se på det rent krasst är det knappast något att driva process på, utan eventuell kompensation är ren goodwill.
Kort och gott: Det sket sig lite. Vill inte SF ersätta er har ni inte mycket att komma med mer är än att slippa negativa kommentarer på Facebook.
Något accept finns ju inte från SF:s sida och skadeståndet är ju för lågt för att driva en process. Kvar finns då goodwill vilket verkar ha tillämpats aningen sparsamt enligt min mening. Inte mycket att göra helt enkelt.
Guskleto
2013-12-09, 22:01
Jag är ju inte jurist så jag kan ta det pro bono. :D
Gratis är bra som fan. Personen du gör en tjänst kommer vara din reklampelare resten av livet. Personligen har jag tjänat en bra hacka genom att vara snäll mot folk.
Har systemet kraschat så antar jag att det går under någon form av force majeure. Dvs någonting bortom sf's kontroll.
Något accept finns ju inte från SF:s sida och skadeståndet är ju för lågt för att driva en process. Kvar finns då goodwill vilket verkar ha tillämpats aningen sparsamt enligt min mening. Inte mycket att göra helt enkelt.
Hur tänkte du då (ursäkta om det låter lite drygt)? Om SF:s "anbud" snarare skulle tolkas som ett utbud, vilket jag nog skulle hävda, vore väl den nya dealen ett anbud-accept? Jag menar alltså i princip: "Oj, sorry - vi hade datastrul. Vill ni ha dessa platser istället för 30kr mer?". Nytt anbud och ny accept - bindande avtal.
Inge Enveten
2013-12-09, 22:12
Har systemet kraschat så antar jag att det går under någon form av force majeure. Dvs någonting bortom sf's kontroll.
Standard force majeure exempel är krig och naturkatastrofer. Att klassa det som force majeure när ett datorsystem kraschar är tveksamt. Särskilt när det nämnda datorsystemet används konstant av företagets kunder. Vidare är force majeure sådant som ej går att förutse. Rimligen kan man väl förutse att ett datorsystem kan krascha?
Mitt tips: agera inte "juridiskt". Nämn inte paragrafer. Tjaffsa inte. Förklara och fråga på ett trevligt sätt om ni kan kompenseras.
Mitt tips: agera inte "juridiskt". Nämn inte paragrafer. Tjaffsa inte. Förklara och fråga på ett trevligt sätt om ni kan kompenseras.
Jag håller helt med där. Eftersom SF förmodligen är måna om sina kunder är det inte helt osannolikt att de erbjuder någon form av kompensation frivilligt. I vilket fall som helst måste man vara knasig i skallen och/eller ha alldeles för mycket fritid för att driva process i saken.
Guskleto
2013-12-09, 22:18
Hur tänkte du då (ursäkta om det låter lite drygt)? Om SF:s "anbud" snarare skulle tolkas som ett utbud, vilket jag nog skulle hävda, vore väl den nya dealen ett anbud-accept? Jag menar alltså i princip: "Oj, sorry - vi hade datastrul. Vill ni ha dessa platser istället för 30kr mer?". Nytt anbud och ny accept - bindande avtal.
Jag tänker att SF aldrig hade för avsikt att bjuda ut dessa biljetter till försäljning och således finns det inget anbud.
Jag tycker dock att SF kunde bjudit på läsk och godis samt låtit bli att ta 30 kr extra betalt.
Tilläggas ska att min tolkning inte behöver vara den sanna tolkningen utan kan vara en av flera gångbara alternativ.
Gratis är bra som fan. Personen du gör en tjänst kommer vara din reklampelare resten av livet. Personligen har jag tjänat en bra hacka genom att vara snäll mot folk.
Gratis vetikatten. Det är bra mycket mer än min nuvarande timlön. :D
Något jag lärt mig från att ha hållit på med grafik är dock att aldrig göra något gratis. Förfrågningarna när det kommer till sådana saker är många, men du vill knappast bli känd som plebejen som gör saker gratis för att få bra reklam. :)
shadowfire
2013-12-09, 22:27
Det är en film på en biograf. Biografen lär finnas kvar, filmen med. Har en vag känsla av att den kommer att visas flera gånger av någon anledning. ;)
Visst, absolut snopet att det var systemfel osv, jag hade nog blivit lite paff själv. Å andra sidan hade jag blivit glad om jag fått veta det i god tid innan och inte stått vid biljettautomaten med en nybliven date redo för att se filmen 15 minuter senare.
Jag personligen hade inte orkat ta strid för en sådan sak, än mindre krävt några platser (som antagligen andra har bokat nu och så ska man sabba deras kväll istället å SF's vägnar). Däremot hade jag gärna sett någon biocheck eller så som kompensation, hade skippat juridiksnacket o förklarat upplevelsen och sagt att jag emotser någon sorts kompensation utan att ha några som helst krav och därmed kan kvarstå som en nöjd o trogen kund.
