handdator

Visa fullständig version : Kan man träna upp reaktionsförmåga?

skivståång
2013-12-07, 13:54
Hey,

Kan man förbättra sin reaktionsförmåga? =)

Diomedea exulans
2013-12-07, 13:56
Absolut.

skivståång
2013-12-07, 13:57
absolut.

how?! :d

LindaS
2013-12-07, 13:58
Hey,

Kan man förbättra sin reaktionsförmåga? =)Menar du som i att köra bil? I så fall börjar man helt enkelt med att vara mer uppmärksam. ;)

Menar du som explosivitet i t ex ryck? Då övar man inte det genom att göra många. "Trigga" nervsystem och sensorer.

RykteT
2013-12-07, 14:34
BATAK Pro reaction test har jag hört används av många tennisskolor i USA!

skivståång
2013-12-07, 14:39
Tänker mest på de som spelar typ World Championship i Counter Strike, League of legends etc.. De måste ju ha rätt grym reaktionsförmåga!

tumme
2013-12-07, 14:50
Absolut har dom bra reaktionsförmåga. Men det bygger mest på erfarenhet. När du går runt ett hörn vet du vilka 2-3 platser fienden kan vara, din hand vet exakt hur långt du ska dra musen för att gå från ena platsen till den andra. Vilket gör att du inte siktar, utan bara rycker till med handen på reflex och skjuter. Liknande med andra spel, det mesta bygger på rutin bara.

tntballe
2013-12-07, 15:01
Spela såna spel och du kommer träna upp reaktionsförmågan, inte bara erfarenhet av banorna.

Edith*
Även annat som tränas upp i hjärnan.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

sigill
2013-12-07, 15:03
Kör bulletschack på nätet (med eller utan premove).

skivståång
2013-12-07, 15:05
Kör bulletschack på nätet (med eller utan premove).

Länk? ;P

sigill
2013-12-07, 15:08
Länk? ;P

Bara att ta någon sida.

Typ

chessanytime.com (enkelt, kräver bara java ingen nedladdning)
playchess.com
icc
freechess.org

osv.

skivståång
2013-12-07, 15:22
Bara att ta någon sida.

Typ

chessanytime.com (enkelt, kräver bara java ingen nedladdning)
playchess.com
icc
freechess.org

osv.

what ska jag spela schack för bättre reaktionsförmåga? O.o

sigill
2013-12-07, 15:23
what ska jag spela schack för bättre reaktionsförmåga? O.o

1 min betänketid per spelare.

skivståång
2013-12-07, 15:27
1 min betänketid per spelare.

ahaa =)

haha lol, förrns nu märkte jag att du INTE var sheograth.. fin profilbild :D

Jens.Andersson
2013-12-07, 15:29
Känns inte som schack hjälper dig med reaktionsförmågan i vilket fall. Jag hade satsat på ett snabbt FPS-spel.

sigill
2013-12-07, 15:33
Känns inte som schack hjälper dig med reaktionsförmågan i vilket fall. Jag hade satsat på ett snabbt FPS-spel.

Varför inte? Med lite betänketid kräver det en hel del reaktionsförmåga.

FPS är lite mer hjärndött om man föredrar det. Visst fungerar det också inget snack.

LindaS
2013-12-07, 16:02

FPS är lite mer hjärndött om man föredrar det. Visst fungerar det också inget snack.Skilj gärna på snabba reflexer och snabb slutledningsförmåga. ;)

sigill
2013-12-07, 16:02
Skilj gärna på snabba reflexer och snabb slutledningsförmåga. ;)

Båda behövs.

LindaS
2013-12-07, 16:11
Båda behövs.Visst. För att flytta pjäsen i Schack med en minuts betänketid, knappast. Eller var det en minut var för hela spelet?

sigill
2013-12-07, 16:13
Visst. För att flytta pjäsen i Schack med en minuts betänketid, knappast. Eller var det en minut var för hela spelet?

2 min totalt för partiet om båda spelarna använder all tid.
Inte 1 minut per drag .....

LindaS
2013-12-07, 16:14
2 min totalt för partiet om båda spelarna använder all tid.
Inte 1 minut per drag .....Taget ;)

HMB
2013-12-07, 16:28

FPS är lite mer hjärndött om man föredrar det. Visst fungerar det också inget snack. Spela lite duell i Quake Live så ska vi se att du nog ändrar dig, inte nog med att du måste kunna sikta/röra dig ordentligt, du ska samtidigt hålla respawntiden för flera items i huvudet och grunda din aggresivitet på om du har en taktiskt bättre position.

