handdator

Visa fullständig version : Omvända rodd vs. skivstångs rodd.

Tridnod
2013-12-07, 13:04
Jag tänker att det är samma rörelse och att det går att vikta omvända men finns det fördel/nackdel med den ena eller andra för bra ryggutveckling? Med omvända tänker jag raka ben och dra till bröstet (öppnar upp för för/nackdelar med 90 grader i benen.)

filmjölk
2013-12-07, 13:21
Stångrodd är bättre av de två, då du även behöver hålla ryggen eller kan jobba dynamiskt med ryggen istället för att bara dra med lats och armar.

pezrulezhaakon
2013-12-07, 13:34
Tridnod

Ingen behöver vara bättre eller sämre. Det som avgör är vad du vill ha ut av övningarna.

Diomedea exulans
2013-12-07, 13:47
Tridnod

Ingen behöver vara bättre eller sämre. Det som avgör är vad du vill ha ut av övningarna.

Jag har för mig att jag läste i en gammal tråd att du inte rekommenderar upprättstående drag till hakan med stång som övning överhuvudtaget. Något om att det var dåligt för axelhälsan, tror jag. Eller minns jag fel? :Virro

LindaS
2013-12-07, 13:53
Jag har för mig att jag läste i en gammal tråd att du inte rekommenderar upprättstående drag till hakan med stång som övning överhuvudtaget. Något om att det var dåligt för axelhälsan, tror jag. Eller minns jag fel? :VirroBara om man gör fel. T ex drar upp axlarna till öronen eller shruggar upp stången. Håll axlarna på plats, låt draget gå snett bakåt(tänk ryckdragsriktning, inte upp i taket.

Diomedea exulans
2013-12-07, 13:55
Bara om man gör fel. T ex drar upp axlarna till öronen eller shruggar upp stången. Håll axlarna på plats, låt draget gå snett bakåt(tänk ryckdragsriktning, inte upp i taket.

Tackar! :thumbup: Men hur kan draget gå snett bakåt utan att man drar stången igenom bålen? :Virro (Jag vet typ inget om ryckdrag, som du kanske märker.)

Och eftersom du verkar ha koll, har du någon rekommenderad greppbredd? Och hur högt bör man dra stången?

z_bumbi
2013-12-07, 14:05
Jag tänker att det är samma rörelse och att det går att vikta omvända men finns det fördel/nackdel med den ena eller andra för bra ryggutveckling? Med omvända tänker jag raka ben och dra till bröstet (öppnar upp för för/nackdelar med 90 grader i benen.)

Jag ser fördelar med båda och de kompletterar varandra.
Det statiska i omvända roddar i kombination med att man oftast har en bredare handfattning och mera utåtriktade armbågar som fokuserar mer på romber och mellersta delen av trapsen.
Det mer flytande i skivstångsrodd där man kan lasta på mer vikt och inte på samma sätt begränsas av vad man kan hålla statiskt.

Skulle jag bara välja en av de två så skulle jag välja skivstångsrodd men det valet behöver man sällan göra och jag tycker man bör ha ett antal olika roddvarianter som man har med och varier sig med. Rodd är helt enkelt något som de flesta gör för lite.

LindaS
2013-12-07, 14:27
Tackar! :thumbup: Men hur kan draget gå snett bakåt utan att man drar stången igenom bålen? :Virro (Jag vet typ inget om ryckdrag, som du kanske märker.)

Och eftersom du verkar ha koll, har du någon rekommenderad greppbredd? Och hur högt bör man dra stången?Ryckdrag. Höften går snett framåt uppåt, eller hur? Armbågarna snett bakåt uppåt. Startläge bredd stångrodd. Slutläge "rak" lätt bakåtlutande kropp, stången vid brösten och armbågarna brett i höjd med öronen(snett bakom).

Drag till hakan: Fixerad upprätt kropp, extra smalt grepp(ca 10cm mellan händerna). Startläge, stången i skrevhöjd och raka armar. Slutläge, liknande ryckdrag.

Måste nästan visas- ;)

pezrulezhaakon
2013-12-07, 14:41
Diomedea exulans

Drag till hakan som rehabövning har sin plats, men för byggning kan man avväga andra effektivare övningar för de arbetande musklerna.

Tridnod
2013-12-07, 14:48
På frågan vad jag är ute efter så är det att få till djupet i ryggmuskelaturen. Bredden är ju inget problem med chins.

pezrulezhaakon
2013-12-07, 15:16
Tridnod

Isf, så är upright row ett sämre val för dig.

Jorgen
2013-12-07, 16:44
På frågan vad jag är ute efter så är det att få till djupet i ryggmuskelaturen. Bredden är ju inget problem med chins.

Då är stångrodd en utmärkt övning. :thumbup:

major Pectoralis
2013-12-07, 20:13
omvänd = hängande?

Hängande är bättre för övre och stång bättre för nedre rygg.

Övningarna går utmärkt att köra i superset.