handdator

Visa fullständig version : Varför 1,5-3g protein/kr kroppsvikt/dag? (tabell)

Pontus
2004-03-11, 23:27
Vissa här rekommenderar ett intag av 1,5-3g protein/kg kroppsvikt och det tror jag också på. Men varför det är så vet jg inte, tror bara på det pga att många kunniga här inne säger det.

Som jag skrivit i en annan tråd håller jag med ett skolarbete (årskurs 3) om Kost och har nu kommit till protein. De rekommenderar ett intag av 0,75g protein/kg eller lite mer om man tränar hårt.

Ett häfte medföljer där man enkelt kan kolla upp alla svar. Om protein skriver de enligt följande i boken:
Rekommendationen idag är 0,75 g protein/kg kroppsvikt/dag. Senare studier har visat att behovet ökar något under hård träning. Men även ett något förhöjt behov täcks väl av vår svenska husmanskost. Något extra intag av protein i form av tabletter behövs inte, se beräkning enligt Leif Hambraeus.

(se tabell nedan som jag skrev av boken)

Så...ser ni något fel med denna tabell som skall bevisa att man bara behöver knappt 1g protein/kg? Eller stämmer den? Vilket i sådana fall betyder att ni haft fel och nu slipper ora er över proteinet :) Eller har jag missuppfattat vad det är de vill visa av tabellen?

Edit: Råkade klippa bort lite av rubriken i tabellen. Överst skall det stå Extrem ökning av muskelmassa vid träning, beräkning enligt prof. Leif Hambraeus.

JAM
2004-03-12, 01:20
Hmm, jag är ingen kostexert så jag kan inte säga dig varför vissa rekommender det intaget. Men jag tror att många har inställningen att de vill vara på den säkra sidan med intaget, dvs. hellre lite för mycket än lite för lite. Dessutom går ju inget av det eventuella överskottet till spillo, men dock inte till muskeluppbyggnad.

Nate
2004-03-12, 07:28
Men i den där tabellen har de väl bara adderat det basala proteinbehovet med just så många gram protein som motsvarar den ökade muskelmassan. Men i praktiken går väl inte allt protein man klämmer i sig till ökning av muskelmassan, är väl därför man måste "överäta" protein?

brema
2004-03-12, 09:49
Enligt världshälsoorganisationen (tror jag..) är dygnsbehovet 0,8 gram / kg. Värt att påpeka är dock att man räknar AKTIV kroppsmassa, dvs räkna bort fettet...

1,5-3 g/dag borde således också vara per kg kroppsmassa, borträknat bf%.

z_bumbi
2004-03-12, 10:22
pontus: Man har visat på lite olika ställen att man behöver ungefär 2-2,5 g per kilo kroppsvikt om man styrketränar hårt och lite mindre vid annan hård idrott. Finns några undersökningar som går högre t o m och får bättre resultat.
Räknar du på vad man normalt äter om man tränar hårt så kommer man ganska nära 2 g utan att anstränga sig allt för mycket så en normal diet kan mycket väl täcka behovet.

Om du ska ta med det i ett arbete så bör du ha bra källor, ligger några namn på rapporter och forskare i en annan tråd om hemkunskaplärare just nu t ex.

Pontus
2004-03-12, 18:32
Originally posted by Nate
Men i den där tabellen har de väl bara adderat det basala proteinbehovet med just så många gram protein som motsvarar den ökade muskelmassan. Men i praktiken går väl inte allt protein man klämmer i sig till ökning av muskelmassan, är väl därför man måste "överäta" protein?

Det är väl just det som de räknad med i det basala proteinbehovet, och sen om man vill öka i muskler så skall man i exemplet äta 6gram extra, för det är så mycket musklerna behöver :confused: Eller om man tränar extra hårt så kanske kroppen behöver ännu mer protein till andra saker, förutom till just muskeluppbyggnaden. Fast det kanske var det du skrev... jag förstår inte riktigt själv tabellen till 100% men jag tror jag förstår hur de tänker iaf...

Originally posted by z_bumbi
pontus: Man har visat på lite olika ställen att man behöver ungefär 2-2,5 g per kilo kroppsvikt om man styrketränar hårt och lite mindre vid annan hård idrott. Finns några undersökningar som går högre t o m och får bättre resultat.
Räknar du på vad man normalt äter om man tränar hårt så kommer man ganska nära 2 g utan att anstränga sig allt för mycket så en normal diet kan mycket väl täcka behovet.

Om du ska ta med det i ett arbete så bör du ha bra källor, ligger några namn på rapporter och forskare i en annan tråd om hemkunskaplärare just nu t ex.
Tackar för det tipset, har läst ett par av länkarna, var en länk som länkade vidare till massa andra länkar, skall kolla lite där också även om det var väldigt mycket olika sidor just på den sistnämnda länken.

Förutom att man refererar till några av länkarna, ser du något fel i tabellen jag bifogat? Att man hittar undersökningar där de bevisar ett högt proteinbehov är en sak, men vad är det som är fel i tabellen jag visat? Vad har de "glömt" att räkna med?

z_bumbi
2004-03-12, 19:38
Pontus: Först och främst har man räknat med 0,75 g som basalt behov, det verkliga behovet ligger i de flesta fall lägre men WHO har satt 0,75 eller 0,8 som gräns på vad en bra diet bör innehålla för att ha en marginal neråt. :)
Ska du skriva om protein kan det ju vara läge att hitta rekommendationerna som allt bygger på.

Nu till det som skiljer mellan det som de flesta andra hävdar och denna uträkning.

Man har bara räknat den mängd protein som ingår i de nya musklerna, man har inte räknat med något spill överhuvudtaget.

Det vanligaste sättet att räkna är att se till att kroppen är i positiv kvävebalans dvs man avsöndrar mindre protein än vad man stoppar i sig varje dag så vet man att man får i sig tillräckligt med protein.

Tänkte skriva mer men hittade det här hos paulun.. bättre än så kan inte jag skriva i alla fall. :D

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=335

Edit: Hittade även den här..http://www.malfall.se/kemi/n-balans.htm

Pontus
2004-03-12, 20:01
Tackar så mycket! Nu börjar det klarna en hel del :)
Dessa uppgifter är inget man behöver ha med i arbetet jag gör, men i det verkliga livet är det däremot till stor nytta :thumbup: Sen så skadar det ju inte att styla lite och gå in lite mer ingående om ämnet i arbetet fast det inte behövs :D

z_bumbi
2004-03-12, 20:08
Pontus: En liten faktaruta om kvävebalans kan pigga upp de flesta arbeten. :D