handdator

Visa fullständig version : Pasta = socker?

Spectral
2004-03-11, 21:39
från en tidning (kuriren):

Dolt i mat

"Enligt bitten jonsson är 80 procent av sockret som vi får i oss dolt i mat. 2,5 deciliter pasta kan tex jämföras med tio teskedar socker. Har man ketchup till kan man lika gärna äta ahlgrens bilar med chokladsås. Pasta som är snabba kolhydrater förvandlas i magen till kroppens eget bränsle glukol."
pasta = snabba kolhydrater ?!?!? knappast :insane:

vad säger ni om detta?

EDIT: pasta = socker??!?! skulle inte tro det :insane:

dude
2004-03-11, 21:44
allting bryts ju ner till glukos i slutet.. Kanske var så han menade.

Prankie
2004-03-11, 21:48
http://www.netxtra.se/nx/images/products_large/5700417990219.jpg

De måste ha kokat de där. :D

Marre-Sthlm
2004-03-11, 21:52
Originally posted by Prankie

HAHHAHA :D:laugh:

Marre-Sthlm
2004-03-11, 21:53
Nää men ärligt dom räkar allt som har samma kemiskauppbyggnad som glucos som "rent socker" vilket är fel.
Eftersom kol ingår i dom flesa föreningar, butan, heptan, etanol, metanol etc.

Hades
2004-03-11, 21:54
Ytterligare ett bevis på att man inte ska tro allt som står i tidningarna. Det är populärt i media att göra om energiinnehåll till sockerbitar. Snart ser man väl nåt i stil med "En ko - 15607 sockerbitar. Experten avråder från att äta nötkött"

Prankie: :thumbup: :laugh:

Munter
2004-03-11, 22:08

De måste ha kokat de där. :D :laugh:

Metal_boy_
2004-03-11, 22:37

eeh ja de e ju vanlig spagetti ser du väl :smash:

:D

JAM
2004-03-12, 01:16
Originally posted by Spectral
"Har man ketchup till kan man lika gärna äta ahlgrens bilar med chokladsås."
vad säger ni om detta?
Vi säger: :smash:

De måste ha kokat de där. :D Hahaha, jag ser reportrarna stå där och röra i grytan... :D

Rakz
2004-03-12, 20:42
Originally posted by Marre-Sthlm
Nää men ärligt dom räkar allt som har samma kemiskauppbyggnad som glucos som "rent socker" vilket är fel.

Detta är nog inte det de menar. Kroppens energiutbyte sker i citronsyracykeln. Där alla kolhydrater bryts ned till glukos för att sedan sluta som pyruvat innan atp utbytet i själva cykeln tar vid. Fett bryts också ned till till pyruvat, men många fler, varför det också ger mer energi. "Socker" är bara likvärdigt ett annat socker ifall GI är det samma, dvs hur lång tid nedbrytande till glukos tar. Jag vet inte vilket GI pasta har, men bryts det ned för snabbt behöver inte kroppen all energi varför det inlagras som fett när muskelglykogenet är fyllt. Pasta är visst bra mat, men det finns bättre, koktiden spelar även roll på pastan.

Att grovt jämföra organiska ämnen med andra organiska ämnen tycker jag är lite fel, vi pratar cell-kemi.

/Erik

andreaz
2004-03-12, 21:59
Originally posted by Marre-Sthlm
...

Jag kan nämna ytterligare en och annan förening där kol ingår.. ;)

Sverker
2004-03-13, 08:14
Den är redan med som nummer tre i raden.

paulo
2004-03-14, 02:42
Originally posted by Spectral

Dolt i mat

"Enligt bitten jonsson är 80 procent av sockret som vi får i oss dolt i mat. 2,5 deciliter pasta kan tex jämföras med tio teskedar socker. Har man ketchup till kan man lika gärna äta ahlgrens bilar med chokladsås. Pasta som är snabba kolhydrater förvandlas i magen till kroppens eget bränsle glukol."

vad säger ni om detta?

EDIT: pasta = socker??!?! skulle inte tro det :insane:

vilka idioter! durumvete som riktig pasta består av är absolut inte samma sak som socker...var noga med att inte snåla med vatten och välj pasta med lång koktid..undvik vissa svenska pastasorter som innehåller vetemjöl istället för durumvete som riktig italiensk pasta har...gi på riktig pasta är ofta låg..

Marre-Sthlm
2004-03-14, 11:36
Originally posted by andreaz

Jag kan nämna ytterligare en och annan förening där kol ingår.. ;)

Hajar inte riktigt va du menar?
Men jag syftade på att Sackaross är gjort av C och i princip allla orgaiska molekyler innhåller C, så därför kan sånna där "mättningae" ta med Dextros och liknade icke sackarossiska kemikalier.

