handdator

Visa fullständig version : Friskolerektor: Barn med ADHD är en cancersvulst

Red Apple
2013-10-30, 14:35
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17749770.ab
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/friskolor-valjer-bort-svaga-elever_8671002.svd

På Profilskolan i Vällingby i Stockholm berättar dessutom vd:n Greger von Sievers öppet för en reporter som utger sig för att *vara en arbetssökande lärare hur man kan välja bort barn med diagnosen adhd och barn han kallar ”gangsters”. Han jämför dem med ett ruttet äpple som förstör *hela äppelkorgen, och ”en cancersvulst”.

En ambitiös tolvårig flicka med bra betyg är betydligt mer välkommen i många friskolor än en tolvårig pojke med dåliga betyg. Det kan Uppdrag Granskning visa genom att använda två fiktiva barn och dold kamera.

Flickan fick direkt en plats i Milstensskolan, som tillhör friskoleföretaget Pysslingen, i Täby. Men den som sade sig vara pappa till pojken fick höra av skolans rektor Karin Möller David att det inte gick att ta emot fler elever.

Av omkring 50 tillfrågade skolor fick föräldern till flickan beskedet från 27 att hon får en plats eller att det finns goda möjligheter. Bara hälften av skolorna som var positiva till flickan ville ta emot pojken.

Jan Björklund är upprörd över det han sett i programmet.

Vad tycker ni om det här?

4623
2013-10-30, 14:37
Bryr mig inte, så länge alla får gå i skolan någonstans.

Snubben
2013-10-30, 14:45
Det är en dålig syn men från någon som har haft/har insyn i skolvärlden så är dessa ADHD-barn (rättare sagt, barn som inte är uppfostrade) ett gigantiskt problem. Inte bara drar de resurser som gör att andra elever får mindre hjälpmen likväl förstör de saker som kostar, omsättning på personal som arbetar med dessa är skyhigh etc.

Som sagt. det är inte bra att den synen finns, det är barn vi pratar om.. Men det är inte konstigt och jag har fullaste förståelse för att man inte vill ha en curlad snorunge när man kan få någon där föräldrarna bryr sig. För rektorn som utvärderas på hur budgeten hålls samt hur det går för skolan så är det inte konstigt att de gör de valen som de gör..

DPahkamaa
2013-10-30, 14:53
Det är en dålig syn men från någon som ha rinsyn i skolvärlden så är dessa ADHD-barn (rättare sagt, barn so minte är uppfostrade) ett gigantiskt problem. Inte bara drar de resurser som gör att andra elever får mindre hjälp/resurs per barn men likväl förstör de saker som kostar, omsättning på personal som arbetar med dessa är skyhigh etc.

Det är inte bra att den synen finns, det är barn vi pratar om.. Men det är itne kosntigt och jag har fullaste förståelse för att man inte vill ha en curlad snorunge när man kan få någon där föräldrarna bryr sig. För rektorn som utvärderas på hur budgeten hålls samt hur det går för skolan så är det inte konstigt att de gör de valen som de gör..

Det finns en massa barn och ungdomar med ADHD som är ytterst väluppfostrade.

ADHD är en legitim neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och har ingenting med dålig uppfostran att göra.

Strangerdanger
2013-10-30, 14:55
Cancersvult? Well, damn. *jorgen*

Red Apple
2013-10-30, 14:59
Huvudfrågan gäller kanske inte synen på barn med ADHD (även om topic kanske föreslår det) utan det faktum att skolor gör skillnad på barn och barn, även de utan funktionsnedsättningar.

Snubben
2013-10-30, 15:00
Det finns en massa barn och ungdomar med ADHD som är ytterst väluppfostrade.

ADHD är en legitim neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och har ingenting med dålig uppfostran att göra.

Det gör det säkerligen och dessa i sig är inga problem. Däremot så, iallfall på de arbetsplatser jag har snurrat runt på så är majoriteten av dessa barn riktigt jobbiga. Sedan får man tycka vad man vill om de men så ser det ut i skolvärlden.

Som sagt, det finns säkert hur många som helst som är kalasduktiga och bra, väluppfostrade. Däremot de som är mindre bra är i klar majoritet (sen är det klart att den gruppen inte bara består av barn med ADHD, kan dock gissa på att han rektorn som har gjort det uttalande har klumpat ihop en hel massa..Finns skäl till varför vissa rektorer kallas barn för "en såndär"..)

Snubben
2013-10-30, 15:02
Huvudfrågan gäller kanske inte synen på barn med ADHD (även om topic kanske föreslår det) utan det faktum att skolor gör skillnad på barn och barn, även de utan funktionsnedsättningar.

