handdator

Visa fullständig version : Snubbe på 17 år behöver er hjälp!

tellex
2013-12-03, 21:49
Tja! Är helt ny när det gäller gym. Har också precis börjat springa. Har efter mycket ledsna miner i spegeln bestämt mig för att jag ska börja träna.

Är som sagt 17 år, väger 83kg, och är 183 cm lång. Har "manboobs"...*cry*
Det är huvudsaken till varför jag börjat träna. Vill inte ha t-shirt för det ser helt sjukt ut.

Jag skäms.

Behöver hjälp med ett träningsschema och matschema. Har läst lite om deff och det verkar intressant.

Vill självklart också få muskler. Men prioriterar hellre viktnedgång i fett.

EDIT: Tillägger att jag går i skolan, så skolmaten är väl ett måste :/

Tack! :hbang:

ManU77
2013-12-03, 22:36
Tja! Är helt ny när det gäller gym. Har också precis börjat springa. Har efter mycket ledsna miner i spegeln bestämt mig för att jag ska börja träna.

Är som sagt 17 år, väger 83kg, och är 183 cm lång. Har "manboobs"...*cry*
Det är huvudsaken till varför jag börjat träna. Vill inte ha t-shirt för det ser helt sjukt ut.

Jag skäms.

Behöver hjälp med ett träningsschema och matschema. Har läst lite om deff och det verkar intressant.

Vill självklart också få muskler. Men prioriterar hellre viktnedgång i fett.

EDIT: Tillägger att jag går i skolan, så skolmaten är väl ett måste :/

Tack! :hbang:
Viktnedgång i fett, utan onödigt krångel som kaloriräknande och utan att behöva gå hungrig, uppnår du lättast (enligt mig) med en ketogen lågkolhydratkost med mycket fett och tillräckligt med protein. Den kosten i kombination med tung styrketräning är riktigt effektiv för kroppssammansättningen. Viktigt att komma ihåg är att viktnedgången kan bli sämre, kanske avta helt, om du tränar styrke. Detta för att du, samtidigt som du går ner i fettvikt, också bygger mer muskelmassa (och förmodligen även benmassa). Men du kommer märka resultaten på kroppen. Fastare, smalare och mer tonade muskler... inte illa!

Bossebäver
2013-12-04, 14:22
Viktnedgång i fett, utan onödigt krångel som kaloriräknande och utan att behöva gå hungrig, uppnår du lättast (enligt mig) med en ketogen lågkolhydratkost med mycket fett och tillräckligt med protein. Den kosten i kombination med tung styrketräning är riktigt effektiv för kroppssammansättningen. Viktigt att komma ihåg är att viktnedgången kan bli sämre, kanske avta helt, om du tränar styrke. Detta för att du, samtidigt som du går ner i fettvikt, också bygger mer muskelmassa (och förmodligen även benmassa). Men du kommer märka resultaten på kroppen. Fastare, smalare och mer tonade muskler... inte illa!

Att viktnedgången stannar av helt på grund av muskeltillväxt kan bara ske på riktigt låga underskott, tveksamt till och med då. 1000 kcal om dagen ex skulle innebära att karn blir tvungen att gå upp 4 kg muskelmassa i månaden på ett rejält underskott, en omöjlig uppgift.

Anledningen till att styrketräningen "hejdar" viktnedgången är väl på grund av att den håller vatten och glykogen i musklerna? eller är det något jag fått om bakfoten?

till det riktiga ämnet så finns det färdiga träningsprogram längst upp i träningsforumet, vilket som helst duger till en nybörjare tills du hittar något som passar just dig, 5x5 skulle jag rekommendera men det är min personliga preferens.

Skolmaten löser du väl bäst genom att lasta på bra med kött, fisk och kyckling när tillfälle bjuds, mest mättnad per kalori. Kolhydrater är inte fiender men att dra ner på pasta, ris och andra energitäta kolhydratskällor underlättar definitivt. För mättnad per kalori skulle jag föreslå potatis men det är jag det.

försök att ha minst 1 mål mat planerat efter träningen, styrketräning är prioriterat och annan rörelse är bara bonus. Håll koll på din framgång med våg, spegel och måttband så du är säker på att det går framåt, står det stilla så får du öka på energiåtgången(mer motion) eller strypa matintaget mer helt enkelt.

Good luck, have fun, dont die!