handdator

Visa fullständig version : Varför är alla så rädda för att bli bannade?

LeBron
2013-11-12, 10:26
<trådtitel>.

Hur många varningar har ni? Jag är inne på min 4:e som jag fick för att jag trollade i Jimmys tårt-tråd.

Fast min första var ändå roligast, någon tjej som ville ha någon form av träningsschema men ville ABSOLUT INTE röra några vikter för att då skulle hon bli stor och äcklig och jag postade denna bild;
http://ahdalin.files.wordpress.com/2012/01/what-actually-happens.jpg
Det upplevdes tydligen som trollande :S

Mental
2013-11-12, 10:31
Varför är alla så förtjusta i att trolla, störa och vara obstinata?
Så svårt är det väl inte att försöka vara hjälpsam i stället för dryg?

cero
2013-11-12, 10:36
Haha, bilden var faktist ganska vettig.

LeBron
2013-11-12, 10:36
Varför är alla så förtjusta i att trolla, störa och vara obstinata?
Så svårt är det väl inte att försöka vara hjälpsam i stället för dryg?

Tycker du med största ärlighet att det var drygt av mig att använda mig utav bilden i första posten för att få fram mitt budskap?

Nordenator
2013-11-12, 10:57
Jag har en varning som jag fick för att jag kallade någon en idiot för att personen i fråga kallade någon annan en idiot utan att ens ha tagit sig tiden att klicka på en länk och läsa i tre sekunder. Men det är allt. Jag är inte alls orolig eftersom jag inte beter mig som ett totalt arsle konstant (bara ett litet arsle ibland).

spoon
2013-11-12, 11:03
Jag fick två poäng för att jag frågade om en medlem var dum eller om han trollade. Han är numera bannad två gånger.

Även om det är svårt med gränsdragningar så älskar jag att detta forumet är hårt modererat. Folk verkar ha svårt med att förstå vad som är lämpligt att skriva.

Eira
2013-11-12, 11:07
"Med tryckfrihet förstås varje svensk medborgares rätt att, utan några av myndighet eller annat allmänt organ i förväg lagda hinder, utgiva skrifter, att sedermera endast inför laglig domstol kunna tilltalas för deras innehåll, och att icke i annat fall kunna straffas därför, än om detta innehåll strider mot tydlig lag, given att bevara allmänt lugn, utan att återhålla allmän upplysning."

Nordenator
2013-11-12, 11:20
Tryckfrihet har inget med kolo att göra.

Grotesk
2013-11-12, 11:25
En gång drog jag en ordvits angående att vara moderator.. men den gick tydligen inte fram så jag blev varnad istället. :d

z_bumbi
2013-11-12, 11:25
"Med tryckfrihet förstås varje svensk medborgares rätt att, utan några av myndighet eller annat allmänt organ i förväg lagda hinder, utgiva skrifter, att sedermera endast inför laglig domstol kunna tilltalas för deras innehåll, och att icke i annat fall kunna straffas därför, än om detta innehåll strider mot tydlig lag, given att bevara allmänt lugn, utan att återhålla allmän upplysning."

Precis

Mental
2013-11-12, 11:32

Absolut, det är bara att sätta igång med tidningstryckandet.

Blaine
2013-11-12, 11:35
Jag tror att moderatorerna har någon intern tävling om vem som kan tilldela flest varningar. De har givetvis en egen intern tråd där de motiverar och citerar anledningen till varningarna. Ju mindre anledning till att ge varning – men ändå göra det, desto bättre.

Eira
2013-11-12, 11:40
Absolut, det är bara att sätta igång med tidningstryckandet.

Orkar inte

tntballe
2013-11-12, 11:41
Jag tror att moderatorerna har någon intern tävling om vem som kan tilldela flest varningar. De har givetvis en egen intern tråd där de motiverar och citerar anledningen till varningarna. Ju mindre anledning till att ge varning – men ändå göra det, desto bättre.