Som jag skrev i mitt första inlägg, att de för detta är inga konstigheter då rektorer utvärderas på hur bra det går för skolan samt hur de håller budget. Båda dessa faktorer styrs rakt av om de har ungar som kräver mer resurser eller inte. Finns flera kommuner där en rektor får gå från sitt arbete om de inte får bra resultat på .. 3 eller 5 år, vad tror Ni dessa väljer att göra?

laxfan
2013-10-30, 15:10
Det är en dålig syn men från någon som har haft/har insyn i skolvärlden så är dessa ADHD-barn (rättare sagt, barn som inte är uppfostrade) ett gigantiskt problem. Inte bara drar de resurser som gör att andra elever får mindre hjälpmen likväl förstör de saker som kostar, omsättning på personal som arbetar med dessa är skyhigh etc.

Som sagt. det är inte bra att den synen finns, det är barn vi pratar om.. Men det är inte konstigt och jag har fullaste förståelse för att man inte vill ha en curlad snorunge när man kan få någon där föräldrarna bryr sig. För rektorn som utvärderas på hur budgeten hålls samt hur det går för skolan så är det inte konstigt att de gör de valen som de gör..
Du verkar inte ha en aning om vad ADHD är, jag har själv kraftig adhd, har dålig konsentration och blir lätt arg. Men jag är inte dåligt uppfostrad, jag är alltid trevligt mot personal och elever om dom inte gör så att jag blir arg.
Sen kan jag inte säga att dom lägger mycket hjälp, jag fick min adhd diagnos innan 8:an och skolan visste redan i 7:an att jag alt. har adhd och att jag behövde mer hjälp, vad fick jag? en kärring som dom kallade ''specialpedagog'' som bara satt och snackade skit om mej inför alla och sa att ingen ville ha med mej att göra, och det kallar dom hjälp? Hade nästan underkänt i alla ämnen i 8:an för det enda dom gjorde var att kasta ut mej från lektionen varje gång jag sa något. Nu när jag går i 9:an har jag börjat få hjälp men tycker det är lite sent.
Så det som du säger är skit, vi kan sköta oss men får vi inget stöd eller hjälp så blir det inte lätt. Jag har två lärare som hjälper mej ibland och dom hjälper även andra elever och är vikarier ibland så det blir inte så himla mycket dyrare. Det roliga är att när jag väl kan koncentrera mej så har jag haft bäst betyg i klassen på många prov så får jag lite hjälp så kan jag få riktigt bra betyg. Jag säger inte att jag är smartast i världen men att jag är smartare än många andra utan adhd men att jag blir stämplad som idiot pga min adhd. *gah!*

Pudzianovski
2013-10-30, 15:10
Jag känner mig mest som en vit kränkt man när jag läser detta:

"-Man får ju inte säga neger numera men den här svarta musiken då /.../
Inte rap och death metal och allt vad det heter, den där äckliga destruktiva musiken, den vill jag ju inte ha i skolan, säger Greger von Sivers." (från Text TV)

*gah!*:(:cryout:

Greger finns inte längre för mig. :banned

DPahkamaa
2013-10-30, 15:12
Det gör det säkerligen och dessa i sig är inga problem. Däremot så, iallfall på de arbetsplatser jag har snurrat runt på så är majoriteten av dessa barn riktigt jobbiga. Sedan får man tycka vad man vill om de men så ser det ut i skolvärlden.

Som sagt, det finns säkert hur många som helst som är kalasduktiga och bra, väluppfostrade. Däremot de som är mindre bra är i klar majoritet (sen är det klart att den gruppen inte bara består av barn med ADHD, kan dock gissa på att han rektorn som har gjort det uttalande har klumpat ihop en hel massa..Finns skäl till varför vissa rektorer kallas barn för "en såndär"..)

Jag jobbar som gymnasielärare och kan inte riktigt hålla med om att majoriteten av dem skulle vara jobbiga. Många av dem är krävande, inte bara ur rent disciplinär synvinkel, men också ur en pedagogisk synvinkel. Det gäller att hålla dem aktiva och fokuserade, vilket inte alltid är det lättaste. Jag har dock erfarenheten att tydliga ramar, ett strikt förhållningssätt och nolltolerans mot störande moment i klassrumsmiljön skapar goda förutsättningar för att elever med ADHD (och ADD) ska fungera väl i klassrummet. Graden av H (hyperaktivitet) i diagnosen är dock oftast det som påverkar mest. Koncentrationsproblemen är inte direkt det svåraste att tackla.

