handdator

Visa fullständig version : Fråga till er som deffar under årets kalla månader

Ado2000
2013-12-09, 12:51
Har påbörjat en deff sen en månad tillbaka nu då jag pajade axeln och kom på att jag inte kommer kunna köra tungt å därmed öka. Sen så har jag bestämt mig för att ha synliga rutor för en gångs skull i mitt liv(har tappat räkningen nu på antalet gånger jag sagt detta :D).

Dock en sak som slog mig var att hur mycket lättare det kommer bli för mig å bli sjuk då kroppen utsätts för denna stress av att gå ner i vikt å som jag förstår det så sänks även immunförsvaret. Kan jo också säga direkt att jag inte varit precis hundra procentig med mitt närings intag heller då jag bara hållit kolla på kalorierna och proteinintaget.

Så min fråga är, hur gör ni som deffar under årets kalla månader för att hålla er friska ?

Edit: För övrigt så håller jag på å bli sjuk nu :P

martikainen
2013-12-09, 12:59
Omega 3
C-vitamin
vitamintillskott Vita-min Multiple Sport

Det brukar hålla mig på banan, men jag är också en av få som nästan aldrig är sjuk, får en förkylning per år som håller i sig ett par dagar på sin höjd.

Min teori är att man oftast nojar för mycket över att bli sjuk, känner efter och därmed blir inbillningssjuk, det kan vara hokus pokus absolut, men att nysa ett par gånger en dag eller vakna med lite rostig hals (LITE) bör ignoreras i mitt tycke.
Om du däremot vaknar totalt tjock i halsen och hostar, ja då är det dags att inse att man faktiskt är förkyld och får ta sig en total vila i några dagar.

cero
2013-12-09, 13:04
Vet inte ens om det du skriver stämmer, inget jag upplevt i alla fall. En del av det kan säkert vara inbilning som personen ovan skrev.

Ado2000
2013-12-09, 13:14
Omega 3
C-vitamin
vitamintillskott Vita-min Multiple Sport

Det brukar hålla mig på banan, men jag är också en av få som nästan aldrig är sjuk, får en förkylning per år som håller i sig ett par dagar på sin höjd.

Min teori är att man oftast nojar för mycket över att bli sjuk, känner efter och därmed blir inbillningssjuk, det kan vara hokus pokus absolut, men att nysa ett par gånger en dag eller vakna med lite rostig hals (LITE) bör ignoreras i mitt tycke.
Om du däremot vaknar totalt tjock i halsen och hostar, ja då är det dags att inse att man faktiskt är förkyld och får ta sig en total vila i några dagar.

Skulle nog säga då att det rör sig mer om en förkylning också. Då undrar jag hur tar du ditt C-vitamin, kör du med brustabletter eller bara massa apelsiner och citroner ?

Vet inte ens om det du skriver stämmer, inget jag upplevt i alla fall. En del av det kan säkert vara inbilning som personen ovan skrev.

Jo men det som händer dig betyder inte att det händer oss alla, du kanske kan gå ut i -30 grader med blöt hår efter ett gympass jag hade nog hamnat på akuten. Såna saker är väldigt individuella förstår du ;)

martikainen
2013-12-09, 13:20
Skulle nog säga då att det rör sig mer om en förkylning också. Då undrar jag hur tar du ditt C-vitamin, kör du med brustabletter eller bara massa apelsiner och citroner ?

Brus! :)

Kvicksilver
2013-12-09, 13:25
Varför skulle man ha sämre imunförsvar bara för att det är vinter?
Kan inte se hur årstiden skulle påverka hur man ska lägga upp sin deff.

Ado2000
2013-12-09, 13:32
Varför skulle man ha sämre imunförsvar bara för att det är vinter?
Kan inte se hur årstiden skulle påverka hur man ska lägga upp sin deff.

