Visa fullständig version : Mobbingexperiment
Jag gjorde misstaget att länka denna video i allmänna bilder tråden där det utbröt en hel del diskussioner så lägger den här i stället ifall någon vill fortsätta!
Reaktioner och tankar efter att ha sett klippet?
Är det fel att göra en sån här film och måla ut personer som sämre människor för att dom inte ingriper?
Hade du själv ingripit?
Är det rent ut sagt dumt att ingripa i en sådan situation med tanke på risker som kan finnas?
EisZTB4ZQxY
Hänvisar till Bystander effect (http://en.wikipedia.org/wiki/Bystander_effect) även i denna tråden.
Har själv klivit in i mitten och avbrutit bråk på väg mot slagsmål förr men idag är jag mer skeptisk. Bara att öppna tidningen så kan man läsa om människor som blir grovt misshandlade för skitsaker. T.o.m. bland småbarn där t.ex. en nioåring för någon månad sedan blev polisanmäld för grov misshandel efter att ha stampat en liggande sjuåring så illa att det resulterade i inre blödningar.
I slutändan hade jag troligtvis struntat i potentiella konsekvenser och istället försökt stoppa det som pågår. Å andra sidan så hörde jag ofta det argumentet när jag läste psykologi men när personerna väl utsätts för fenomenet så agerar man inte så rationellt som man förväntar sig.
Edit: Svaret ovan var väl egentligen med fokus på bråk i allmänhet. Har aldrig sett fysisk mobbning under mina skolår och än mindre noterat att någon skulle tvinga någon att göra ens läxor.
supercharge
2013-12-06, 06:50
Jag tycker mest experimentet - eller vad man nu kallar det - känns oetiskt. Det känns ganska närbesläktat med Stanley Milgrams försök under 60-talet. Att få människor att säga ifrån i en situation med auktoritär dynamik som inte känns rätt.
Men kan man verkligen lasta en vanlig liten kille eller tjej för att de inte går emellan i en incident med en relativt storväxt, hotfull person som trycker ner en annan? Det kan mycket väl sluta riktigt illa, och hela idén känns därmed något meningslös. Jag menar vad ska man bevisa? Att någon är feg för att de inte omedelbart söker bråk med hotfulla individer?
I Milgrams experiment fanns det åtminstone en enkel utväg för alla deltagare: att helt enkelt inte trycka mer på knappen för elshocker. Här är det reella alternativet för många att förmodligen blir nerslagen själv utan att åstadkomma så mycket.
Tycker detta exemplet är bättre, det är inte vad du gör utan att du gör något som spelar roll!
KIvGIwLcIuw
Men alla kommer ju att vara experter inom sitt egna område när detta läggs upp på YT. -Jag hade minsann osv. osv. jada jada jada....Supercharge har en bra poäng förövrigt!
Tjejen som sitter med datorn och kollar sin mail ser jag som extremt modig och blir riktigt glad av att se henne gå in och ställa sig emellan och ryta ifrån trots att mobbaren beter sig hotfullt mot henne. Har svårt att tänka mig nån säger emot där? Om inte någon tycker hon är dum i huvudet då.
Rent logiskt borde ju då det motsatta beteendet då betyda att personen i fråga är feg. Men riktigt så enkelt är det kanske inte heller då det handlar om självbevarelsedrift också. Saknar man det självförtroendet och tron på att man kan göra nån skillnad så kanske man känner att man gör bäst i att hålla sig undan istället för att lite försynt be honom sluta och riskera att reta upp mobbaren ännu mer och kanske även få stryk själv. Bara spekulationer!
Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
supercharge
2013-12-06, 07:15
Tjejen som sitter med datorn och kollar sin mail ser jag som extremt modig och blir riktigt glad av att se henne gå in och ställa sig emellan och ryta ifrån trots att mobbaren beter sig hotfullt mot henne. Har svårt att tänka mig nån säger emot där? Om inte någon tycker hon är dum i huvudet då.
