handdator

Visa fullständig version : Fördelar med grönsaker.

philiptheman999
2013-11-16, 12:10
Hej!
Som nämnt i rubriken så undrar jag över vad det finns för fördelar med grönsaker. Tro det eller ej men jag har knappt ätit grönsaker på 17år! Och jag är i extremt bra form (enligt mig) då jag redan vid 17års ålder klarar av att bänka 107.5kg och kan marka 140kg. Sen kan jag utan problem löpa en mil på 45minuter. Sen så har jag inte heller varit sjuk på 3år!

Det som jag själv lyckats ta reda på är att på grund av min blodgrupp så är jag rekommenderad stenålderskost.

Så vad skulle skillnaden vara om jag började äta grönsaker?

maRRtin
2013-11-16, 12:26
Om du åt grönsaker så skulle du klara milen på under 40 minuter, bänka 130kg och marklyfta 180kg.

Sverker
2013-11-16, 12:27
Att du läser på mer och förstår att kost och blodgrupp inte är kopplade till varandra.

Praktiskt så bör du börja äta grönsaker lite försiktigt. De innehåller kostfibrer som bakteriena i tarmen gärna jäser. Du och bakterierna behöver tillvändning.

Att grönsaker innehåller värdefulla antioxidanter som är svåra att få på något annat håll vet de flesta.

delizh
2013-11-16, 12:28
om du åt grönsaker så skulle du klara milen på under 40 minuter, bänka 130kg och marklyfta 180kg.

+1

philiptheman999
2013-11-16, 12:33
Om du åt grönsaker så skulle du klara milen på under 40 minuter, bänka 130kg och marklyfta 180kg.

Haha det vore något o kunna göra det:)

philiptheman999
2013-11-16, 12:34
Att du läser på mer och förstår att kost och blodgrupp inte är kopplade till varandra.

Praktiskt så bör du börja äta grönsaker lite försiktigt. De innehåller kostfibrer som bakteriena i tarmen gärna jäser. Du och bakterierna behöver tillvändning.

Att grönsaker innehåller värdefulla antioxidanter som är svåra att få på något annat håll vet de flesta.

Jo men jag äter frukt då får jag väl i mig en del bra grejer?

Dewon
2013-11-16, 12:40
Jo men jag äter frukt då får jag väl i mig en del bra grejer?

Du kommer få en del vitaminer och antioxidanter från frukt ja, du kan dock få ett bredare intag med variation genom att lägga till grönsaker också. (Aldrig ätit grönsaker jag, börjar imorgon :D)

Sverker
2013-11-16, 12:43
Mango kan jag komma på. Sedan är det nog tunnare med beta-karoten i frukt. Lykopen är inte heller så vanlig har jag för mig. Men visst, pollyfenoler finns i frukt. Tyvärr måste man jäsa druvjuicen för att komma åt vissa av dem:d.

King Grub
2013-11-16, 12:47
på grund av min blodgrupp så är jag rekommenderad stenålderskost

Det där existerar inte. Hokus pokus.

philiptheman999
2013-11-16, 12:54
Mango kan jag komma på. Sedan är det nog tunnare med beta-karoten i frukt. Lykopen är inte heller så vanlig har jag för mig. Men visst, pollyfenoler finns i frukt. Tyvärr måste man jäsa druvjuicen för att komma åt vissa av dem:d.

ok ska tänka på det:)

philiptheman999
2013-11-16, 12:58
Det där existerar inte. Hokus pokus.

Googla det!

King Grub
2013-11-16, 13:00
Tack för tipset. Du har säkert rätt - hittar man ett påstående med en Googlesökning så är det nog så...

Eller inte.

Background:

Diets that are based on the ABO blood group system have been promoted over the past decade and claim to improve health and decrease risk of disease. To our knowledge, the evidence to support the effectiveness of blood type diets has not previously been assessed in the scientific literature.

Objective:

In this current systematic review, published studies that presented data related to blood type diets were identified and critically appraised by using the Grading of Recommendations, Assessment, Development and Evaluation (GRADE) approach.

