Visa fullständig version : Soylent - Snubbe äter näringsersättning i 30 dagar
kalle_banan
2013-11-13, 17:27
I 30 dagar åt han inget mer än "Soylent", en näringsersättning som ska vara framtidens mat. Dokumentären liknar Supersize Me, han för videodagbok, besöker läkare och spekulerar om framtidens mat.
t8NCigh54jg
Här är ett citat från ett blogginlägg av snubben som gjorde experimentet:
By the third week of Soylent, not eating food seemed normal. I saw a doctor, who said I was healthy; I was still losing weight, but nothing serious. Yet, given that a daily mixture of Soylent contains 2,400 calories, both Rob and Dr. Engel thought it was odd that I’d shed so much. Dr. Engel said that given my weight, height, and body mass, I should only require about 1,800 calories a day. I could still be adjusting to the new diet, or I could have such a hyperactive metabolism that before Soylent, I was tearing through hundreds of extra calories per day and staying trim.
http://motherboard.vice.com/blog/soylent-no-food-for-30-days
Vad tror ni? Hur mycket dynga snackar dom? Kan det finnas en någorlunda stor marknad för Soylent? Är idén lika korkad som den låter?
Tar man bara en sån om dagen?
Det enda jag tänker på är varför man döper det till Soylent? Jag tänker bara på den gamla rullen "Soylent Green".
kalle_banan
2013-11-13, 17:54
Det enda jag tänker på är varför man döper det till Soylent? Jag tänker bara på den gamla rullen "Soylent Green".
Från blogginlägget ovan:
Soylent, of course, is associated most closely with Soylent Green, the 1973 Charleton Heston film that ended with the revelation that we’d been eating ourselves all along. Rob, however, insists that he named his product after the book on which the film was based—Harry Harrison’s Make Room! Make Room!, in which there was no cannibalism; just soy-based soylent steaks that were in hot demand for New York’s 30 million residents.
Soylent Green tänkte jag också på men jag blev lite besviken när näringslösningen inte är grön.
Det finns ju flera olika näringsdrycker och jag har en kollega som körde en pulver diet under ett antal veckor. Bland annat rev han av en vecka fjällvandring på 500 kkalorier per dag under dessa veckor. Han klarade det galant och han sa själv att han var pigg i både kropp och huvud. Ner i vikt gick han... och upp igen när det var över eftersom han tar för mycket mat på tallriken.
Han fick också förstoppning under denna period.
Vad gäller just Soylent så tror jag att detta kommer mer av i framtiden. Vi försöker ju hela tiden effektivisera den tid vi har och de uppgifter vi vill få gjorda. Det finns då folk som vill effektivisera även detta.
Såg någon post av Tim Ferris om Soylent.
Han gav lite kritik på några punkter kring innehållet (är det verkligen "optimala" mängder av olika mängder osv) och företaget svarade tillbaka lite kaxigt, vilket känns lite sådär.
CEO:n verkar rätt naiv också. Folk äter mat för att det är gott, belönande och gör oss gladare och ingen kommer att börja äta näringslösning av fri vilja när man kan äta tacos och chips.
filmjölk
2013-11-13, 23:38
Det låter som något för framtiden i Reinfeldts sverige. Kateter, stomi och soylent, och lite medicin i dropp på det. Då kan jobba hela tiden utan att behöva äta eller gå på toa och vara maximalt produktiv. Så skall vi bara fixa så att man inte behöver sova så mycket med på det så har vi snart ett utopiskt samhälle.
Fanns det ett substitut som var "fullvärdigt" så hade jag lätt kunnat byta ut en och annan måltid emellanåt.
Inte allt, men några.
Soylent, kvarg och fun light. Breakfast for champions.
Intressant att man går in och verkligen ser detta ur ett framtidsperspektiv snarare än bantnings/dietpulver.
Det låter som något för framtiden i Reinfeldts sverige. Kateter, stomi och soylent, och lite medicin i dropp på det. Då kan jobba hela tiden utan att behöva äta eller gå på toa och vara maximalt produktiv. Så skall vi bara fixa så att man inte behöver sova så mycket med på det så har vi snart ett utopiskt samhälle.
Utopiskt ur en slavdrivares perspektiv kanske *popcorn*.
machine gun
2013-11-14, 14:21
Fanns det ett substitut som var "fullvärdigt" så hade jag lätt kunnat byta ut en och annan måltid emellanåt.
Inte allt, men några.
Soylent, kvarg och fun light. Breakfast for champions.
Vanliga näringsdrycker är fullvärdiga och kan ersätta måltider. Det har ju funnits i evigheter.
