Visa fullständig version : Är kvinnor bättre än män på att göra flera saker samtidigt?
Are women better than men at multi-tasking?
Abstract:
Background:
Their seems to be a common belief that women are better in multi-tasking than men, but there is practically no scientific research on this topic. Here, we tested whether women have better multitasking skills than men.
Methods:
In Experiment 1, we compared performance of 120 women and 120 men in a computer-based taskswitching paradigm. In Experiment 2, we compared a different group of 47 women and 47 men on ``paper-and-pencil'' multi-tasking tests.
Results:
In Experiment 1, both men and women performed more slowly when two tasks were rapidly interleaved than when the two tasks were performed separately. Importantly, this slow down was significantly larger in the male participants (Cohen's d = 0.27). In an everyday multi-tasking scenario (Experiment 2), men and women did not differ significantly at solving simple arithmetic problems, searching for restaurants on a map, or answering general knowledge questions on the phone, but women were significantly better at devising strategies for locating a lost key (Cohen's d = 0.49).
Conclusions:
Women outperform men in these multi-tasking paradigms, but the near lack of empirical studies on gender differences in multitasking should caution against making strong generalisations. Instead, we hope that other researchers will aim to replicate and elaborate on our findings.
BMC Psychology 2013, 1:18
http://www.biomedcentral.com/2050-7283/1/18/abstract
King Grub
2013-11-01, 17:41
Japp. Men när män gör något blir det ordentligt gjort i stället. :p
Diomedea exulans
2013-11-01, 17:42
Det är därför tjejer är otrogna oftare än killar.
StarkaUlf
2013-11-01, 17:50
Dom kan då inte köra bil och göra något mer samtidigt... *rolleyes*
Japp. Men när män gör något blir det ordentligt gjort i stället. :p
;)
Strangerdanger
2013-11-01, 17:52
Det är därför tjejer är otrogna oftare än killar.
http://25.media.tumblr.com/tumblr_lowhmmneGU1qj7d92o1_250.gif
MasterChief
2013-11-01, 17:54
Haha, nä verkligen inte. Tjejer är i princip sämre på allt och det är ju det som är så gulligt med dom.
Haha, när verkligen inte. Tjejer är i princip sämre på allt och det är ju det som är så gulligt med dom.
I love you bro
delta_mats
2013-11-01, 17:57
Haha, när verkligen inte. Tjejer är i princip sämre på allt och det är ju det som är så gulligt med dom.
Precis, och så blir dom arga när man påtalar det för dom :)
Strangerdanger
2013-11-01, 18:01
Haha, nä verkligen inte. Tjejer är i princip sämre på allt och det är ju det som är så gulligt med dom.
Vilken lögn.
MasterChief
2013-11-01, 18:03
Vilken lögn.
Att ni är gulliga?
Att ni är gulliga?
Jag tycker att du är gullig, MasterChief. Du är även kass på att göra flera saker samtidig så därför måste du vara kvinna? (Med din logik då.) Puss :)
Strangerdanger
2013-11-01, 18:09
Att ni är gulliga?
http://www.reactiongifs.com/wp-content/uploads/2013/06/George-Clooney.gif
Jag trodde att du var kvinna MasterChief, eller så blandar jag ihop dig med någon.
MasterChief
2013-11-01, 18:11
Jag tycker att du är gullig, MasterChief. Du är även kass på att göra flera saker samtidig så därför måste du vara kvinna? (Med din logik då.) Puss :)
Nä, det där var din logik och den är så korkad att du måste vara en kvinna. Onekligen en väldigt stor och kraftfull kvinna med ovanligt mycket hårväxt.
Anton Fräs
2013-11-01, 18:12
Det här med ironi är svårt i text förstår jag av tråden.
MasterChief
2013-11-01, 18:13
Jag trodde att du var kvinna MasterChief, eller så blandar jag ihop dig med någon.
Jag beter mig bara som en tjej. Dock har jag en penis, även om den i allra högsta grad är outvecklad.
Strangerdanger
2013-11-01, 18:15
Det här med ironi är svårt i text förstår jag av tråden.
Jag hoppas att de är ironiska. :)
Beror på hur man definierar det måhända.
Vad gäller bollsinne (och koll på medspelare) så är ju män överlägsna.
Lance Uppercut
2013-11-01, 18:27
Varför presenterar de bara resultaten med Cohen's d?
filmjölk
2013-11-01, 18:34
Japp. Jag tror det. stämmer iaf in på mig, då jag knappt kan göra en sak åt gången.