Rent logiskt borde ju då det motsatta beteendet då betyda att personen i fråga är feg. Men riktigt så enkelt är det kanske inte heller då det handlar om självbevarelsedrift också. Saknar man det självförtroendet och tron på att man kan göra nån skillnad så kanske man känner att man gör bäst i att hålla sig undan istället för att lite försynt be honom sluta och riskera att reta upp mobbaren ännu mer och kanske även få stryk själv. Bara spekulationer!
Om man nu absolut måste göra den hör typen av experiment, så vore det väl mer rimligt att i så fall göra det med småbarn som skådespelare, där alla i så fall har en rimlig möjlighet att gå emellan. Annars är ju skillnaden i förutsättningar nästan oändlig om du är t.ex. en storväxt kille med kampsportsbakgrund, eller en blyg liten tjej.
Om man nu absolut måste göra den hör typen av experiment, så vore det väl mer rimligt att i så fall göra det med småbarn som skådespelare, där alla i så fall har en rimlig möjlighet att gå emellan. Annars är ju skillnaden i förutsättningar nästan oändlig om du är t.ex. en storväxt kille med kampsportsbakgrund, eller en blyg liten tjej.
Absolut. Men som i exemplet jag tar upp så behöver inte fysiskt våld vara ett måste för att kunna hjälpa till. Även killen som börjar filma gör på sitt eget vis och ett annat vore ju att försöka få tag i någon som kan hjälpa till om man inte känner att man själv kan göra något.
Att någon större person ska ha lättare att gå emellan kan man också vända på. Vem har egentligen minst risk att få våld använt emot sig? Troligtvis en liten tjej. Säg att mobbaren har kniv på sig, vem har störst risk att den åker fram och man får i sig? Troligtvis en större person som får mobbaren att känna sig hotad.
Approach-avoidance.
Testosteron:kortisol-kvot typ.
Någon med högre sådan ser mindre faror i en situation och är mindre försiktig och någon med lägre kvot är mer undvikande i en situation. Moduleras givetvis ständigt beroende på kontext.
Poängen är att folk som ingriper inte gör det för att de är bättre människor utan sannolikt för att de känner sig mer modiga (kanske bara just där och då) och känner att de har pondusen och modet att ingripa.
Finns nog en del andra små aspekter också.
Det handlar alltså inte bara om "fri vilja" i krass mening. Därav att människor kommer på sig med tankar om "varför ingrep inte jag" osv.
Pianot som sakta kommer in i videon.... *rolleyes*
tntballe
2013-12-06, 09:39
Approach-avoidance.
Testosteron:kortisol-kvot typ.
Någon med högre sådan ser mindre faror i en situation och är mindre försiktig och någon med lägre kvot är mer undvikande i en situation. Moduleras givetvis ständigt beroende på kontext.
Poängen är att folk som ingriper inte gör det för att de är bättre människor utan sannolikt för att de känner sig mer modiga (kanske bara just där och då) och känner att de har pondusen och modet att ingripa.
Finns nog en del andra små aspekter också.
Det handlar alltså inte bara om "fri vilja" i krass mening. Därav att människor kommer på sig med tankar om "varför ingrep inte jag" osv.
Testosteron:kortisol-kvot är långt från det enda som styr sånt.
Vad är en person om inte en produkt av sitt inre? Oavsett vad inom sig som hindrar en från välgörande handlingar, så borde det utgöra om man är bättre eller sämre.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Klart.
Men jag talar om den akuta situationen. Erfarenheter, minnen etc modulerar ju det hela.
Kompis ingrep när en tjej blev örfilad av sin kille efter stängning på krogen. Handgemäng uppstår och kompisen sänker killen rätt rejält med en armbåge över näsan.
Polisen kommer, killen som slår sin tjej är nykter min kompis är det inte.
Tjejen börjar skrika att min vän kom från ingenstans och misshandlar hennes stackars kille osv.
Vi försöker säga att så är inte fallet men det fungerar inte eftersom du har en kille med sprucken läpp och bruten näsa på ena siden och en som ser ut att må rätt bra på andra.
Min vän tillbringar natten på polisstationen.
Inte en chans att jag ingriper när det är vuxna inblandade, inte värt det på en fläck.
Man har ingen aning vad pre-text är eller hur personerna reagerar.
Barn, självklart.
Klart.