Tillföra näring med dropp vore ju något för oss som bulkar. :D
Vanliga näringsdrycker är fullvärdiga och kan ersätta måltider. Det har ju funnits i evigheter.
Näringsdrycker vet jag att det finns, men säg att man vill ligga på 2100-2400kcal per dag. Då skulle teoretiskt sett en måltid ligga på 7-800kcal.
Finns det sådana näringsdrycker och vad kostar dessa isåfall?
Jag tänker att du syftar på färdiga varianter á la Allevo och liknande, men de kostar ju skjortan. Sedan har vi ju pulvervarianterna, men även de kostar ju en bra slant.
Har du något bra exempel?
Bulkpulver gills inte! :)
C h r i s
2015-04-06, 11:21
Bümp!
Någon dietist som har input? Det har ju dykt upp ett otal alternativ, man blir ju lite intresserad av att testa, bara för att se hur det är att leva på detta. :D Känns dock lite tveksamt att leva på vitaminer från krossade piller, men vad vet jag.
http://www.soylent.me
https://www.joylent.eu
Vad är frågan? Vlcd produkter ska man kunna leva på förutom att det är för lite kcal långsiktigt. Så vlcd+kalorier upp till behov går säkerligen att leva på.
C h r i s
2015-04-06, 12:16
Vad är frågan? Vlcd produkter ska man kunna leva på förutom att det är för lite kcal långsiktigt. Så vlcd+kalorier upp till behov går säkerligen att leva på.
Ville mest ha generell input. :) Jag vet att det finns personer här med mycket mer kunskap inom ämnet än undertecknad, vore intressant att få höra vad andra tänker om måltidsersättningar (mer än att det lär vara aptråkigt att leva på). Allt intag kommer ju trots allt komma från ganska få källor. Men kan ställa frågan, är det någon essentiell skillnad i att inta vitaminer från piller istället för mat?
King Grub
2015-04-06, 12:24
Kroppen kan inte skilja på naturligt förekommande och syntetiska vitaminer i sig men det innebär inte att det inte blir skillnad i praktiken. Ett påstående att dom är identiska ignorerar det faktum att isomererna har olika storlekar vilket påverkar både upptag och tillgänglighet, naturligt förekommande vitaminer kommer inte bara som en vitamin utan som ett helt näringskomplex där allt påverkar allt annat vilket inte går att åstadkomma genom att stoppa in en isolerad syntetiserad vitamin var som helst, vitaminer i tillskottsform ofta är kristalliserade vilket dom inte är i sin naturliga form utan återfinns där i makronutrienterna.
https://glyco4life.files.wordpress.com/2013/02/natural-vitamins-may-be-superior-to-synethic-ones_medical-hypotheses-2000.pdf
Anton Fräs
2015-04-06, 13:25
Jag har träffat patienter som har levt på enbart näringsdrycker i mer än 10 år, av ett flertal olika skäl.
Ännu fler patienter som levt på enbart sondnäring i lika många år eller för den delen levt på näring via blodet (parenteral nutrition), inget konstigt i det.
Dessa individer har ju dock ingen möjlighet att äta vanlig mat.
filmjölk
2015-04-06, 13:53
Jag har träffat patienter som har levt på enbart näringsdrycker i mer än 10 år, av ett flertal olika skäl.
Ännu fler patienter som levt på enbart sondnäring i lika många år eller för den delen levt på näring via blodet (parenteral nutrition), inget konstigt i det.
Dessa individer har ju dock ingen möjlighet att äta vanlig mat.
Tyvärr gissningsvis inte enbart bara (från början) somatiskt sjuka patienter:( Tvångsmatar man dem via sond fortfarande eller låter man dem vittra bort?
Jag gillar att äta, fast lite och sällan. Brukar därför endast äta 1-2 lagade måltider per dag och sen dricka mina kalorier i form av havregryn och mjölk. Kan det för mig vara ett alternativ att dricka två soylent per dag @ 670 kalorier och äta ett mål mat på typ 1000cal? Mitt kaloribehov ligger kring 2200kcal per dag. Skulle vara skönt att slippa använda mixern.
Edit: Lite väl lite protein per servering. Måste isf äta 120g protein i min enda måltid och det pallar jag inte.
forslund
2015-04-06, 17:31
Hur fungerar det med mättnad osv för dessa individer? Att inte äta fast föda på 10 år låter för mig som att vara fast i skärselden men misstänker att man anpassar sig efter ett tag?