Jag skulle dock vilja hävda att problemet inte till störst del ligger på eleverna utan på skolsystemet. Stora grupper, dåliga lokaler och arbetsmiljö (syrenivåerna i svenska skolor är rent löjligt låg), för många lärare som ska vara kompisar med sina elever etc. Nu förespråkar jag verkligen ingen Caligula-pedagogik, men jag tycker absolut att man kan kräva av eleverna att de ska arbeta under lektionstid. Det är i alla fall min filosofi: respektera lektionstiden, fokuserat arbete och tydliga ramar för lektionsinnehållet -> goda resultat och bra stämning i klassrummet.

Jag vände mig inte främst emot att de skulle vara krävande, utan ditt sätt att beskriva ADHD som ett uppforstringsproblem och inte som en legitim neuropsykiatrisk diagnos.

benya
2013-10-30, 15:17
Tråkigt, sådana ska inte få verka inom områden där privat och offentlig sektor är integrerade på det sättet. Hur andra privata företag väljer att göra skiter jag vilket i.

Klart är efter alla problem med privata ägare inom svensk välfärd så är det helt uppenbart att vi behöver ta fram kontrollmekanismer och uppföljning – likt revisionsbolagen för finanssektorn t.ex. – som ser till att säkerställa att våra skattemedel används på rätt sätt, i den mån det går att genomlysa och säkerställa.
Tydliga och ekonomiska straffåtgärder bör vara brukligt i anslutning till ovan.

Verkar nödvändigt för att vi ska kunna ha en sund utveckling på den privata sidan av vår välfärd.

filmjölk
2013-10-30, 15:21
Jag kan förstå båda sidor i diskussionen och det är en fråga jag inte skulle peta på med en 5m pinne om jag var en offentlig person.

Stökiga elever sabbar för de andra, så man får göra nån slags avvägning i hur majoritetens och elitens inlärning sabbas kontra behovet för den stökige. Värst tror jag de stökiga ställer till för skötsamma men lågpresterande elever, då dylika förmodligen inte syns alls i ett klassrum med stökiga.

.

DPahkamaa
2013-10-30, 15:36
Jag kan förstå båda sidor i diskussionen och det är en fråga jag inte skulle peta på med en 5m pinne om jag var en offentlig person.

Stökiga elever sabbar för de andra, så man får göra nån slags avvägning i hur majoritetens och elitens inlärning sabbas kontra behovet för den stökige. Värst tror jag de stökiga ställer till för skötsamma men lågpresterande elever, då dylika förmodligen inte syns alls i ett klassrum med stökiga.

.

Huvudet på spiken.

Det är just därför vi behöver mindre klasser, större individanpassning, bättre och mer regelbunden uppföljning och större tydlighet.

Ska man se på detta ur ett genusperspektiv så är detta ett problem som främst drabbar killar och det kommer på sikt att leda till att killarna mer och mer kommer att halka efter tjejerna (de ligger redan en bra bit efter). Det hela görs inte bättre av att utbildning inte värderas i Sverige och att attityden bland unga killar ofta är väldigt anti-plugg, medan tjejerna oftare ser möjligheterna som en utbildning kan ge dem (generellt sett då alltså, det finns såklart individer ur både lägren bland bägge könen).

sigill
2013-10-30, 15:41
Det som behövs är lite mer av amerikansk modell. Dvs. man följs inte åt med samma kurskamrater år efter år, och man har mycket friare val när det gäller vad man ska läsa (beroende på kunskapsnivån). Duktiga elever hålls inte tillbaka. Men till skillnad från i USA borde vi behålla något slags system där svaga elever får tillräckligt med hjälp. Det finns där också, men som jag upplevde det var det inte så bra. Det fanns en extrem spridning på hur duktiga/begåvade eleverna var från kurs till kurs.

Tror en del av mobbningen kan undvikas om de utsatta slipper dras med sina plågoandar lektion efter lektion.

EpicLloyd
2013-10-30, 15:58
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17749770.ab
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/friskolor-valjer-bort-svaga-elever_8671002.svd

Vad tycker ni om det här?

Om en skola ska fungera på det viset så ska den inte finansieras med skattepengar.

Jag är skeptisk till att släppa in privata aktörer inom skolan över huvud taget, men OM de nu nödvändigtvis ska existera och suga åt sig av skattebetalarnas pengar så är det minsta man kan kräva att de ska vara öppna för alla barn.

