handdator

Visa fullständig version : Behålla muskler utan träning

Chordy
2013-11-13, 02:08
Hej!

Jag undrar hur man gör för att tappa så lite muskler som möjligt när man inte tränar. Grejen är den att jag har/har haft körtelfeber och får inte anstränga mig fysiskt alls innan nyår, och vill därför försöka behålla de muskler jag har men samtidigt inte öka i fett. Är det mycket protein och försöka ligga +/- 0 i kaloriförbrukning?

Langster
2013-11-13, 06:59
Hej!

Jag undrar hur man gör för att tappa så lite muskler som möjligt när man inte tränar. Grejen är den att jag har/har haft körtelfeber och får inte anstränga mig fysiskt alls innan nyår, och vill därför försöka behålla de muskler jag har men samtidigt inte öka i fett. Är det mycket protein och försöka ligga +/- 0 i kaloriförbrukning?

Ät ett litet överskott. Ät mycket protein. Rör på dig så mycket du kan. Inaktivitet är det sämsta för att behålla muskler.

2HE
2013-11-13, 09:18
Av erfarenhet: Även om en längre tids inaktivitet gör att du känner dig tjock och helt utan muskler så "ploppar" de ut igen efter 1-2 veckor tillbaka på gymmet.

Det viktigaste är antar jag att inte ligga på ett underskott åtminstone.

Chordy
2013-11-13, 13:07
Okej tack för svaren. Försöker röra på mig så mycket som möjligt genom promenader.

En annan fråga som inte direkt har med detta att göra, är det mycket mer ineffektivt att ligga på balans medan man tränar än att köra bulk/deff? Och varför i så fall? Förstår att man bygger mer muskler fortare om man bulkar, men detta borde väl jämna ut sig då man förmodligen bygger långsammare/inte alls medan man deffar?

cero
2013-11-13, 15:24
Jag upplever att bulk/deff är en aning mer tidseffektivt, men att träna kring balans fungerar också. Har man halvkassa gener för att öka i muskelmassa så kanske det första alternativet är att föredra.

profezy
2013-11-13, 16:58
Jag upplever att bulk/deff är en aning mer tidseffektivt, men att träna kring balans fungerar också. Har man halvkassa gener för att öka i muskelmassa så kanske det första alternativet är att föredra.

Tråden handlar om att INTE TRÄNA pga sjukdom.

TS, stå mer än sitt på jobbet. Lugna promenader bör vara ok.

tjing
2013-11-13, 17:42
Så värst mycket protein behöver du nog iofs inte. Ät inte kcal-underskott.

Däremot bör du röra på dig i den mån du kan, utföra vardagssysslor etc.

cero
2013-11-13, 18:36
Tråden handlar om att INTE TRÄNA pga sjukdom.

TS, stå mer än sitt på jobbet. Lugna promenader bör vara ok.

Läs inlägget som är ovanför mitt.......

monsterek
2013-11-14, 00:18
Okej tack för svaren. Försöker röra på mig så mycket som möjligt genom promenader.

En annan fråga som inte direkt har med detta att göra, är det mycket mer ineffektivt att ligga på balans medan man tränar än att köra bulk/deff? Och varför i så fall? Förstår att man bygger mer muskler fortare om man bulkar, men detta borde väl jämna ut sig då man förmodligen bygger långsammare/inte alls medan man deffar?

Att bulka behöver inte betyda "grisbulk" . Det räcker egentligen med ett litet överskott för att bygga muskelmassa. Då ökar du i muskelmassa men inte så mycket i fett. Nackdelen med ett litet överskott är väl kanske att du inte är helt säkert på om du hamnar på överskott varje dag.