Visa fullständig version : XNXX kör Stronglifts 5x5
Varit soffpotatis senaste 2 åren men nu i och med en smärre 30års kris ska jag ta tag i livet. Gym ska bli en del av vardagen och förhoppningsvis även en del längdskidåkning, golf och racketsport. Behöver hobbys helt enkelt. Inte bara jobba-sova-jobba i all oändlighet.
Valt sl5x5 då det känns som ett utmärkt program för mig. Jag föredrar basövningar och tidigare har jag haft svårt med progressionen. Vilket är väldigt tydligt och enkelt i stronglifts.
Har tränat nu i ett par veckor. Benböj och marklyft kan jag utföra med god en god teknik(så vitt jag vet).
Militärpress känns också bra men är väldigt svag i axlar.
Stångrodd testade jag för första gången idag, allt kändes bra.
Bänkpress är mitt största problem- Så fort jag lassar på +50 så smärtar det i axeln. Har försökt läsa mig till en god teknik samt kollat på videos utan resultat.
Ska jobba med det i framtiden. Kanske kommer köra lite hantelpress så länge även om det inte är optimalt i detta program. Om inte annat för att det inte går att höja mindre än med 4kg i taget. :smash:
30år
188cm
91kg
Skriver upp vart jag just nu befinner mig. Har kört lite stronglift inspirerat sen jag började träna. Både böjen och marken är än så länge utan problem. Skulle väl vara flåset vid 5set böjj om något. Men känner att jag lyfter säkert och har en bit tills failure. Så mäktar inte med att börja med bara stången.
Pass A:
Knäböj 5x5 75kg
Bänkpress -
Stångrodd 5x5 52.5kg
Pass B:
Knäböj 5x5 75kg
Militärpress 5x5 22,5kg
Marklyft 1x5 90kg
Söndag
En timme squash. Var dock första gången för min motståndare så blev inga bolldueller att tala om. Men var roligt. :)
Måndag
Benböj 77.5kg 55555
Inga konstigheter
Bänkpress 40kg 55555
Försöker få in tekniken. Är bröstvårtorna ett bra riktmärke att sikta in stången mot?
Stångrodd 52.5kg 555xx
När jag testade stångrodd första gången kändes det bra. Idag kändes det alldeles för mycket i ländryggen så jag avbröt. Ska kika lite youtube och se om jag kan komma fram till vad jag gör fel.
Känner mig säker i böj och mark men osäker på resten. Får skynda långsamt och lära mig övningarna ordentligt.
Tisdag
1h timme squash
Onsdag
1h promenad
Torsdag
Böj 80kg 55555
Press 27,5kg 55554 Ofokuserad och slarvade bort sista lyftet..
Mark 95kg 5
Bänk 42,5kg 55555 Slängde in bänk också. Är så lätta vikter så kommer med lätthet hinna återhämta mig till nästa pass. Axeln kändes bra.
En höjning med fem kg på militärpressen är ganska saftig. Det är nog den vanligast övningen att först nå en platå på. Jag tvivlar däremot inte på att du fixar 27,5 kg på nästa pass. Bara hålla ditt fokus så..:)
Du har rätt i att skynda långsamt, det blir snabbt tungt som du säkert har hört och för stora kliv med viktökningarna kommer leda till en snabbare platå tyvärr. Bra jobbat i övrigt! Du verkar stark i marken, tog mig ett bra tag att nå upp till 95..:) Och 80kg i böjen var som en magisk gräns ett tag för min del, minns att det var där nånstans min första deload var om jag inte missminner mig.
En höjning med fem kg på militärpressen är ganska saftig. Det är nog den vanligast övningen att först nå en platå på. Jag tvivlar däremot inte på att du fixar 27,5 kg på nästa pass. Bara hålla ditt fokus så..:)
Du har rätt i att skynda långsamt, det blir snabbt tungt som du säkert har hört och för stora kliv med viktökningarna kommer leda till en snabbare platå tyvärr. Bra jobbat i övrigt! Du verkar stark i marken, tog mig ett bra tag att nå upp till 95..:) Och 80kg i böjen var som en magisk gräns ett tag för min del, minns att det var där nånstans min första deload var om jag inte missminner mig.
