Visa fullständig version : Axelpress med "extremt" brett grepp
Blev visad axelpress (push-press) för ett tag sedan av en kille jag bedömer som mycket kunnig, han bad mig bredda greppet ganska mycket, onaturligt mycket kändes det som. Jag har ett eller två fingrar innanför ringarna, underarmarna är långt från vertikala.
Känns som sagt lite onaturligt men styrkan är inte sämre förutom i bottenläget, kanske tom bättre nu när jag kört så ett tag.
Prövade att köra lite smalare idag (lillfinger precis innanför ringarna) men då får jag en obehaglig känsla över axeln och ner på utsidan av överarmen.
Har lite sådan tendens med brett grepp också men det känns mer ju smalare grepp jag har.
Vad kan det vara som krånglar, en rörlighetsfråga, svaghetsfråga någonstans?
En teori jag har är att det utlöses av att armbågarna kanske "hamnar" längre fram ju smalare grepp jag har och att det på något vis kan orsaka obehag/smärta.
Ska kanske tillägga att jag hade axelproblem då han visade och han tyckte jag behövde träna upp axlarna. Och faktum är att jag inte har axelproblem idag. Han breddade mitt grepp rejält även i armhävningar och chins för övrigt. Träffar honom inte längre så jag kan inte fråga honom direkt tyvärr.
pezrulezhaakon
2013-11-27, 15:53
Apdjur
Om du tänkt träna axlar och triceps effektivt så är det ingen fördelaktig teknik. Bredare än I_o_I är onödigt.
Alfen avf Ling
2013-11-27, 15:56
Blev visad axelpress (push-press) för ett tag sedan av en kille jag bedömer som mycket kunnig, han bad mig bredda greppet ganska mycket, onaturligt mycket kändes det som. Jag har ett eller två fingrar innanför ringarna, underarmarna är långt från vertikala.
Känns som sagt lite onaturligt men styrkan är inte sämre förutom i bottenläget, kanske tom bättre nu när jag kört så ett tag.
Prövade att köra lite smalare idag (lillfinger precis innanför ringarna) men då får jag en obehaglig känsla över axeln och ner på utsidan av överarmen.
Har lite sådan tendens med brett grepp också men det känns mer ju smalare grepp jag har.
Vad kan det vara som krånglar, en rörlighetsfråga, svaghetsfråga någonstans?
En teori jag har är att det utlöses av att armbågarna kanske "hamnar" längre fram ju smalare grepp jag har och att det på något vis kan orsaka obehag/smärta.
Ska kanske tillägga att jag hade axelproblem då han visade och han tyckte jag behövde träna upp axlarna. Och faktum är att jag inte har axelproblem idag. Han breddade mitt grepp rejält även i armhävningar och chins för övrigt. Träffar honom inte längre så jag kan inte fråga honom direkt tyvärr.
finns en bred press som kallas klokov press googla på de. de e press bakom nacken med snatch-grepp. tränar mest trapezius tror jag.
Apdjur
Om du tänkt träna axlar och triceps effektivt så är det ingen fördelaktig teknik. Bredare än I_o_I är onödigt. vad e skillnaden på "I_o_I" och vanligt axelbrett grepp som de flesta på gymmen kör? alltså i muskelaktivering och styrkepotential.
Animalisk
2013-11-27, 16:14
Är inte push-press en variant där man böjer knäna samtidigt som man pressar stången över huvudet?
Axelpress (fötter isär) är väl den som ibland kallas Militärpress (fötterna ihop iirc), man trycker upp stången över huvudet men använder inte knäna för att trycka ifrån?
Vill få ett klargörande då det är lätt att blanda ihop olika varianter och sen undrar jag om TS verkligen använder knäna för att stöta ifrån under denna övning, om inte så är det väl inte push-press?
pezrulezhaakon
2013-11-27, 16:15
Alfen Avf Ling
Den största skillnaden är att bröstet aktiveras lite mer vid den breda varianten, och axlar triceps något mer vid axelbrett grepp. Det axelbreda har större ROM.
Alfen avf Ling
2013-11-27, 16:48
Alfen Avf Ling
Den största skillnaden är att bröstet aktiveras lite mer vid den breda varianten, och axlar triceps något mer vid axelbrett grepp. Det axelbreda har större ROM. Borde inte även utsida axlar användas med i bred press?
Vilken press kan man bli starkast i?
pezrulezhaakon
2013-11-27, 17:14
Alfen Avf Ling
Nej, utsida axlar är inte särskilt aktiv i press alls.