Kimo
2004-03-14, 12:05
Här är en artikel från gårdagens Expressen över "sockerfällorna" i 90 livsmedel, bland annat messmör och fullkornsbröd: http://www.expressen.se/index.jsp?a=115349

Maila och klaga på folkobildarna! Journalisten som skrivit artikeln är: mikael.bondesson@expressen.se
Ansvarig utgivare för Expressen är: (Otto Sjöberg) ansvarigutgivarewebb@expressen.se

Rakz
2004-03-14, 22:22
En tafflig benämning, att säga sockerfällorna. I deras fall vore det bättre att skriva kalorifällorna, eftersom alla kolhydrater är socker, bara olika snabbt.

Kimo
2004-03-15, 01:13
Originally posted by Rakz
En tafflig benämning, att säga sockerfällorna. I deras fall vore det bättre att skriva kalorifällorna, eftersom alla kolhydrater är socker, bara olika snabbt.

Inte "bara", det är väsentligt att ta upp. Fattar inte hur det kan vara så vanligt, hör/läser ofta artiklar skrivna av folk med utbilning som rör kost och näring (dietister, läkare etc.) som buntar ihop alla sockerarter och "varnar" för messmör odyl., är det inte väldigt grundläggande kunskap att skilja på fruktos, sackaros etc.?

kal_erixon
2004-09-15, 12:19
jag tror det är en blanding utav fakta och okunskap, visserligen e det ju stor skillnad på socker och socker, men faktum är att billigt skit från europa har alltmer tillsatser och mindre råvara. blir mycket billigare att framställa matvaror på det viset,
men kanske lite svårt att gömma sockerbitar i spagetti :)

aliquis
2004-09-15, 12:39
Just snörens första ingrediens är ju vetemjöl :)

aliquis
2004-09-15, 12:42
Här är en artikel från gårdagens Expressen över "sockerfällorna" i 90 livsmedel, bland annat messmör och fullkornsbröd: http://www.expressen.se/index.jsp?a=115349

Många fullkornsbröd innehåller ju 10-20g socker/100g, bara ett fåtal som innehåller 5-6 eller är osötade.

Yankeee
2004-09-15, 12:58
Många fullkornsbröd innehåller ju 10-20g socker/100g, bara ett fåtal som innehåller 5-6 eller är osötade.

Vilka då? Vanliga vita limpor som de har lagt ner lite korn i för att det ska se nyttigt ut?

Edit: Sen står det "varav sockerarter", alltså vet du inte hur många "sockerbitar" det är. Sen har jag väldigt svårt att se att det skulle vara 20% strösocker i en limpa.

Anki
2004-09-15, 13:14
"Enligt bitten jonsson är 80 procent av sockret som vi får i oss dolt i mat. :

Den siffran kommer från Danisco. Motsvarande siffra enligt samma företag för år 1960 var 35%, vilket innebär att en mycket stor andel av det socker svenskar som population får i sig kommer från hel- och halvfabrikat.

2,5 deciliter pasta kan tex jämföras med tio teskedar socker. Har man ketchup till kan man lika gärna äta ahlgrens bilar med chokladsås.

Håller med er alla om att detta påstående är aningen hårdraget. Vi äger förvisso alla en individuell biokemi, men jag anser inte att det är riktigt att skenbart rikta detta budskap till allmänheten i stort.

Bitten Jonsson arbetar inom området sockerberoende, vilket kan vara idé att påpeka här. Det gör inte hennes påstående här mer korrekt, men det kan vara en förklaring till det.

Trance
2004-09-15, 16:22
Coolt, jag kan lika gärna ha drottningssylt på mackan som messmör.

Gruben skicka lite arga mail och posta svaren här snälla :)

Jag kan för lite för att göra det själv.

King Grub
2004-09-15, 16:24
Coolt, jag kan lika gärna ha drottningssylt på mackan som messmör.

Gruben skicka lite arga mail och posta svaren här snälla :)

Jag kan för lite för att göra det själv.

Redan gjort. Aftonbladet publicerade en liknande artikel om hur många sockerbitar det fanns i messmör ( :rolleyes: ), och de fick sedan be om ursäkt för sina felaktiga påståenden.

"Vi beklagar hela upplägget med sockerbitsartikeln. Artikeln togs bort i sin helhet från Aftonbladets hemsida så fort vi insåg att den inte var helt korrekt. Åter - jag beklagar."

- Artikelförfattaren Britt Peruzzi.

Anki
2004-09-15, 20:16
Redan gjort. Aftonbladet publicerade en liknande artikel om hur många sockerbitar det fanns i messmör ( :rolleyes: ), och de fick sedan be om ursäkt för sina felaktiga påståenden.

