Visa fullständig version : Kampsport och den heliga armhävningen.
Oljeblixten
2013-10-31, 17:36
Det slog mig nyss eftersom jag ska iväg och träna thaiboxning om tio minuter.
Vad är så heligt med armhävningar? Personligen tror jag burpees/upphopp/sprinter/mitsdrillar är det bästa för att komma igång med fysen för kampsport, men armhävningar verkar vara något heligt och massor av klubbar kör armhävningar i överflöd hela tiden varje pass. Säger inte att det är en dålig övning men är den verkligen så fantastisk för kampsporten?
High1ander
2013-10-31, 17:49
Det slog mig nyss eftersom jag ska iväg och träna thaiboxning om tio minuter.
Vad är så heligt med armhävningar? Personligen tror jag burpees/upphopp/sprinter/mitsdrillar är det bästa för att komma igång med fysen för kampsport, men armhävningar verkar vara något heligt och massor av klubbar kör armhävningar i överflöd hela tiden varje pass. Säger inte att det är en dålig övning men är den verkligen så fantastisk för kampsporten?
Beror väl på hur strikt och bra man kör, 10st armhävningar i sig är ganska piss, men när du ligger på 20-30st så måste du klara av att hålla trycket i ryggen så du inte svankar etc... vilket isf. kan vara bra för "core-muskler".
Burpes är ju mer explosivitet och uthållning av ett annat slag.
Sen, om man vill få lite mer explosivitet i armhävningarna så är det väl bara att klappa händer mellan varje...
killenigrillen
2013-10-31, 18:07
Jobba upp dig till denna nivå så kommer du ha sjukt stor nytta av den typen av styrka.
AZc3BpHZR38
Leta upp denna bok om du gillar kroppsviktsträning (convict conditioning)
Oljeblixten
2013-10-31, 21:24
Jobba upp dig till denna nivå så kommer du ha sjukt stor nytta av den typen av styrka.
AZc3BpHZR38
Bara att börja träna då! Lär man sig denna har man +220 dexterity samt sjuka stil-poäng på klubben!
Inom den kampsport jag tränar så gör man mestadels tricepsarmhävningar (smala alltså). För att det stämmer bäst med slagen och att man får hårdare slag (det är målet).
Sedan slänger man in lite bredare armhävningar för att bli lite allround stark-uthållig. Plankställningen är ju också, som sagt ovan, mycket bra. Totalt sett så handlar det inte om att bli dunderhonung-stor utan de kampsportare jag möter har mer åt marathonlöparkropp.
Video
OMG ooostrikt! ;-)
Höft och axlar är invridna hos klenisen på filmen, de ska vara parallella med golvet!
filmjölk
2013-10-31, 23:24
Armhävningar är en löjligt bra övning för det mesta i överkroppen förutsatt att man inte är så stark i dem imo. Orkar du runt 8-15 som max så tror jag det är få styrkeövningar som är bättre.
Nu har nog den typiska kampsportaren avancerat långt förbi det där, men för tex. en otränad tjockis eller tunnis.
AZc3BpHZR38
En på 10000 :confused: klarade det direkt och gör inte många armhävningar...
Rikard Jansson
2013-11-01, 00:09
Liknar ett slag ju. Även om jag hellre skulle vilja träna mer säck istället.
Gjorde 47 armhävningar idag, första gången på 3 år typ.
Under 60 sekunder samt efter ett bröstpass på 1h20m och halva tricepspasset ~15-20m hade hunnit avklarats innan tävlingen påtalades på halloweendagen, de gick runt och raggade folk till tävlingen som ingen signat upp sig för. Så vart ju hyfsat resultat ändå med tanke på att man köttat 6 arbetsset samt 2 tunga bonusset.
Vettefan om jag tycker armhävningar är något speciellt direkt. Var ett jvla nötande på boxningsklubben förr för mig också. Men hade hellre sett burpees eller mer säck i den cirkelträningen.
Man kan bryta ned armhävningar ordentligt i analyser och göra dem bra. Det är inte alla armhävningar jag ser som är riktigt bra, oftast är de tveksammma i början, blir sämre efter 6-7 st, dåliga efter 15 och vid 40 brukar det mest vara ett juckande. Vad jag tycker är att tränarna borde säga till nybörjare och tyngre personer att det är ok att göra dem på knäna om det inte går alls med vanliga. Den där enarmsarmhävningen kan man förbättra succesivt i smithmaskinen på gymet genom att göra den mot stången och sedan sänka den eftersom. Det är fortfarande en enarmsarmhävning det kan ingen ta i från en. Annars är det nästan som att säga att 100kg bänkpress är riktig bänkpress men 40kg bänkpress är det inte. Ungefär.
Man kan bryta ned armhävningar ordentligt i analyser och göra dem bra. Det är inte alla armhävningar jag ser som är riktigt bra, oftast är de tveksammma i början, blir sämre efter 6-7 st, dåliga efter 15 och vid 40 brukar det mest vara ett juckande. Vad jag tycker är att tränarna borde säga till nybörjare och tyngre personer att det är ok att göra dem på knäna om det inte går alls med vanliga. Den där enarmsarmhävningen kan man förbättra succesivt i smithmaskinen på gymet genom att göra den mot stången och sedan sänka den eftersom. Det är fortfarande en enarmsarmhävning det kan ingen ta i från en. Annars är det nästan som att säga att 100kg bänkpress är riktig bänkpress men 40kg bänkpress är det inte. Ungefär.
Japp, det är ofta man ser folk göra väldigt ostrikta "vanliga" armhävningar istället för att svälja stoltheten och göra dom från knäna eller tillomed i en lutning för o få till bra teknik.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.