Du blir stark i den press du kör.
Får bara ont i axlarna själv av för brett grepp
90-graders vinkel känns bäst.
Alfen avf Ling
2013-11-27, 17:38
det fattar jag men om man kör båda: vilken blir man starkast i då? generellt, fattar att d finns individuella skillnader
pezrulezhaakon
2013-11-27, 17:46
Alfen Avf Ling
Det går inte generalisera.
filmjölk
2013-11-27, 17:55
det fattar jag men om man kör båda: vilken blir man starkast i då? generellt, fattar att d finns individuella skillnader
Troligtvis med hyfsat brett grepp då det blir lite kortare ROM än axelbrett men ändå i lämplig greppvidd för att kunna ta i ordentligt med så många muskler som möjligt. Skulle gissa 1 dm. utanför axelbredd är optimalt för många. Tänk dig en aning bredare än vad du vill hålla när du frivänder.
Apdjur
Om du tänkt träna axlar och triceps effektivt så är det ingen fördelaktig teknik. Bredare än I_o_I är onödigt.
I_o_I är ju rätt brett ändå, får nästan kika på gymmet i morgon om det inte är där någonstans jag hamnar. Om du menar att när man har 90 grader mellan överarm och kroppen så har man 90 grader mellan underarm och överarm. Upplever att de flesta jag ser pressar smalare än så.
Vill få ett klargörande då det är lätt att blanda ihop olika varianter och sen undrar jag om TS verkligen använder knäna för att stöta ifrån under denna övning, om inte så är det väl inte push-press?
Jag använder knäna ja för att få skjuts från bottenläget. En push-press. Med det breda greppet är det nästan nödvändigt då jag har lite vikt på, annars skulle jag nog få stanna mycket tidigare i bottenläget, jag stannar ungefär vid nyckelbenet nu.
För att återgå till min huvudfråga. Jag lutar åt att obehaget jag känner i axeln på något sätt beror på att stången har en tendens att hamna mer framför kroppen med smalt grepp än med brett grepp. Något som i så fall bör gå att åtgärda med teknikträning och kanske lite rörlighetsträning. Får experimentera lite.
Animalisk
2013-11-29, 00:20
Jag använder knäna ja för att få skjuts från bottenläget. En push-press. Med det breda greppet är det nästan nödvändigt då jag har lite vikt på, annars skulle jag nog få stanna mycket tidigare i bottenläget, jag stannar ungefär vid nyckelbenet nu.
Tack för klargörandet.
framtidalegend
2013-11-29, 00:23
Alfen Avf Ling
Nej, utsida axlar är inte särskilt aktiv i press alls.
Är det någon skillnad på aktivering av muskler och liknade om man kör bakom eller framför huvudet i press?
pezrulezhaakon
2013-11-29, 00:39
framtidalegend
Ja, om än marginell.
Hur utslaget blir beror lite på din rörlighet i axelpartiet. Om du mot förmodan skulle få samma aktivering bakom som framför, så innebär det högre onödiga risker bakom nacken.
pezrulezhaakon
2013-11-29, 00:41
Apdjur
Med för bred press menar jag \_o_/ grepp eller bredare.
Apdjur
Med för bred press menar jag \_o_/ grepp eller bredare.
Jag är inte säker på att jag förstår din bild..
|_o_|
Ska strecken precis bredvid huvudet föreställa axlarna eller överarmarna?
Anders The Peak
2013-11-29, 09:30
Allt är relativt Markus tränar axlar
J1yqqMOzNPY
Jim Cordova tränar axlar
pr5Xu_QeFU0
pezrulezhaakon
2013-11-29, 09:53
Apdjur
Huvudet i mitten, överarmarna horisontala och underarmarna vertikala.
Apdjur
Huvudet i mitten, överarmarna horisontala och underarmarna vertikala.
OK, jag ligger inte SÅ mycket utanför det, flyttar jag in 3-4 fingrar på stången är jag där. Så "extremt brett" kanske inte var riktigt sant. Har föredragit att köra smalt i chins, bänk, press tidigare så detta känns väldigt brett för mig, men utvecklingen har gått framåt sedan jag breddade. Kontentan verkar vara att köra det som känns skönt och så är det inte fel att variera sig.
Anders The Peak
2013-11-29, 15:48
Är det någon skillnad på aktivering av muskler och liknade om man kör bakom eller framför huvudet i press?
Här kan du se hur aktiveringen ser ut på ett ungefär. (http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/inside_the_muscles_best_shoulders_and_trap_exercis es)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.