Design:

A systematic search was performed to answer the following question: In humans grouped according to blood type, does adherence to a specific diet improve health and/or decrease risk of disease compared with nonadherence to the diet? The Cochrane Library, MEDLINE, and Embase were systematically searched by using sensitive search strategies.

Results:

Sixteen articles were identified from a total of 1415 screened references, with only one article that was considered eligible according to the selection criteria. The identified article studied the variation between LDL-cholesterol responses of different MNS blood types to a low-fat diet. However, the study did not directly answer the current question. No studies that showed the health effects of ABO blood type diets were identified.

Conclusions:

No evidence currently exists to validate the purported health benefits of blood type diets. To validate these claims, studies are required that compare the health outcomes between participants adhering to a particular blood type diet (experimental group) and participants continuing a standard diet (control group) within a particular blood type population.

Blood type diets lack supporting evidence: a systematic review. Am J Clin Nutr May 22, 2013.

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2013/05/22/ajcn.113.058693.full.pdf+html

Vi anser att riskerna med blodgruppsdieten är så stora och kostplanerna så dåligt sammansatta och besvärliga att följa att det vore cyniskt att ha en så undfallande attityd. Det är viktigt att varna för riskerna med blodgruppsdieten, och dess otaliga ogrundade påståenden, och i stället hänvisa till vederhäftiga kostplaner som exempelvis Svenska Näringsrekommendationer. Den som har medicinska skäl att ändra sin kost bör naturligtvis konsultera sakkunniga kostrådgivare och inte förlita sig på den riskabla blodgruppsdieten. Boken om blodgruppsdieten är hos vissa bokhandlare placerad bland faktaböcker om kost och nutrition. Den borde stå på en hylla för pseudovetenskap och kvacksalveri.

http://ltarkiv.lakartidningen.se/2004/temp/pda29236.pdf

"Blodgruppsdieter" är kvacksalveri. Det finns inget sådant. Bara påhitt.

proteinmannen
2013-11-16, 13:04
Det märks att någon är ny när man säger åt The King Grub att googla ;)

philiptheman999
2013-11-16, 13:12
Tack för tipset. Du har säkert rätt - hittar man ett påstående med en Googlesökning så är det nog så...

Eller inte.

Blood type diets lack supporting evidence: a systematic review. Am J Clin Nutr May 22, 2013.

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2013/05/22/ajcn.113.058693.full.pdf+html

http://ltarkiv.lakartidningen.se/2004/temp/pda29236.pdf

"Blodgruppsdieter" är kvacksalveri. Det finns inget sådant. Bara påhitt.

Aja jag tror i alla fall att kosten har något med blodgruppen att göra. Men jag uppskattar att du ger mig en tankeställare så det tackar jag för :) ska nog lässa på lite bättre och se om jag får en annan bild :)

philiptheman999
2013-11-16, 13:14
Det märks att någon är ny när man säger åt The King Grub att googla ;)

även dom mest erfarna kan ha missat saker :) ok ja jag är ny

King Grub
2013-11-16, 13:15
jag tror i alla fall att kosten har något med blodgruppen att göra)

Tro vad du vill, men det blir inte mer rätt för det. Det här är inte ens något det finns tveksamheter om, bara lurendrejeri.

Sheogorath
2013-11-16, 13:46
Aja jag tror i alla fall att kosten har något med blodgruppen att göra. Men jag uppskattar att du ger mig en tankeställare så det tackar jag för :) ska nog lässa på lite bättre och se om jag får en annan bild :)

Du kan säkert må bra på en "stenålderskost" (vilken region förresten? Stenålderskost som i norden eller som i Afrika söder om Sahara?), men det kommer inte ha att göra med vilken blodgrupp du har.

RobinEH
2013-11-16, 13:52

Vet du ens vad en blodgrupp är?

Ett tips när du i fortsättningen skall leta kunskap, använd pubmed och inte google.