Logga in

Visa fullständig version : Moms gymkort

Simel
2013-11-19, 20:23
Hej.

är det 25% moms på gymkort? Eller är det lägre momsprocent? tänker t.ex. hur mkt tjänar man på att dra av det på företaget?

PureWhey
2013-11-19, 20:35
Utan att veta om momssatsen kan jag meddela redan nu att du inte kommer att tjäna något :)

PontusAndersson
2013-11-19, 20:40
Momsen är 6%... Du kan dra av hela kostnaden för gymkortet eller annan motion av enklare slag på företaget om du erbjuder samma deal till alla anställda.

Varför googlar du inte förresten? Enklare än att skriva här och fråga...

Tomas W
2013-11-19, 21:42
Gäller väl dock att det är ett AB?

Simel
2013-11-19, 23:29
jag har inget företag, e inte ens 18 år gammal :)

undrar bara, ifall man skulle driva ett företag, och vilja köpa ett årskort, skulle man kunna ta det på företaget och skippa momsen? t.ex. kan man ju säga att man har ett kontor hemma och kunna köpa t.ex. en dator momsfritt.

därför tänkte jag, om det skulle vara så att man skulle köpa ett gymkort, och tog det på företaget, hur stor procentsats på momsen är det när det kommer till träning/gym?

6% har nämnts i tråden, knappt någonting alls.

pontus - försökte googla, men tror ej alla resultat kommer på mobilen

PontusAndersson
2013-11-19, 23:33
Gäller väl dock att det är ett AB?
Ja det har du rätt i!

Guskleto
2013-11-19, 23:42
Utgångsläget är att du får kvitta ingående moms (du slipper inte betala den) mot utgående moms. En förutsättning för detta är att prylen du köper ska kunna hänföras till den verksamhet du bedriver.

Det man däremot kan göra gällande gymkort är att ge personalen (du är t.ex. anställd i ditt egna AB) ett friskvårdsbidrag. Detta är då skattefritt.

PontusAndersson
2013-11-19, 23:46
jag har inget företag, e inte ens 18 år gammal :)

undrar bara, ifall man skulle driva ett företag, och vilja köpa ett årskort, skulle man kunna ta det på företaget och skippa momsen? t.ex. kan man ju säga att man har ett kontor hemma och kunna köpa t.ex. en dator momsfritt.

därför tänkte jag, om det skulle vara så att man skulle köpa ett gymkort, och tog det på företaget, hur stor procentsats på momsen är det när det kommer till träning/gym?

6% har nämnts i tråden, knappt någonting alls.

pontus - försökte googla, men tror ej alla resultat kommer på mobilen

Haha ok, jag fick intryck av att du var företagare och tyckte därför det var märkligt att du inte visste var du skulle hitta svaret... Inte vanligt för under 18 "vanligt folk" att gå omkring och fundera över momsfrågor, vad som är avdragsgillt i ett bolag osv. Men det är ju kul att du är intresserad av eget företagande.

Generellt sett så får man ju bara köpa (och dra av momsen på) sådant som man har användning för i verksamheten man bedriver. Men just gymkort är ett undantag. Jag antar att det är ett drag från staten att försöka få folk att träna mer :)

Guskleto
2013-11-19, 23:53
Det är arbetstagare som ges skattereduktion vid personalvård.

Guskleto
2013-11-20, 00:02
Ett generellt tips vid skattefrågor är att ringa Skatteverket. De ger svar som en jurist och tar inte en krona betalt för besväret. Du kan dock inte förvänta dig att de ska bidra till att du undandrar dig skatt.

Vad det gäller moms så skruvas svårighetsgraden upp några snäpp. Moms är lätt i praktiken men alla undantag gör det svårt. Här är tipset att du kontaktar en jurist och betalar denne för dina spörsmål så att det verkligen blir rätt.