Visa fullständig version : "Vi måste ta en paus i den meningslösa kostdebatten" - Stephan Rössner
dream_theater_
2013-12-08, 10:10
En läkare på överviktsenheten vid Karolinska Universitetssjukhuset har skrivet en artikel i DN Debatt.
Har han rätt?
http://www.dn.se/debatt/vi-maste-ta-en-paus-i-den-meningslosa-kostdebatten/
Flyttad till ett aktivare forum. Och håll er i skinnet
MasterChief
2013-12-08, 10:44
Jag har exakt samma åsikt som Rössner. Detta oändliga babblande om något som alla världens djur sköter automatiskt. Väl bra råvaror, hantera dem med kärlek, variera och ät med måtta. Klart.
En läkare på överviktsenheten vid Karolinska Universitetssjukhuset har skrivet en artikel i DN Debatt.
Har han rätt?
http://www.dn.se/debatt/vi-maste-ta-en-paus-i-den-meningslosa-kostdebatten/
Ja, han har ju självklart rätt. Visste faktiskt inte ens att det var någon Atkins som kommit på LCHF, men det låter ju faktiskt ganska misstänksamt (inte baserat på någon fakta utan bara anekdoter, och detta sväljer folket ändå hack i häl).
Kan tänka mig att "Ät mindre, spring mer" dieten inte blir lika poppis hos Svea 50 år.
Enligt Gudiols sida så var rapporterna sponsrade av Coca-Cola, om det nu spelar roll.
Kan tänka mig att "Ät mindre, spring mer" dieten inte blir lika poppis hos Svea 50 år.
Det beror på hur den presenteras och med rätt stöd så funkar det hos de flesta.
Jag har exakt samma åsikt som Rössner. Detta oändliga babblande om något som alla världens djur sköter automatiskt. Väl bra råvaror, hantera dem med kärlek, variera och ät med måtta. Klart.
Hur många andra djur har möjligheten att välja, eller har något annat alternativ än att sköta det automatiskt (dvs äta precis allt de kan få tag på och hoppas man överlever)?
Klart han har.
Men läkare ser viktnedgång som endpoint i första hand. Hur du kommer dit? Not so much.
Enligt Gudiols sida så var rapporterna sponsrade av Coca-Cola, om det nu spelar roll.
Vilka rapporter? De i USA som varit kritiska mot kosthärvan eller? :d
Även om det vore så så har ju överläkaren fortfarande rätt, det har blivit en onödig hets dethär med kost hit och dit. Ät mindre, rör på dig mer, problemet löst.
Rössner = respekt i hans sammanhang
Men, don't trust a doctor on weight advice.
DPahkamaa
2013-12-08, 12:35
Jag tror att dieter är så populära eftersom det tar bort ansvaret från individen om man inte lyckas. Går man inte ner i vikt är det dieten det är fel på, inte personen som går på den.
Att energi in, energi ut inte blir populärt är av motsatt anledning: det lägger ansvaret på bantaren. Misslyckas man är det p.g.a det egna ätandet och motionerandet, ett personligt nederlag och många klarar nog inte av det.
shadowfire
2013-12-08, 12:52
Håller nog med Rössner jag med, åtminstone delar av resonemanget. Senaste åren har det eskalerat med dietförslag och folk anamar det på sektliknande sätt. Bara på jobbet får jag höra hur folk har blivit kvitt allt från diskbråck till tinnitus, bara pga 5:2-dieten.
Eller som min käre vän som är helt övertygad om att energi in/energi ut är en myt och att folk som lever efter den teorin kommer vara överviktiga, för hon minsann är helt övertygad om att hon äter mer än vad hon gör av med - men "eftersom det är LCHF" så minskar hon i vikt.
Folk blir ju hjärntvättade av allt dravel.
PureWhey
2013-12-08, 12:55
Håller nog med Rössner jag med, åtminstone delar av resonemanget. Senaste åren har det eskalerat med dietförslag och folk anamar det på sektliknande sätt. Bara på jobbet får jag höra hur folk har blivit kvitt allt från diskbråck till tinnitus, bara pga 5:2-dieten.
Eller som min käre vän som är helt övertygad om att energi in/energi ut är en myt och att folk som lever efter den teorin kommer vara överviktiga, för hon minsann är helt övertygad om att hon äter mer än vad hon gör av med - men "eftersom det är LCHF" så minskar hon i vikt.
Dina historier slutar aldrig underhålla, nästan i samma underhållningsklass som Kwons poesi..
Du borde föra din vän på snack med dietist, är ju helt befängt att påstå att energi in/ut är en myt cofffee.
Själv hade jag aldrig kunnat hålla tyst om någon av mina vänner trott något så korkat, man måste ju sprida allmänbildning tycker iaf jag.
shadowfire
2013-12-08, 13:06
Ser flertalet individer i vardagen med rejäl övervikt och som hela tiden provar nya dieter o nya uppslag. På vardagarna. På helgen tycks alltid en o samma diet gälla; vintetra + chokladkaka. "För man måste ju få unna sig när det är helg".
Nu är det ju juletid och då "måste" man baka lussebullar o pepparkakor o dricka glögg o.... ja vid sidan om att man är duktig med sitt nya kostupplägg.
Samma personer utvärderar sina dieter, tycker inte att de fungerar, testar andra dieter och frågar varför inget fungerar när de vill gå ner i vikt.
Jag skulle vilja se studier som kikar närmare på kopplingen mellan psykisk ohälsa och sug efter t.ex. pizza osv. Det gamla klassiska att man tröstäter när man inte mår bra av en anledning - å vad skulle vi kunna hitta för alternativ till att få bukt med psykiska ohälsan istället för att dämpa ångest o annat med föda?
Jag skulle också vilja se en studie som tog en folkgrupp som fick gå på en viss föreslagen diet och en annan folkgrupp som fick äta precis vad o hur de ville, men med villkoret totalt avståndstagande från alkohol, dvs helt vitt levene.
shadowfire
2013-12-08, 13:08
Du borde föra din vän på snack med dietist, är ju helt befängt att påstå att energi in/ut är en myt cofffee.
Själv hade jag aldrig kunnat hålla tyst om någon av mina vänner trott något så korkat, man måste ju sprida allmänbildning tycker iaf jag.
Jag har provat att ta den debatten och blev näst intill slagen i huvudet med en LCHF-kokbok. På riktigt, hon blev faktiskt riktigt grinig, men det blir ju så när man tenderar att ta en kost och göra den till ens religion.
shut teh face
2013-12-08, 13:10
Såklart har han rätt, men det betyder ju inte att "metoderna" inte fungerar och kanske är lättare att genomföra (långsiktigt) för vissa.
Men sett till kollektivet så kanske skadan blir större, eftersom så många försöker hitta genvägar och misslyckas, istället för att bara försöka omfamna grundbudskapet; ät mindre och motionera mer.
Jag personligen tycker det är rätt kul att testa olika saker, däremot så vill man ju helst inte byta är man har något som fungerar, oavsett om det är tuggummi och smördieten eller periodisk fasta.
shut teh face
2013-12-08, 13:12
Jag har provat att ta den debatten och blev näst intill slagen i huvudet med en LCHF-kokbok. På riktigt, hon blev faktiskt riktigt grinig, men det blir ju så när man tenderar att ta en kost och göra den till ens religion.