Läs om läst rätt, immunförsvaret blir inte sämre för att det är vinter utan för att du deffar då detta är en stress för kroppen. Sen blir det ju ytterligare en försämring efter ett träningspass, så låt säga du går å tränar du har inte ätit på hela dagen å går ut i minus grader. Ja förutsättningarna är inte de bästa precis eller hur ?

sigill
2013-12-09, 13:44
Glöm inte D-vitamintillskott.

Pretorian
2013-12-09, 13:45
Jag håller mig oftast frisk. Vet inte vad det beror på men jag har inte så stort underskott, äter ganska allsidigt, dricker mycket vätska och äter en hel del frukt, gärna apelsin nu under vintern.

Pejn
2013-12-09, 13:48
Folk har redan kommit med allt jag kan komma på, men tänkte höra om nån vet hur man ska hålla värmen under deff nu när det är -grader ute, fan håller ju på att frysa ihjäl :P

martikainen
2013-12-09, 13:50
Läs om läst rätt, immunförsvaret blir inte sämre för att det är vinter utan för att du deffar då detta är en stress för kroppen. Sen blir det ju ytterligare en försämring efter ett träningspass, så låt säga du går å tränar du har inte ätit på hela dagen å går ut i minus grader. Ja förutsättningarna är inte de bästa precis eller hur ?

Fast om du går och tränar utan att ha ätit på hela dagen, då är det nog inte ett speciellt bra upplägg! :)

Ado2000
2013-12-09, 13:55
Fast om du går och tränar utan att ha ätit på hela dagen, då är det nog inte ett speciellt bra upplägg! :)

Kör nämligen Leangains, å är det inte så att Martin förespråkar att man ska köra fastandes eller har jag fel ?

Bryggan
2013-12-09, 13:57
Blir man mer/oftare sjuk när det är kallt ute?

Kvicksilver
2013-12-09, 14:00
Blir man mer/oftare sjuk när det är kallt ute?

Nope.

Bryggan
2013-12-09, 14:42
Tänkte väl.

Kriippeshoow
2013-12-09, 17:16
Händer samma sak för mig för tillfället. Har kommit fram till att det är en vitaminbrist och speciellt D vitamin nu när man inte får D vitaminerna ifrån solen längre. Köpte nyligen D vitaminer från ************* och lite tropicanajuice från ica för lite C vitaminer också. Får hoppas det blir bättre

cero
2013-12-09, 21:55
Jo men det som händer dig betyder inte att det händer oss alla, du kanske kan gå ut i -30 grader med blöt hår efter ett gympass jag hade nog hamnat på akuten. Såna saker är väldigt individuella förstår du

Hur immunförsvaret påverkas vet du som sagt inte. Tror verkligen inte blött hår i kylan påverkar immunförsvaret öht.

wilhelmblomgren
2013-12-09, 22:35
Jag håller mej nog frisk under deff, men visst man känner sej ganska hängig. Men det första veckorna brukar jag ha svårt att somna, är det bara jag?

LeBron
2013-12-10, 02:39
Använd handdesinfektion före & efter gympasset!

Bryggan
2013-12-10, 05:59
Jag håller mej nog frisk under deff, men visst man känner sej ganska hängig. Men det första veckorna brukar jag ha svårt att somna, är det bara jag?
Nja svårt att sova har jag också under kalorirestriktion. Jag försöker lägga intaget så sent som möjligt just därför. Att gå till sängs jättehungrig funkar inte alls.

Shqypnia
2013-12-10, 09:19
Receptet är en varierad kost. Se även till hålla dig varm.

Ado2000
2013-12-10, 09:56
Hur immunförsvaret påverkas vet du som sagt inte. Tror verkligen inte blött hår i kylan påverkar immunförsvaret öht.

Sant! Det vet jag inte dock så vet jag att om jag går ut svettig i kallt väder så kommer jag bli sjuk/förkyld, vilka mekanismer som triggas i min kropp som gör att jag blir det vet jag inte men jag vet att det händer.