Vi tjejer kan göra olika saker samtidigt men det kan inte killar ,det har jag sett hah och tjejer e inte otrogna mer än killar ,man hör faktiskt att killar e mer otrogna än tjejer . ��
Nej.
Bevis: http://www.wimp.com/solvecube/
Nej.
Bevis: http://www.wimp.com/solvecube/
Jäklar, det där var coolt.
Har han scramblat den på ett speciellt sätt innan dock? Inte för att det egentligen förtar något av prestationen.
Hur förklarar man kill/tjej ligor i starcraft 2 då? Män bätte på det rent visuella och att det inte är ens egna gubbar man anfaller?
Vi tjejer kan göra olika saker samtidigt men det kan inte killar ,det har jag sett hah och tjejer e inte otrogna mer än killar ,man hör faktiskt att killar e mer otrogna än tjejer . ��
Man "hör" det ja. Det är för att kvinnor dels är bättre på att göra fler saker samtidigt. Men de är också mycket mer sneaky med sin otrohet ;)
De kommer undan för de har inte en penis som gör tankearbetet vid otrohet.
Penisen är känd för att vara otroligt korkad!
Asdf: Finns rön om att testosteron modulerar spatiala funktioner i hjärnan i alla fall.
Fast hos kvinnor moduleras det av månatliga förändringar av testosteron och estradiol där testosteron har positiva effekter (vid menstruation) och estradiol negative.
Sex hormones affect spatial abilities during the menstrual cycle.
"...A significant cycle difference in spatial ability as tested by the Mental Rotation Test was found, with high scores during the menstrual phase and low scores during the midluteal phase. Testosterone had a strong and positive influence on mental rotation performance, whereas estradiol had a negative one. These results clearly indicate that testosterone and estradiol are able to modulate spatial cognition during the menstrual cycle."
Behav Neurosci. 2000 Dec;114(6):1245-50.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11142657
Undrar om inte tjejer potentiellt är lika bra på spel som Starcraft också, vid sidan om könsroller. Men det är ju en rätt komplicerad soppa kan jag tänka mig av snabba reaktioner, visuellt minne, beslutsfattande etc. Med tanke på att det är mycket multi-tasking i den typen av spel torde kvinnor kunna vara bra på det.
Jag gör alltid flertal saker samtidigt, problemet är att jag inte får något färdig gjort :d
filmjölk
2013-11-01, 20:28
Det är ju iofs bevisat att i Sverige är fler kvinnor otrogna än män. Däremot är otrogna män, otrogna oftare och med fler partners än vad otrogna kvinnor är och har.
Diomedea exulans
2013-11-01, 20:28
Hade han varit tjej hade han väl ändå hetat MistressChief?
Jag är rutten på att göra flera saker samtidigt,,, men då är jag ju lite härligt norrländskt manhaftig och macho också.
Diomedea exulans
2013-11-01, 20:34
Jag är rutten på att göra flera saker samtidigt,,, men då är jag ju lite härligt norrländskt manhaftig och macho också.
Det syns på din bild, för du håller en motorsåg.
På tal om min avatar så är det nog dags för mig nu att byta ut motorsågen mot någonting annat passande...
Diomedea exulans
2013-11-01, 20:42
På tal om min avatar så är det nog dags för mig nu att byta ut motorsågen mot någonting annat passande...
En bazooka?
Det är ju iofs bevisat att i Sverige är fler kvinnor otrogna än män. Däremot är otrogna män, otrogna oftare och med fler partners än vad otrogna kvinnor är och har.
Lol, på kolo gillar vi hårda fakta.
Ganymedes
2013-11-01, 21:04
Har läst/hört/trovärdigt att de som tror sig vara bra på att multitaska visar sig sämre än snittet på just detta.
OffTopic: ja, kvinnor är överlag sämre på allt. När de inte med trovärdighet kan hävda något gällande fysik så tror de att de per default måste få intelligens som sitt "tröstpris", men fail även där. För varje riktigt smart kvinna kan man lätt hitta 5 smartare män.
R Scarpa27
2013-11-01, 21:05
ugn, spis, disk,servering, kassajobb gör jag helt själv titt som tätt =) i stress =)
har kallats för kvinna flertal ggr. =)
tror faktist män och kvinnor är lika på det mesta.
Har läst/hört/trovärdigt att de som tror sig vara bra på att multitaska visar sig sämre än snittet på just detta.