Det är så många människor fungerar, i dagens samhälle är det färre och färre folk som är religiösa, då måste det handla om något annat istället, om det nu är kost, barnuppfostran eller dylikt..
tycker de borde lära ut mer om personligt ansvarstagande i skolan.
inte bara om hälsan utan allmänt.
få verkar vilja göra egna forskningar utan vill följa ett linje utan att veta varför,
och där är det lätt att gå i väggen.
rådet springa mer ät mindre funkar inte till slut om man inte vet ungefär hur mycket man ska äta eller springa. lätt att det blir för mycket av båda och efter 3 veckor ger man upp då det blir för svårt.
att lära sig BMR och hur man väger sin kost tar kanske några veckor att hitta men man har fått en bra läxa under hela livet och kan även lära sina barn osv
Kost är den moderna människans religion, och den kritiserar man inte ostraffat oavsett hur förvillad och galen den är. Det har inte med vetenskap eller fakta att göra, utan ett val att tro. Många har valt att tro att det finns magiska genvägar, under och mirakler om man bara satsar helhjärtat på dieten (vilken de nu valt att tro på). De som misslyckas är de otrogna, hedningarna som inte satsat tillräckligt. Den som inte går ner med mirakelmetoden skuldbeläggs för att göra fel, tänka fel, tro fel för det kan ju aldrig vara så att det är fel på den så kallade mirakelmetoden.
Nej, de här människorna letar inte efter kostråd eller kunskap. De letar efter en religion, något att svära tro och huldhet till som ska lösa alla deras problem och frälsa dem från ondo.
TranceII
2013-12-08, 13:24
Heh, testa att låta en hund eller katt få välja vad den vill och hur mycket mat den vill.
Kost är den moderna människans religion, och den kritiserar man inte ostraffat oavsett hur förvillad och galen den är. Det har inte med vetenskap eller fakta att göra, utan ett val att tro. Många har valt att tro att det finns magiska genvägar, under och mirakler om man bara satsar helhjärtat på dieten (vilken de nu valt att tro på). De som misslyckas är de otrogna, hedningarna som inte satsat tillräckligt. Den som inte går ner med mirakelmetoden skuldbeläggs för att göra fel, tänka fel, tro fel för det kan ju aldrig vara så att det är fel på den så kallade mirakelmetoden.
Det här ser i mina ögon väldigt mycket ut som en beskrivning av hur det brukar se ut på Kolozzeum.
Det är så många människor fungerar, i dagens samhälle är det färre och färre folk som är religiösa, då måste det handla om något annat istället, om det nu är kost, barnuppfostran eller dylikt..
Faktiskt tragiskt om detta är hur folk fungerar, är det anekdoter nu eller finns det faktiskt forskning kring detta?
Att klänga sig fast likt en religiös person vid något och inte kunna ändra sin åsikt om saken fast man blir presenterad fakta som står i raka motsatsen med vad man "vet" är inte något en normalbehåvad person BORDE göra. cofffee
MasterChief
2013-12-08, 13:37
Hur många andra djur har möjligheten att välja, eller har något annat alternativ än att sköta det automatiskt (dvs äta precis allt de kan få tag på och hoppas man överlever)?
Heh, testa att låta en hund eller katt få välja vad den vill och hur mycket mat den vill.
Kan inte göra annat än att dra tillbaka mitt uttalande. Det var befängt nu när jag läste igenom det. Men när jag skrev det lät det så bra, kan dock inte minnas hur jag tänkte. Antagligen tänkte jag inte alls. :d
Ja vi är inte direkt ensamma om att överäta när vi har tillgång till maten, handlar ju mest om att det är vi människor som har lättast tillgång till överätning.
supercharge
2013-12-08, 13:38
Det beror på hur den presenteras och med rätt stöd så funkar det hos de flesta.
Det är väl snarare precis motsatsen. Anledningen till att det dyker upp hypade dieter som avlöser varandra är för att folk inte vill gå ner i vikt genom att äta mindre och motionera mer. Folk vill ha ett kryphål, eller någonting som magiskt får dem att gå ner i vikt medan de tittar på TV och vräker i sig godsaker. Och sedan när det inte funkar så kommer nästa diet, och så hoppar alla som läser svensk damtidning eller skvallerpress på den istället.
shadowfire
2013-12-08, 13:40
Det här ser i mina ögon väldigt mycket ut som en beskrivning av hur det brukar se ut på Kolozzeum.
Självklart är det så.
Inte helt oväntat med tanke på forumets inriktning.
Det beteendemedicinska synvinkeln är den svaga länken om man ser till helheten, där håller jag med Rössner. Problemet är att få folk att ändra sina beteenden - eller nej - problemet är få folk att ändra sina beteenden permanent och hålla en skapligt hälsosam livsstil över tiden. Forskning är nog tydlig på den punkten. Även om det finns flera psykologiska interventionsmodeller skapade av stora namn inom KBT-skrået verkar forskningen peka åt att det är mycket svårt att påverka de livsstilsfaktorer som gör att människor blir överviktiga - i många fall verkar det tom vara lättare att komma till rätta med psykisk ohälsa som depression och ångestproblematik genom beteendebaserade interventioner vilket säger en del om hur svårt det faktiskt är.
Dock tycker jag det är problematiskt att skilja kosten från de beteendemönster det handlar om - faktorer som mättnad och aptit är påverkade av måltidstiming, frekvens och makrokomposition. Jag är ingen förespråkare av LCHF - men anekdotiska bevis verkar väl trycka på att det är den fett- och proteinrika kostens mättande effekter som gör att många upplever att det "fungerar" sett till viktnedgång. En annan faktor är den rent praktiska - det är nog smidigare att kraftigt skära ner på kolhydraterna än att väga och räkna energiinnehåll på alla livsmedel.
I slutändan måste vi adressera beteendekomponenten, det finns många verktyg och metoder som används i andra syften och som kan appliceras även här - men utan att ta hänsyn till näringsfysiologin ser vi inte heller hela bilden.
Det är väl snarare precis motsatsen. Anledningen till att det dyker upp hypade dieter som avlöser varandra är för att folk inte vill gå ner i vikt genom att äta mindre och motionera mer. Folk vill ha ett kryphål, eller någonting som magiskt får dem att gå ner i vikt medan de tittar på TV och vräker i sig godsaker. Och sedan när det inte funkar så kommer nästa diet, och så hoppar alla som läser svensk damtidning eller skvallerpress på den istället.
Ja och nej
Ja det är nästan motsatsen dvs det finns inte så mycket stöd. Nej anledningen är betydligt mer komplex än så och att inte lyckas med "rekommendationerna" kan underbygga att de provar andra saker och inte tycker något funkar. Det finns flera studier där folk som "prövat allt" under lång tid går ner genom att de får hjälp att komma igång, får stöd under tiden och att man inte när de börjat gå ner släpper dem innan de nått tillräckligt långt så att de blir självgående.
"Ät mindre - Rör dig mer!"
Men näringsinnehållet då? Hur kvalitativ blir viktnedgången?
Mat handlar inte bara om viktminskning, vilket många idag verkar tro mer eller mindre. Där finns en hel del viktiga saker som vitaminer, mineraler, antioxidanter, fytokemikalier och blablalba. Not to forget those...
Den här artikeln får LCHFare att spinna lös ordentligt. Jag börjar fundera på om hur man kan läsa så mycket om kost men ändå missa så stora bitar om hur kroppen fungerar.
Visst är det så, varför skulle Kolozzeum vara förskonad från företeelsen? Det är samma mekanismer som får folk att gå på skumma dieter, oroa sig över mängden pulver av någon typ före eller efter ett pass och tro blint på vad som skrivs i någon studie tills nästa studie kommer... Samma behov av något att tro på hos alla.
TranceII
2013-12-08, 16:03
Varför är uppmaningen till livstilsförändringen "ät mindre, spring mer" mer valid än något annat viktminskningsupplägg? Finns det något som tyder på att det fungerar bättre än alternativen som blir hånade här?
Anton Fräs
2013-12-08, 16:03
Tycker artikeln var riktigt bra och den reflekterar mina egna åsikter väldigt väl. Även om jag har fortsatt intressse för kostforskning, börjar ju komma allt fler metoder för att objektivt mäta kostintag vilket verkligen behövs.