Här kan du se lite spel från DHW 2013:
aOtiCAiu0sQ

Tricklew
2013-12-07, 16:58
Nu är Quake live säkerligen väldigt taktiskt och komplicerat, men i jämförelse med schack? Hjärndött.

Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

HMB
2013-12-07, 17:04
Nu är Quake live säkerligen väldigt taktiskt och komplicerat, men i jämförelse med schack? Hjärndött.

Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) Definitivt inte lika taktiskt som schack, men mer betoning på timing och reaktionsförmåga. Du måsta vara mer "komplett" för att bli bra i Quake Live än schack (schack är ju inte direkt fysiskt krävande).

Tricklew
2013-12-07, 17:14
Definitivt inte lika taktiskt som schack, men mer betoning på timing och reaktionsförmåga. Du måsta vara mer "komplett" för att bli bra i Quake Live än schack (schack är ju inte direkt fysiskt krävande).

Sitt du i 6 timmar och försök fokusera, det finns en anledning till att varenda världsmästare sedan 1946 har talat om vikten av fysisk träning.

Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

strikt
2013-12-07, 18:05
Quake ftw

www.quakelive.com

www.nquake.com

Jens.Andersson
2013-12-07, 19:17

FPS är lite mer hjärndött om man föredrar det. Visst fungerar det också inget snack.

Det beror kanske hur man definierar reaktionsförmåga. Jag menar mer att du bara "ska reagera".
Du behöver inte fatta viktiga beslut på kort tid eller planera långt framåt. Dina ögon ska registrera
en förändring, din hjärna ska tolka förändringen och dina fingrar ska agera. Det är allt typ. Ungefär som detta spel:

http://www.mathsisfun.com/games/reaction-time.html

sigill
2013-12-07, 19:23
Det beror kanske hur man definierar reaktionsförmåga. Jag menar mer att du bara "ska reagera".
Du behöver inte fatta viktiga beslut på kort tid eller planera långt framåt. Dina ögon ska registrera
en förändring, din hjärna ska tolka förändringen och dina fingrar ska agera. Det är allt typ. Ungefär som detta spel:

http://www.mathsisfun.com/games/reaction-time.html

Med lite tid så är schack delvis på det viset- dvs. intuitivt. Det är svårt att hinna se särskilt långt om man ska göra ett drag på en bråkdels sekund.

strikt
2013-12-07, 20:49
Körde hela 5 minuter som man skulle

http://i.imgur.com/0R6xFFU.jpg

http://healthysleep.med.harvard.edu/railroad-sleep/read-your-signals/game-reaction-time

Tricce
2013-12-07, 21:18
Körde hela 5 minuter som man skulle

http://i.imgur.com/0R6xFFU.jpg

http://healthysleep.med.harvard.edu/railroad-sleep/read-your-signals/game-reaction-time

"The game runs for 5 minutes. Some users get bored after 2-3 minutes. That's expected. Try to keep going. It's a challenge to stay alert in boring situations, such as driving at night on a straight track or highway."

Hahah japp 2.5 min sen hade jag ingen lust att waista mer av mitt liv ;)
0.27

tjing
2013-12-07, 21:22
Reaktionsförmåga sett till?

Som jag förstår det finns det olika "reaktionsförmåga". Menar du att greppa ett objekt som faller, ge snabba associationer till ett ord (ett exempel på (verbal) intelligens), vara snabb visuospatiellt i ett spel som t ex Starcraft?

wessmen
2013-12-07, 21:44
Absolut, snabba fpsspel hjälper.

I grund och botten så tränar man upp en manöver som ett svar på det som händer. Exempelvis att grön gubbe betyder skjut i ena laget, blått i det andra. Så du hinner egentligen inte koppla att det är en motståndare utan reagerar på färgen, skulle en "gissla" ha samma färg hade du med större säkerhet pangat ner han också.

HMB
2013-12-08, 15:41
Sitt du i 6 timmar och försök fokusera, det finns en anledning till att varenda världsmästare sedan 1946 har talat om vikten av fysisk träning.

Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) Att hålla sig i skaplig form är inte något jag direkt blir imponerad av och kräver faktiskt inte så himla mycket talang (eller påstår du att schackspelarna är likvärdigt vältränade med folk som faktiskt tävlar i något lite mer fysiskt?).

Hursomhelst så är schack betydligt mer oförlåtande jämfört med t.ex. Quake live (duell), men jag håller ändå fast vid att du måste vara mer "komplett" för att bli bra i t.ex. Quake Live.

Och för att återgå lite till trådens syfte så tror jag TS skulle dra mer nytta av lite (vettigt) FPS-lir än schack.

sigill
2013-12-08, 18:32
Vad menar du med "komplett"?

dared
2013-12-08, 18:40
Någon mer än jag som fortfarande lirar quakelive?

Lance Uppercut
2013-12-08, 18:45
Snabba FPS spel, t ex Quake Live

Lance Uppercut
2013-12-08, 18:46
Någon mer än jag som fortfarande lirar quakelive?

Ja, har dock inte lirat sen BF4 betan kom ^^ Farstun checking in.

Tyrwing
2013-12-08, 18:55
Absolut. Krav Maga är ett bra sätt. Fanns ett avsnitt på discovery där de hade med elitsoldater, varav en var från Shaytet 13(Isrealisk enhet), med Krav Maga som bas i sin närstrid.
Killen avväpnade och knockade sin anfallare på hälften av den tiden det tog honom att reagera.
Reaktionen låg på 0,25sek, anfallaren var knockad efter 0,12sekunder har jag för mig.

dared
2013-12-08, 19:00
Ja, har dock inte lirat sen BF4 betan kom ^^ Farstun checking in.

Jag addar dig som vän, vi har typ samma rank verkar det som. BF4 kan väl knappast vara bättre ? =)

sigill
2013-12-08, 19:06
Bzrap8Vtyq8

En vanlig klubbspelare som mötte Nakamura (han till vänster) skulle behöva minst 30 minuter på klockan för att ha en realistisk chans att vinna.

skivståång
2013-12-08, 19:26
Känns onödigt o göra ny tråd så postar detta här:

Satt o kollade på ett youtubeklipp från League of Legends, mitt internet segar så får kolla i 360p, vilket blev rätt suddigt. Så började fundera på om man kan träna ögonen att kunna tyda suddiga texter,figurer, se vem som gör vad i spelet etc..

började göra lite små-ont i ögonen av o kolla på det klippet, så en tanke bara!

=)

Lance Uppercut
2013-12-08, 19:46
Jag addar dig som vän, vi har typ samma rank verkar det som. BF4 kan väl knappast vara bättre ? =)

Gör så! Kan inte riktigt jämföra dem, bf4 är sjukt kul när man lirar med polare, mer teamwork än QL ^^

Hackenschmidt
2013-12-08, 20:13
Quake har räddat många av mina prylar från en säker död, framförallt dricksglas och mobiltelefoner.

toalettmysaren
2013-12-08, 20:22
quakeworld ftw!

TIMPA
2013-12-08, 20:31
Isbandy samt Handbollsmålvakter lär ha en skaplig reaktionsförmåga, förutsatt att dom är proffs då, i en bra liga te.x.

Yes
2013-12-08, 21:02
Jag tycker inte snabba FPS-spel (eller schack för den delen) har så mycket reaktionsförmåga att göra. Det är ju inte direkt reflexmässiga reaktioner det hänger på (jämför att plötsligt få sladd på bilen och omedelbart parera den).

HMB
2013-12-08, 21:06
Vad menar du med "komplett"? Jag har redan skrivit det tidigare i tråden.

Vadrigar
2013-12-08, 21:10
Jag tycker inte snabba FPS-spel (eller schack för den delen) har så mycket reaktionsförmåga att göra. Det är ju inte direkt reflexmässiga reaktioner det hänger på (jämför att plötsligt få sladd på bilen och omedelbart parera den).
I spel som quakeworld och q3 cpma är aim och rörelse 100% muskelminne, om man är duktig dvs.

Yes
2013-12-08, 21:22
I spel som quakeworld och q3 cpma är aim och rörelse 100% muskelminne, om man är duktig dvs.
Vad menar du? Man sitter inte direkt och är medveten om varje rörelse, men bara för att det går fort sitter du inte och reagerar.

tntballe
2013-12-08, 21:27

En del skulle kunna överföras till bilscenariot, t.ex. att reagera på något som plötsligt springer in framför bilen och snabbt processa olika händelser i ens synfält. Då ska det vara fps-spel där man är i lag så att det finns mer än att skjuta på allt som rör sig.