OffTopic: ja, kvinnor är överlag sämre på allt. När de inte med trovärdighet kan hävda något gällande fysik så tror de att de per default måste få intelligens som sitt "tröstpris", men fail även där. För varje riktigt smart kvinna kan man lätt hitta 5 smartare män.
För varje normal-smart kvinna hittar du nog 5 smartare män, men också 5 dummare män.
MackeJuve
2013-11-01, 21:16
Nej, inte vad jag har märkt. Tycker killar är bättre på det mesta. Låter barnsligt och provocerande men det är min seriösa uppfattning :)
Nej, inte vad jag har märkt. Tycker killar är bättre på det mesta. Låter barnsligt och provocerande men det är min seriösa uppfattning :)
Jag känner likadant. :-) Men man är väl ett svin.. ;-/
Snackar vi om det här spelet? Isf sorry, då är jag bäst. And I'm a dude.
http://www.kongregate.com/games/icylime/multitask
/Matter settled.
Nog för att min simultanförmåga har förättrats avsevärt med övning. Men kan inte säga att den är bra. Men hyfsad åtminstone :p
R Scarpa27
2013-11-01, 21:59
http://fc00.deviantart.net/fs71/i/2012/085/7/d/go_to_bed_by_iocainepower-d4u2ps5.png
Snackar vi om det här spelet? Isf sorry, då är jag bäst. And I'm a dude.
http://www.kongregate.com/games/icylime/multitask
/Matter settled.
Jag är ganska bra på det. 132 eller 142 har jag fått. Men min simultanförmåga suger.
Jag är ganska bra på det. 132 eller 142 har jag fått. Men min simultanförmåga suger.
Mitt är 330. Men vet inte riktigt om jag är så bra på att multitaska annars :P
De flesta kockar har flera saker igång samtidigt, flera olika rätter som ska fixas, flera olika beställningar etc.
De flesta kockar är män. I stort sett alla stjärnkockar är män dessutom, och det är nog ingen slump.
Jag tror personligen att det är bs att män är sämre på multitasking. Övning ger färdighet, bör väl gälla även simultankapaciteten? Som att jonglera ungefär. Ingen är särskilt bra på det första gången, eller andra. Men ger man upp och slutar försöka blir man aldrig bra på det.
R Scarpa27
2013-11-01, 22:21
ahh en devian gött...
Diomedea exulans
2013-11-01, 22:23
Jag känner likadant. :-) Men man är väl ett svin.. ;-/
Nu ska ni inte vara såna, alla vet att tjejer är bättre än killar på att diska, städa, baka bullar och sminka sig.
Oj, aldrig sett någon med mer än 150. Grymt jobbat!
De flesta kockar har flera saker igång samtidigt, flera olika rätter som ska fixas, flera olika beställningar etc.
De flesta kockar är män. I stort sett alla stjärnkockar är män dessutom, och det är nog ingen slump.
Jag tror personligen att det är bs att män är sämre på multitasking. Övning ger färdighet, bör väl gälla även simultankapaciteten? Som att jonglera ungefär. Ingen är särskilt bra på det första gången, eller andra. Men ger man upp och slutar försöka blir man aldrig bra på det.
Går det att förklara med påståendet att män har en större spridning i skicklighet på olika färdigheter? Dvs fler bottennapp och fler talanger. Medan kvinnor isåfall är mer allround på det mesta?
82 fick jag på multitaskingspelet. Är väldigt nöjd :p
ahh en devian gött...
+t? Isf yes, gillar att måla. Du med?
Oj, aldrig sett någon med mer än 150. Grymt jobbat!
Thanks! Skröt lite på skoj men det spelet är verkligen det enda internetspelet jag lyckades rätt bra med så tog tillfället i akt :D
82 fick jag på multitaskingspelet. Är väldigt nöjd :p
Keep going!
Jag fick 50. Eller nej. Jag ljuger. 47 var det. Bara två försök förvisso, men jag är notoriskt dåligt på att "multitaska". Nu kan någon annan stackare få känna sig lite mindre dålig. Varsågod.
Keep going!
Äsch. Inte motiverad nog. Det blir bara för mycket när wasd kommer in i bilden. Kräver nog ett års träning innan jag kan hålla ut 20 sekunder extra :P
Hahaha!