Förstår inte riktigt all kritik mot att kostforskningens instrument är osäkra. Visst, man får inte fram ett helt 100% säkert svar om hur folks matvanor ser ut, men det visar ju ändå åt vilken riktning det lutar.
Alla som jobbar med detta vet ju självklart om metodernas nackdelar och tar hänsyn till dessa i sina slutsatser (antar jag).
Ta senaste riksmaten till exempel. Svenskarna rapporterade ett medelintag på ca 330 g frukt och grönsaker per dag (inkl 1 dl juice). Detta visar ju att svenskarna konsumerar för lite frukt och grönsaker jämte rekommendationerna, framförallt då folk har en tendens att ändå överrapportera sådant. Sen om den faktiska siffran är 295 gram eller 330 spelar mindre roll anser jag - det visar oss ju ändå att det är ett kostråd man måste pusha mer på?
Varför är uppmaningen till livstilsförändringen "ät mindre, spring mer" mer valid än något annat viktminskningsupplägg? Finns det något som tyder på att det fungerar bättre än alternativen som blir hånade här?
Ja, det finns det. Anledningen till att LCHF och liknande upplägg ej fungerar är att man kör det halvhjärtat och klagar sina uteblivna resultat på dieten, sedan byter man.
Om man faktiskt skulle måsta erkänna sin egna bristande disciplin när man ej lyckats gå ner i vikt, så skulle man säkert inte behöva byta diet helatiden (då det inte är fel på dieten, utan människan).
TranceII
2013-12-08, 17:02
Ja, det finns det. Anledningen till att LCHF och liknande upplägg ej fungerar är att man kör det halvhjärtat och klagar sina uteblivna resultat på dieten, sedan byter man.
Om man faktiskt skulle måsta erkänna sin egna bristande disciplin när man ej lyckats gå ner i vikt, så skulle man säkert inte behöva byta diet helatiden (då det inte är fel på dieten, utan människan).
Ok, visa källorna på att det fungerar bättre samt motivera varför inte "ät mindre, spring mer" är en minst lika stor livsstilsförändring som att äta LCHF/5:2/whatever
shadowfire
2013-12-08, 17:17
Ok, visa källorna på att det fungerar bättre samt motivera varför inte "ät mindre, spring mer" är en minst lika stor livsstilsförändring som att äta LCHF/5:2/whatever
Jag tror du bara argumenterar för argumentationens skull nu. Det är olika målgrupper givetvis som kommer respondera på olika sätt och få olika resultat från det ena och det andra.
Insteget till att prova en ny diet är dock för många lägre än insteget till att börja med något fysiskt ansträngande. Gemensamt för båda är att om man inte känner till grundprinciperna och inte ser skogen för alla träden, så lär resultatet utebli oavsett om det är med diet eller träning eller i kombination som man försöker sig på en viktnedgång.
shadowfire
2013-12-08, 17:26
Det finns en målgrupp som definitivt får god utväxling av en strikt diet och som med endast detta får ett bra resultat helt eller delvis utan fysisk aktivitet. Jag skulle nog också tro att denna målgrupp kan få goda resultat av flera olika dieter.
Däremot förefaller ofta fokuset i media och i synnerhet kvällspress, peka på att Adam 47 gick ner hela 18 kg redan första veckan på XX-dieten och så sitter en annan målgrupp än ovan nämnd o försöker anama samma koncept. Några dagar.
Det blir liksom som att sitta och fråga på kolo hur många gram EAA man behöver för att få till de hittills uteblivna träningsresultaten.
Jag tolkade iaf att artikeln försöker påvisa att fokuset blir fel och att istället för att se om vi ska äta palsternackor eller skaldjur, istället för en liten stund valde att lägga fokus på vilka faktorer som påverkar en kroppsvikt och dess sammansättning.
Att börja prata om att den där långpromenaden med dina väninnor gick jämnt ut energimässigt till kanelbullen och kaffelatten efteråt. Att upplysa om vad som påverkar förbränning. Hur mycket energi innehåller den där vintetran på kvällen, å vad krävs det för att inte gå upp i vikt om man vill kunna "unna sig" saker o ting. Hur sömnen påverkar kroppen. Stress och kortisol.
När får vi se en sådan artikelserie i kvällspressen?
MasterChief
2013-12-09, 11:15
Herrejesus vad skit Rössner får ta på LCHF-sidorna.
Såklart har han rätt, men det betyder ju inte att "metoderna" inte fungerar och kanske är lättare att genomföra (långsiktigt) för vissa.
Men sett till kollektivet så kanske skadan blir större, eftersom så många försöker hitta genvägar och misslyckas, istället för att bara försöka omfamna grundbudskapet; ät mindre och motionera mer.
Ät rätt och motionera mer. Bara äta mindre gör att folk ofta skär ned på fel saker och ökar på fel saker. "Ja, jag äter mer sallad och fulllkornspasta, för det är nyttigt". Och så går de runt och är hungriga och miserabla. Man kan gå ned i vikt utan att plåga sig själv.
Som bonus blir många, särskilt kvinnor, faktiskt hungrigare av "motion" (som likställs generellt med att jogga) än om de hade ätit mindre och/eller styrketränat. Styrketränat, något som folk inte heller gör, vilket får påföljden att de tappar mycket muskelmassa samtidigt. Varför de gör det? Jo, för man förbränner mer kalorier av att jogga än att styrketräna. Man tipsar ju om att motionera för att förbränna mer.
Därför är tipset "ät mindre, motionera mer" helt fullkomligt värdelöst och ni som säger att det är så fantastiskt borde skaffa lite koll.
Diomedea exulans
2013-12-09, 11:46
Många djur i fångenskap blir feta.
Herrejesus vad skit Rössner får ta på LCHF-sidorna.Jo, men större delen av dom som skriver där vet ju inte hur kroppen fungerar heller. Och deras idoler gör det ju inte direkt lättare för dom.
MasterChief
2013-12-09, 11:59
Många djur i fångenskap blir feta.
Läsa tråden kanske? :d
Diomedea exulans
2013-12-09, 12:03
Läsa tråden kanske? :d
Vadå?
Jag menar att västerländska människor är ungefär som djur i fångenskap. Rör sig för lite och äter för dålig mat. Så man kan inte jämföra vilda djur med västerländska människor. Isåfall får man jämföra djur på zoo med västerländska människor.
Macroman
2013-12-09, 14:15
Nej, de här människorna letar inte efter kostråd eller kunskap. De letar efter en religion, något att svära tro och huldhet till som ska lösa alla deras problem och frälsa dem från ondo.
Fniss
MasterChief
2013-12-09, 14:19
Vadå?
Jag menar att västerländska människor är ungefär som djur i fångenskap. Rör sig för lite och äter för dålig mat. Så man kan inte jämföra vilda djur med västerländska människor. Isåfall får man jämföra djur på zoo med västerländska människor.
Menade att jag redan dragit tillbaka mitt uttalande som felaktigt och korkat.
Ät rätt och motionera mer. Bara äta mindre gör att folk ofta skär ned på fel saker och ökar på fel saker. "Ja, jag äter mer sallad och fulllkornspasta, för det är nyttigt". Och så går de runt och är hungriga och miserabla. Man kan gå ned i vikt utan att plåga sig själv.
Som bonus blir många, särskilt kvinnor, faktiskt hungrigare av "motion" (som likställs generellt med att jogga) än om de hade ätit mindre och/eller styrketränat. Styrketränat, något som folk inte heller gör, vilket får påföljden att de tappar mycket muskelmassa samtidigt. Varför de gör det? Jo, för man förbränner mer kalorier av att jogga än att styrketräna. Man tipsar ju om att motionera för att förbränna mer.