Kan tillägga att jag så sent som förra veckan blev dåligt behandlad på en snabbmatskedja, framförde feedback och blev erbjuden ett häfte med massa gratiskuponger och sonika tackade nej till dessa. Ville understryka att min feedback var för att hjälpa dem att bli bättre, inte för att som kund kräva kompensation.
Guskleto
2013-12-09, 22:27
Gratis vetikatten. Det är bra mycket mer än min nuvarande timlön. :D
Något jag lärt mig från att ha hållit på med grafik är dock att aldrig göra något gratis. Förfrågningarna när det kommer till sådana saker är många, men du vill knappast bli känd som plebejen som gör saker gratis för att få bra reklam. :)
Jo men säg att min polare ska gå ifrån sim sambo och så gör jag en bodelning samt förklarar för båda hur det hela fungerar. Tack vare att jag inte skickar en faktura på några tusen så kommer dessa två människor att vara mina kunder resten av livet. De förstår ju att jag inte kan arbeta gratis jämt. Sen så brukar det även vara så att dessa två rekommenderar mig till alla de känner när behovet finns.
Jag tänker att SF aldrig hade för avsikt att bjuda ut dessa biljetter till försäljning och således finns det inget anbud.
Jag tycker dock att SF kunde bjudit på läsk och godis samt låtit bli att ta 30 kr extra betalt.
Tilläggas ska att min tolkning inte behöver vara den sanna tolkningen utan kan vara en av flera gångbara alternativ.
Okej, då är jag med på hur du menar. Jag skulle ta motsatt position - att deras avsikt var att bjuda ut dessa biljetter. Däremot håller jag med om att det vore rimligt att bjuda på läsk och godis.
Jag vill föreslå det som en förlikning, mot att du erhåller 1242Kr/timme som arvode och jag 1142Kr/timme. Enligt min ringa mening låter det som en heelt okej deal. :D
Skulle tippa på att SF har någon friskrivningsklausul som står någonstans när man väl beställer, så som de flesta webshoppar har för ev. prisfel etc.
Guskleto
2013-12-09, 22:34
Okej, då är jag med på hur du menar. Jag skulle ta motsatt position - att deras avsikt var att bjuda ut dessa biljetter. Däremot håller jag med om att det vore rimligt att bjuda på läsk och godis.
Jag vill föreslå det som en förlikning, mot att du erhåller 1242Kr/timme som arvode och jag 1142Kr/timme. Enligt min ringa mening låter det som en heelt okej deal. :D
Deal! :D
Guskleto
2013-12-09, 22:36
Skulle tippa på att SF har någon friskrivningsklausul som står någonstans när man väl beställer, så som de flesta webshoppar har för ev. prisfel etc.
Standardavtal tolkas sällan till konsumentens nackdel och får således inte någon större betydelse i detta sammanhanget.
Ska vi stadfästa den också?
Guskleto
2013-12-09, 22:44
Lika bra så vi kan gå till kronkalle och driva in läsken ifall SF bråkar :D
Kan vi se detta som en lektion i juridik i praktiken? :D
Självklart måste den vara stadfäst, annars blir den inte exigibel. ;)
Självklart måste den vara stadfäst, annars blir den inte exigibel. ;)
Äsch,vi är väl alla vänner här. Kan ni inte bara loska er i händerna och ta i hand eller vad annat som går för ett giltigt och fullt bevisbart avtal i Sveriges avkrokar.
Guskleto
2013-12-09, 22:50
Haha! Trodde ett tag att jag satt i rätten :D
Äsch,vi är väl alla vänner här. Kan ni inte bara loska er i händerna och ta i hand eller vad annat som går för ett giltigt och fullt bevisbart avtal i Sveriges avkrokar.
Jag tror jag och Guskleto är ense här. Vi vill båda se ett handräckningsärende på en Cola Light och en Gott & Blandat hos Kronkalle. :D
Guskleto
2013-12-09, 22:56
Jag tror jag och Guskleto är ense här. Vi vill båda se ett handräckningsärende på en Cola Light och en Gott & Blandat hos Kronkalle. :D
Vilken syn :D
Jaja, det finns ju faktiskt få ord, förutom tredskodom, avskrivning, avvisning och överlämning, som klingar så vackert som förlikning.
Guskleto
2013-12-10, 06:54
Jaja, det finns ju faktiskt få ord, förutom tredskodom, avskrivning, avvisning och överlämning, som klingar så vackert som förlikning.
Personligen gillar jag begreppet "släpp det och gå vidare" vilket jag brukar säga till vissa av mina klienter ;)
Jag gillar process och kvarstad (på colan och godispåsen). :D
stahlberg
2013-12-10, 11:49
Jag är visserligen den som gillar att klaga, besvära mig, gå till rättegång osv. Men jag tycker man ska ha en chans till rimlig utdelning (även om man inte alltid får den). Striden angående dethär borde ha tagit då du köpte biljetterna och gick på bio. I efterskott är det onödigt att klaga, i synnerhet i ett ärende som gäller struntsummor. Juridiskt bör man välja sina strider (då man har möjlighet att välja).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.