Visa fullständig version : Bästa träning för att utöka lungkapaciteten (tror det är det jag vill göra?)
sumialic
2013-11-30, 17:20
Jag är musiker och har problem ibland med andningen i vissa låtar jag skrivit. Visst jag skulle kunna skriva om dem, men jag löser det hellre genom att fixa så jag faktiskt kan sjunga en längre mening utan att det blir ett problem.
Jag röker inte, men konditionstränar heller aldrig. Det enda jag gör är styrketränar. Hur tränar jag bäst upp min lungkapacitet så att jag kan sjunga längre meningar i sträck? Intervallträning? Långa löppass? Annat?
Intervaller för snabbast konditionsökningar.
Angående sången funderar jag på diafragman och att "sjunga med magen" s a s. Finns rätt mycket tekniker för det där. Om du bröstandas (eller drar upp "i axlarna") som man gör när man är stressad, kippar man mer efter luft och får inte i sig lika mycket, vilket ger en kortare tids sång i ett andetag.
Hade dock garanterat lagt in en del konditionsträning för ändamålet, faktiskt. Med bättre kondition andas du in mer syre per andetag och behöver inte andas lika djupt eller mycket, om vi ska bli tekniska. Vilket lär hjälpa herrns sång.
sumialic
2013-11-30, 17:28
Intervaller för snabbast konditionsökningar.
Angående sången funderar jag på diafragman och att "sjunga med magen" s a s. Finns rätt mycket tekniker för det där. Om du bröstandas (eller drar upp "i axlarna") som man gör när man är stressad, kippar man mer efter luft och får inte i sig lika mycket, vilket ger en kortare tids sång i ett andetag.
Ja, jag har nog definitivt en del teknik att lära mig också, men borde inte även någon form av konditionsträning hjälpa mig?
Såg din edit nu :) Vilken typ av konditionsträning föreslår du? Att jag kör intervaller eller konstant tempo?
Vanligt vatten
2013-11-30, 17:32
Normalt hatar jag folk som ska sjunga och aldrig håller käften, men låt gå för den här gången.
Du behöver just träna på att försöka sjunga länge och hela tiden se till att stegra träningen så det sker en progression, lite av en no brainer.
Sen kan du även träna på att försöka hålla andan för att dämpa andningsreflexen.
När det blir upp till bevis (dvs. inte träning) så kan du även hyperventilera för att få ut koldioxid ur kroppen och på så vis också förlänga andningsreflexen.
I övrigt så kan du väl göra lite som jag och köra lite intervaller och liknande för att öka den maximala syreupptagningsförmågan (vo2max). 4x4min fungerar beviserligen i det syftet. :)
Ja, jag har nog definitivt en del teknik att lära mig också, men borde inte även någon form av konditionsträning hjälpa mig?
Såg din edit nu :) Vilken typ av konditionsträning föreslår du? Att jag kör intervaller eller konstant tempo?
Båda funkar, men intervaller har snabbare effekt på VO2max och kanske större beroende på vilken relativ och absolut intensitet vi talar om.
När det blir upp till bevis (dvs. inte träning) så kan du även hyperventilera för att få ut koldioxid ur kroppen och på så vis också förlänga andningsreflexen.
Finns väl ett potentiellt problem där med upplevelse av "lufthunger" som kan vara lite stressande, men jag förstår hur du menar.
om du är min granne så kan du skrika av dig i bassängen 3 meters djup.
Tror inte att Pavarotti utförde någon HIIT annat än vid matbordet
sumialic
2013-11-30, 18:13
om du är min granne så kan du skrika av dig i bassängen 3 meters djup.
Tror inte att Pavarotti utförde någon HIIT annat än vid matbordet
Om du är min granne så bryr jag mig uppenbarligen inte om dig :)
En till sak jag kom att tänka på:
Hållning. Dra in magen (tänk att du drar med magmusklerna "in mot ryggen"); det kommer att hjälpa diafragman och magandning. Axlarna bak, upp med bröstet osv. Många andas jäkligt illa till vardags men man tänker ju inte på det alla gånger om man inte sitter och suckar och försöker dra in djupa andetag hela tiden.
sumialic
2013-11-30, 18:36
Hållning. Dra in magen (tänk att du drar med magmusklerna "in mot ryggen"); det kommer att hjälpa diafragman och magandning. Axlarna bak, upp med bröstet osv. Många andas jäkligt illa till vardags men man tänker ju inte på det alla gånger om man inte sitter och suckar och försöker dra in djupa andetag hela tiden.
Jag läste runt lite och läste ut med magen och in med bröstet? Eller du menar vardagligen och inte vid sång?
Vanligt vatten
2013-11-30, 18:37
Huh? Hur menar du att man ska andas egentligen? Suga in magen medan man andas in? Eller ut?
Jag läste runt lite och läste ut med magen och in med bröstet? Eller du menar vardagligen och inte vid sång?
Ja, det var ju kort och koncist.
Syftar väl på att du ska magandas helt enkelt. Kan ju hjälpa om man är stressad också, men det hjälper ju även vid sång då du kan sjunga längre utan att bli andfådd.
Det handlar om hur mycket du kan fylla dina lungor det hjälps inte direkt av felaktig hållning, stress och dålig kondition.