Därför är tipset "ät mindre, motionera mer" helt fullkomligt värdelöst och ni som säger att det är så fantastiskt borde skaffa lite koll.
Du är för speciell. Att öka på grönt (sallad) och fullkornsprodukter (fullkornspasta) är knappast dåliga råd för personer som behöver gå ner i vikt.
Jag vet att Rössner har koll och att vissa har lite svårt att se skillnaden på enstaka fall och population gör inte hans koll mindre. Jag är också ganska övertygad om att han också har koll på enstaka fall och extremer men att han inte överför det till populationen är ett ännu större tecken på att ha koll.
Att äta mindre och motionera mer är grunden för att lyckas gå ner i vikt eller för att inte gå upp i vikt räknat på populationen.
Beholder
2013-12-09, 15:13
Rössner är ett rött skynke för lchf svängen. Men för lch folket är alla som har något att göra med vetenskap och beprövad erfarenhet fienden. Kolla bara på jacob G blogg så fort han skriver om reöaterade ämnen
BobaFett
2013-12-09, 15:40
När ska folk inse att det inte handlar om vad man äter utan hur mycket när det gäller vikten?
Rössner är ett rött skynke för lchf svängen. Men för lch folket är alla som har något att göra med vetenskap och beprövad erfarenhet fienden. Kolla bara på jacob G blogg så fort han skriver om reöaterade ämnen
Jag förstår faktiskt inte hur de lyckas hitta alla de inläggen. De är som nån sorts svärm på internet som rör sig mot sansade inlägg om kost och bara kräks smörslungat bacon (obs naturligt fett) över kommentarsfälten.
Beholder
2013-12-09, 19:17
Jag förstår faktiskt inte hur de lyckas hitta alla de inläggen. De är som nån sorts svärm på internet som rör sig mot sansade inlägg om kost och bara kräks smörslungat bacon (obs naturligt fett) över kommentarsfälten.
Lite som sd folk. Sjukt aktiva på nätet men få har träffat några på riktigt
TranceII
2013-12-09, 19:24
När ska folk inse att det inte handlar om vad man äter utan hur mycket när det gäller vikten?
och spelar typen av mat roll hur mätt man blir?
Beholder
2013-12-09, 20:07
http://www.expressen.se/halsa/kostdoktorn-i-dietkrig-med-stephan-rossner/ mot artikel mot rössner. Alla experter i faktarutan är ju lchf ellet gi frälsta vilka rössner klankat ner på. Många läkare verkar också vara förespårkare av lchf
Man ska ha långt till mataffären och man ska aldrig handla mat hungrig.
Jag har inte köpt godis sedan 2005. Nu när jag bor ihop med min livskamrat är jag rökt dock; jag har disciplin i affären, men ej hemma. Hon har disciplin hemma, men ej i affären. Dödlig kombination!
http://www.expressen.se/halsa/kostdoktorn-i-dietkrig-med-stephan-rossner/ mot artikel mot rössner. Alla experter i faktarutan är ju lchf ellet gi frälsta vilka rössner klankat ner på. Många läkare verkar också vara förespårkare av lchf
Nu har ju inte Rössner sagt att LCHF är dåligt, han menar bara att dieten endast är en del av viktnedgången och att det är viktigt att kunna hålla samma diet som livsstil efter nedgången (vilket de flesta inte klarar av, därav fet-smal-fet igen när disciplinen släpper, sen skyller man på dieten).
shadowfire
2013-12-10, 00:16
ät mindre behöver inte betyda att man äter sallad, det kan betyda att man skippade 3 av sju uteluncher istället för 7/7.. å därmed åt mindre.
Du tolkar äta mindre som att man måste äta litet tror jag?
Man behöver inte äta sallad eller fullkornspasta nödvändigtvis för att äta mindre idag mot för igår. Däremot kanske 2x4 burgare i bilen på väg hem från jobbet med extra dressing och en stor cola kan bytas mot en GI-burgare och en cola zero?
Jag går inte runt o är hungrig o miserabel om jag äter mindre. Tvärtom, det hör till min natur. Däremot har jag en förståelse till övervikt som jag upplever FÅ här på forumet har. Å det är koppling till stress, alkohol, ångestdämpning osv... jag har flertalet personer som sköter sin kost exemplariskt på dagarna, men som faller igenom på helgerna... å det har en orsak. Å det handlar då fan inte om kosten.
shadowfire
2013-12-10, 00:25
Jag stör mig å det extremaste att alla dessa debatter alltid urartar i vilken kost som är bäst o vilken som är inte... palsternackor vs grodlår, å ja, vin till lunchen för det kör man med i Frankrike kontra eskimådiet med alger och sälbarn som enda föda...
Vad sker i vår kultur? Jo, särskilt yngre fostras i "utegång" på helger. Det går utmärkt att få i sig femsiffrigt med kalorier på en utehelg. Man grundar med mat, fördrinkar hos någon, party på stan, fylleburgare på vägen hem, vaknar bakis, drar på en bakispizza... det går utmärkt o nå över 10 000 kalorier på ett festdygn (har tyvärr nördat mig och mätt upp).. seems legit, särskilt då många kör samma visa på lördagen. Det är ett problem i sig.
Ett annat problem som är bara så vanligt är att föda och/eller alkohol eller andra droger dämpar ångest. Någon mår dåligt, köper en chokladkaka... mår bra. Nästa gång denne mår dåligt, gissa vad som händer?
Om man då ska vara elak o trotsa att alla kön är så lika osv, så finns det studier som visar på att kvinnor rör sig åt det söta.. det blir gärna socker, choklad, nomnom som dämpar det där när killen gjort slut o man hatar sitt jobb.
För män går det åt andra hållet enligt studier å det är sug efter salt o fett. Kebabtallrik kallas det på svenska. I värsta fall pizza.
Det man SKA forska i är vad som får dessa signaler att trigga. Åt helvete med massa skumma dietförslag, de som får goda resultat är de som kan följa en diet alls.
Diomedea exulans
2013-12-10, 08:53
Menade att jag redan dragit tillbaka mitt uttalande som felaktigt och korkat.
Jaha. :D
Jag erkänner att jag bara läste halva första sidan i tråden. :em:
Beholder
2013-12-10, 09:22
http://www.dn.se/debatt/nej-viktdebatten-stannar-inte/ Rössner får svar att Martin Ingvars som har gått och blivit med lchf vilket märks tydlig i hans svar.
Bubblan84
2013-12-10, 09:23
Nu vet jag inget om 5:2-dieten. Men det är väl vetenskapligt bevisat att både diskbråck och tinnitus är kopplat till dålig ämnesomsättning (och rökning). En diet som får igång ämnesomsättningen borde väl således kunna förbättra sådana åkommor?
Nu vet jag inget om 5:2-dieten. Men det är väl vetenskapligt bevisat att både diskbråck och tinnitus är kopplat till dålig ämnesomsättning (och rökning). En diet som får igång ämnesomsättningen borde väl således kunna förbättra sådana åkommor?Vilka dieter är det som får igång ämnesomsättningen menar du?
olle lindblad
2013-12-10, 10:28
Stämmer verkligen det Martin Ingvar skriver om metabolt syndrom? Jag har inte en aning, men det låter väldigt mycket. "Verkligheten har nu kommit ifatt NNR när 20 procent av Sveriges befolkning har BMI över 30 och många fler har metabolt syndrom."
Bubblan84
2013-12-10, 10:39
Vilka dieter är det som får igång ämnesomsättningen menar du?
Det vet jag inte. Men mat som höjer termogenesen bör ju höja ämnesomsättningen tex. Annars finns det ju medicin om man som mig har en trasig sköldkörtel, då hjälper ingen mat i världen.