Snubben
2013-10-30, 16:06
Du verkar inte ha en aning om vad ADHD är, jag har själv kraftig adhd, har dålig konsentration och blir lätt arg. Men jag är inte dåligt uppfostrad, jag är alltid trevligt mot personal och elever om dom inte gör så att jag blir arg.
Sen kan jag inte säga att dom lägger mycket hjälp, jag fick min adhd diagnos innan 8:an och skolan visste redan i 7:an att jag alt. har adhd och att jag behövde mer hjälp, vad fick jag? en kärring som dom kallade ''specialpedagog'' som bara satt och snackade skit om mej inför alla och sa att ingen ville ha med mej att göra, och det kallar dom hjälp? Hade nästan underkänt i alla ämnen i 8:an för det enda dom gjorde var att kasta ut mej från lektionen varje gång jag sa något. Nu när jag går i 9:an har jag börjat få hjälp men tycker det är lite sent.
Så det som du säger är skit, vi kan sköta oss men får vi inget stöd eller hjälp så blir det inte lätt. Jag har två lärare som hjälper mej ibland och dom hjälper även andra elever och är vikarier ibland så det blir inte så himla mycket dyrare. Det roliga är att när jag väl kan koncentrera mej så har jag haft bäst betyg i klassen på många prov så får jag lite hjälp så kan jag få riktigt bra betyg. Jag säger inte att jag är smartast i världen men att jag är smartare än många andra utan adhd men att jag blir stämplad som idiot pga min adhd. *gah!*

Jag har ingen aning om hur ADHD artar sig, fungerar eller liknande, skall jag vara helt ärlig med dig så bryr jag mig inte öht. Det jag har återgett här är vad rektorer, rektorernas chefer, deras chefer och t.om. politiker i olika utbildningsnämnder har sagt, säger, tänker och resonerar. Inte vad jag tycker eller tänker. Skilj på det, hugg inte på mig eller anklaga mig för saker.

Hur som, troligtvis klassificeras du som ett problem bakom din rygg, då du, som du själv säger "..om dom inte gör så att jag blir arg...". Då behöver de behandla dig på ett annat sätt än resterade gruppen, de måste informera, utbilda mm. I deras budget är du en kostnad som är större än intäkten. Vare sig du vill det eller inte.

Jag jobbar som gymnasielärare och kan inte riktigt hålla med om att majoriteten av dem skulle vara jobbiga. Många av dem är krävande, inte bara ur rent disciplinär synvinkel, men också ur en pedagogisk synvinkel. Det gäller att hålla dem aktiva och fokuserade, vilket inte alltid är det lättaste. Jag har dock erfarenheten att tydliga ramar, ett strikt förhållningssätt och nolltolerans mot störande moment i klassrumsmiljön skapar goda förutsättningar för att elever med ADHD (och ADD) ska fungera väl i klassrummet. Graden av H (hyperaktivitet) i diagnosen är dock oftast det som påverkar mest. Koncentrationsproblemen är inte direkt det svåraste att tackla.

Jag skulle dock vilja hävda att problemet inte till störst del ligger på eleverna utan på skolsystemet. Stora grupper, dåliga lokaler och arbetsmiljö (syrenivåerna i svenska skolor är rent löjligt låg), för många lärare som ska vara kompisar med sina elever etc. Nu förespråkar jag verkligen ingen Caligula-pedagogik, men jag tycker absolut att man kan kräva av eleverna att de ska arbeta under lektionstid. Det är i alla fall min filosofi: respektera lektionstiden, fokuserat arbete och tydliga ramar för lektionsinnehållet -> goda resultat och bra stämning i klassrummet.

Som jag lyfte till tidigare skribent, jag har ingen syn på varken ADHD/ADD/PFD/GHS mm. Jag har har ingen kunskap om det, arbetar inte med det och har faktiskt inget intresse för det. Däremot får jag be om ursäkt att jag utryckt mig klumpigt; Jag personligen har inte varit runt på platser där det finns barn med diverse nedsättningar. Det jag har skrivit är enbart det jag har fått till mig, genom samtal med rektorer, deras chefer etc. Ber om ursäkt för det.

Jag vände mig inte främst emot att de skulle vara krävande, utan ditt sätt att beskriva ADHD som ett uppforstringsproblem och inte som en legitim neuropsykiatrisk diagnos.

Som jag skrev tidigare, jag uttryckte mig klumpigt. Det jag skrev är den erfarenhet som andra personer har återgett mig, rektorer, deras chefer, deras chefer, politiker mm. Jag har ingen intresse av att kunna något om ADHD/ADD och div. nedsättningar. Ursäkta för dåligt skrivet, jag har enbart återgett det som jag har fått till mig genom personer som arbetar med barn.

panzerpig
2013-10-30, 17:12
Om en skola ska fungera på det viset så ska den inte finansieras med skattepengar.

Jag är skeptisk till att släppa in privata aktörer inom skolan över huvud taget, men OM de nu nödvändigtvis ska existera och suga åt sig av skattebetalarnas pengar så är det minsta man kan kräva att de ska vara öppna för alla barn.