Men jag talar om den akuta situationen. Erfarenheter, minnen etc modulerar ju det hela.
Hur stor andel av det hela menar du att T/C-kvoten utgör då?
Hade det varit barn eller ungdomar i yngre tonåren tror jag fler skulle gripit in. Och sen tror jag många inte ser det allvarliga i videon. Men fint att det finns vissa som vågar visa civilkurage.
shadowfire
2013-12-06, 11:22
Situationen i videon skulle jag nog bedöma som mindre hotfull än t.ex. ett rejält bråk en fredagskväll utanför en krog, jag skulle nog också lite naivt tro att på ett campusområde är risken för knivar och vapen mindre än just på ett krogstråk en helgkväll.
Några av figurerna i videon som inte ingriper verkar aningen skrämda/rädda själva. Det som är lite beklämmande är väl när det passerar >5-6 personer som med lätthet kan ingripa mot en förövare och ingen gör något när de som mobb hade varit rejält starka tillsammans. Att bara någon sagt "kom igen nu, vi hjälps åt" hade nog fått en riktig förövare att backa. Såg något liknande i scenen innan där en tjej lite försiktigt närmade sig och vips kommer det en kille rusande i full fart dit, känslan av gemenskap och att man är mer än en påverkar ingripsfaktorn enormt.
Å motsatsen givetvis, att som ensam gå in i ett bråk där 6 personer står och sparkar på någon som ligger kräver nog inte bara mod och adrenalin.
filmjölk
2013-12-06, 12:49
Jag blir rätt ledsen på att fokus ibland ligger på att hata fega människor som inte vågar ingripa istället för att hata förövaren. Alldeles för vanligt.
Ja det är dåligt att inte ingripa, men det är fan inte där merparten av hatet skall riktas.
shadowfire
2013-12-06, 12:56
Jag blir rätt ledsen på att fokus ibland ligger på att hata fega människor som inte vågar ingripa istället för att hata förövaren. Alldeles för vanligt.
Ja det är dåligt att inte ingripa, men det är fan inte där merparten av hatet skall riktas.
Var får du allt det där ifrån? Nu har min gode filmjölk halkat i snön tror jag. Vem "hatar", vilket är ett hyffsat starkt ord, människor som inte ingriper menar du? Å hur kan det utesluta att man ogillar det förövaren gör?
Jag har nog aldrig stött på det du precis beskrev. Tvärtom vågar jag nog påstå att de flesta sunda o vettiga människor tar avstånd från och föraktar det mobbaren och förövaren gör.
Däremot är det för få envars ingripanden som görs vill jag nog tro och jag ser en skillnad på om det är på ett skolområde kontra en fredagskväll utanför krogen, med två olika hotbilder.
Ett alldeles ypperligt sätt att åtminstone minska mobbingen och mildra konsekvenserna av den hade varit att ha fler patrullerande vuxna personer på skolor t.ex. just för att kunna ingripa när det som visas i videon händer. Då fångar man också upp vilka det är som mobbar och hur/när. När jag växte upp hade vi utpekade tillsynslärare vars uppgift var att patrullera i skolan på rasterna och djävelberg vilken respekt flera av dem hade med sig. Idag kanske inte en enskild lärare får samma respekt med sig som förr i tiden, men gå två och två då. Kostar resurser, absolut, men samhället har bannemig en skyldighet att stävja mobbing.
badkarsman
2013-12-06, 12:59
Kompis ingrep när en tjej blev örfilad av sin kille efter stängning på krogen. Handgemäng uppstår och kompisen sänker killen rätt rejält med en armbåge över näsan.
Polisen kommer, killen som slår sin tjej är nykter min kompis är det inte.
Tjejen börjar skrika att min vän kom från ingenstans och misshandlar hennes stackars kille osv.
Vi försöker säga att så är inte fallet men det fungerar inte eftersom du har en kille med sprucken läpp och bruten näsa på ena siden och en som ser ut att må rätt bra på andra.
Min vän tillbringar natten på polisstationen.
Inte en chans att jag ingriper när det är vuxna inblandade, inte värt det på en fläck.
Man har ingen aning vad pre-text är eller hur personerna reagerar.
