handdator

Visa fullständig version : Hjälp med flickvännens träning

Musen
2013-12-05, 15:30
Hejsan

(Jag vet att det finns en StrongLift tråd, men vill skapa en egen för att få mer fokus på just hur jag ska hjälpa tjejen).

Både jag och min tjej ska nu gå ner i vikt, vi vill båda köra på StrongLift.
Men till vårt problem. Hon är inte tillräckligt stark.

Hon klarar tex. inte 20kg i Militärpress som man ska börja på.
Vad ska vi göra då? Eftersom att stången väger 20kg kan vi inte direkt minska på den.

Hon klarar helt enkelt inte alla "start" vikter. Speciellt på dessa: Marklyft, Militärpress samt Rodden.

Marklyft samt rodden kan vi bara minska på, men Militär då?

Råd uppskattas till 2 helt clueless tjockisar som vill lära oss!

ceejay
2013-12-05, 15:32
Kör med hantlar.

Hon måste väl kunna marka 20kg? Höj upp stångens start genom att stapla vikter eller lägga på bänkar.

z_bumbi
2013-12-05, 15:34
Kör ett annat program som första program. Det är inte bara frågan om att klara av startvikterna utan att det bör också gå tillräckligt lång tid innan det blir riktigt tungt.

Musen
2013-12-05, 15:38
Kör med hantlar.

Hon måste väl kunna marka 20kg? Höj upp stångens start genom att stapla vikter eller lägga på bänkar.

Hon klarar 20kg mark, men man börjar ju på 40kg. Hon klarar det men det är tuuungt för henne där.

Kan hon köra med hantlar på andra övningar också?

Kör ett annat program som första program. Det är inte bara frågan om att klara av startvikterna utan att det bör också gå tillräckligt lång tid innan det blir riktigt tungt.

Kan du tipsa om något?

Asså, hon klarar Knäböj / bänken utan problem på 20kg.
Marklyft klarar hon på 40kg men är tungt som satan för henne, samma med rodd (man börjar på 30kg där). Så att börja med stången på de är inga problem.
Dock pressen är väldigt jobbig för henne på 20kg.

Smidigaste hade varit ifall vi båda kunde köra samma program så jag kan lättare visa / lära henne.

ceejay
2013-12-05, 15:41
Man behöver inte börja på 40kg, givetvis. Börja lägre om det krävs.

Man får anpassa sig efter förutsättningarna. Bara man utmanar sig själv så kommer det ge resutlat.

r1kkie
2013-12-05, 15:54
Kör helkropps pass med lagom blanding av maskiner och fria vikter för att komma igång å lära sig vissa övningar åt gången. Kör på det någon månad för att komma igång och gå sedan över till SL.

Donkey Kong
2013-12-05, 16:09
Börja lätt och enkelt. Självförtroendet kan vara känsligt när man börjar med något nytt och knäckar på själförtroendet kostar i form av tappad energi "motivation". Det skall vara kul och ni ska gå ifrån gymmet som vinnare varje gång! Lite senare finns det ett lager av självförtroende att av och då kan ni ägna er åt (främst mentalt) tyngre träning. Var väldigt försiktig med kropp och knopp i början, som med ett litet frö. :)

Även österrikiska ekar var ett ollon i början. ;)
Jag passar på att önska lycka till, kom ihåg att det är vanan som skall byggas, jag hoppas att ni gymmar även om 10 år! :)

Macroman
2013-12-05, 16:20
Hantlar för press som sagt. På många gym finns det även mindre skivstänger med fasta vikter som börjar på iaf 10 kg.

Commando1980
2013-12-05, 17:27
Hejsan

(Jag vet att det finns en StrongLift tråd, men vill skapa en egen för att få mer fokus på just hur jag ska hjälpa tjejen).

Både jag och min tjej ska nu gå ner i vikt, vi vill båda köra på StrongLift.
Men till vårt problem. Hon är inte tillräckligt stark.

Hon klarar tex. inte 20kg i Militärpress som man ska börja på.
Vad ska vi göra då? Eftersom att stången väger 20kg kan vi inte direkt minska på den.

Hon klarar helt enkelt inte alla "start" vikter. Speciellt på dessa: Marklyft, Militärpress samt Rodden.

Marklyft samt rodden kan vi bara minska på, men Militär då?

Råd uppskattas till 2 helt clueless tjockisar som vill lära oss!

Börja med ett mer maskinbaserat nybörjarprogram.

Commando1980
2013-12-05, 17:35
T ex ett som Arne Persson har använt sig av:

Maskiner (endast)

Uppvärmning
1. Sittande Bröstpress 3x8-10
2. Axellyft i maskin 3x8-10
3. Pulldownmaskin 4x10
4. Sittande Rodd i maskin med stöd för bröst 3-4x8
5. Benpress 5x10
6. Crunch på Nordics Crunchbräda 3x12
7. Stående ryggresare 45° 3x12

Dezen
2013-12-05, 23:11
Det finns inte "fasta" stänger som väger mindre då?

