Visa fullständig version : Viktminskning omöjlig?
Har en bekant som har problem att gå ner i vikt. Jag har försökt hjälpa henne men misslyckats. Hon har aldrig haft speciellt lätt att tappa fett men efter en graviditet fick hon än svårare med viktminskning. Trots att jag anser mig ha en viss koll på träning, kost och viktminskning så blir jag inte klok på vad som är problemet i detta fallet.
Hon är 33år gammal, 175cm lång och väger strax över 80 i dagsläget. Innan graviditeten vägde hon cirka 67 med liknande fett/muskelsammansättning.
Det är i dagsläget 3.5 år sedan barnet föddes. Hon tränar olika aktiviteter men fokus ligger på gym och löpning. Hon är rätt duktig i gymmet och kör på ordentligt. Hon tränar oftast på vikter som gör att hon klarar 15-25 reps. Hon kör mest basövningar. När det gäller kardioträning så är det blandat mellan låg och hög intensitet.
Kostmässigt har vi har provat att ligga på lågt kaloriintag och låg aktivitet. Lågt kaloriintag och hög aktivitet. Högt kaloriintag och låg aktivitet samt högt kaloriintag och hög aktivitet. Trots detta ligger hon kvar runt samma vikt även om hon kan lägga på sig lite mer muskler i perioder. Varje testperiod har varit minst 10 veckor. Hon har i perioder legat på +-0 i förbrukning/intag, 1000kcal minus, 2500kcal minus, 500kcal plus samt cyklat intag dvs exempelvis 500kcal minus i 10 dagar och sedan 1000kcal plus en dag och liknande.
Givetvis är en potentiell felkälla att hennes kaloriförbrukning räknats ut fel men med den totala mängden underlag borde detta inte spela någon större roll.
När det gäller maten har olika upplägg testats. Ketogen diet och "normal" kost med olika nivåer av fett/kolhydrat/protein osv. Ingen direkt skillnad kan noteras förutom minskad ansamling av vätska då hon ligger lågt på kolhydraterna.
Min första tanke när jag märkte att inget hände var att det kanske inte åts enligt planen och att kaloriintag och balans därmed blev fel. Men detta har kollats upp och siffrorna stämmer tillräckligt bra. Även aktivitetsnivån har mätts och stämmer.
Med denna information antog jag att det måste vara någon typ av hormonrelaterat problem. Tex problem med sköldkörtel eller liknande.
Prover togs på vårdcentral och den första läkaren som analyserade såg antydningar till låg nivå av sköldkörtelhormon och skrev ut levaxin.
Efter sex månader kunde inga skillnader noteras i vikt eller fett/muskelsammansättning. Nytt prov togs därför av en annan vårdcentral och läkaren som analyserade konstaterade att levaxinet var onödigt för inga tecken på att det behövdes fanns i denna eller tidigare analyser. Min bekant slutade därför med levaxinet för någon vecka sedan.
Så där står vi idag.
Vad är nästa steg? Någon har som har några tankar?
Själv funderar jag på att försöka hitta någon riktigt kompetent läkare som kan göra en utredning. Frågan är bara vem som kan vara lämplig för uppgiften?
Vi finns i Stockholm.
Är du verkligen helt säker på att hon inte fuskar med maten?
TranceII
2013-11-24, 21:11
Det absolut troligaste är att hon äter mer än vad hon gör av med.
Hon tränar oftast på vikter som gör att hon klarar 15-25 reps
Varför??
få henne att ta i och köra maximalt 15 reps...
framför allt få henne att ta i
Om hon inte har några symptom eller tecken på sjukdom tycker jag att du skall släppa sjukdomsspåret. Man har sällan grava hormonella avvikelser utan att det märks på något annat sätt än att man har svårt att gå ned i vikt från en vikt som är mycket lite över överviktsgränsen.
Sheogorath
2013-11-24, 22:35
Trådskaparen: hur du än vänder och vrider på det handlar det om att hon får i sig för mycket energi i förhållande till vad hennes kropp gör av med. Det gäller ÄVEN i det osannolika scenariot att hon har en sjukdom som på ett radikalt sätt påverkar hennes ämnesomsättning.
