handdator

Visa fullständig version : Varannandags fasta

trenaren
2013-11-01, 12:02
Tjena Kolo!

Har kommit fram till att varannandags fasta är det som passar mig bäst och har börjat att köra med det "igen" körde en kort period för ett tag sedan.

Tänkte mest kolla ifall det är någon annan som kör på detta och hur ni har lagt upp det.

Kör för tillfället med att jag har ett ät fönster på 24 timmar av 48, Dvs som det låter. EX 00 måndag får jag äta men stoppar 23:59, 00 tisdag är det stop tills 23:59.

Kör heller inte med att jag äter 500-600 kcal på fastardagen då jag tycker det är lättare att helt enkelt bara skippa allt.

Har dock funderat på att ändra "skiftet" till 19:00 istället för 00, känns som att det hade passat bättre.

Dela gärna med hur ni kör er fasta. // Trenaren

Diomedea exulans
2013-11-01, 12:05
Nej, det har jag aldrig testat, men vilket intressant koncept!

Fråga nummer ett: Exakt hur tokig i huvudet tycker folk att du är när de får reda på att du äter såhär? :D

trenaren
2013-11-01, 12:28
Haha, jo vissa eller mer rätt sagt majoriteten undrar hur det är möjligt eftersom det inte är korrekt i deras värld.
Tror att i det vanliga svensson livet så skulle man DÖ om man inte åt på en dag. :>

aranada05
2013-11-01, 14:29
Jag har aldrig fastat så länge, därför har jag tyvärr inget att bidra med...

Däremot undrar jag hur du tycker din träning fungerar med detta upplägg?

Sent from my GT-I8160 using Tapatalk 2

Sooffiiee
2013-11-01, 15:04
Intresant upplägg, men hur gör du med proteinet? Ligger du på 2gram/kg när du äter eller ligger du på låt säga 4gram/kg för att kompensera upp det?

Hawkinzu
2013-11-01, 15:15
Har funderat på att köra liknande, fast med vilodagar på "fasta" dagarna fast där jag kör kassein/eaa vlcd varianten och äter överskott träningsdagarna.

Macce86
2013-11-01, 15:27
Har själv haft funderingar på att göra ett sådant här upplägg men aldrig blivit av för jag vet inte hur kroppen skulle reagera när jag tränar. Hur tränar du till detta? Och förlorar du någon styrka under tiden?

trenaren
2013-11-02, 14:38
Jag tycker träningen funkar utmärkt även de dagar jag fastar, eftersom jag försöker hålla träningen nära energiintaget. Tror kanske inte att träningen hade varit 100% om jag kört 2 timmar innan det var dags att äta, men om man lägger upp det på ett bra sett så ska det inte vara några problem.

För tillfället räknar jag inte specifikt hur mycket av protein/kolhydrater/fett jag tar i mig de dagar jag äter. Men det är jusst det jag gillar att man känner sig väldigt fri 24 timmar av 48 även om man säkert hade kunnat varit mera opti med näringen. Har ju 2 dagars intag av kcal att slänga i mig på en dag så det brukar täcka det mesta gällande en dags intag i alla fall.

permac
2013-11-12, 10:33
Tjena Kolo!

Har kommit fram till att varannandags fasta är det som passar mig bäst och har börjat att köra med det "igen" körde en kort period för ett tag sedan.

Tänkte mest kolla ifall det är någon annan som kör på detta och hur ni har lagt upp det.

Kör för tillfället med att jag har ett ät fönster på 24 timmar av 48, Dvs som det låter. EX 00 måndag får jag äta men stoppar 23:59, 00 tisdag är det stop tills 23:59.

Kör heller inte med att jag äter 500-600 kcal på fastardagen då jag tycker det är lättare att helt enkelt bara skippa allt.

Har dock funderat på att ändra "skiftet" till 19:00 istället för 00, känns som att det hade passat bättre.

Dela gärna med hur ni kör er fasta. // Trenaren

Testade en sväng i våras rätt likt, däremot så tog jag EAA några gånger under "fastedagen" samt lite kvarg eller kycklingsallad och kom nog upp i mellan 300-500 kcal de dagarna (testade även några dagar med 0kcal). Tränade sedan de dagar jag inte fastade och fyllde ut med energin där så att det totala underskottet per veckan ändå skulle bli ett halvt kilo.

