handdator

Visa fullständig version : Casein -inflammation

Batistuta
2013-11-13, 18:40
Hva tenker dere om dette? Hva viser forskning osv? Bør man holde seg unna casein protein for å ha et fint liv og helse?

frekar3
2013-11-13, 20:22
Skulle personligen inte sluta med Kaseinet.
Utan, istället fokusera på att minska inflammationerna på andra sätt.
Exempelvis:
- Minska Gluten
- Förbättra matsmältningen
- Omega-3/Omega-6 Kvot
- D-Vitamin

RassK
2013-11-13, 20:38
Det är väl mer intressant att diskutera fördelarna med kasein tycker jag. Men jag är ju konstruktivt lagd också. Kasein re-mineraliserar tandemaljen: http://www.ksujds.com/article/S2210-8157(13)00012-7/abstract

z_bumbi
2013-11-13, 21:22
Kan man dricka mjölk och äta ost utan hälsoproblem? Ja det finns inte så mycket som säger något annat om man inte överdriver mängderna. Är man allergisk mot mjölkprotein eller är laktosintollerant så får man självklart anpassa sig till det.

Batistuta
2013-11-14, 02:18
Skulle personligen inte sluta med Kaseinet.
Utan, istället fokusera på att minska inflammationerna på andra sätt.
Exempelvis:
- Minska Gluten
- Förbättra matsmältningen
- Omega-3/Omega-6 Kvot
- D-Vitamin

Spiser ikke gluten,tar 6000iu hver dag,tar 10gr omega 3 hver dag.
Matsmeltningen v.et jeg ikke hva er. Tenker du på enzymer for å bedre opptaket av vit/mineraler osv?

Batistuta
2013-11-14, 02:22
Det är väl mer intressant att diskutera fördelarna med kasein tycker jag. Men jag är ju konstruktivt lagd också. Kasein re-mineraliserar tandemaljen: http://www.ksujds.com/article/S2210-8157(13)00012-7/abstract hva er fordelene da?

Kan man dricka mjölk och äta ost utan hälsoproblem? Ja det finns inte så mycket som säger något annat om man inte överdriver mängderna. Är man allergisk mot mjölkprotein eller är laktosintollerant så får man självklart anpassa sig till det. kan man merke inflammation da?jeg har blitt veldig påvirket av the Paleo community:) casein er jo veldig tungt fordøyelig og jeg blir trøtt og småsliten etter at jeg har spist det. Hva tenker du om det ?

tjing
2013-11-14, 12:10
Jag vet inte, men jag blir iaf täppt och tjock i näsan av kasein vilket är jobbigt när man ska sova.

Men i övrigt vete fasen om det är ett så stort problem.

Batistuta
2013-11-14, 19:20
Jag vet inte, men jag blir iaf täppt och tjock i näsan av kasein vilket är jobbigt när man ska sova.

Men i övrigt vete fasen om det är ett så stort problem.

Hva viser forskning osv?Spiser du mye casein? Hva med king grub,har hamn postet noe i forhold til casein?

tjing
2013-11-14, 19:32
Vet inte, orkar inte riktigt gräva i det där just nu. Men jag har för mig att vi haft diskussion om kasein och allergier tidigare i någon tråd, där det framkom att andra också fick nästäppa och dylikt.

Nej, det gör jag inte. Väldigt sällan faktiskt. Vet ej, sök.

maqan
2013-11-14, 20:04

Jag upplever också viss nästäppa av kasein. Dock inga problem med vassle.

tjing
2013-11-14, 20:11
Samma här.

mikaelj
2013-11-14, 22:51
Jag med.

Batistuta
2013-11-15, 02:28
Vet inte, orkar inte riktigt gräva i det där just nu. Men jag har för mig att vi haft diskussion om kasein och allergier tidigare i någon tråd, där det framkom att andra också fick nästäppa och dylikt.

Nej, det gör jag inte. Väldigt sällan faktiskt. Vet ej, sök.
Hva vil du si er det beste proteinpulveret utenom whey og casein? Næstappa.. Er det å bli tett i nesa?:)

tjing
2013-11-15, 11:06
Äggprotein är bra. Har dock aldrig kört något annat än vassle (och kasein förr om åren).

Japp trång i näsan, särskilt segt om man ligger ner och ska andas tycker jag. Då får man flämta med munnen som en strandad säl.

DenverBroncos
2013-11-15, 13:17
Äggprotein är bra. Har dock aldrig kört något annat än vassle (och kasein förr om åren).

Japp trång i näsan, särskilt segt om man ligger ner och ska andas tycker jag. Då får man flämta med munnen som en strandad säl.

Detta är intressant. Men då pratar vi alltså om kaseinpulver innan läggdags och inte mjölkintag i stort?

Jag har kronisk nästäppa på kvällen men har inte undersökt vidare vad det beror på.

tjing
2013-11-15, 13:57
Får det av kvarg, keso, mjölk etc. Nära inpå intag ofta. Upplever det mest av kvarg och keso.

Blir dock ofta extra tydligt vid läggdags då kortisolnivåerna är låga och allergier etc ofta blir värre. För att sedan bli bättre på morgonen igen när kortisolnivåerna åter stiger. Nu har jag ju ingen mjölkallergi då jag gjort allergitest för ett par år sedan (har dock pollen), men ja.