Hon har provat ligga på 2500 i underskott säger du? Hon bör inte ens ha 2500 för balans, så hon åt inge och körde mkt cardio under denna tid?
Tycker du ska berätta vad ni har kommit Fram till hennes balans är samt hur hon äter dagligen
Det gäller ÄVEN i det osannolika scenariot att hon har en sjukdom som på ett radikalt sätt påverkar hennes ämnesomsättning.Åhåå, nu är vi inne på ett ord jag är lite allergisk mot.
@Sheogorath: Vad betyder det spännande ordet "ämnesomsättning"??
Sheogorath
2013-11-25, 10:38
Åhåå, nu är vi inne på ett ord jag är lite allergisk mot.
@Sheogorath: Vad betyder det spännande ordet "ämnesomsättning"??
Hur kroppen omsätter ett ämne till ett annat, eller till värme.
Reaper123
2013-11-25, 10:38
Åhåå, nu är vi inne på ett ord jag är lite allergisk mot.
@Sheogorath: Vad betyder det spännande ordet "ämnesomsättning"??Första träff på google!
Metabolism, även kallat ämnesomsättning, är ett sammanfattande namn på de processer där näringsämnen och läkemedel tas upp, omvandlas, bryts ner i kroppen, omsätts till energi och/eller avlägsnas ur kroppen. Här ingår ett mycket stort antal kemiska reaktioner. Dessa processer utgör grundvalen för själva livet. De gör det möjligt för cellerna att växa och föröka sig, att underhålla de strukturer som cellerna är uppbyggda av och att anpassa sig till förändringar i deras livsmiljö.
Slentrianmässigt så släpper folk ifrån sig ordet "ämnesomsättning" i tid och otid. Allt jag ville är att någon förklarar ordet lite närmare.
Vi leker med tanken att en person rör på sig samma "mängd" varje vecka och äter samma energi varje vecka. Personen i fråga vill nu gå ner i vikt och börjar då äta mindre energi per vecka. Personen upptäcker efter ett tag att h*n inte minskar i vikt. Personen gör således ett inlägg på ett träningsforum och/eller frågar sin omgivning om varför vikten nu inte minskar. Det jag ser ofta är då att någon börjar mumla om "ämnesomsättningen".
Jag anser att det finns i så fall bara två förklaringar (OBS: träningsvolymen är den samma).
1. Personen äter inte så "lite" eller mindre än innan som personen uppger.
2. Personen har på något sätt gått och blivit kallare. Från att ha haft 37 grader i kroppstemperatur så har personen nu endast 36 grader Celsius i kroppstemperatur!
Att förklaring nummer 2 skulle vara fallet anser jag vara ganska orimligt. Vidare anser jag att ordet "ämnesomsättning" bör skippas i alla former av intellektuella diskussioner.
Rörelse eller värme är det vi pratar om och eftersom rörelsen är densamma så har vi bara värmen kvar som alternativ. Nä, personen fortsätter såklart goffa i sig som vanligt och där ligger förklaringen.
Till TS: Låt personen vara är du snäll! Du märker ju själv att personen inte själv vill och personen försöker ju endast vara dig till lags.
Ser ärligt talat inte inte hur Bryggans problem med ordet "ämnesomsättning", personer som eventuellt - någon annanstans och vid något annat tillfälle än här, helt utan relation till frågan i tråden - felanvänder detta ord eller med andras intellektuella nivå är relevant i sammanhanget. Skapa en egen tråd om det är ett bekymmer.
Jag tror ju att ett bra upplägg för viktminskning är en ketogen kost. Dessa kan se olika ut. Om man t ex svälter hamnar man i ketos. Jag tycker en ketogen kost ska vara lågkolhydrat, högfett och tillräckligt med protein (för mycket kan ta en ur ketosen). Släpp kaloriräknandet och låt aptiten sköta det hela. Kombinera detta med tung, intensiv styrketräning så har du ett vinnande recept att förbränna fett och bygga muskler.
Commando1980
2013-11-30, 13:37
Hon fuskar med maten. Det slinker ner mer kalorier än planerat helt enkelt.