Anton Fräs
2015-04-06, 18:15
Tyvärr gissningsvis inte enbart bara (från början) somatiskt sjuka patienter:( Tvångsmatar man dem via sond fortfarande eller låter man dem vittra bort?
Jag har framförallt arbetat med somatiskt sjuka och enbart några icke somatiskt sjuka, dessa har inte haft artificiell nutrition i någon form.
När jag arbetat som vårdbiträde har jag däremot sett många äldre som utan artificiell nutrition inte hade levt längre, något som går att diskutera då jag i vissa fall tvekar gällande deras livskvalité.
Hur fungerar det med mättnad osv för dessa individer? Att inte äta fast föda på 10 år låter för mig som att vara fast i skärselden men misstänker att man anpassar sig efter ett tag?
Det skiljer sig väldigt mellan olika patientgrupper och olika mellan individer. Majoriteten går inte hungriga däremot saknar man smaken, konsistensen och själva känslan av att äta eller dricka.
Andra sidan av myntet är de som är rädda för att börja äta igen, exempelvis efter tarmoperationer eller esofaguscancer och dylikt. Då får man ofta kämpa för att motivera dem att äta igen :)
Kanske borde skapa en off topic tråd om detta nästintill? Jag tycker det är väldigt spännade med klinisk nutrition!
shshrage
2015-11-12, 12:20
Jag gillar att äta, fast lite och sällan. Brukar därför endast äta 1-2 lagade måltider per dag och sen dricka mina kalorier i form av havregryn och mjölk. Kan det för mig vara ett alternativ att dricka två soylent per dag @ 670 kalorier och äta ett mål mat på typ 1000cal? Mitt kaloribehov ligger kring 2200kcal per dag. Skulle vara skönt att slippa använda mixern.
Edit: Lite väl lite protein per servering. Måste isf äta 120g protein i min enda måltid och det pallar jag inte.
Jag har produkten Queal, använder den inte så ofta men det blir någon gång i veckan iaf, den produkten hade du kunnat använda förutsatt att du skopar i ett par skopor proteinpulver, 2 portioner av den om dagen och 1 1/2 skopa proteinpulver och du bör bara behöva 40 proteiner från den övriga måltiden, om du tycker det blir för mycket kalorier när man måste ha proteinpulver så kan du endast minska hur mycket Queal/Soylent du har i, skillnaden när jag köpte Queal var helt enkelt att Soylent inte gick att köpa i Europa och Queal verkade ha lite bättre recensioner.
Tänkte jag bumpar frågen utifall att någon skulle ha några frågor angående Queal.
ChrisDEFC
2016-03-02, 22:09
Hade tänkt starta en ny tråd men kan lika gärna skriva i denna.
Vad anser ni om drycker likt soylent och queal som KOMPLEMENT till vanlig kost. Tänker som ett alternativ istället för att ta en färdigrätt och slänga i micron?
Finns det studier som styrker att innehållet i dessa drycker faktiskt är allt vi behöver för att må bra?
Vad skulle ni kompletterat med om ni själva skulle kört med dessa produkter? Tänker då i form av andra tillskott, nån grönsak, frukt eller är de kompletta?
Du som kört med Queal hur är de i smaken, några favoritsmaker? Nån som testat Soylent 2.0 som kan ge en recension?
Vad är de största nackdelarna med att dricka föda, om det nu finns några.
Jag är precis som många andra väldigt förtjust i tanken att bara hälla i mig maten (som komplement till vanlig mat) och samtidigt veta att den är väl sammansatt och innehåller lagom med kcal. Känns som att det är fullt möjligt att göra en "optimal dryck" även om jag är tveksam till att Soylent är en sådan...
PureWhey
2016-03-02, 22:20
I med lite vassle, blir det för tjockt så addera lite vatten bara *popcorn*
I med lite vassle, blir det för tjockt så addera lite vatten bara *popcorn*
Är ju ett tag sen jag skrev det där nu men jag lägger i vassle också. :) Börjar bara bli lite less att hålla på mixa. Har gjort det i stort sett dagligen i 12 år.
Edit: Eller menar du i soylent? Minns knappt vad det var.
ChrisDEFC
2016-03-08, 12:19
Hade tänkt starta en ny tråd men kan lika gärna skriva i denna.
Vad anser ni om drycker likt soylent och queal som KOMPLEMENT till vanlig kost. Tänker som ett alternativ istället för att ta en färdigrätt och slänga i micron?
Finns det studier som styrker att innehållet i dessa drycker faktiskt är allt vi behöver för att må bra?