Vadrigar
2013-12-08, 21:35
Vad menar du? Man sitter inte direkt och är medveten om varje rörelse, men bara för att det går fort sitter du inte och reagerar.
Vet inte om jag förstod dig rätt, men man sitter aldrig och regerar "medvetet" under t.ex. en cpma duel nej. I Quake Live, schack och andra långsammare spel kan jag tänka mig att det pågår en del medvetna tankegångar dock.

Lance Uppercut
2013-12-08, 21:41

Quake går helt sinnessjukt fort på hög nivå och ska man vara duktig måste man vara bra med Railgun och det vapnet kräver riktigt bra reaktionsförmåga och precision på samma gång. Spelade CS 1.6 på skapligt hög nivå back in the day och där var det samma sak, snabb reaktionsförmåga samtidigt som man måste vara tillräckligt medveten för att träffa just huvudet inom 1-2 sekunder istället för någon annanstans.

eiri
2013-12-08, 21:43
håller med har lirat väldigt många FPS, och Quake slår allt, bra mycket högre skillnivå.

WHITEFOLKS
2013-12-08, 21:49
Quake går helt sinnessjukt fort på hög nivå och ska man vara duktig måste man vara bra med Railgun och det vapnet kräver riktigt bra reaktionsförmåga och precision på samma gång. Spelade CS 1.6 på skapligt hög nivå back in the day och där var det samma sak, snabb reaktionsförmåga samtidigt som man måste vara tillräckligt medveten för att träffa just huvudet inom 1-2 sekunder istället för någon annanstans.

Rail är inte direkt något måste.

Yes
2013-12-08, 21:54
En del skulle kunna överföras till bilscenariot, t.ex. att reagera på något som plötsligt springer in framför bilen och snabbt processa olika händelser i ens synfält. Då ska det vara fps-spel där man är i lag så att det finns mer än att skjuta på allt som rör sig.

Det skulle kunna liknas vid att köra rally, där körningen sker under kontroll även om det går för snabbt för att det ska gå att tänka igenom varje rörelse. Körningen sker inte så mycket i det aktiva medvetandet. Det är dock inte samma sak som händer när den där älgen plötsligt springer ut i vägen.

Vet inte om jag förstod dig rätt, men man sitter aldrig och regerar "medvetet" under t.ex. en cpma duel nej. I Quake Live, schack och andra långsammare spel kan jag tänka mig att det pågår en del medvetna tankegångar dock.
Se ovan. Jag skiljer på att processa mycket information snabbt och låta rörelserna gå på inövad motorik, samt att reagera reflexmässigt.
Sen finns det förstås en viss överföring mellan de två. Kör du mycket bil kommer du reagera bättre när älgen springer ut i vägen.
Jag tror dock inte det finns särskilt mycket överföring mellan helt olika discipliner. En duktig bilförare blir bättre på att väja för älgar men knappast motsvarande situation i ett FPS-spel.

tntballe
2013-12-08, 22:09
Det skulle kunna liknas vid att köra rally, där körningen sker under kontroll även om det går för snabbt för att det ska gå att tänka igenom varje rörelse. Körningen sker inte så mycket i det aktiva medvetandet. Det är dock inte samma sak som händer när den där älgen plötsligt springer ut i vägen.

Se ovan. Jag skiljer på att processa mycket information snabbt och låta rörelserna gå på inövad motorik, samt att reagera reflexmässigt.
Sen finns det förstås en viss överföring mellan de två. Kör du mycket bil kommer du reagera bättre när älgen springer ut i vägen.
Jag tror dock inte det finns särskilt mycket överföring mellan helt olika discipliner. En duktig bilförare blir bättre på att väja för älgar men knappast motsvarande situation i ett FPS-spel.

Flera studier visar på positiva effekter i vardagslivet, orkar inte leta men i ena länken finns åtminstone en Ted-talk i ämnet.

http://www.independent.co.uk/news/science/shootemups-are-good-for-you-say-researchers-2078435.html

http://www.rockpapershotgun.com/2012/11/21/first-person-shooters-are-oddly-good-for-the-brain/

Yes
2013-12-08, 22:14
Jag har spelat Quake på hög nivå. Visst går det fort men det är sällan man reagerar på något oväntat. Ibland kanske, när man plockar någon med railen för att man råkade se lite gröna pixlar flimra nånstans på skärmen, men that's it. Annars har man koll på vart motståndaren är medan man tänker taktik för att kontrollera banan. Det blir sällan några överraskningar.