Commando1980
2013-11-30, 13:58
Jag skulle rekommendera att ni försöker identifiera när över/kompensationsätningen sker. Finns det något mönster, tidpunkt på dagen etc? Det är t ex inte direkt ovanligt att man håller sig till planen i några dagar, sen överäter man en dag (ofta vid en kort tidsperiod på dygnet) men 'glömmer' att inkludera dessa kalorier. Sen återupprepar sig detta mönster.
Vill ni vara extrema så kan nu ju sätta upp kameror överallt i hemmet för att försöka hitta de gömda kalorierna (när/vad). Sen blir ju aldrig det heltäckande om hon nu inte är hemma 24/7.
Jag tror ju att ett bra upplägg för viktminskning är en ketogen kost. Dessa kan se olika ut. Om man t ex svälter hamnar man i ketos. Jag tycker en ketogen kost ska vara lågkolhydrat, högfett och tillräckligt med protein (för mycket kan ta en ur ketosen). Släpp kaloriräknandet och låt aptiten sköta det hela. Kombinera detta med tung, intensiv styrketräning så har du ett vinnande recept att förbränna fett och bygga muskler.
Nog för att intensiv styrketräning kan bygga muskler, men så värst fetförbrännande är det inte. På t.ex mitt timslånga SL5x5 pass idag så brände jag totalt ca 529kcal vilket kan jämföras med ca 204kcal när jag satt och arbetade på kontoret i en timme, och då väger jag ändå 165kg och tänk då hur lite en person på 80kg skulle bränna med samma intensitet/volym.
Allt mätt med min Bodymedia Link som anses ha >90% noggrannhet i kcal-mätning enligt genomförda studier.
Och att låta "aptiten sköta det hela" är väl anledningen till att hon befinner sig i den situation som hon gör just nu eller hur (själv skulle jag utan problem kunna bulka upp över 50kg på kort tid utan att äta en enda kolhydrat om jag skulle låta aptiten sköta det hela [liksom been there done that om man säger som så]).
Och att låta "aptiten sköta det hela" är väl anledningen till att hon befinner sig i den situation som hon gör just nu eller hur (själv skulle jag utan problem kunna bulka upp över 50kg på kort tid utan att äta en enda kolhydrat om jag skulle låta aptiten sköta det hela [liksom been there done that om man säger som så]).Då är du nog sjuk eller något...
Jag kan bara bekräfta att man visst det får i sig mindre kcal på den ovan nämnda dieten. Nu har iofs inte jag vägt 165 kilo med en aptit som förändrar sig på diet så från det man tyckte var lagom innan dieten helt plötsligt inte är det...tror du bågar.
Använde du ketostix F Ultra?
Då är du nog sjuk eller något...
Jag kan bara bekräfta att man visst det får i sig mindre kcal på den ovan nämnda dieten. Nu har iofs inte jag vägt 165 kilo med en aptit som förändrar sig på diet så från det man tyckte var lagom innan dieten helt plötsligt inte är det...tror du bågar.
Tja, jag kom väl inte upp runt 220kg utan att något var fel på aptiten får man ju anta :d, jag är knappats ensam om det heller med tanke på "fetmaepidemin" och långt ifrån alla går upp på kolhydratskost utan en hel del har inga som helst problem ett överäta både protein och fett så det står härliga till.
Ang ketostix, så nej har aldrig provat sådana. Ligger mellan 1600 och 2600 (beroende på hur aktiv jag är på dagen) i underskott varje dag så ev ketos eller ej har aldrig känts relevant.
Sheogorath
2013-12-04, 22:43
Tja, jag kom väl inte upp runt 220kg utan att något var fel på aptiten får man ju anta :d, jag är knappats ensam om det heller med tanke på "fetmaepidemin" och långt ifrån alla går upp på kolhydratskost utan en hel del har inga som helst problem ett överäta både protein och fett så det står härliga till.
Ang ketostix, så nej har aldrig provat sådana. Ligger mellan 1600 och 2600 (beroende på hur aktiv jag är på dagen) i underskott varje dag så ev ketos eller ej har aldrig känts relevant.
Då går du alltså ner ungefär 2 kg i veckan?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.