Då ligger nog den som varnade mig i topp.

mattepatte
2013-11-12, 11:42
Jag har en varning som jag fick för att jag kallade någon en idiot för att personen i fråga kallade någon annan en idiot utan att ens ha tagit sig tiden att klicka på en länk och läsa i tre sekunder. Men det är allt. Jag är inte alls orolig eftersom jag inte beter mig som ett totalt arsle konstant (bara ett litet arsle ibland).

idiot

MasterChief
2013-11-12, 12:06

Efter 10 år så har jag fortfarande inte fått någon varning och då har jag varit rätt bitsk ibland. Så nä, jag tror nog att det har att göra med hur man beter sig och att det till slut rinner över. Så även om företeelsen i sig kan kännas liten så är saldot till slut övertrasserat.

cero
2013-11-12, 12:15
Efter 10 år så har jag fortfarande inte fått någon varning och då har jag varit rätt bitsk ibland. Så nä, jag tror nog att det har att göra med hur man beter sig och att det till slut rinner över. Så även om företeelsen i sig kan kännas liten så är saldot till slut övertrasserat.

Så länge man bäddar in förolämpningarna i fina ord så är det lugnt. ;)

Trouble
2013-11-12, 12:31
Det känns som att jag borde ha en hel hög med varningar (vilket jag inte tror att jag har i.a.f.) så för egen del tycker jag inte att det är så jättehårt modererat. :thumbup:

Minimjölk
2013-11-12, 12:45

Håller med helt.

krubkungen
2013-11-12, 12:51
Vart ser man ifall man har en varning?

Blaine
2013-11-12, 12:52

Absolut är det så, men det är likväl skillnad på medlemmar och medlemmar, samt att moderatorer är människor med åsikter, värderingar, dagshumör och känslor som kan spela in för (spontana) beslut.

Jag har själv endast en varning på sju år, och det var för en minimal sak som jag faktiskt skrattar åt när jag kollar min privata meddelanden-inkorg.

LeBron
2013-11-12, 13:00
Vart ser man ifall man har en varning?

Du får ett PM ifrån en moderator som ser ut såhär;
http://puu.sh/5g89b.png
^
Bäddade in den i spoilern för att inte ge någon en hjärtinfarkt. :)

Skön
2013-11-12, 14:29
Jag har visst 3 varningspoäng såg jag nu. Måste vart de tre mest obefogade varningspoängen nånsin. Drar mig gärna för att citera vad jag skrev för då får jag väl 3 till. Vore jättetråkigt att inte få skriva av sig. Sen är jag inte rädd att få nya. Skriver inte massa onödigt eller elakt nånsin. Skulle jag mot förmodan göra det så skulle jag anse att det var värt det. Dessutom är man ingen skön profil (blev ett "skämt" visst) som skulle bli särkilt saknad. Jag skriver mest trådar som får något enstaka eller inget svar:)

Akerhage
2013-11-12, 14:34
Jag har visst 3 varningspoäng såg jag nu. Måste vart de tre mest obefogade varningspoängen nånsin. Drar mig gärna för att citera vad jag skrev för då får jag väl 3 till. Vore jättetråkigt att inte få skriva av sig. Sen är jag inte rädd att få nya. Skriver inte massa onödigt eller elakt nånsin. Skulle jag mot förmodan göra det så skulle jag anse att det var värt det. Dessutom är man ingen skön profil (blev ett "skämt" visst) som skulle bli särkilt saknad. Jag skriver mest trådar som får något enstaka eller inget svar:)

Känner mig kränkt av ditt skämt här! - reported!

Skön
2013-11-12, 14:38
Känner mig kränkt av ditt skämt här! - reported!

Då känner jag mig kränkt för din rapportering!

Minimjölk
2013-11-12, 14:41
Jag har allvarligt svårt att förstå varför detta är ett problem. Kolozzeum är ett av de bättre modererade forumen jag hängt/hänger på vilket gör att stämningen här trots många meningsskiljaktigheter och känsliga diskussioner fortfarande är ytterst behaglig.