Samma sak vet jag att om jag inte ätit på hela dagen å går ut i kallt väder så kommer jag frysa om mina händer och fötter extra mycket då jag inte har något som kan förbrännas i kroppen för energi för att värma den så den kommer öka blod cirkulationen i dom viktiga organen för att hålla dom i dugligt tillstånd å minska den i mina händer å fötter. Även detta kommer ju på ett sätt påverka mitt välmående.

Som sagt jag kan inte detaljerna nere på cellnivå men jag vet att om jag gör A så kommer O hända och det räcker. Däremot så säger jag inte att det funkar så för alla.

vicarious
2013-12-10, 17:48
Är noga med hygienen.

Alltidxx
2013-12-16, 11:49
Folk hävdar att kyla inte skulle korrelera med ökat antal förkylningar. Ändå är folk mer förkylda på vintern än på sommaren. Varenda år.

AronP
2013-12-16, 12:06
Folk hävdar att kyla inte skulle korrelera med ökat antal förkylningar. Ändå är folk mer förkylda på vintern än på sommaren. Varenda år.

Fler virus och bättre miljö för dom.

illiaca
2013-12-16, 14:29
Som jag förstått det,

Du blir inte förkyld av kyla i sig utan vanligast är väll virus. För att du ska få sänkt immunförsvar pga kyla så ska du kylas ned tills dess att du är nästan medvetslös.

När det är kallt ute samlas mycket folk inomhus, köpcenter, handla mat till julbordet, gymmet, tv-kvällar, mer bio osv och det sprids lättare. Handdesinfektion ligger alltid i väskan hos mig och det hjälper.

Bristen på sol gör att vi inte bildar lika mycket d-vitamin så det kan vara ett bra tillskott.

Sen är det säkert placebo, bro-science men jag tar en paus i dietandet när det börjar killa och klia i halsen. Nån/några dagar där jag äter mer och sen på den igen och jag inbillar mig att det hjälper :D

Mental
2013-12-16, 14:34
Jag förstår inte varför folk kör i sig stora mängder C-vitamin, för mig framstår det som det lättaste vitaminet att få i sig på naturlig väg. Det är skitsvårt att få C-vitaminbrist vid normalkost.

scubas
2013-12-16, 22:32
Har deffat strax två månader och hållit mig frisk som en lärka under den här perioden, så ännu är det inget problem. Men sen upplever jag knappt några bieffekter av deff alls heller..

gohardorgohome
2013-12-18, 19:03

Sen när började periodisk fasta anses vara ett dåligt upplägg *popcorn*

Ado2000
2013-12-19, 21:13
Fler virus och bättre miljö för dom.

Har alltid haft för mig att bakterier frodas bättre i varmare förhållanden. Eller ?

vicarious
2013-12-19, 21:21
Har alltid haft för mig att bakterier frodas bättre i varmare förhållanden. Eller ?

För det första skriver han virus och inte bakterier. Och sedan menar han nog inte utomhus utan något i stil med:

När det är kallt ute samlas mycket folk inomhus, köpcenter, handla mat till julbordet, gymmet, tv-kvällar, mer bio osv och det sprids lättare.

AronP
2013-12-19, 21:21

Det är väl inte direkt något som är bevisat men indikationer finns.
http://www.sciencedaily.com/releases/2008/03/080330203401.htm

amini
2013-12-19, 21:29
försöker få i mig d3 vitamin/steroid och hålla huvudet varmt speciellt efter träning och under promenad.
annars under träning så försöker jag inte gå till fail för det är oftast då man skadar sig nånstans, vet att några kommer och klaga på att inte gå till fail.

Ado2000
2013-12-19, 21:33
För det första skriver han virus och inte bakterier. Och sedan menar han nog inte utomhus utan något i stil med:

Måste verkligen lära mig å skilja på de två :D. Men enligt det resonemanget så borde chansen till å blir sjuk vara lika stor året runt men ändå så är det just på vintern som det är lättast.