På de gym jag har varit på har det funnits stänger som väger 10kg och sedan ökar med 2.5kg upp till 20 på nuvarande gym och över 30 på förra stället.

Min flickvän har också precis börjat köra SL och då började hon med 10kg's stången. :)

Nilzeen
2013-12-06, 10:40
Börja med ett mer maskinbaserat nybörjarprogram.

Varför skulle man de? Kan väl inte finnas något sämre än att sätta en nybörjare i ledade maskiner, man lär ju inte sig att använda rätt muskler och får ingen koordination direkt. Nä, tacka fan vet jag flerledade basövningar ;)

OnT, är du säker på att ni inte har mindre skivstänger? Min flickvän hade också problem med styrkan i början, men hon tränade med de små och vips var hon stark nog att gå över till 20kgs stången :)

rooz
2013-12-06, 10:45
Varför skulle man de? Kan väl inte finnas något sämre än att sätta en nybörjare i ledade maskiner, man lär ju inte sig att använda rätt muskler och får ingen koordination direkt. Nä, tacka fan vet jag flerledade basövningar ;)

OnT, är du säker på att ni inte har mindre skivstänger? Min flickvän hade också problem med styrkan i början, men hon tränade med de små och vips var hon stark nog att gå över till 20kgs stången :)

Då har du inte sett en nybörjare försöka sig på Olympiska lyft & SL-moment..

r1kkie
2013-12-06, 10:46

För att vänja personen vid styrketräning och den typen av arbete och bygga upp styrkan för att klara av flerledade basövningar.

Musen
2013-12-06, 10:47

Det fanns mindre stångar.

Hon körde:
4x5 Knäböj på 22,5kg
1x20 knäböj på 22,5kg

5x5 militärpress på 15kg
1x5 marklyft på 30kg

Enda problemet är att det är så sjukt svårt att lära ut hur man tex. gör knäböj när hon typ inte "vet" hur man går ner som man ska :O Men antar att det kommer när man blir mer van vid övningen.

Uppskattar hjälpen vi fått här :D
Maskiner vill jag aldrig använda. Fria vikter is the shit... och ville helst inte lära henne något annat schema ifrån vad jag själv kör (Jag är på vecka 3 på StrongLift).

Parachutes
2013-12-06, 10:54
Det fanns mindre stångar.

Hon körde:
4x5 Knäböj på 22,5kg
1x20 knäböj på 22,5kg

5x5 militärpress på 15kg
1x5 marklyft på 30kg

Enda problemet är att det är så sjukt svårt att lära ut hur man tex. gör knäböj när hon typ inte "vet" hur man går ner som man ska :O Men antar att det kommer när man blir mer van vid övningen.

Uppskattar hjälpen vi fått här :D
Maskiner vill jag aldrig använda. Fria vikter is the shit... och ville helst inte lära henne något annat schema ifrån vad jag själv kör (Jag är på vecka 3 på StrongLift).

Min föredetta välte baklänges med 20kg i knäböjen när jag va o hämtade vatten... det är inte lätt i början :) Ge inte upp!

Nilzeen
2013-12-06, 10:56
Testa att lära henne Goblet squat till en början, så hon förstår själv rörelsen och att "sitta tillbaka" i böjen. Kan ju också vara rörligheten som spökar och då är denna övningen också kanon!

Lycka till!

Yheti
2013-12-06, 11:48
Min föredetta välte baklänges med 20kg i knäböjen när jag va o hämtade vatten... det är inte lätt i början :) Ge inte upp!

Påminner mig om min polare som gjorde utfall men blev så trött att han tappade balansen och trillade in i ett element...ALLA tittade på oss :D

OnT: Det finns ingen ni kan fråga om hjälp på gymmet? Det är inte lätt i början och det är bättre att fråga om hjälp än att lära sig fel! Man kan tro att man vet rätt teknik men egentligen ser det förjävligt ut (egen erfarenhet)

Musen
2013-12-06, 12:03
Påminner mig om min polare som gjorde utfall men blev så trött att han tappade balansen och trillade in i ett element...ALLA tittade på oss :D

OnT: Det finns ingen ni kan fråga om hjälp på gymmet? Det är inte lätt i början och det är bättre att fråga om hjälp än att lära sig fel! Man kan tro att man vet rätt teknik men egentligen ser det förjävligt ut (egen erfarenhet)

Det finns det säkert. Men problemet är att vi båda jobbar så jävligt dumma tider att vi måste vara på gymmet cirka 05.45 eller 21.30 .. då är det ganska dött kan jag säga :D

Arne Persson
2013-12-06, 12:19

Det är klart bättre för en helt otränad människa att inleda sin karriär med åtminstone ett maskinbaserat program. Därefter är det mycket lättare för vederbörande att gå över till mer komplexa övningar. Jag har sett alltför många som resonerar som du och lär totala nybörjare "flerledade basövningar" ofta med felaktiga tekniker och mlm betydande skaderisker som följd.