Barn, självklart.
+1
Har själv sett en knivskärning framför mig och är inte allt för positiv till att hoppa in och spela hjälte.
filmjölk
2013-12-06, 14:39
Var får du allt det där ifrån? Nu har min gode filmjölk halkat i snön tror jag. Vem "hatar", vilket är ett hyffsat starkt ord, människor som inte ingriper menar du? Å hur kan det utesluta att man ogillar det förövaren gör?
Jag har nog aldrig stött på det du precis beskrev. Tvärtom vågar jag nog påstå att de flesta sunda o vettiga människor tar avstånd från och föraktar det mobbaren och förövaren gör.
Däremot är det för få envars ingripanden som görs vill jag nog tro och jag ser en skillnad på om det är på ett skolområde kontra en fredagskväll utanför krogen, med två olika hotbilder.
Ett alldeles ypperligt sätt att åtminstone minska mobbingen och mildra konsekvenserna av den hade varit att ha fler patrullerande vuxna personer på skolor t.ex. just för att kunna ingripa när det som visas i videon händer. Då fångar man också upp vilka det är som mobbar och hur/när. När jag växte upp hade vi utpekade tillsynslärare vars uppgift var att patrullera i skolan på rasterna och djävelberg vilken respekt flera av dem hade med sig. Idag kanske inte en enskild lärare får samma respekt med sig som förr i tiden, men gå två och två då. Kostar resurser, absolut, men samhället har bannemig en skyldighet att stävja mobbing.
Jag "ser" det hela tiden. Gammal gubbe blir misshandlad av ett gäng högstadiegrabbar. Hyfsat många riktar "hatet" mot folk som tittade på utan att ingripa eller tom. mot hela samhället som gjort fel, men individerna som utfört dådet glöms bort.
Hur stor andel av det hela menar du att T/C-kvoten utgör då?
Hur kvantifierar man sådant.
Varför tar du ens upp kvoten som en anledning när du inte har den minsta aning om hur du ska tillämpa den i ditt "resonemang"?
shadowfire
2013-12-06, 15:05
Jag "ser" det hela tiden. Gammal gubbe blir misshandlad av ett gäng högstadiegrabbar. Hyfsat många riktar "hatet" mot folk som tittade på utan att ingripa eller tom. mot hela samhället som gjort fel, men individerna som utfört dådet glöms bort.
Det är nog många internetriddare som sitter och är kaxiga över att de hade minsann hoppat in o slagit upp en krabba å börjat veva, men i praktiken så HAR människan en självbevarelsedrift och just med tanke på att knivar osv är så pass vanliga så är det inte jättekonstigt att en ensam individ inte rusar in i en pågående misshandel.
Jag har dock aldrig varit med om att förövarna eller dåden glömts bort, du tittar bara på fel ställen. Kolla diverse hatsiter som livnär sig på att hänga ut gärningsmän och se i kommentarsraderna om vad folk vill ska hända med dem. Apropå fallet med en gubbe som blev nedsparkad av högstadieelever, finns nog ett uppsåt till en roman med hat mot förövarna där.
Däremot är det aldrig fel o ta debatten om civilkurage, ibland hade faktiskt ett enda skrik eller vrål från någon åskade kunnat räcka för att rädda någon annans liv. Eller lyft åtminstone telefonen och ring 112. Rädsla o chock orsakar dock inte alltför sällan en total passitivitet.
Mitt problem är att jag brukar slå av hjärnan och bara gå på instinkten i liknande fall, vilket betyder att jag som är rätt liten och skör ska gå emellan och stoppa.
Sen har jag fått för mig att män är ändå män och skulle inte slå en tjej. Helt klart fel, men det sitter i iaf liksom.
De människor som flyr eller låtsas att de inte ser vad som sker, får mig att bli illamående, äckligt fega små kryp
Just det som är min fråga. Det låter som att du attribuerar en rätt stor del av handlingsbenägenheten till den så därför undrade jag.
shadowfire
2013-12-06, 15:26
Motsvarande passitivitet finns i icke våldsam form.