+1 Det är detta som är poängen. Har vi ett fritt skolval så ska det vara just fritt. Invandrarkillen, adhdpojken och den högpresterande svenska flickan ska alla få komma in på friskolan om dom vill. Dom ska även få den hjälp och det stöd de behöver på den skolan.
Så funkar det INTE idag.

tjing
2013-10-30, 17:17
ADHD är alltså en neurologisk diagnos i likhet med andra neuropsykiatriska diagnoser och har en psykiatrisk komponent i att de ofta för med sig psykiatrisk problematik i praktiken med uppförande, koncentration etc etc.

4623
2013-10-30, 17:22
+1 Det är detta som är poängen. Har vi ett fritt skolval så ska det vara just fritt. Invandrarkillen, adhdpojken och den högpresterande svenska flickan ska alla få komma in på friskolan om dom vill. Dom ska även få den hjälp och det stöd de behöver på den skolan.
Så funkar det INTE idag.

Ingen skola har obegränsat med resurser. Hur ska urvalet göras?

JensAndreas
2013-10-30, 18:55
Jag blir inte förvånad, har själv gått i ADHD klass och kan säga att folk med den diagnosen kan vara jävligt jobbiga att ha att göra med. Säger inte att de är mindre värda dock, bara att jag kan förstå rektorns frustration.

Alkro
2013-10-30, 19:06
ADHD är alltså en neurologisk diagnos i likhet med andra neuropsykiatriska diagnoser och har en psykiatrisk komponent i att de ofta för med sig psykiatrisk problematik i praktiken med uppförande, koncentration etc etc.

Det finns ju en del som anser att psykiatriska sjukdomar är neurologiska sjukdomar som vi inte förstår. Shizofreni t.ex. känns ju mer som en neurologisk sjukdom än någon slags "psykologisk" störning.

XXXL
2013-10-30, 19:13
Jag tycker det är okej om det är en friskola, det är deras skola och då även deras regler. En kommunal skola, då hade jag inte gillat det.

snelhest
2013-10-30, 19:31
Jag tycker det är bra. Måste finnas något sorts pris som kan delas ut till Greger von Sivers för civilkurage. Journalisterna och lärarförbundet som kritiserar borde få årets förvillarpris.

tjing
2013-10-30, 19:44
Det finns ju en del som anser att psykiatriska sjukdomar är neurologiska sjukdomar som vi inte förstår. Shizofreni t.ex. känns ju mer som en neurologisk sjukdom än någon slags "psykologisk" störning.

Ja, schizofreni och OCD (tvångssyndrom) har också tydliga neurologiska aspekter. Och som du är inne på överlappar givetvis psykiatri och neurologi.

Skillnaden är ju etiologi, d v s vad som orsakar diagnoserna. Du får inte ADHD, Tourette eller autism/aspergers för att du är "ängslig" eller "knepig"; det finns gener involverade etc och det finns en tydligare biologi utanför miljöpåverkan. Symptom uppkommer i väldigt tidig ålder i dessa diagnoser; därav namnet "neuropsykiatriska" och i den ordningen. Man har också sett essentiellt rubbningar i hjärnans funktion i neuropsykiatriska diagnoser.

Depression och ångest t ex har ofta en tydligare psykiatrisk etiologi som ofta beror på miljöfaktorer (men såklart också i kombination med genetisk sårbarhet). Men poängen är att individen kan vara med och "skapa" sjukdomarna, t ex genom missbruk, stress, dåliga kostvanor etc.

Du skapar inte ADHD, tourette eller autism/asperger, eller som du är inne på förmodligen inte schizofreni och OCD heller som verkar ha en stark genetisk komponent och dessa diagnoser är mycket ovanligare annars. Men både schizofreni och OCD verkar ha en tydligare genomslagskomponent också kopplat till miljö, vilket gör att de även hamnar inom psykiatri.

LoveMachine
2013-10-30, 20:17
Jag tycker det är okej om det är en friskola, det är deras skola och då även deras regler. En kommunal skola, då hade jag inte gillat det.

Fast även friskolor finansieras via skattesedeln. Så varför ska då friskolor:

1) Etablera sig förhållandevis fritt och få skolpengar av oss.
2) Bara ta emot elever som är lätta att handskas med och inte kräver så mycket resurser.
3) Kunna öka på sin vinst och ge utdelning till ägarna.
4) Lägga ner verksamheten om/när man inte tycker att de lönar sig utan att ta ansvar för vad som händer med eleverna.

Vilket resulterar i att den kommunala skolan:
1) Får samma skolpeng för en elev.
2) Får färre men mer resurskrävande elever än friskolan.
3) Får minskade resurser men ökade kostnader.
4) Måste ta hand om situationen som blir om/när friskolan läggs ner.

Bara en tanke.