Hackenschmidt
2013-11-02, 02:08
http://img.4plebs.org/boards/x/image/1369/74/1369742003738.jpg
Hemligheten är ungefär som steven pinker t.ex visade för 10 år sedan att män tillhör ytterligheterna. De absolut bästa inom allt är män medan samtidigt de absolut sämsta inom allt är män med
Hemligheten är ungefär som steven pinker t.ex visade för 10 år sedan att män tillhör ytterligheterna. De absolut bästa inom allt är män medan samtidigt de absolut sämsta inom allt är män med
Frågan är dock hur mycket det beror på könsroller, d v s att kvinnor inte har samma möjligheter och inte förväntas ta sig fram till extrem spetskompetens på samma sätt.
Frågan är dock hur mycket det beror på könsroller, d v s att kvinnor inte har samma möjligheter och inte förväntas ta sig fram till extrem spetskompetens på samma sätt.
Den frågan är ju inte lite debatterad :D
Arv eller Miljö...
Ganymedes
2013-11-02, 10:25
Jag älskar hur en fet medelålders kvinna utan utbildning eller ambition tycker att samhället hindrar henne, när vi på den tiden då vi faktiskt hindrade kvinnor på riktigt ändå fick se sådana makalösa kvinnor som Marie Curie. Spärrarna har släppt något djävulskt sedan den tiden, så vart är alla nya Curies? Visst nä, det är dagens förtryckarmän som hindrar dem. Om vi bara vore fler som tvingade våra barn att leka med motsatta köns standardleksaker, så vore världens problem lösta direkt. Om jag får en son ska han fanimig leka med dockor och gå i rosa galaklänning varje dag, annars är jag genus-hitler.
Går det att förklara med påståendet att män har en större spridning i skicklighet på olika färdigheter? Dvs fler bottennapp och fler talanger. Medan kvinnor isåfall är mer allround på det mesta?
Nja, jag tror det mer handlar om personlighet och lättja isf, det kanske finns fler män som kocketterar med sin dåliga simultankapacitet och inte ser det som något större problem, och inte tror de behöver träna upp förmågan. Det är mest en känsla jag fått, att män som är dåliga på att göra flera saker samtidigt tar det mer med en klackspark och ett garv än de skulle ha gjort om de varit dåliga på något (i deras värld) viktigt.
Diomedea exulans
2013-11-02, 14:11
Jag älskar hur en fet medelålders kvinna utan utbildning eller ambition tycker att samhället hindrar henne, när vi på den tiden då vi faktiskt hindrade kvinnor på riktigt ändå fick se sådana makalösa kvinnor som Marie Curie. Spärrarna har släppt något djävulskt sedan den tiden, så vart är alla nya Curies? Visst nä, det är dagens förtryckarmän som hindrar dem. Om vi bara vore fler som tvingade våra barn att leka med motsatta köns standardleksaker, så vore världens problem lösta direkt. Om jag får en son ska han fanimig leka med dockor och gå i rosa galaklänning varje dag, annars är jag genus-hitler.
Du må ha rätt i sak, men att ta Marie Curie som exempel på att kvinnor minsann kan lyckas om de vill var ganska irrelevant, kan jag tycka. Hon var ett übergeni som troligen hade nått framgång om hon så vuxit upp som gruvarbetare i en klingonsk slavkoloni, och inte jämförbar med en genomsnittlig svensk medelålders tjockis med dennes begränsade resurser.
Nja, jag tror det mer handlar om personlighet och lättja isf, det kanske finns fler män som kocketterar med sin dåliga simultankapacitet och inte ser det som något större problem, och inte tror de behöver träna upp förmågan. Det är mest en känsla jag fått, att män som är dåliga på att göra flera saker samtidigt tar det mer med en klackspark och ett garv än de skulle ha gjort om de varit dåliga på något (i deras värld) viktigt.
Med skicklighet menade jag egentligen förmågan att prestera, oavsett vad den beror på (hos individen själv).
Diomedea exulans
2013-11-02, 14:27
För övrigt kom jag på ett sätt på vilket tjejer nästan alltid är bättre än killar: tjejer är nästan alltid mindre macho.
Ganymedes
2013-11-02, 14:27
Du må ha rätt i sak, men att ta Marie Curie som exempel på att kvinnor minsann kan lyckas om de vill var ganska irrelevant, kan jag tycka. Hon var ett übergeni som troligen hade nått framgång om hon så vuxit upp som gruvarbetare i en klingonsk slavkoloni, och inte jämförbar med en genomsnittlig svensk medelålders tjockis med dennes begränsade resurser.