Det vet jag inte. Men mat som höjer termogenesen bör ju höja ämnesomsättningen tex. Annars finns det ju medicin om man som mig har en trasig sköldkörtel, då hjälper ingen mat i världen.Det lät som om att du tyckte att 5:2 skulle öka ämnesomsättningen.
T.ex. stark mat i kosten ja.
Bubblan84
2013-12-10, 10:45
Det lät som om att du tyckte att 5:2 skulle öka ämnesomsättningen.
T.ex. stark mat i kosten ja.
Nej, jag har ingen aning om vad som händer i kroppen vid en sådan diet. Jag har inte orkat sätta mig in alls i 5:2-dieten då upplägget inte tilltalar mig alls och jag kan inte tänka mig att det är särskilt bra om man tränar hårt.
Han har absolut en vettig poäng i sitt resonemang. Dieter är inte problemets lösning. Sen måst man skilja på fetma och övervikt. Den förstnämnda har rätt stora genetiska faktorer som förklaring och den andra handlar (Tror jag) om för hög tillgång till energität mat i kombination med minskad vardagsmotion.
Läste någonstans att vi minskat vardagsmotionen radikalt de senaste 30 åren men däremot dricker mångdubbelt så mycket kalorier i form av alkohol och läsk.
Rätt intressant kommentar:
— Våra studier tyder på att det genetiska arvet kan förklara fetman till ungefär 50—60 procent, säger Finn Rasmussen, läkare och docent i epidemiologi vid Karolinska Institutet.
Det innebär att barn till överviktiga eller feta föräldrar löper 10 till 15 gånger större risk att drabbas av övervikt än barn till normalviktiga föräldrar.
— Men att ha anlag för fetma räcker inte, säger Finn Rasmussen, ingen människa kommer att bli fet under en pågående svältkatastrof.
En annan sak jag märkt när jag försökte hjälpa min sambos vän med kost var att hon överhuvudtaget inte hade ens en grundläggande koll vad som innehöll protein, vad som innehöll kolhydrater och vad som var fett. Inte heller hur hon borde komponera detta.
Sett över populationen som sådan tror jag att denna typ av kunskapsnivå är rätt låg.
Sett över populationen som sådan tror jag att denna typ av kunskapsnivå är rätt låg.
Det tror jag också. Då blir det ett problem när media bara ger halva sanningen genom att skriva om dieter. Men felet ligger också hos läsaren som bara vill ha enkla, snabba nyheter.
Bubblan84
2013-12-10, 11:25
Det tror jag också. Då blir det ett problem när media bara ger halva sanningen genom att skriva om dieter. Men felet ligger också hos läsaren som bara vill ha enkla, snabba nyheter.
Det bästa man kan göra som medmänniska är kanske att guida in alla man känner som behöver hjälp med kostupplägg hit till kolo?
"Hur får man vatten varmt? Genom att värma det"
"Hur går man ned i vikt? Genom att få i sig mindre energi".
Ja. OK. Hur användbart är det tipset, tycker du?
Ja. OK. Hur användbart är det tipset, tycker du?Det är ju ändå ett bättre tips än: "Ät vad du vill, ät hur mycket du vill. Vår diet fungerar trots kcalöverskott".
Ja. OK. Hur användbart är det tipset, tycker du?
Mycket användbart. En normalbehåvad person borde vid dethär laget kunna förmå sig att googla "energi in och ut, bantning" och direkt hitta svar på frågorna. Lägga upp en kalkyl varje dag om vad man äter och lära sig snabbt om vad proteiner, kolhydrater och fett är och hur mycket av dessa man behöver.
MasterChief
2013-12-10, 13:15
Så hur skulle en LCHF:are svara på den frågan?
"Vill du värma vattnet? Ok, då börjar du med att välja rätt spis eftersom somliga spisar kommer att döda vattnet. Spisen du väljer måste vara en riktigt fet modell. Se dock till att spisen inte är röd eftersom det är jättefarligt."
Det är ju ändå ett bättre tips än: "Ät vad du vill, ät hur mycket du vill. Vår diet fungerar trots kcalöverskott".
Mycket användbart. En normalbehåvad person borde vid dethär laget kunna förmå sig att googla "energi in och ut, bantning" och direkt hitta svar på frågorna. Lägga upp en kalkyl varje dag om vad man äter och lära sig snabbt om vad proteiner, kolhydrater och fett är och hur mycket av dessa man behöver.
Så hur skulle en LCHF:are svara på den frågan?
"Vill du värma vattnet? Ok, då börjar du med att välja rätt spis eftersom somliga spisar kommer att döda vattnet. Spisen du väljer måste vara en riktigt fet modell. Se dock till att spisen inte är röd eftersom det är jättefarligt."
Jag tror att ni överskattar gemene mans kunskap om mat.
Att säga "ät nyttigare" kommer generellt att få folk att käka mindre protein, från de diskussioner jag brukar ta del av.
Utbildning om vad som är bra mat att gå ned i vikt på är vad som behövs.
Att säga "ät nyttigare" kommer generellt att få folk att käka mindre protein, från de diskussioner jag brukar ta del av.
Det är ju bara att googla då. Skall det vara så jävla svårt nu när information av all sort finns lättare tillgängligt för alla än någonsin i världshistorien. cofffee
Utbildning om vad som är bra mat att gå ned i vikt på är vad som behövs.Sant och håller med.
Det är ju bara att googla då. Skall det vara så jävla svårt nu när information av all sort finns lättare tillgängligt för alla än någonsin i världshistorien. cofffee
Om nu folk hade självbevarelsedriften att "googla" och agera så hade vi väl inte haft problemen vi står inför? Så det är inte direkt någon lösning.
Googla på vad?
Langster
2013-12-10, 16:09
och spelar typen av mat roll hur mätt man blir?
Inte så jävla mycket i längden, tycker jag.
Bukfylla känns bara ett kort tag, det är energibrist som verkligen blir hunger i slutändan.
Bobafett har rätt. Problemet med den västerländska dieten är inte att vi äter fel, det är att vi äter för mycket.
Googla på vad?
Jag skrev det i ett tidigare inlägg. ;)
Jag skrev det i ett tidigare inlägg. ;)
Det var en retorisk fråga. Googlar man på det du anger kommer de alltså få asbra tips direkt, menar du?
Det var en retorisk fråga. Googlar man på det du anger kommer de alltså få asbra tips direkt, menar du?
Nej, men det är inte svårt att söka upp det på Wikipedia (engelska sidan såklat, så lite engelskakunskaper krävs) eller att fråga någon tränande vän om han/hon vet någon okej sida med grundläggande info om bantning och träning. (t.ex. Styrkelabbet)
Nej, men det är inte svårt att söka upp det på Wikipedia (engelska sidan såklat, så lite engelskakunskaper krävs) eller att fråga någon tränande vän om han/hon vet någon okej sida med grundläggande info om bantning och träning. (t.ex. Styrkelabbet)
Ja, deras kompisar har läst Aftonbladet eller motsvarande, och ger information om vad de läst.
Grundproblemet, om man får återgå till det, är väl ändå att det pratas dieter och metoder hela tiden, men ändå blir svensken fetare och fetare
Generellt sett är folk helt skamligt värdelösa på källkritik och att skilja på bra och dålig information. Något som stör mig otroligt mycket. Man kan komma väldigt långt i livet genom att bara veta vad man inte kan.
Grundproblemet, om man får återgå till det, är väl ändå att det pratas dieter och metoder hela tiden, men ändå blir svensken fetare och fetare
Bör poängteras att även husdjur och laboratoriedjur blir fetare och fetare.
Bör poängteras att även husdjur och laboratoriedjur blir fetare och fetare.
Laboratoriedjur?
Utveckla?