Vad skulle ni kompletterat med om ni själva skulle kört med dessa produkter? Tänker då i form av andra tillskott, nån grönsak, frukt eller är de kompletta?
Du som kört med Queal hur är de i smaken, några favoritsmaker? Nån som testat Soylent 2.0 som kan ge en recension?
Vad är de största nackdelarna med att dricka föda, om det nu finns några.
Jag är precis som många andra väldigt förtjust i tanken att bara hälla i mig maten (som komplement till vanlig mat) och samtidigt veta att den är väl sammansatt och innehåller lagom med kcal. Känns som att det är fullt möjligt att göra en "optimal dryck" även om jag är tveksam till att Soylent är en sådan...
Ingen som har någon åsikt eller kan svara på någon av frågorna? Alla information kring ämnet mottages med tacksamhet.
DJJOHANSSON
2016-03-08, 19:20
Jag har tänkt o prova på detta fenomen någon gång. Skönt att va utan gluten, skräpmat och laktos i några veckor o se hur huden reagerar.
Har kollat på SpaceNutrientsStation Low Carb, 670kcal, 50g protein, 67 kolhydrater Per dosering.
Tar man tre stycken om dan så hamnar man på 4000kr i månaden (svindyrhelvetesfrakt)
PureWhey
2016-03-08, 19:21
Dayumn vad dyrt. Känns som en affärsmöjlighet.
DJJOHANSSON
2016-03-08, 19:47
Dayumn vad dyrt. Känns som en affärsmöjlighet.
Det va någon svensk som kollade upp vad det skulle kosta att 'göra det' själv.
1000kr för en månad ifall man köper in råvarorna ifrån majPr0tein.se, det biir antagligen ännu billigare ifall man köper råvarorna på bulk.
https://diy.soylent.com
PureWhey
2016-03-08, 19:58
Ja, det är ju inte svårare än att göra en bas med typ havregryn/malto/vassle/kasein och sedan tillsätta fetter + micros.
ChrisDEFC
2016-03-08, 21:34
Jag har tänkt o prova på detta fenomen någon gång. Skönt att va utan gluten, skräpmat och laktos i några veckor o se hur huden reagerar.
Har kollat på SpaceNutrientsStation Low Carb, 670kcal, 50g protein, 67 kolhydrater Per dosering.
Tar man tre stycken om dan så hamnar man på 4000kr i månaden (svindyrhelvetesfrakt)
Det va nästan halva priset på frakt om man tog pulvret istället. Men vad får dig att bli mest nyfiken på just detta och inte soylent eller de andra tillverkarna som finns tillgängliga för beställningar i Europa? Tänkte om frakten va lika kunde man ju gå ihop och beställa men det va frakt/flaska typ så dubble order gav dubble frakt :( annars bor ju jag också i Värmland.
ChrisDEFC
2016-03-10, 12:23
Blev så nyfiken så drog en beställning på Joylent, tog en påse (a 3måltider) av varje smak och tog även med en Joylent sport som innehåller lite extra protein, kreatin m.m. Ska bli spännande att testa och dessutom lite överraskad att det var gratis frakt! Kommer inte köra all-in men kommer förmodligen testa att byta ut ett mål/dag så länge påsarna räcker. Återkommer med utvärdering.
ChrisDEFC
2016-03-31, 20:37
Har bara smakat chokladsmaken än men tänkte komma med en kort uppdate.
Beställde Joylent från Holland. Gick på 3dagar att få paketet. Gratis frakt vilket var riktigt nice så priset blev inte så farligt. 6€/påse som innehåller "en dagsförbrukning" alltså 3måltider. så kostnaden är typ en tjuga per shake. När jag mätte upp pulvret så insåg jag att pulvret uppgick till halva shaken sen va resten vatten upp till kanten så ganska rejäl shake. Smaken var 90% havregryn och kanske en gnutta choklad. Mer lättdrycken än jag hade väntat mig, speciellt med tanke på den sträva havrekänslan (jag är ändå ingen jättefan av havregryn). Första shaken halsade jag i princip på nån minut, ingen bra ide då jag blev rätt uppsvälld i magen och man är ju inte van att få ner en hel måltid på så kort tid så andra shaken tog jag mig lite mer tid att dricka. Helt okej smak, blev relativt mätt (är man aktiv så bör man kanske komplettera med något extra, typ nån banan), väldigt lättvindigt då man bara kan fylla upp pulver i shakern och dra med sig och sen bara fylla vatten när man blir hungrig. Ska bli kul att testa de andra smakerna. Kcal per portion är ca 700kcal och mer information på joylent.eu.
Fyra av fem toast från mig!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.