Ignatius72
2013-10-30, 20:33
Det finns i rättvisans namn också friskolor som enbart tar in elever med adhd.

LoveMachine
2013-10-30, 20:37
Jo man ska ju inte dra alla friskolor över en kam. Det finns ju de som gör ett hästjobb. Men det är en möjlighet som bara friskolor har och vissa utnyttjar på ett fult sätt.

tearz
2013-10-30, 20:44
Visst det är kallt och kalkylerat. Men människor sorteras bort i de flesta sammanhang. Ser man det ur skolornas synvinkel så kan dem lägga sin resurser på annat eller helt enkelt ha färre anställda, då elever med problem är resurskrävande. Har man även bara sk "mönsterelever" så främjar det ju eleverna själva med, bra studietakt och ingen som stör undervisningen.

strong-man
2013-10-30, 20:51
Jag tycker det är bra. Måste finnas något sorts pris som kan delas ut till Greger von Sivers för civilkurage. Journalisterna och lärarförbundet som kritiserar borde få årets förvillarpris.

+1 på det det enda han sa va ju sunt förnuft:thumbup:

TranceII
2013-10-30, 21:24
Visst det är kallt och kalkylerat. Men människor sorteras bort i de flesta sammanhang. Ser man det ur skolornas synvinkel så kan dem lägga sin resurser på annat eller helt enkelt ha färre anställda, då elever med problem är resurskrävande. Har man även bara sk "mönsterelever" så främjar det ju eleverna själva med, bra studietakt och ingen som stör undervisningen.

Jag tycker det skall gå bra att göra så men då skall man självklart inte få finansiera sin undervisning med skattepengar. Om vi nu skall ha ett fritt val från elevernas sida och konkurrens mellan skolorna men ändå fullt skattefinansierat så måste måste det vara hårt reglerat så det faktiskt blir ett fritt val.

snelhest
2013-10-30, 21:41
Jag tycker det skall gå bra att göra så men då skall man självklart inte få finansiera sin undervisning med skattepengar. Om vi nu skall ha ett fritt val från elevernas sida och konkurrens mellan skolorna men ändå fullt skattefinansierat så måste måste det vara hårt reglerat så det faktiskt blir ett fritt val.

Barnen som vill gå i ADHD-fria skolor då? Inte deras fel att vissa har ADHD och deras skolgång ska inte lida för att andra barn inte kan bete sig normalt. De ska inte heller betala för ditt rädda världen-komplex.

Ni som ömmar för framtidens fängelsekunder kan starta en egen skola och "rädda världen."

TranceII
2013-10-30, 21:46
Barnen som vill gå i ADHD-fria skolor då? Inte deras fel att vissa har ADHD och deras skolgång ska inte lida för att andra barn inte kan bete sig normalt. De ska inte heller betala för ditt rädda världen-komplex.

Ni som ömmar för framtidens fängelsekunder kan starta en egen skola och "rädda världen."

Barnen som vill gå i ADHD-fria skolor bör självklart få göra det om de betalar för det själva och inte genom skattsedeln. Staten/kommunerna som beställer tjänsten tjänar inget på att ge fördel till vissa skolor/barn.

Sniggel
2013-10-30, 21:47
Det finns i rättvisans namn också friskolor som enbart tar in elever med adhd.

Det här visste jag inte. Det lät intressant! (lär googla)

Snubben
2013-10-30, 21:49
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/friskolor-ratar-besvarliga-elever_8674170.svd?sidan=4

Men det mesta handlar, förstås, om ekonomi. Med varje elev följer en skolpeng. För en vinstdrivande skola blir den enkla matematiken: ju fler elever som lockas och behålls, desto större intäkter. Ju lägre kostnader, desto mer i vinst.

F ö. exakt samma sak i kommunala skolor.

snelhest
2013-10-30, 21:49
Barnen som vill gå i ADHD-fria skolor bör självklart få göra det om de betalar för det själva och inte genom skattsedeln. Staten/kommunerna som beställer tjänsten tjänar inget på att ge fördel till vissa skolor/barn.

Staten tjänar ingenting på att tillhandahålla skolgång till folk inte kan tillgodogöra sig kunskaperna eller stå till arbetsmarknadens förfogande.

tearz
2013-10-30, 22:02
staten tjänar ingenting på att tillhandahålla skolgång till folk inte kan tillgodogöra sig kunskaperna eller stå till arbetsmarknadens förfogande.

+1

Alkro
2013-10-30, 22:07

När det gäller vuxna kan jag hålla med om att det daltas alldeles för mycket generellt i samhället men med barn så måste man ju komma ihåg att de är barn. Det är ju knappast en 10-årings fel att han/hon är stökig i skolan. Desto äldre man blir ju mer ansvar har man för sina egna handlingar men fram tills dess ska ju stökiga barn ges samma chanser som duktiga barn.