Min poäng var att idag krävs det inte Curie-klass för att lyckas mot förtrycket. Det gick bevisligen lyckas förr även om det var sjukt motarbetat. Idag är det inte det och ändå sticker inte kvinnor ut enligt den feministiska guldfördelningen 50-50. Är det då rätt att hävda att utebliven 50-50 succé män/kvinnor enbart beror på extremt förtryck, som inte ens längre finns?
knuckles
2013-11-02, 14:28
För övrigt kom jag på ett sätt på vilket tjejer nästan alltid är bättre än killar: tjejer är nästan alltid mindre macho.
Är det något negativt?
TranceII
2013-11-02, 14:28
Vilka manliga Curies finns det under som är under 40 år?
TranceII
2013-11-02, 14:31
Min poäng var att idag krävs det inte Curie-klass för att lyckas mot förtrycket. Det gick bevisligen lyckas förr även om det var sjukt motarbetat. Idag är det inte det och ändå sticker inte kvinnor ut enligt den feministiska guldfördelningen 50-50. Är det då rätt att hävda att utebliven 50-50 succé män/kvinnor enbart beror på extremt förtryck, som inte ens längre finns?
Ja, men nu slåss du väl mot en väderkvarn. Kvinnor klarar sig bättre i skolan, fler läser vidare och har även bättre betyg på högskolan. De är en majoritet när det gäller utbildningar till t.ex. läkare och advokater.
Så att de har någon utebliven succé känns inte som någon korrekt bedömning.
Ganymedes
2013-11-02, 14:33
Vilka manliga Curies finns det under som är under 40 år?
Vet inte om min förmåga att rabbla genier är relevant? Och inte heller varför kravet på ålder ploppade upp?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_nobelpristagare - här kan du gärna leta kvinnor. Jag säger inte att det inte finns intelligenta kvinnor. Men män lyckas rejält och oftare i de flesta spjutspetssammanhang och idag kan vi inte längre skylla på 1800-talets förtryck av kvinnor. Så varför har inte västvärlden översvämmats av alla genialiska kvinnor som bara suttit hemma och väntat?
Jag tar gärna till mig ny information och ändrar åsikt. Men då får du ge mig underlag som är mer konkreta än gossiga pk-känslor. Jag värderar inte könen olika så du vinner inte där, jag påpekar bara att när det gäller extremaste fallen av <det mesta> är det en man som är där.
Ganymedes
2013-11-02, 14:36
Ja, men nu slåss du väl mot en väderkvarn. Kvinnor klarar sig bättre i skolan, fler läser vidare och har även bättre betyg på högskolan. De är en majoritet när det gäller utbildningar till t.ex. läkare och advokater.
Så att de har någon utebliven succé känns inte som någon korrekt bedömning.
De är fortfarande inte imponerande representerade bland "best of the best". Det betyder inte att de är sopor. Lite genus-panik i onödan där. Jag har ett större antal kvinnor i min bekantskapskrets som jag anser vara mer intelligenta än jag själv. Men alltjämt tycks de vassate av de vassa påtagligt ofta vara män, och som diskussionen gällde, räcker det inte att skylla på förtryck längre.
Diomedea exulans
2013-11-02, 14:40
Är det något negativt?
Javisst. När jag har öronproppar på krogen t ex så händer det att killar kommer fram till mig och säger "ÖÖÖH VARFÖR HAR DU ÖRONPROPPAR GLÖÖÖH BÖGJÄVEL UFF GRUFF MES UGH", medan kvinnor som tittar in i mina örongångar snarare utbrister "nämen har du öronproppar, vad smart, då får du ju inte tinnitus!"
knuckles
2013-11-02, 14:41
Javisst. När jag har öronproppar på krogen t ex så händer det att killar kommer fram till mig och säger "ÖÖÖH VARFÖR HAR DU ÖRONPROPPAR GLÖÖÖH BÖGJÄVEL UFF GRUFF MES UGH", medan kvinnor som tittar in i mina örongångar snarare utbrister "nämen har du öronproppar, vad smart, då får du ju inte tinnitus!"
Hur vet du vad dom säger om du har öronproppar på dig?
Diomedea exulans
2013-11-02, 14:43
Hur vet du vad dom säger om du har öronproppar på dig?
Man hör tal jättebra genom öronpropparna.
Ganymedes
2013-11-02, 14:44
Man hör tal jättebra genom öronpropparna.
Även jävligt högt tal? Tinitus-fail. ;)
Diomedea exulans
2013-11-02, 14:53
Även jävligt högt tal? Tinitus-fail. ;)
Ja? Vad är failet?
Ganymedes
2013-11-02, 14:58
Ja? Vad är failet?