Men håll med om att det är smart!
Jag kan bara föreställa mig hur många människor som köper tidningen just för att man kan läsa att pasta är som socker!
Metro Stockholm gjorde en liknande grej för bara någon vecka sedan:

Dag 1 kunde man läsa en helsideannons om ett algpreparat som, om jag inte minns fel, gjorde om kalorier till negativa kalorier. I sedvanlig ordning fick man en utförlig "testimonial" där någon kvinna berättade om sin väg tillbaka med hjälp av det aktuella preparatet.

Dag 2 utgjordes framsidan av en artikel som handlade om hur företag försöker sälja, citat, "bluffpreparat", och självaste Rössner hade uttalat sig om hur det egentligen ligger till med biokemin.

Vill man tjäna pengar, så är sensationsjournalistik bevisligen ett bra område att verka inom...

aliquis
2004-09-15, 20:24
Vilka då? Vanliga vita limpor som de har lagt ner lite korn i för att det ska se nyttigt ut?
Edit: Sen står det "varav sockerarter", alltså vet du inte hur många "sockerbitar" det är. Sen har jag väldigt svårt att se att det skulle vara 20% strösocker i en limpa.
Polarkraft innehåller väl 10-12g socker/100g
Rund&god 11-13
Schuldstads grovbröd m hela kärnor(?) 15
Kavring 10

Majoriteten av de färdigbakade. Och ja, jag menar sockerarter, tror inte det bildas så mycket sockerarter från mjölet under bakningen, finns ju en del grova bröd som bara har runt 2gram så.

Max
2004-09-15, 21:37
Haha, att dom har med jordnötter på listan!

flikkan_helgonet
2004-09-16, 07:53
Majoriteten av de färdigbakade. Och ja, jag menar sockerarter, tror inte det bildas så mycket sockerarter från mjölet under bakningen, finns ju en del grova bröd som bara har runt 2gram så.

Osötad Kornelle rockar... :hbang:

Energivärde: 220 kcal
Protein: 9 g
Kolhydrater: 41 g
varav sockerarter: 2 g
Kostfiber: 5,5 g

Bodylotion
2004-10-16, 18:49
Ytterligare ett bevis på att man inte ska tro allt som står i tidningarna. Det är populärt i media att göra om energiinnehåll till sockerbitar. Snart ser man väl nåt i stil med "En ko - 15607 sockerbitar. Experten avråder från att äta nötkött"

Prankie: :thumbup: :laugh:

Ja jisses....idag hörde jag av en tjej/arbetskollega som sa i min närhet högt till alla(hon ville att alla skulle få en ny kunskap på allvar)- "ATT VETEMJÖL I PASTA BARA INNEHÅLLER FETT"........ Jag blev så jäkla paff att jag inte orkade argumentera, var i helvete har hon fått det ifrån!! Ska tilläggas att hon är en välutbildad sjykgymnast (och vegetarian)...

:MrT:

Yankeee
2004-10-16, 19:18
Polarkraft innehåller väl 10-12g socker/100g
Rund&god 11-13
Schuldstads grovbröd m hela kärnor(?) 15
Kavring 10

Mjo, men det är skillnad på sockerarter och sockerbitar. I t.ex polarbröd är det både fruktos och laktos. Man kan ju inte göra om alla sockerarter till sockerbitar.

aliquis
2004-10-16, 23:18
Fruktos o laktos? Fruktos från vad?
Laktos kan det inte vara då det är mjölkfritt, annars skulle jag ju inte äta det, står iaf vegetabiliskt margarin, men i dagens efterblivna samhälle kan det säkert betyda kossebäbismat, fast jag tror iofs risken för det är liten. Däremot kan jag tänka mig att det är ett margarin baserat på vegetabiliskt fett men med exempelvis tillsatt d-vitamin av animaliskt ursprung. Inte orkat ringa o fråga, men jag borde kanske.

Yankeee
2004-10-16, 23:32
Fruktos o laktos? Fruktos från vad?
Laktos kan det inte vara då det är mjölkfritt, annars skulle jag ju inte äta det, står iaf vegetabiliskt margarin, men i dagens efterblivna samhälle kan det säkert betyda kossebäbismat, fast jag tror iofs risken för det är liten. Däremot kan jag tänka mig att det är ett margarin baserat på vegetabiliskt fett men med exempelvis tillsatt d-vitamin av animaliskt ursprung. Inte orkat ringa o fråga, men jag borde kanske.

Jag vet inte vilket polarbröd du menar. Men de där halvmånarna, innehåller skummjölkspulver iaf och jag är 98% säker på att det står laktos på på innehållsförteckning.Men jag antar att det inte var dem du menade när du skrev polarbröd?

Edit: Fruktosen vet jag ej var den kommer ifrån, men jag kör en chansning på hjorthornssalt. Men vi snackar förmodligen inte om samma bröd så ;)