Sedan har vi ju alla olika dagsform och ibland kanske någon tråd ryker för tidigt eller att någon blir varnad lite väl hårt men där är ju poängen med varningssystemet fantastisk. Små felsteg är ok att göra och man lär sig förhoppningsvis var man skull hålla igen framöver.

Reglerna som finns på forumet är även de vettiga för att hålla en god stämning på forumet. Att kalla andra människor idiot etc. är väl aldrig ok bara för att de tycker olika än man själv gör.

Jag har själv blivit arg när intressanta trådar/diskussioner försvunnit men inser att det säkerligen fanns en god anledning till att de försvann. Under de 10åren plus jag hängt här är det ingen eller ytterst få banningar som jag som vanlig medlem egentligen höjt på ögonbrynen för.

Akerhage
2013-11-12, 14:50
Då känner jag mig kränkt för din rapportering!

Crap! :)

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk

Scratch89
2013-11-12, 16:43
Jag har hängt här i 9 år snart och jag har inte fått en enda varning. Übermensch.

Tricce
2013-11-12, 16:50
Jag har hängt här i 9 år snart och jag har inte fått en enda varning. Übermensch.

17.6k inlägg makes you immune!

Jockefoten
2013-11-12, 16:53
Har fyra poäng, två fick jag när jag frågade om en medlem var dum i huvudet. Nästa två när jag postade en bild på en man som hade sex med ett människokranium (man såg inget som var NSFW).

Båda företeelserna var ifrån min unga rebelliska tid på forumet. Nu bryr jag mig inte att alla är idioter som har fel. ^^

MasterChief
2013-11-12, 16:55
17.6k inlägg makes you immune!

Säg det till jwzrd.

Lucipha
2013-11-12, 16:57

11 år här utan varning konstigt nog

krubkungen
2013-11-12, 17:11
Du får ett PM ifrån en moderator som ser ut såhär;
http://puu.sh/5g89b.png
^
Bäddade in den i spoilern för att inte ge någon en hjärtinfarkt. :)

Aight då vet jag, tack!

dream_theater_
2013-11-12, 17:12
Sen är ju du dum nog att försöka pissa på moderatorerna, TS, inte konstigt att de lätt delar ut varningar till dig.

shut teh face
2013-11-12, 17:38
Skicka en pall blodpudding till King Grub så tar han bort varningarna

Jag har två för övrigt, minns ej varför men de är riktigt gamla. :)

LeBron
2013-11-13, 00:44
Sen är ju du dum nog att försöka pissa på moderatorerna, TS, inte konstigt att de lätt delar ut varningar till dig.

Vad menar du med det? Eller snarare, när har jag gjort det? :confused:

Olegh
2013-11-13, 01:01
Har inte fått någon varning trots att jag hit n' run drygar mig ganska ofta. Inte alltid på "rätt" plats även om det brukar tas i beaktande. Meningslösa men harmlösa inlägg antar jag.

Fredszky
2013-11-13, 01:56
Har man reggat sig 2001 och före går det inte att få varningar.

Mina sympatier till er nykomlingar!

cero
2013-11-13, 05:03

Du borde bli bannad för att ha 358 inlägg på 12 år.

Diomedea exulans
2013-11-13, 07:17
Det heter "förbannad" för det är förstadiet till att vara bannad.

MrLomax
2013-11-13, 07:25
Har fyra poäng, två fick jag när jag frågade om en medlem var dum i huvudet. Nästa två när jag postade en bild på en man som hade sex med ett människokranium (man såg inget som var NSFW).

Båda företeelserna var ifrån min unga rebelliska tid på forumet. Nu bryr jag mig inte att alla är idioter som har fel. ^^Poäng? Hur många poäng ska man ha för att bli bannad då? Är det någon jävla basketmatch? En poäng för straffkast, två poäng för en dunk och tre poäng för ett långskott?