Gemene man suger på att lära sig nya saker, det är problemet.
Allt man behöver veta är kcal in - kcal ut, vad energi är, vad tallriksmodellen är, och vad en innehållsförteckning är.
Jag undrar vilka "folk" och "gemene man" som alla pratar om i tråden egentligen är.
Jag undrar vilka "folk" och "gemene man" som alla pratar om i tråden egentligen är.
Genomsnittspersonen.
Alfen avf Ling
2013-12-11, 09:42
Det är ju ändå väldigt lätt att ge kostråd som enbart baserar sig på vilka livsmedel man inte får äta så skulle fetman minska radikalt om folk följde råden. Det är ju lättare att följa en diet om man känner sig fri att äta så mycket som man vill och det är väl därför LCHF fungerar så bra för så många .
Grundproblemet, om man får återgå till det, är väl ändå att det pratas dieter och metoder hela tiden, men ändå blir svensken fetare och fetareJag tror det har mer med jobb/fritid än kost att göra. Vi jobbar mer stillasittandes nuförtiden. Jag räknade på mig själv och min egen förbrukning en gång och kom fram till en ganska chockande slutsats: står jag upp vid skrivbordet 8 h om dagen istället för att sitta ner förbränner jag i storleksordningen 800 kcal mer om dagen. Enligt gängse beräkningsmetoder. Om man då tänker omvänt och på hur fler tjänster inom industri och verkstad medan skrivbordsjobben ökar så tänker jag att det kan vara en stor del av förklaringen.
Vem orkar äta 800 kcal mindre om dagen, i resten av sitt liv?
Bubblan84
2013-12-12, 12:08
Inte så jävla mycket i längden, tycker jag.
Bukfylla känns bara ett kort tag, det är energibrist som verkligen blir hunger i slutändan.
Bobafett har rätt. Problemet med den västerländska dieten är inte att vi äter fel, det är att vi äter för mycket.
Så att äta alldeles för mycket är inte att äta fel? Jag har då helt klart med för stort kaloriintag i min definition av äta fel.
Langster
2013-12-12, 12:28
Så att äta alldeles för mycket är inte att äta fel? Jag har då helt klart med för stort kaloriintag i min definition av äta fel.
Felet är att vi äter för mycket, inte att vi äter fel mat. Låter det bättre?
Bubblan84
2013-12-12, 12:33
Felet är att vi äter för mycket, inte att vi äter fel mat. Låter det bättre?
Jag säger ändå en kombo. Äter man sådan mat som ökar suget så är det svårt att äta tillräckligt lite.
Jag vet hur jag fungerar iaf, så länge jag inte tar en godis så är det lugnt. Tar jag en så ger jag inte upp förrän jag har ätit upp allt, hur stor skålen än är och vips så har jag dragit i mig 3000 kcal på en timme. Ett par timmar senare är jag tokhungrig igen :D
Det är tur att jag kan hålla mig från att köpa hem sånt skit annars hade jag mycket väl kunnat vara ett ultrafetto.
För övrigt så känner jag ingen som är så disciplinerad som mig.
Jag säger ändå en kombo. Äter man sådan mat som ökar suget så är det svårt att äta tillräckligt lite.
Jag vet hur jag fungerar iaf, så länge jag inte tar en godis så är det lugnt. Tar jag en så ger jag inte upp förrän jag har ätit upp allt, hur stor skålen än är och vips så har jag dragit i mig 3000 kcal på en timme. Ett par timmar senare är jag tokhungrig igen :D
Det är tur att jag kan hålla mig från att köpa hem sånt skit annars hade jag mycket väl kunnat vara ett ultrafetto.Hur många äter godis flera ggr i veckan?
Bubblan84
2013-12-12, 12:36
Hur många äter godis flera ggr i veckan?
Kollar man facebook/instagram så är det många som postar stora godisskålar rätt ofta. På jobbet är det många som äter godis/fikar varje dag. Men just godis är ju inte det enda man kan äta som skapar sug efter mer.
Kollar man facebook/instagram så är det många som postar stora godisskålar rätt ofta. Men just godis är ju inte det enda man kan äta som skapar sug efter mer.Jag har inte samma erfarenhet som du har.
Och det är väl också så att sötsug triggas av olika saker hos olika individer. Eller har du något mer exempel?
Bubblan84
2013-12-12, 12:38
Jag har inte samma erfarenhet som du har.
Och det är väl också så att sötsug triggas av olika saker hos olika individer. Eller har du något mer exempel?
Se mitt editerade inlägg.
Se mitt editerade inlägg.Ser inget vettigt.
Bubblan84
2013-12-12, 12:49
Ser inget vettigt.
Nej, det gör du ju aldrig. Men det är inte så att alla äter som dig även om du tror det. Eller som de flesta här på forumet i den värld du verkar leva.
Kolla bara folks matkorgar på affärn, titta in genom fönstren på hamburgerhaken. Folk äter mycket skit, sånt som triggar suget och därmed äter de mer än de behöver. Och ja, allt stillasittande bidrar ju.
Sen finns det givetvis motsatsen också, har vänner som äter alldeles för lite så pass lite att jag undrar hur fan de överlever över huvudtaget.
En liten klick har blivit mer medvetna och äter mycket bättre och balanserat men så är det inte i det stora hela. Därav ökar fetman.
Nej, det gör du ju aldrig. Men det är inte så att alla äter som dig även om du tror det. Eller som de flesta här på forumet i den värld du verkar leva.
Kolla bara folks matkorgar på affärn, titta in genom fönstren på hamburgerhaken. Folk äter mycket skit, sånt som triggar suget och därmed äter de mer än de behöver.
Sen finns det givetvis motsatsen också, har vänner som äter alldeles för lite så pass lite att jag undrar hur fan de överlever över huvudtaget.
En liten klick har blivit mer medvetna och äter mycket bättre och balanserat men så är det inte i det stora hela. Därav ökar fetman.Nej, det är svårt att se något vettigt om vilka livsmedel du pratar om när du pratar om godis i dina två senaste inlägg...
Nej, det är inte speciellt många som äter som mig, men de flesta jag möter äter inte katastrofalt heller. Absolut inte så mycket sötsaker som du verkar tro.
Jag frågar igen: Vad är det som triggar suger, du har nämnt godis, mer?
Du påstår det ja.
Bubblan84
2013-12-12, 13:03
Nej, det är svårt att se något vettigt om vilka livsmedel du pratar om när du pratar om godis i dina två senaste inlägg...
Nej, det är inte speciellt många som äter som mig, men de flesta jag möter äter inte katastrofalt heller. Absolut inte så mycket sötsaker som du verkar tro.
Jag frågar igen: Vad är det som triggar suger, du har nämnt godis, mer?
Du påstår det ja.
Behöver du verkligen svar på det? Trodde du visste sånt...
Bröd, frukostflingor, läsk, juice, yoghurt, sylt osv osv. Överlag mat baserat på mjöl och socker. Även om DU kan kontrollera ditt sug så kan de flesta inte det. Personligen kan jag för det mesta sluta äta i tid om jag går in för det och tänker på kalorierna. De flesta har dock inte det tänket. Återigen menar jag då inte de medvetna, de som hänger på det här forumet utan människor i allmänhet.
Behöver du verkligen svar på det? Trodde du visste sånt...
Bröd, frukostflingor, läsk, juice, yoghurt, sylt osv osv. Överlag mat baserat på mjöl och socker. Även om DU kan kontrollera ditt sug så kan de flesta inte det. Personligen kan jag för det mesta sluta äta i tid om jag går in för det och tänker på kalorierna. De flesta har dock inte det tänket. Återigen menar jag då inte de medvetna, de som hänger på det här forumet utan människor i allmänhet.Ja, jag behöver svar på vad du valt för egna sanningar.