Alkro
2013-10-30, 22:08
Staten tjänar ingenting på att tillhandahålla skolgång till folk inte kan tillgodogöra sig kunskaperna eller stå till arbetsmarknadens förfogande.

Om staten bara skulle tillhandahålla tjänster som ger ett kassaklirr hamnar vi ganska snabbt i en rätt cynisk värld.

snelhest
2013-10-30, 22:28
Om staten bara skulle tillhandahålla tjänster som ger ett kassaklirr hamnar vi ganska snabbt i en rätt cynisk värld.

Om vi systematiskt gynnar personlighetsstörda individer så blir det en genetisk fördel att vara personlighetsstörd. Då får man larmrapporter som dagens tidningsrubrik "borderline ökar dramatiskt." Jag tar hellre en cynisk värld än en samhällskollaps när de personlighetsstörda utgör en för stor del av befolkningen. Greger raljerar inte när han kallar ADHD en cancersvulst. Det är på pricken en beskrivning av sjukdomens konsekvens på samhällskroppen när immunförsvaret inte reagerar.

Pingu
2013-10-30, 22:30

Ta och kamma dig ! Dåligt uppfostrade = adhd, riktigt korkat sagt av dig !

Diomedea exulans
2013-10-30, 22:31
En ambitiös tolvårig flicka med bra betyg är betydligt mer välkommen i många friskolor än en tolvårig pojke med dåliga betyg. Skönt att det är jämställt mellan könen iallafall!

Snubben
2013-10-30, 22:31

Kamma dig själv och läs att jag skriver inte min åsikt utan det som rektorer mm. har lyft. :smash:

Pingu
2013-10-30, 22:37
Det är en dålig syn men från någon som har haft/har insyn i skolvärlden så är dessa ADHD-barn (rättare sagt, barn som inte är uppfostrade) ett gigantiskt problem.

Skrev du inte så ?

Snubben
2013-10-30, 22:38
Skrev du inte så ?

Har du läst mina andra inlägg? Nej det har du inte, du läste första och ville framstå som någon som hade något jätteviktigt att bidra i diskussionen.

Pingu
2013-10-30, 22:41
Har du läst mina andra inlägg? Nej det har du inte, du läste första och ville framstå som någon som hade något jätteviktigt att bidra i diskussionen.

Jag läste det första och drt räckte ! Har adhd själv, har en son som också har det. Har jobbat med barn i skolan som har adhd/add Aspergers etc så ett och annat tror jag att jag kan tillföra ja

Snubben
2013-10-30, 22:44
Jag läste det första och drt räckte ! Har adhd själv, har en son som också har det. Har jobbat med barn i skolan som har adhd/add Aspergers etc så ett och annat tror jag att jag kan tillföra ja

Va bra, då kan jag tillföra att du bör läsa hela tråden innan du ger dig in i diskussionen.

Går din son i skolan, isf. har Ni sprungit på något som du upplever som att han får sämre skolgång pga. adhd?

DPahkamaa
2013-10-30, 22:45
Om vi systematiskt gynnar personlighetsstörda individer så blir det en genetisk fördel att vara personlighetsstörd. Då får man larmrapporter som dagens tidningsrubrik "borderline ökar dramatiskt." Jag tar hellre en cynisk värld än en samhällskollaps när de personlighetsstörda utgör en för stor del av befolkningen. Greger raljerar inte när han kallar ADHD en cancersvulst. Det är på pricken en beskrivning av sjukdomens konsekvens på samhällskroppen när immunförsvaret inte reagerar.

Fast gynnar vi verkligen individer med t.ex. ADHD? Att hjälpa/stötta och gynna är ju inte samma sak.

Dessutom är inte individer med ADHD några hopplösa fall som inte kan fungera på en arbetsplats eller bidra till samhället.

En satsning under tolv års skolgång är dessutom en ganska billig investering för samhället.

4623
2013-10-30, 22:46

Haha utmärkt exempel på folk som gapar utan att ha tillgodosett sig med information nog för att göra det.

Pingu
2013-10-30, 22:56

Va bra, då kan jag tillföra att du bör läsa hela tråden innan du ger dig in i diskussionen.

Går din son i skolan, isf. har Ni sprungit på något som du upplever som att han får sämre skolgång pga. adhd?

Eller så skriver man att man citerar någon när man utrycker sig på det sättet ! Det framgick inte i din post och att läsa igom 3-4 sidor gör iaf inte jag !

Han vill ha koll på det mesta och svårare att motivera han i tråkigare ämnen. Skolan går bra för han och personalen är utbildad och väldigt hjälpsamma och det är det få skolor som är !