Bror min levde med diabetes och kunde dimpa ner i marken mitt i centrala Stockholm. Folk vittnade om hur andra gick i cirklar och tittade nedlåtande på honom, som om han var alkoholist/knarkare, utan att lyfta en telefon o larma eller något. Många var säkert rädda för sjukdomar, HIV eller vad man nu tänker sig att en "knarkare" kan ha. I själva verket hade han bara ett anfall som oftast övergick i ett medvetslöst tillstånd och kunde innebära livshotande konsekvenser om inte sjukvård gavs å det snaraste. En del blev säkert bara chockade och därav ignorerade faktumet att en människa damp rätt i asfalten och blev liggandes.
Hans liv räddades fyra gånger av att en person faktiskt sprang fram och insåg att tillståndet var kritiskt. En av dessa vardagshjältar stoppade en taxi(!) och tillsammans med taxichaffisen lyfte in honom i taxin och körde honom runt till Sahlgrenska samtidigt som de larmade 112. Dessa personer skildrade om att de inte ens sett honom falla i marken - utan kom till platsen, såg en kropp ligga på marken och att ingen verkade bry sig och då agerade.
Den femte gången så blev han tyvärr liggandes för länge, organen tog för mycket stryk och efter några dagar i koma så var det adjöken. Läkaren ville inte sia om hur länge han legat innan han fick hjälp, men uttryckte sig diplomatiskt med att "det var avsevärd tid innan första larmsamtalet kom". Detta var en vinterdag mitt på ljusa dagen i centrala sthlm.
Offret är ju fortfarande bror min och han kommer aldrig att glömmas bort. Det hindrar mig inte från att fundera på varför ingen påkallade uppmärksamhet, även om man inte har en telefon själv eller är för rädd - hade någon bara vrålat "behöver hjälp här!!" så hade människor vaknat ur sina vardagsbubblor.
filmjölk
2013-12-06, 16:33
Det är nog många internetriddare som sitter och är kaxiga över att de hade minsann hoppat in o slagit upp en krabba å börjat veva, men i praktiken så HAR människan en självbevarelsedrift och just med tanke på att knivar osv är så pass vanliga så är det inte jättekonstigt att en ensam individ inte rusar in i en pågående misshandel.
Jag har dock aldrig varit med om att förövarna eller dåden glömts bort, du tittar bara på fel ställen. Kolla diverse hatsiter som livnär sig på att hänga ut gärningsmän och se i kommentarsraderna om vad folk vill ska hända med dem. Apropå fallet med en gubbe som blev nedsparkad av högstadieelever, finns nog ett uppsåt till en roman med hat mot förövarna där.
Däremot är det aldrig fel o ta debatten om civilkurage, ibland hade faktiskt ett enda skrik eller vrål från någon åskade kunnat räcka för att rädda någon annans liv. Eller lyft åtminstone telefonen och ring 112. Rädsla o chock orsakar dock inte alltför sällan en total passitivitet.
Absolut. Civilkurage är en bra sak, men som jag sagt...när ilskan riktas mot folks feghet istället för förövarnas brott blir det lätt osmakligt ibland. Var god se de sista avsnitten i Seinfeld:)
Är inte detta ett X om inte Y-resonemang? *popcorn*
filmjölk
2013-12-06, 16:40
Är inte detta ett X om inte Y-resonemang? *popcorn*
guilty:em:
guilty:em:
(Jag håller så klart med dig helt och hållet i sak.)
shadowfire
2013-12-06, 17:21
Absolut. Civilkurage är en bra sak, men som jag sagt...när ilskan riktas mot folks feghet istället för förövarnas brott blir det lätt osmakligt ibland. Var god se de sista avsnitten i Seinfeld:)
Seinfeld? Tror du jag är född på sjuttiotalet eller? :P
Jo jag kan väl förstå vad du menar på ett sätt, men det är två skilda spår och två skilda debatter. Den ene ska väl inte föra den andre i skymundo.
Samtidigt så räcker det ju att en person av förövarna råkar nysa på utrikiska, så har du en helt annan debatt (och antagligen minst en kolotråd skapad av vita kränkta pojkar). Där ges det inte ens plats till att huvudtaget prata om de som stod vid sidan om :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.