Visa fullständig version : Bättre att köra 1 tungt set till "nästan fail" än 3-4 set samma reps
Testarozza
2013-11-04, 08:51
Tjena, topicen blev lite missvisande och lång, trots det inte tillräckligt informationsgivande. Visste inte vad jag skulle skriva, det jag menar är att om man skulle köra t.ex 3 set bicepscurl, är det då bättre att köra såhär:
1x8 40kg (1 från fail/fail)
1x8 35kg (-::-)
1x8 30kg (-::-)
Än
3x8 35kg
Synpunkter? Har för övrigt alltid kört efter det nedre.
Jag vet inte säkert men jag tror det är bättre att välja det nedre alternativet. Särskilt för en som inte kommit så långt i sin utveckling. Då kan gainsen komma även på ganska höga reps och inte så nära fail.
dluddeckens
2013-11-04, 13:59
Jag hade kört flera set hellre en ett till fail.
Varför måste du gå till fail? Känns lagom dumt. Däremot är ett set där du konstant försöker pressa dig med högre vikter/reps bara positivt istället för att bara harva på samma vikter.
Testarozza
2013-11-04, 22:13
Ni missförstår mig..
Om man kör 3 set därav det första är på 55kg och man skulle klara 11-12 men slutar på 10, sedan nästa set är man för trött för att klara 10 reps på samma vikt igen så man sänker till 50kg där man klarar en 10, sedan sänker man igen för man inte skulle klara en 10 på 50kg och kör slutligen en 10 på 45.
Är det bättre att köra så än 3x10 på 50kg (när man skulle klarat kanske 16 reps första settet).
Latissimus Dorsi
2013-11-04, 22:30
Ingen vet. Pröva och se :)
Det kan bli en märkbar skillnad men ingen av metoderna är automatiskt bättre utan det blir bara en skillnad. Samma vikt i alla seten är bra för att ge högre totalvolym och sjunkande set är bättre för att ge intensitet, sen anpassar man sig efter vad man vill få ut av det.
Genomslaget blir större om du kör flera set än tre för på då hinner det inte hända så mycket och det är inte heller ovanligt att kombinera.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.