handdator

Visa fullständig version : Hjälp, överträning?

skablistörre
2013-12-07, 17:25
Jag har ett problem. Jag älskar att träna och de är en av mina hörstenar i livet men jag upplever många negativa konsekvenser av träning i det vardagliga livet.

Kan börjar med att berätta lite om min bakgrund: Jag är 23, har tränat på gym sen jag var 16 år till och från men dedikerat från jag var 19 år. Jag tror jag har relativt "lätt" att bygga muskler, det säger ofta folk som jag tränat med som är än mer dedikerade än jag är i alla fall. Jag är 177 cm lång och väger 90 +- 3 kg. När jag tränar får jag nästan alltid mkt träningsverk, varierar träningen rätt mkt så de är väl något positivt. Jag kör nästan alltid alla sett/övningar tills det inte går mer, sen gör jag 2 reps till ;) Kör ca 3-5 pass i veckan oftast 5.

Mitt problem är att jag alltid tappar sexdriften delvis eller helt när jag tränar hårt. I flera veckor efter sitter det i. Känner mig ofta lätt-irriterad också samt är trött hela tiden. Orkar inte plugga, städa eller göra nåt. Vill bara ligga i soffan. Orkar knappt göra saker jag tycker är roligt heller. Jag har försökt ändra detta genom att äta mer sova mer men de händer ingenting.

Jag äter bra mat och äter så pass mkt att jag går upp i fett. Sover gör jag ca 8-9 timmar per natt.

I somras tränade jag nästan ingenting och mådde som en prins, kåt helatiden, glad, kunde knappt sitta stilla. Precis som när jag var liten (förutom kåtheten då) men efter ca 3 månader av "icke-träning" blev jag sjuk, nåt som hållit i sig i ca 3 månader men de är ett annat problem. Börjar bli frisk nu och har kört lite men känner direkt att jag tappar sexdriften och blir trött.

Vad kan problemet vara?

Stor Hård Ådrig
2013-12-07, 17:41
Sluta kör till fail hela tiden, inte så konstigt att det blir för mycket om du tar varje set till fail. :)

skablistörre
2013-12-07, 17:43
Okej det är sant men hur vet man hur mkt man ska köra då? Känns konstigt att sluta övningen när man inte är trött..

amini
2013-12-07, 18:27
Sluta kör till fail hela tiden, inte så konstigt att det blir för mycket om du tar varje set till fail. :)

+1
prova lite tyngre vikter där du kan faila på 5-6 rep men kör inte den sista
du kommer o bli starkare men slipper träningsverk nästan helt.
enligt min egen erfarenhet. ps ta lite längre pauser mellan sets