Sniggel
2013-10-30, 22:59

Förutom att det kan förebygga att individen blir destruktiv och orsakar samhället skada i framtiden?
Att ignorera (nu menar jag något så extremt som att neka personen utbildning) för att individen inte anses vara en lönsam investering kan leda till att individen istället orsakar mer skada än vad hen hade kostat att försöka utbilda.
För en privatskola är det lätt att säga nej eftersom andra kan ta ansvar. För staten det en annan femma. Där får man väga in alla scenarion och se vilket som kostar minst. Nu syftar jag ju enbart på ekonomiska kalkyler. Jag har inte brytt mig ett dugg om etiken eftersom det inte verkar vara det som diskuterades. Jag förväntar mig heller inte att vinstdrivande företag ska bry sig om etik.

Red Apple
2013-10-30, 23:08
Eller så skriver man att man citerar någon när man utrycker sig på det sättet ! Det framgick inte i din post och att läsa igom 3-4 sidor gör iaf inte jag !

Nu har han förvisso hänvisat till sina senare inlägg som svar till dig så då kan vi släppa det?

Jag förväntar mig heller inte att vinstdrivande företag ska bry sig om etik.

Inte ens när det, som i det här fallet, är lagstadgat att man ska hålla sig inom vissa etiska ramar?

Jag har ingen aning om hur ADHD artar sig, fungerar eller liknande, skall jag vara helt ärlig med dig så bryr jag mig inte öht. Det jag har återgett här är vad rektorer, rektorernas chefer, deras chefer och t.om. politiker i olika utbildningsnämnder har sagt, säger, tänker och resonerar. Inte vad jag tycker eller tänker. Skilj på det, hugg inte på mig eller anklaga mig för saker.

Nu är inte det här någon kritik mot dig, du har gjort rätt klart vart du står vid det här laget, men är du verkligen säker på att tjänstemän och politiker som är ansvariga för berörda verksamheter anser att ADHD är ett resultat av dålig uppfostran? Blir rätt mörkrädd i.s.f.

filmjölk
2013-10-30, 23:25
Det är en ganska intressant fråga. Vid hur stor negativ påverkan på gruppen får man kränka individen? Om damp-Pelle drar ner övriga klassens inlärning med en viss del, hur stor kan den delen vara innan man får kränka damp-Pelle?

(ett sidospår är att jag tycker att många psykiatriker strösslar lite väl frikostigt med den diagnosen, iaf på vuxna.)

Snubben
2013-10-30, 23:27
Nu är inte det här någon kritik mot dig, du har gjort rätt klart vart du står vid det här laget, men är du verkligen säker på att tjänstemän och politiker som är ansvariga för berörda verksamheter anser att ADHD är ett resultat av dålig uppfostran? Blir rätt mörkrädd i.s.f.

Både politiker och tjänstemän sätter, om du frågar mig, en ram för hur en rektor skall agera. Om de går in med ett mindset där barn med problem (barn som kräver extra resurser) ses som en stor kostnad som man inte vill ha hos sig så kommer det resultera i .. en mindre bra syn på dessa. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det men om om de som är "ovanför" en ser på barnen på ett visst sätt så sätter det nivån/ramen för hur de under kommer agera.

Rektorerna har nog en av de mest otacksamma arbeten i Sverige (för tillfället). Inte bara blir de (oftast) tvingade att kära i kostnaden (Vilket vanligvis görs genom att dumpa personal) men när de väl får tillförda medel så höjer man (oftast) någon typ av kostnad/avgift internt och vips så var den där resursen borta men där står rektorn, med en budget som är större men samma (dåliga) resultat och har inget att säga till om .. :(

Mackan58
2013-10-30, 23:27
Har aldrig förstått poängen med att en individs behov ska gå före alla andras behov för att det är "synd" om personen i fråga.

Diomedea exulans
2013-10-30, 23:28
Det är en ganska intressant fråga. Vid hur stor negativ påverkan på gruppen får man kränka individen? Om damp-Pelle drar ner övriga klassens inlärning med en viss del, hur stor kan den delen vara innan man får kränka damp-Pelle?

(ett sidospår är att jag tycker att många psykiatriker strösslar lite väl frikostigt med den diagnosen, iaf på vuxna.)

Sen är det ju inte alls säkert att damp-Pelle känner sig kränkt. Man måste hålla i minnet att under högstadiet är elevers sociala status omvänt proportionelig till hur framgångsrika de är i skolan. Jag gissar att att hamna i damp-gruppen köper en både 2-3 cigg i rökrutan och 3-4 hångel på klassfesterna.

Pingu
2013-10-30, 23:32
Damp och adhd är inte samma sak !