Yes
2013-12-08, 22:16
Flera studier visar på positiva effekter i vardagslivet, orkar inte leta men i ena länken finns åtminstone en Ted-talk i ämnet.

http://www.independent.co.uk/news/science/shootemups-are-good-for-you-say-researchers-2078435.html

http://www.rockpapershotgun.com/2012/11/21/first-person-shooters-are-oddly-good-for-the-brain/

Intressant, jag ska kolla på det!

tntballe
2013-12-08, 22:41
Intressant, jag ska kolla på det!

Kan lägga till en viktig parameter och det är att dom flesta spel saknar den utvecklande delen som hjärnan kräver. Den behöver motstånd.

toalettmysaren
2013-12-08, 22:49
För böveln! Rail finns inte i "quake". Quake är originalet som den populära modden quakeworld byggde vidare på som även är det snabbaste quakespelet hittills och antagligen någonsin då det får quakelive att kännas som counterstrike. Snoozefest jämfört med att spela någon duktig på dm4.

WHITEFOLKS
2013-12-08, 23:02
För böveln! Rail finns inte i "quake". Quake är originalet som den populära modden quakeworld byggde vidare på som även är det snabbaste quakespelet hittills och antagligen någonsin då det får quakelive att kännas som counterstrike. Snoozefest jämfört med att spela någon duktig på dm4.

Visst är det snabbare men inte direkt svårare. Finns fler faktorer i ql på gott och ont. Finns ju anledningar till varför de bästa cpmspelarna inte är bäst i ql.

Tricce
2013-12-08, 23:08

+1

You tell em kåwe!! ;)

toalettmysaren
2013-12-08, 23:16
+1

You tell em kåwe!! ;)

Bjud nick ! Inte svänga med the D sådär utan att släppa till!

tjing
2013-12-08, 23:18
Bzrap8Vtyq8

En vanlig klubbspelare som mötte Nakamura (han till vänster) skulle behöva minst 30 minuter på klockan för att ha en realistisk chans att vinna.

Intelligens, right there.

Lite intressant är också att shackspelare uppvisar samma hormonella profil som marathonlöpare, i e förhöjt kortisol och den biten.

Tricklew
2013-12-08, 23:19

Ja, det är bra, men är inte det vad reaktionsförmåga handlar om, snabba reflexer?

Yes
2013-12-08, 23:36
Ja, det är bra, men är inte det vad reaktionsförmåga handlar om, snabba reflexer?
Min poäng är att rörelserna går snabbt, men inte reflexmässigt. Jämför återigen med att köra bil. Har du lite vana behöver du inte tänka på hur du styr eller växlar. När du kommer till en korsning behöver du inte tänka på hur du kopplar ur, växlar ner till tvåan, blinkar, svänger osv. Det är bara att göra. Även om vi skulle snabba upp den processen väldigt mycket blir det inte direkt reflexmässigt.
Samma sak om vi nu sitter med ett FPS-spel. Du är ändå rätt avslappnad, har kontroll på alla rörelser och tänker i banor som vart du ska placera skotten osv. Motoriken är inövad men jag skulle inte kalla det reflexer.

Tricce
2013-12-08, 23:40
Min poäng är att rörelserna går snabbt, men inte reflexmässigt. Jämför återigen med att köra bil. Har du lite vana behöver du inte tänka på hur du styr eller växlar. När du kommer till en korsning behöver du inte tänka på hur du kopplar ur, växlar ner till tvåan, blinkar, svänger osv. Det är bara att göra. Även om vi skulle snabba upp den processen väldigt mycket blir det inte direkt reflexmässigt.
Samma sak om vi nu sitter med ett FPS-spel. Du är ändå rätt avslappnad, har kontroll på alla rörelser och tänker i banor som vart du ska placera skotten osv. Motoriken är inövad men jag skulle inte kalla det reflexer.

Om man körde midair eller vad nu modden hette till qw kräver det reflexer för att få fina klockor! :D

Kw, du veeeet, du vet!! ;)