Nilzeen
2013-12-06, 12:39
Det är klart bättre för en helt otränad människa att inleda sin karriär med åtminstone ett maskinbaserat program. Därefter är det mycket lättare för vederbörande att gå över till mer komplexa övningar. Jag har sett alltför många som resonerar som du och lär totala nybörjare "flerledade basövningar" ofta med felaktiga tekniker och mlm betydande skaderisker som följd.

Kan nog stämma, men mitt påstående var grundat på att man lär ut övningarna med korrekt teknik.

Arne Persson
2013-12-06, 12:43
Kan nog stämma, men mitt påstående var grundat på att man lär ut övningarna med korrekt teknik.

Därför är det säkrast att först starta lugnt. En stackars nybörjare saknar oftast allt vad koordination och balans innebär...:)

Nilzeen
2013-12-06, 12:47
Därför är det säkrast att först starta lugnt. En stackars nybörjare saknar oftast allt vad koordination och balans innebär...:)

Det är just därför jag tycker att man ska börja med basövningarna, man behöver ju inte köra med tyngsta möjliga bara för de. Man kan ju köra lugnt ändå :)

Har sett för många skräckexempel där nybörjare sätts i maskiner och bara tar i för kung och fosterland utan att använda rätt muskelgrupp och sen ser ut som nyfödda giraffungar när de väl går på fria vikter, därför jag är lite allergisk till ledade maskiner när man är ny :)

Arne Persson
2013-12-06, 12:49
Det är just därför jag tycker att man ska börja med basövningarna, man behöver ju inte köra med tyngsta möjliga bara för de. Man kan ju köra lugnt ändå :)

Har sett för många skräckexempel där nybörjare sätts i maskiner och bara tar i för kung och fosterland utan att använda rätt muskelgrupp och sen ser ut som nyfödda giraffungar när de väl går på fria vikter, därför jag är lite allergisk till ledade maskiner när man är ny :)

Jag kommer att gå igen det här i helgen.:)

Nilzeen
2013-12-06, 12:49
Jag kommer att gå igen det här i helgen.:)

Okejokej, det ser jag fram emot :)

Arne Persson
2013-12-06, 12:52
Okejokej, det ser jag fram emot :)

:d

Commando1980
2013-12-06, 13:39

Hur mycket praktisk erfarenhet har du av att faktiskt träna människor? Alla typer av människor?

Jag ser detta konstanta snack om 'starting strength' osv. I praktiken blir resultatet ofta månader av dåligt utförda knäböj, marklyft och bänkpress. Träningseffekten riskerar att bli väldigt låg då tekniken är så usel att muskelarbetet blir lidande. Kör man dessutom ett väldigt begränsat upplägg så ökar dessa riskerna.

Har man tillgång till någon som kan instruera på plats så kan ovanstående delvis avhjälpas men många behöver bygga upp lite grundstyrka och självförtroende först. Annars finns risken att det inte blir någon vidare träning.

Givetvis behöver det inte handla uteslutande om maskiner vs fria vikter men ofta kan det vara en god idé att börja med ett mer maskinbetonat upplägg. Sen efter en introduktionsfas (Arnes program som jag klistrade in är menat som ett introduktionsprogram för rena nybörjare) kan man jobba in en del andra övningar osv beroende på personen och dess målsättningar.

Nilzeen
2013-12-06, 13:54
Hur mycket praktisk erfarenhet har du av att faktiskt träna människor? Alla typer av människor?

Jag ser detta konstanta snack om 'starting strength' osv. I praktiken blir resultatet ofta månader av dåligt utförda knäböj, marklyft och bänkpress. Träningseffekten riskerar att bli väldigt låg då tekniken är så usel att muskelarbetet blir lidande. Kör man dessutom ett väldigt begränsat upplägg så ökar dessa riskerna.

Har man tillgång till någon som kan instruera på plats så kan ovanstående delvis avhjälpas men många behöver bygga upp lite grundstyrka och självförtroende först. Annars finns risken att det inte blir någon vidare träning.

Givetvis behöver det inte handla uteslutande om maskiner vs fria vikter men ofta kan det vara en god idé att börja med ett mer maskinbetonat upplägg. Sen efter en introduktionsfas (Arnes program som jag klistrade in är menat som ett introduktionsprogram för rena nybörjare) kan man jobba in en del andra övningar osv beroende på personen och dess målsättningar.

När jag läser igenom mitt inlägg så ser jag att det var väldigt mycket "fria vikter or die" stuket på det. Det är absolut inte så menar, även om det var lätt att missförstå det så :/

Det jag menar är att om man kan blir lärd basövningar med korrekt teknik och ständig progression så tycker JAG att det är bättre. Jag var själv en maskinanvändare i början och det ångrar jag grovt idag, mina ökningar kom inte förrens jag började med fria vikter och speciellt basövningarna.

Som sagt så har jag sett för många skräckexempel, så jag har blivit lite allergisk.

Jag har inte särskilt mycket erfarenhet av att träna andra, i princip bara min flickvän (med goda resultat) och lite strötips till folk som frågar. Så jag har MYCKET att lära. Vill bara påpeka att jag egentligen är väldigt ödmjuk i diskussioner och att ta emot tips, och inte är en "my way or the high way" kille. :)