Eddielindqvist
2013-11-30, 19:04
Djup andning ner i bäckenbotten. Slappna av och släpp käken. Kolla på din hållning, med rätt hållning "öppnar" du upp luftvägarna ner till magen, öva på att ta ett djupt andetag med bra hållning dvs nacken sträckt som en osynlig tråd längst upp på huvudet lätt böjda knän, hitta en punkt i rummet som ljudet ska "igenom" rikta din röst på den punkten och bortom den punkten. öva på att tala på utandning mot den punkten, vi svenskar talar nästan bara på inandning så det är något att öva på. Sen kan du sjunga på utandning och bara släpp loss, låt halsen slappna av i en "gäspig" inställning, det är så det ska kännas i halsen. Det ska inte kännas spänt någonstans. Lycka till ps: i början kommer du märka att när du släpper ut rösten så känns det jättekonstigt att stå så där som man ska göra när man övar, och i början kan man ha så dålig teknik att man nästan tippar fram, men nöt på bara =)
Eddielindqvist
2013-11-30, 19:05
ps en övning till som är bra är att göra situps med "ssssss" i då aktiverar du magstödet innan. Kör hårt!
Eddielindqvist
2013-11-30, 19:08
suga in magen när man andas ut ville jag bara säga för att svara på din fråga innan, du vill ut med luften och liksom trycka ut den ur munnen så din röst når ut.
Eddielindqvist
2013-11-30, 19:09
stor ballongmage när du andas in
sumialic
2013-11-30, 19:10
ps en övning till som är bra är att göra situps med "ssssss" i då aktiverar du magstödet innan. Kör hårt!
Hur menar du här?
Oerhört tacksam för tipsen :)
Har att göra med att öppna upp för diafragman så vitt jag förstår det. Är magtrakten (under revbenen) spänd blir det svårare att andas in djupt p g a a att diafragman har mindre område att jobba på.
Jag kan ha fel men det är min något luddiga förståelse. T ex håll handen precis under revbenen på ovansidan av magen och spänn medvetet ut den delen. Du kommer förmodligen känna att det är "skönt" att andas.
Eddielindqvist
2013-11-30, 19:13
sätt dig på golvet med tårna mot en vägg. Andas in och låt ryggen nudda marken, när magen är helt fylld med syre så börjar du resan upp till en situp, när du böjer fram nacken så börjar du sippra ut luften ur munnen med ett shhhssshhs ljud, det hjälper dig att suga in magstödet, sippra långsamt hela vägen upp. tro mig du kommer känna när du gör rätt =)
Oavsett vilken musikstil du håller på med så finns det VÄLDIGT mycket att hämta genom att gå till en bra sångpedagog
Eddielindqvist
2013-11-30, 19:17
Har att göra med att öppna upp för diafragman så vitt jag förstår det. Är magtrakten (under revbenen) spänd blir det svårare att andas in djupt p g a a att diafragman har mindre område att jobba på.
Jag kan ha fel men det är min något luddiga förståelse. T ex håll handen precis under revbenen på ovansidan av magen och spänn medvetet ut den delen. Du kommer förmodligen känna att det är "skönt" att andas.
Du har rätt, vi vill öppna upp luftvägarna hela vägen ner i bäckenbotten. Brukar göra detta när jag gör jägarvila tex samtidigt som jag visuliserar att jag sitter och fiskar vid en sjö, det hjälper mot smärtan =)
Förstår precis hur du menar.
Tror som sagt att det handlar om att öppna upp för diafragman att kunna jobba utan spänningar och trångt utrymme som är en väldigt viktig muskel för att få in maximalt med syre i lungorna. Annars överanvänds andningsmuskulaturen i bröstkorgen.
sumialic
2013-11-30, 19:19
sätt dig på golvet med tårna mot en vägg. Andas in och låt ryggen nudda marken, när magen är helt fylld med syre så börjar du resan upp till en situp, när du böjer fram nacken så börjar du sippra ut luften ur munnen med ett shhhssshhs ljud, det hjälper dig att suga in magstödet, sippra långsamt hela vägen upp. tro mig du kommer känna när du gör rätt =)
Nice, testade :) Kändes i magen. Har nog en del värk från träningen i Torsdags också ;)
Tips på antal dagliga repetitioner? 30? Kanske en jävligt dum fråga egentligen eftersom jag antar att det inte direkt finns något tak för hur många som är bra att göra.
sumialic
2013-11-30, 19:20
Du har rätt, vi vill öppna upp luftvägarna hela vägen ner i bäckenbotten. Brukar göra detta när jag gör jägarvila tex samtidigt som jag visuliserar att jag sitter och fiskar vid en sjö, det hjälper mot smärtan =)
Hm, men samtidigt läser jag att man vid sång ska använda samma magmuskler som man använder när man hostar. Måste man inte spänna magen då?
Eddielindqvist
2013-11-30, 19:24
30 låter rimligt. när du får bättre kontroll och kan släppa ut mer luft ur munnen, tänk på att käkarna ska vara slappa, ja hela ansiktet så kan du experimentera ståendes samma sak, ett djupt andetag magen som en ballong och bara sippra sippra sippra sss tills det verkligen inte finns någon luft kvar. Du gör inte en situp då utan du bara drar in naveln samtidigt som du ljudar mot ryggraden samtidigt som du släpper ut alla luft och ljud mot en punkt. Öka avståndet till punkten varje dag ska du se att det händer grejer! Annars tyckte jag det var ett bra tips och en bra investering att fixa en sångpedagog. Jag har själv gått på sådant. Sjukt nice faktist.
Eddielindqvist
2013-11-30, 19:26
Jojo men vi spänner ju bara magen för att trycka ut luften och nå ut högre och längre, och då underlättar det ju om man har en hel ballong av luft i magen att jobba med =)
Eddielindqvist
2013-11-30, 19:27
annars tar luften ganska snabbt slut! som i ditt fall. Inandning och utandning är nyckeln, ljuda på utandning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.