Fastedagen tog jag EAA etc mellan 12-20 och ätardagen åt jag mellan 7-23 ungefär

Tyckte det fungerade bra och styrkan i sig minskade inte under deffperioden vilket är positivt :)

Optimalt? kanske inte, men gillar man att äta så är det ett vinnande koncept ;)

Jeml
2013-11-12, 11:08
det låter helt sjukt osunt att äta varannan dag... och man undrar ju hur lite mat du äter också? jag skulle inte klara att få ner 2dagars intag på 1dag i längden.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Alsor
2013-11-12, 20:00
Körde också så att jag fastade varannan dag under de sista veckorna av min deff. Funkade absolut utmärkt för mig. Körde dock lite annorlunda i att jag fastade 17-22 timmar ex måndag, åt mina kalorier för dagen, sen käkade normalt på tisdagen, sen fastade 17-22 h på onsdagen osv.

Detta gick alldeles utmärkt och jag gick ner fort, väldigt fort. Det är inte osunt om du redan från början har en bra relation till mat, och vet att det bara är en metod för att nå ditt mål.

Alfers
2013-11-12, 20:18
Min sambo var med i en studie på halmstad högskola med det upplägget, ingen aning om vart man kan hitta den dock.
Ökad muskelmassa och minskat fett för alla, tränade som otränade, vet dock inte hur mycket.
Hon hade ätfönster från lunch efter träningen och tyckte det fungerade bra iaf.

trenaren
2013-11-20, 19:21
Kör fortfarande med detta upplägg går helt okej.
Rankar det fortfrande som ett experiement och får se hur det har gått efter en längre tid.
Målet är detsamma som en hederlig deff, DVS gå ner i fettmassa och försöka bibehålla muskelmassa.
Fortfarande öppen för tipps och trick så att säga.

123123
2015-01-06, 19:41
En liten sammanfattning av ditt experiment kanske ? :)

Diomedea exulans
2015-01-06, 19:53
Min sambo var med i en studie på halmstad högskola med det upplägget, ingen aning om vart man kan hitta den dock.
Ökad muskelmassa och minskat fett för alla, tränade som otränade, vet dock inte hur mycket.
Hon hade ätfönster från lunch efter träningen och tyckte det fungerade bra iaf.

Vilket drömläge att vara med i en studie när man ska testa ett sånt upplägg. Hade man testat det för egen nyfikenhets skull hade det ju inte funnits någon hejd på jobbiga kommentarer från bekanta som försökte få en att äta som folk. "Ledsen, är med i en studie" är den optimala försvarskommentaren.

GulligaGurkan
2015-01-06, 20:25
Vilket drömläge att vara med i en studie när man ska testa ett sånt upplägg. Hade man testat det för egen nyfikenhets skull hade det ju inte funnits någon hejd på jobbiga kommentarer från bekanta som försökte få en att äta som folk. "Ledsen, är med i en studie" är den optimala försvarskommentaren.

Du kan ju säga det ändå, en liten vit lögn för att slippa alla kommentarer som "om man inte äter frukost går man upp 2 kg i veckan, tarmarna trillar ut och hjärnan smälter" osv. :)

Diomedea exulans
2015-01-06, 20:30
Du kan ju säga det ändå, en liten vit lögn för att slippa alla kommentarer som "om man inte äter frukost går man upp 2 kg i veckan, tarmarna trillar ut och hjärnan smälter" osv. :)

Det har du rätt i. Jag borde verkligen börja ljuga mer.

GulligaGurkan
2015-01-06, 20:32
Det har du rätt i. Jag borde verkligen börja ljuga mer.

Ljuga är kul, särskilt för främlingar!

Ursäkta detta off topicande

Bossebäver
2015-01-07, 18:56
http://suppversity.blogspot.se/2014/04/alternate-day-fasting-well-researched.html

Bra läsning.

Donkens
2015-01-12, 00:27
Om du gillar att äta, varför kör du inte med 20/4, 22/2, 23/1 fasta?
Du får inte i dig något annat än svart kaffe utan socker ända tills att du är hemma från träningen 8 på kvällen, då kan du trycka i dig en tonfiskpizza med bea utan att vara orolig. Be bagaren att vara generös med tonfisken dock för proteinet.