Mental
2013-11-13, 08:21
Poäng? Hur många poäng ska man ha för att bli bannad då? Är det någon jävla basketmatch? En poäng för straffkast, två poäng för en dunk och tre poäng för ett långskott?

Ungefär så, i stället för att stänga av folk direkt vill man ha ett system med varningar så vettiga personer hinner bättra sitt beteende.

5p medför avstängning, och olika regelbrott, eller olika humör på den som modererar avgör sedan hur många poäng ditt övertramp har. Jag tror standard är 2p, det var i allafall vad jag fick för att vara dryg och posta enligt mig en skitlustig saunabeltbild i en tråd.

Så i normalfallet blir det lite som staternas 3 strikes. 2p+2p+2p= mer än 5p och man är ute i kylan för en låååång tid.

Vi körde ett liknande system på sweclockers när jag var admin där, fast i steg om varning, kort ban, lång ban, livstidsban.

Men trådens frågeställning "Varför är alla så rädda för att bli bannade?" hur ska man tolka den? tycker TS att folk uppför sig för bra, är för trevliga och hjälpsamma, och att det springer ur en rädsla för att bli portade?

benya
2013-11-13, 08:45
HErrejesus, man är borta ett par timmar och min tråd hinner bli borttagen…Vad är det med folk och inte kunna diskutera som vuxna människor..
Vilka blev bannade efter det?:D

Mental
2013-11-13, 08:52
HErrejesus, man är borta ett par timmar och min tråd hinner bli borttagen…Vad är det med folk och inte kunna diskutera som vuxna människor..
Vilka blev bannade efter det?:D

Vad ville du att man skulle diskutera som vuxna mänskor? Missade din tråd.

hahavaffan
2013-11-13, 08:54
Du borde bli bannad för att ha 358 inlägg på 12 år.:d

King Grub
2013-11-13, 08:56

Jag varnar eller bannar utan hänsyn till postantal eller hur länge man varit medlem. Enbart vad man skriver räknas.

cero
2013-11-13, 09:04
Jag varnar eller bannar utan hänsyn till postantal eller hur länge man varit medlem. Enbart vad man skriver räknas.

Sarkasm är svårt på internet. :D

King Grub
2013-11-13, 09:05
Jag förstod vad han menar, men många tror att det pågår någon sorts särbehandling beroende på hur många inlägg man har eller hur länge man varit medlem. Så är det inte, åtminstone inte för mig.

4623
2013-11-13, 09:20
Jag förstod vad han menar, men många tror att det pågår någon sorts särbehandling beroende på hur många inlägg man har eller hur länge man varit medlem. Så är det inte, åtminstone inte för mig.

Allan har skrivit att han särbehandlar.

King Grub
2013-11-13, 09:24
Det får stå för honom.

G.W
2013-11-13, 09:29
Många varningar, eller bans, hade kunnat undvikas ifall folk tänkte till en extra gång innan de trycker på "posta"-knappen.

andeem
2013-11-13, 09:35
Jag blev överraskad av att taket för ”trams” kunde vara så lågt i Träningsdelen (med tanke på annat jag läst tidigare). Men det är väl som i trafiken, att man sett någon blåsa på i 180 utan att bli stoppad betyder inte att man själv inte kan åka dit för att ha kört 150.

benya
2013-11-13, 10:05
Vad ville du att man skulle diskutera som vuxna mänskor? Missade din tråd.

Det mesta mellan himmel och jord egentligen, men enda begränsingen för att folk skulle vara snälla mot varandra. För stora förhoppningar hade jag verkar det som
Folk behöver öka dosen av D-vitaminer så här års

Alexton
2013-11-13, 10:14
Skulle tro att många varningar är för skämt som tas lite för långt alternativt ligger på knivseggen för vad som kan ses som smakligt.