WTF en fem kilos ökning var inte alls meningen. Jag gör om, gör rätt nästa pass. :smash:
Mark är min absoluta favoritövning. Är inga som helst svårigheter än så länge. Gissar att det är greppet som kommer bli det svåra längre fram.
Jag tycker jag är svag i mark men greppet är inget problem däremot. Vet inte hur du värmer upp men att köra på normalt grepp så länge det går är bara bra för att stärka greppet vad jag har förstått. Jag kör det i mina uppvärmningsset och går över till supinerat grepp i arbets-settet just för att då orkar jag inte hålla greppet annars. Lyfter du alla lyft normalt eller hur kör du?
Jag tycker jag är svag i mark men greppet är inget problem däremot. Vet inte hur du värmer upp men att köra på normalt grepp så länge det går är bara bra för att stärka greppet vad jag har förstått. Jag kör det i mina uppvärmningsset och går över till supinerat grepp i arbets-settet just för att då orkar jag inte hålla greppet annars. Lyfter du alla lyft normalt eller hur kör du?
Kör alltid med ett mixat grepp. Har inte reflekterat så mycket kring det. Så nu när du säger det ska jag testa med handflator mot mig under uppvärmningsseten.
Än så länge är greppet helt okej. Men vet från tidigare att greppet är det första som säger ifrån.
Hur som haver är mark det övning jag "oroar" mig minst över. Vet att jag kommer göra fiina ökningar där. Likaså i böjen bara att jag måste vara självkritisk och fokusera på formen.
Är mer osäker hur bänk å press kommer gå. Men det blir nog bra. :)
Just för pressen så hjälpte denna video mig väldigt mycket: http://www.youtube.com/watch?v=sqKhLR1zRaU
Just för pressen så hjälpte denna video mig väldigt mycket: http://www.youtube.com/watch?v=sqKhLR1zRaU
Tack. Fick mig snabbt att inse att jag greppat stången alldeles för brett. Det andra tipset praktiserade jag i bänken idag. Kändes naturligt och fint.
---------------
Lördag
Böj
82.5kg 55555(5)
Tror det blev ett extra set. Folk kom och pratade mitt i allt så jag tappade räkningen. Tänkte att det är bättre att köra ett extra set än ett för lite.
Bänk
45kg 55555
Rodd
52.5kg 55555
extra:
3set latsdrag
3set vader
3set armhävningar
Ett helt underbart pass. Första gången jag fick en rejäl endorfinkick sen uppstarten. Sitter fortfarande kvar nu tre timmar senare. :)
Även varit och slaskat vassle och kaseinprotein. Kanske köper kreatin längre fram när jag börjar faila på övningarna. Dock testat kreatin tidigare och då rasade magen.
Efter att ha slagit ihjäl tid med storhandling, storkok på köttfärssås samt boeuf bourgignon kom jag inte på någon vettigare sysselsättning än att dra till gymmet.
Vilodag egentligen så körde lite lätt.
Söndag
Hantelcurl 3set
Skivstångscurl 3set
Dips för triceps mot bänk 3set
Promenerade 20min
Joggade 10min
Rodde 5min
Cyklade 20min
...allt detta i en lugn harmonisk takt på ett för dagen sömnigt gym. :)
Måndag
Böj 85kg 55555
Press 25kg 55555
Mark 100kg 5
Benen var slitna och humöret var sådär. Men det gick vägen och tekniken i pressen kändes bra.
Din länk hjälpte krajsy. :thumbup:
Härligt att höra att den hjälpte dig! Bra kört!
Angående kreatinet. Jag blir också alltid risig som fan i magen av kreatinet, men det är bara under uppladdningsfasen första veckan när man tar extra mycket som jag får gå ett par extra gånger under dagen.
Härligt att höra att den hjälpte dig! Bra kört!
Angående kreatinet. Jag blir också alltid risig som fan i magen av kreatinet, men det är bara under uppladdningsfasen första veckan när man tar extra mycket som jag får gå ett par extra gånger under dagen.
Kanske gav upp det för fort. Men avvaktar en stund tills jag verkligen behöver en extra skjuts framåt.
Hur går det för dig xnxx? Ser att du inte tränat på ett tag nu.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.