Du drar slutsatser som det inte finns stöd för.
Bubblan84
2013-12-12, 13:24
Ja, jag behöver svar på vad du valt för egna sanningar.
Du drar slutsatser som det inte finns stöd för.
Det är ju du som drar skumma slutsatser. Det finns inget stöd för att suget ökar om man äter socker? Hahaha.
Det verkar som att du valt att motarbeta allt jag säger av någon anledning. Du ska alltid säga tvärtemot vad jag säger. Sen ser man dig säga i andra trådar att "jo, folk äter fel saker och för mycket." Men när jag säger det säger du att nej, det finns inget stöd för det.
Bubblan84
2013-12-12, 13:27
Om det inte finns stöd på det skulle man ju inte bli hungrig väldigt fort när man druckit något sockerbaserat, trots att det innehåller flera hundra kalorier. Jämför suget efter att ha sugit i dig 600 kcal genom tex coca cola med att äta 600 kcal i en portion kyckling och ris. Efter vilken portion blir du hungrig snabbast?
Det är ju du som drar skumma slutsatser. Det finns inget stöd för att suget ökar om man äter socker? Hahaha.
Det verkar som att du valt att motarbeta allt jag säger av någon anledning. Du ska alltid säga tvärtemot vad jag säger. Sen ser man dig säga i andra trådar att "jo, folk äter fel saker och för mycket." Men när jag säger det säger du att nej, det finns inget stöd för det.Skillnaden mellan dig och mig är att jag inte förkastar hela grupper av livsmedel som består av mjöl eller socker. Har du någon källa till att suget efter mer mat ökar om man äter socker?
Jag äter gladerligen flingor efter varje pass och min hunger är det inga problem med. När jag dock var betydligt mycket mindre aktiv så hade jag problem med hungern. Insulinkänslighet påverkas, såvitt jag inte missat något, negativt av inaktivitet.
Om det inte finns stöd på det skulle man ju inte bli hungrig väldigt fort när man druckit något sockerbaserat, trots att det innehåller flera hundra kalorier. Jämför suget efter att ha sugit i dig 600 kcal genom tex coca cola med att äta 600 kcal i en portion kyckling och ris. Efter vilken portion blir du hungrig snabbast?Är det där ett verkligt argument eller driver du? Vilken portion tas snabbast upp? Sen så har vi ju den lilla detaljen att dricka sina kalorier inte är någon höjdare.
600kcal spaghetti och ketchup mot 600kcal kyckling och ris känns som en bättre jämförelse, då dricker du inte en av dom. Och svaret där vette tusan.
Bubblan84
2013-12-12, 13:34
Skillnaden mellan dig och mig är att jag inte förkastar hela grupper av livsmedel som består av mjöl eller socker. Har du någon källa till att suget efter mer mat ökar om man äter socker?
Jag äter gladerligen flingor efter varje pass och min hunger är det inga problem med. När jag dock var betydligt mycket mindre aktiv så hade jag problem med hungern. Insulinkänslighet påverkas, såvitt jag inte missat något, negativt av inaktivitet.
Det är du som tolkar det så. Jag äter också sånt eftersom jag har kunskapen att kontrollera mitt kcal-intag. Jag säger bara att den maten ökar hungern överlag och jag säger att stillasittandet bidrar men sånt väljer du att inte läsa.
Jag säger inte att den maten enbart är skit, men det är helt uppenbart att man blir hungrig snabbare efter lättsmält mat än en bra måltid av samma storlek kcalmässigt.
Det är du som tolkar det så. Jag äter också sånt eftersom jag har kunskapen att kontrollera mitt kcal-intag. Jag säger bara att den maten ökar hungern överlag och jag säger att stillasittandet bidrar men sånt väljer du att inte läsa.
Jag säger inte att den maten enbart är skit, men det är helt uppenbart att man blir hungrig snabbare efter lättsmält mat än en bra måltid av samma storlek kcalmässigt.Tror du att den lättsmälta som enligt dig gör folk hungrigare snabbare gör det pga. mindre volym, eller kvalitén på maten?
Bubblan84
2013-12-12, 13:48
Tror du att den lättsmälta som enligt dig gör folk hungrigare snabbare gör det pga. mindre volym, eller kvalitén på maten?
Kvalitén. Bryts det ner snabbt i magen tas det upp snabbare i blodet och används till rörelseenergi/värme eller lagras på ganska kort tid = hungern kommer snabbare. Volymen cola bör vara större i det exemplet ~1,5 liter vs kyckling och ris. Tar det länge att bryta ner i magen har man dels bukfyllnad längre tid samt att energin portioneras ut i mindre mängd men under längre tid = det tar längre tid innan man blir hungrig.
Vad är ologiskt i det resonemanget?
Kvalitén. Bryts det ner snabbt i magen tas det upp snabbare i blodet och används till rörelseenergi/värme eller lagras på ganska kort tid = hungern kommer snabbare. Volymen cola bör vara större i det exemplet ~1,5 liter vs kyckling och ris. Tar det länge att bryta ner i magen har man dels bukfyllnad längre tid samt att energin portioneras ut under längre tid.Ja, men volymen i exemplet är ju i drickbar form, det är om inte bevisat iaf allmänt känt att det mättare sämre. Så som sagt, din jämförelse var dålig. Pasta vs kyckling och ris känns vettigare. Eller bara 600kcal ris kanske.
Nu är jag också för dålig på kost för att kunna säga varken bu eller bä på ett säkert sätt, men mättnad har mig veterligen inte allena med upptaget att göra.
Vi kommer kunna fortsätta det här i flera sidor, ungefär tills du inser att jag inte ger mig :D
Forum + dumenvis = lååååååånga trådar.
edit: Det ologiska är att din jämförelse haltar då den inte är rättvis.
Bubblan84
2013-12-12, 14:00
Ja, men volymen i exemplet är ju i drickbar form, det är om inte bevisat iaf allmänt känt att det mättare sämre. Så som sagt, din jämförelse var dålig. Pasta vs kyckling och ris känns vettigare. Eller bara 600kcal ris kanske.
Nu är jag också för dålig på kost för att kunna säga varken bu eller bä på ett säkert sätt, men mättnad har mig veterligen inte allena med upptaget att göra.
Vi kommer kunna fortsätta det här i flera sidor, ungefär tills du inser att jag inte ger mig :D
Forum + dumenvis = lååååååånga trådar.
Haha, eller tills du inser att jag inte ger mig! :D
Om jag skiter i studier och bara utgår från mig själv så känner jag en enorm skillnad i mättnad om jag äter kyckling, ris och nån god sås (vilket ska ätas idag, mums filibabba ^^) jämfört med samma kalorimängd bröd med pålägg tex. Eller kesella vs godis i motsvarande kalorimängd. Men jag kanske skiljer mig från normen.
Haha, eller tills du inser att jag inte ger mig! :D
Om jag skiter i studier och bara utgår från mig själv så känner jag en enorm skillnad i mättnad om jag äter kyckling, ris och nån god sås (vilket ska ätas idag, mums filibabba ^^) jämfört med samma kalorimängd bröd med pålägg tex. Eller kesella vs godis i motsvarande kalorimängd. Men jag kanske skiljer mig från normen.OMG, vi hade kunnat göra världens längsta tråd!
Jag tycker att du har några bra poänger men förkastar för stora delar fort.
Jag kan inte äta bara kyckling och ris, jag blir hungrig alldeles för fort. Såsen gör mycket, ännu bättre blir det med minst 0,5kg grönsaker till.
Jag tror inte det, men det är inte bara upptag och kvalité på maten som är problemet.
Vafan, ska vi bli överens, nej, det går ju inte!
Bubblan84
2013-12-12, 14:17
OMG, vi hade kunnat göra världens längsta tråd!