Åh, jag tyckte mig läsa att du fick beröm för att du var smart nog att köra öronproppar för att slippa tinitus... men om du hör jävligt högt tal... never mind. *gah!* <- gubben skriker bokstäver i ditt öra for dat dare tinitus. ;)
Doctor Snuggles
2013-11-02, 15:50
De är fortfarande inte imponerande representerade bland "best of the best". Det betyder inte att de är sopor. Lite genus-panik i onödan där. Jag har ett större antal kvinnor i min bekantskapskrets som jag anser vara mer intelligenta än jag själv. Men alltjämt tycks de vassate av de vassa påtagligt ofta vara män, och som diskussionen gällde, räcker det inte att skylla på förtryck längre.
http://www.livescience.com/27682-women-men-science-gender-gap.html
Bara för att möjligheterna finns idag, betyder inte vi är helt jämlika vad gäller attityder mot diverse yrken osv, vilket influerar. Det finns nog dock procentuellt en hel drös fler "Curies" idag, bara att såpass historiska upptäckter sker väldigt sällan oavsett, eller vi får inte höras talas om dem så ofta.
Fast nu är det mycket påhitt i tråden.
Kvinnor är jäkligt bra på en hel del:
Estrogen and Cognitive Functioning in Women.
"...A hypothesis that derives from this literature on the organizational and activational effects of sex hormones on behavior relevant to this review is that, in adulthood, estrogen would have its most profound effect on cognitive tasks, such as verbal skills and memory, perceptual speed and accuracy, and fine motor skills, in which females are known to excel. If this is true, then the administration of estrogen to postmenopausal women should preferentially enhance female-typical cognitive skills."
Endocrine Reviews April 1, 2003 vol. 24 no. 2 133-151
http://edrv.endojournals.org/content/24/2/133.full
Doctor Snuggles
2013-11-02, 16:38
Fast nu är det mycket påhitt i tråden.
Kvinnor är jäkligt bra på en hel del:
Estrogen and Cognitive Functioning in Women.
"...A hypothesis that derives from this literature on the organizational and activational effects of sex hormones on behavior relevant to this review is that, in adulthood, estrogen would have its most profound effect on cognitive tasks, such as verbal skills and memory, perceptual speed and accuracy, and fine motor skills, in which females are known to excel. If this is true, then the administration of estrogen to postmenopausal women should preferentially enhance female-typical cognitive skills."
Endocrine Reviews April 1, 2003 vol. 24 no. 2 133-151
http://edrv.endojournals.org/content/24/2/133.full
Ja, typiska kvinnogrejer. Som att prata örat av en och sticka en kofta. ;)
TranceII
2013-11-02, 18:47
Vet inte om min förmåga att rabbla genier är relevant? Och inte heller varför kravet på ålder ploppade upp?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_nobelpristagare - här kan du gärna leta kvinnor. Jag säger inte att det inte finns intelligenta kvinnor. Men män lyckas rejält och oftare i de flesta spjutspetssammanhang och idag kan vi inte längre skylla på 1800-talets förtryck av kvinnor. Så varför har inte västvärlden översvämmats av alla genialiska kvinnor som bara suttit hemma och väntat?
Jag tar gärna till mig ny information och ändrar åsikt. Men då får du ge mig underlag som är mer konkreta än gossiga pk-känslor. Jag värderar inte könen olika så du vinner inte där, jag påpekar bara att när det gäller extremaste fallen av <det mesta> är det en man som är där.
För att du undrade var den nya Curie fanns utan att nödvändigtvis veta om det finns någon. Anledningen till åldersgränsen är rätt uppenbar; de liknande möjligheter vi har är väldigt nya så du får nog vänta 50 år i alla fall innan vi kan titta på Nobel-pris.
Nu tror jag inte att det kommer vara lika i framtiden heller men dina exempel är rätt absurda och du verkar vara rätt känslig i ämnet. Har en feminist puttat omkull dig eller?
Du skriver att du tar till dig information men du verkade inte direkt ta till dig studien som tråden handlar om, eller hur?
Du menar bland 75-åriga läkare? Igen, du får nog vänta lite innan du tar till sådan representation. Det skall bli intressant att se om 50 år bland läkare om trendel håller i sig.
Inte omöjligt att kvinnor kommer då ses som de absolut bästa läkarna överlag då de saker de ofta klara sig bättre på i studier (kommunikation, ansiktsigenkänning, empati, multitasking, studieresultat) är egenskaper som passar bra in hos läkare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.