Sen har jag märkt att när folk börjar posta sina memes i trådar att fler hakar på och det blir mer och mer. Moderatorerna tröttnar men någon rackare fortsätter som förr utan att märka skillnaden i väder, och hammaren slår till.

olle lindblad
2013-11-13, 10:16
Skicka en pall blodpudding till King Grub så tar han bort varningarna

Jag har två för övrigt, minns ej varför men de är riktigt gamla. :)

26 kg fläskfilé lär göra susen också.

Gabriel174
2013-11-13, 11:06
Har 4/5 varningspoäng.

Fick mina första två p.g.a. att jag postade en bild som inte tilläts på forumet (var inte van med nivån sedan tidigare forum). Sedan har jag fått en varningspoäng för trams av Jorgen när jag gjorde en ":n00b"-smiley och en gång då jag skrev "haahahahahahahahahah".

Blev även avstängd en kort period för trams då jag svarade "Knäböj" i en tråd där någon frågade om bra rumpträning, men den hävdes efter någon dag :D

cero
2013-11-13, 11:25
Blev även avstängd en kort period för trams då jag svarade "Knäböj" i en tråd där någon frågade om bra rumpträning, men den hävdes efter någon dag

Varför avstängd för detta? Var ju ett perfekt råd.

Gabriel174
2013-11-13, 11:33
Varför avstängd för detta? Var ju ett perfekt råd.

Det var i denna tråd: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5649941#post5649941

Skrev bara kort och gott "Knäböj" vilket uppfattades som trams av moderatorn som trodde att jag syftade på att knäböj var svaret för hur man ska äta, när jag i själva verket skrev knäböj som svar för "grymma rumpövningar".

Jonas Lundberg
2013-11-13, 11:53
Varningar har med integritet att göra. Behöver således inte vara grovt, trollande eller vara kränkande. Målar det upp en möjlig/sann bild av något som inte passar, så kan det innebära varningar.
Man sopar framför sin egna dörr och det ska se rent och fint utåt.

Den fifflande politikern vill ju bara visa sin goda sida. En fin fasad är alltid viktigt.
Men så här fungerar det överallt i samhället.

Den tråkiga biten med forum är personangrepp och att folk blir sura för minsta lilla. Man kan inte bete sig bakom sin skärm, som man skulle göra öga för öga.

Dreas
2013-11-13, 11:57
Har en eller två levande varningar. Kallade någon för inkompetent inom ett område denne inte borde uttala sig.

En annan var för uttalande om icke tillåtna ämnen för en massa år sedan.

andeem
2013-11-13, 12:08
Det var i denna tråd: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5649941#post5649941

Skrev bara kort och gott "Knäböj" vilket uppfattades som trams av moderatorn som trodde att jag syftade på att knäböj var svaret för hur man ska äta, när jag i själva verket skrev knäböj som svar för "grymma rumpövningar".Ibland äro moderatorenas vägar outgrundliga.

LeBron
2013-11-13, 12:09
Ibland äro moderatorenas vägar outgrundliga.

Blev mer chockad över att dom upptäckte sitt misstag och rätade till det. Eller PMade personen en moderator ifrån en ny användare/vän?

Gabriel174
2013-11-13, 12:11
Blev mer chockad över att dom upptäckte sitt misstag och rätade till det. Eller PMade personen en moderator ifrån en ny användare/vän?

Skrev till Eddie Vedder som kontaktade Jorgen tror jag :)

dream_theater_
2013-11-14, 18:12
Vad menar du med det? Eller snarare, när har jag gjort det? :confused:

Du kan väl kolla min signatur :)

cero
2013-11-14, 18:30
Vad är syftet med den här tråden egentligen?

dream_theater_
2013-11-14, 18:42
Att vi inte vågar vara otrevliga därför att vi kan få varningar?

Zaqwer
2013-11-14, 18:59
0 varningar. Var nära en gång då jag ångrade mig i sista stund innan jag postade en rolig och så där lite lagom osmaklig bild i Allmänna bilder tråden. PM:ade istället en moderator för att höra om den var okej. Han tackade för ett gott skratt men menade att den inte lämpade sig för detta forum.