Jag tycker att du har några bra poänger men förkastar för stora delar fort.
Jag kan inte äta bara kyckling och ris, jag blir hungrig alldeles för fort. Såsen gör mycket, ännu bättre blir det med minst 0,5kg grönsaker till.
Jag tror inte det, men det är inte bara upptag och kvalité på maten som är problemet.
Vafan, ska vi bli överens, nej, det går ju inte!
Säkert!
Nå, låter kanske som att jag förkastar vissa delar för fort. Jag är för dålig på att förklara hur jag menar. Du hävdar andra saker för fort och håller fast vid det. I slutändan är det kanske en kombo av kvalité och volym som håller en mätt en viss tid och båda har delvis rätt. Kan väl erkänna att volymen gör sitt, grönsaker mättar ju bra. Men jag håller fast vid att kvalitén också gör sitt ;)
Jag strävar i alla fall efter att äta väl komponerade måltider för det mesta. Någon protein och någon kolhydratskälla, gärna en skvätt sås och en hygglig mängd grönsaker. Det håller mig mätt tills det är dags att äta igen.
jag strävar i alla fall efter att äta väl komponerade måltider för det mesta. Någon protein och någon kolhydratskälla, gärna en skvätt sås och en hygglig mängd grönsaker. Det håller mig mätt tills det är dags att äta igen.+1!
Bubblan84
2013-12-12, 14:27
+1!
Wöööö!!! Jag fick Dreas att hålla med mig om något! I'm a World Champion! :D
Kan man inte räkna med ett visst ansvar för folkhälsan ifrån företag också? För att inte förenkla snedsteg rent beteendemässigt, så som placering av skitprodukter kontra bra produkter i de flesta butiker etc.
Bara strukturell förändring av såna grejer kan ju tänkas ha en positiv effekt på de matval folk gör..?
Kan man inte räkna med ett visst ansvar för folkhälsan ifrån företag också? För att inte förenkla snedsteg rent beteendemässigt, så som placering av skitprodukter kontra bra produkter i de flesta butiker etc.
Bara strukturell förändring av såna grejer kan ju tänkas ha en positiv effekt på de matval folk gör..?
Självklart, detta är ju en ständigt aktuell fråga. För att ta ett exempel så kämpade Mcdonalds rejält för att slippa ha innehållsförteckningar på burgarna. :D Men fri marknadsföring och eget ansvar kommer först enligt mig, speciellt nu när vi har internet och man enkelt kan ta reda på vad allt innehåller och vad som är nyttigt och inte.
Självklart, detta är ju en ständigt aktuell fråga. För att ta ett exempel så kämpade Mcdonalds rejält för att slippa ha innehållsförteckningar på burgarna. :D Men fri marknadsföring och eget ansvar kommer först enligt mig, speciellt nu när vi har internet och man enkelt kan ta reda på vad allt innehåller och vad som är nyttigt och inte.
Förvisso sant. Var helt enig i aspekten rörande ansvaret tidigare men jag tror det är väldigt svårt för människor. Inte minst att vara källkritisk till ett så stort utbud av information när medierna ständigt basunerar ut nya "rön" om vilka metoder som är bäst. Det känns som att egenskaper så som kritiskt tänkande, och än mer att kunna extrapolera eller resonera kring saker så som vad ett resultat på en liten population kan tänkas säga om allmänheten osv är bristande bland folk.
Eftersom det bevisligen är svårt för befolkningen i stort att göra något nyttigt av den myriad av hjälpsam information som finns tillgänglig så känns det rimligt att reglera aspekter som kan tänkas ha en bred effekt och över lång tid.
[...] Det känns som att egenskaper så som kritiskt tänkande [...]
Ja, detta är folk totalt värdelösa på och det är ett enormt problem i dagens samhälle. Folk vill ha information serverat på frukostbordet, och intalar sig hellre att de är kunniga än att ta tiden att fördjupa sig i saker ordentligt. Hur många överviktiga finns det inte som inte ens vet om att de är överviktiga (i den benämningen att de släpar på helt onödig last), och inte har en susning om hur kroppen fungerar?
Eftersom det bevisligen är svårt för befolkningen i stort att göra något nyttigt av den myriad av hjälpsam information som finns tillgänglig så känns det rimligt att reglera aspekter som kan tänkas ha en bred effekt och över lång tid.
Vart drar du gränsen? Det görs ju redan som bekant många insatser för att hjälpa folk att välja rätt. Tror snarare lösningen är skolan, inte företagen.
Det beror på hur den ['ät mindre, spring mer'-dieten] presenteras och med rätt stöd så funkar det hos de flesta.
Tja, jag vet inte riktigt. Vi tycker om invecklade koncept, för att komma i form kan ju omöjligen göras genom något så enkelt som kost och motion.....
Vart drar du gränsen? Det görs ju redan som bekant många insatser för att hjälpa folk att välja rätt. Tror snarare lösningen är skolan, inte företagen.
Vet inte... Tänker egentligen lite öppet bara. Skolan har givetvis sin plats i det hela, men jag skulle vilja hävda att fram tills rätt sent i skolgången (om ens någon gång) är man i mindre eller större grad beroende av sina föräldrar vad gäller kost, men även var man hämtar sina vanor ifrån etc. Dessa måste också åtgärdas, och om det kan göras inom ramverket för skolan är det förstås bra, men i dagsläget känns det som risken finns att det inte skulle nå hela vägen riktigt.
Var drar du gränsen? Det görs ju redan som bekant många insatser för att hjälpa folk att välja rätt. Tror snarare lösningen är skolan, inte företagen.
Vi har alla fått information om kost och hälsa. Både på hemkunskapen och på Idrott och hälsa ( eller vad nu Gympan heter idag ).
Att vara källkritisk lärs också ut i skolan.
Lite större tyngd på de ämnena och vi ska nog få ut kunskap som blommar fram när vi skaffar vårt första egna boende.
Större problem att nå oss som är äldre och redan fått en livsstil som sakta lägger på något kg varje år.
Något annat man får tänka på är att väldigt många människor är naiva och nonchalanta när det gäller hälsa. Cigaretten är ju ett perfekt exempel på det världen över. Folk är villiga att stoppa saker i munnen som inte ger något annat än cancer, enbart av bekvämlighetsskäl. Enorma skyltar på paketen där det bokstavligt talat står att man kan dö biter ju för fan inte ens på folk.
Större problem att nå oss som är äldre och redan fått en livsstil som sakta lägger på något kg varje år.
Vad tycker du ska göras?
Ja har inte lösningen. Men jag tycker att många kan ställa bilen hemma och cykla mer. Får vi fler som lägger ett par timmar i veckan på träning är det ännu bättre.
Jag tror också att små förändringar i kosten är bättre långsiktigt än stora revolutioner där hela kosten ska läggas om. Något kg viktökning varje är är inte ens ett överskott på100 kcal / dag. Vilket Rössner också skriver om i artikeln.
"Mycket små förändringar i energibalansen kommer på sikt att leda till viktuppgång, men det finns ingen apparat eller kostundersökningsteknik som med precision kan uppmäta ett intag av till exempel 100 kalorier, vilket på årsbasis ger upphov till en viktuppgång på mer än 1 kg."
Ingen ska äta som en byggnadsarbetare. Inte ens en byggnadsarbetare. Det är inte fråga om dieter hit eller dit, det är fråga om en attitydförändring. I folkhälsoperspektiv var andra världskriget en välsignelse, med ransonering av mat. Folk började cykla som aldrig förr, motion och friluftsliv fick ett jättelyft. Effekterna av detta märktes långt in på nittiotalet. Vi kan se samma sak i andra europeiska länder.
Men det är väl lite väl drastiskt med ett nytt krig va?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.